Fjelldal hadde betydelige lederevner, men fordi han tidlig flyttet til Sverige kom han ikke med i den norske ledelsen. Blant samene på svensk side ble
han kalt Meri-Pietari (”Hav-Peder” og var en av Raattamaas nærmeste
medarbeidere. Raattamaa ønsket at Fjelldal skulle ledsage den svenske predikanten Jonas Purnu (1829-1902) til Amerika, men han ba seg fritatt fordi
han så lett ble sjøsyk. Purnu ble for øvrig den som overtok ledelsen i de vest-svenske forsamlinger etter Raattamaas død. Han bodde i Gällivare og var
kjent som en streng lovpredikant som ofte brukte det samme skarpe og satiriske bildespråk som Læstadius. Det var i hans tid som leder at den første
splittelsen fant sted. De såkalte vest-læstadianske forsamlingene sluttet stort sett opp omkring Purnu som hadde Peder Olsen Fjelldal som sin fremste
talsmann. Sentralt i den vest-læstadianske retning sto tanken om Moderforsamlingen som symbol for den øverste organisatoriske ledelse for
vekkelsens utbredelse. Teologisk ble man påvirket av Purnus lovstrenge linje, og denne grenen av læstadianismen, de såkalte førstefødte, har derfor
ofte blitt benevnt som den mest ”loviske” retning som fremmet et ubetinget krav om å representere den eneste sanne kristne forsamlingen
slik at anerkjennelsen av lederskapet i Lappmarkens forsamling var nødvendig for å bli ansett som en rett kristen.
De øst-læstadianske forsamlingene – den største gruppen – sluttet på sin side opp om den mer evangelisk orienterte predikanten Johan
Sirkanmaa (1838-1912). Han hadde i 1895 vært en av meglerne i striden omkring det læstadianske forsamlingshuset i Vadsø som førte til at predikanten
Oluf Koskamo forlot byen. Sirkanmaa ble av Raattamaa sendt til Vadsø for å få i stand forsoning mellom Koskamo og den fraksjonen som ble ledet av Karl
Huru (1840-1905) og Ananias Brune (1853-1942). Sirkanmaa fikk i stand et møte med representanter fra hver fraksjon som skulle granske
stridsspørsmålene om bedehusreglene og læren om den førstefødte menighet. Man ble enige om husreglene, men striden blusset opp da Koskamo
under tilslutning fra Sirkanmaa hevdet at Peter var menighetens klippe og at denne klippen nå var kommet til den svenske Lappmarken slik at alle
lokale forsamlinger skulle underordne seg de beslutninger som ble tatt av Lappmarkens utsendte predikanter. Huru og Brune og de øvrige i
bedehusstyret forlot forhandlingene og stengte bedehuset mens Koskamo samlet sine tilhengere og bygde et nytt forsamlingshus. Like etter bruddet kom
Antin Pieti til Vadsø. Både han og den finske presten Aatu Laitinen (1853-1923) som hadde vært med på sende Sirkanmaa til Vadsø, var enige om
stengningen. Det kan synes noe underlig, ettersom stengningen var et resultat av uenigheten om forståelsen av dogmet om den førstefødte menighet. Den
striden som fulgte etter Raattamaas død, må dermed å ha vært under full utvikling allerede i 1895.
|