Apologetisk Forum

En frekk og freidig ånd

Gnagar - 9-2-2007 kl 23:42

Eksempel på gnostisisme

Leser i Dagen om en bok om åndsdåp som er til salg i forbindelse med pinsvennenes 100-årsjubileum. For meg blir dette en anskueliggjøring av gnostisk vranglæres inntreden i norsk kristenliv. Læren om åndsdåp går nemlig ut på å at det er enkelte kristne som har en særlig kunnskap (gnosis) i form av åndsdåp. En dåp som hever disse spesielt utvalgte høyt over vanlig kristne.

Skriften sier derimot at alle kristne har Guds Ånd og at det ikke er noen forskjell.

I nevnte innlegg i Dagen står det om en av disse ”åndsdøpte” som opplevde åndsdåpen som et lynnedslag. Selv kan jeg nå ikke se av Skriften at det er andre enn Satan selv om har kommet ned i form av et lyn. Så da vet vi kanskje litt om hva de har det fra. Fra Skriften er det i alle fall ikke. Skriften taler riktig nok om åndsdåp, men da ikke i form av en tilleggsdåp som hever enkelte over andre.

Amen.

---

Nevnte innlegg i Dagen følger:

Sitat:
13 pinseopplevelser i en bok

For Arild Edvardsen opplevdes åndsdåpen som et lynnedslag, og for Jan Gossner kom den som en «soloppgang». 13 pinseopplevelser er samlet i en ny bok i anledning pinsevennene sitt 100-årsjubileum.


Boken selges denne uken på predikantkonferansen til pinsevennene i Oslo og blir sentral på alle de ulike arrangementene i forbindelse med jubileet. Sten Sørensen, som er redaktør, har samlet pinseopplevelser fra 13 menn og kvinner. De fleste er godt kjent, og har sin tilhørighet både i og utenfor bevegelsen.

En takk
I forordet til boken skriver Sørensen at boken er ment som en takk for hva Pinsebevegelsen har betydd i landet vårt gjennom 100 år. «Det er med beundring og takknemlighet til Gud mange i dette landet opplever Pinsebevegelsen som en trosfrisk og evangelisk bevegelse. Den har beriket og satt farge på det norske kristne landskapet og har i mange år vært det største frikirkekirkesamfunnet i Norge», skriver han.

– Det som er så spennende når du leser boken er at de som skriver har opplevd ånsdåpen så forskjellig. Du kan ikke lage en formel for hvordan det skal skje. Den Hellige Ånd gjør ting på sin måte, konstaterer Sørensen.

Han håper at de ulike bidragene i boken vil skape en lengsel etter «pinse på ny», for, som han skriver: «Ingenting kan erstatte salvelsen av Den Hellige Ånd».

I forordet gjør han oppmerksom på at noen av bidragsyterne er pinsevenner og at andre er venner av pinsevennene. «Noen kaller opplevelsen åndsdåp, andre kaller den åndsfylde. Teologien kan være noe ulik, men felles for dem er at denne åndelige opplevelsen har satt dype og varige spor», skriver han.

Sørensen har dedikert boken til sine store fobilder: Tom Erlandsen, Morgan Kornmo og Emanuel Minos. Sistnevnte har skrevet om sin pinseopplevelse under overskriften «døpt med ånd og ild».
DAGEN


[Redigert den 9-2-2007 av Gnagar]