Opprinnelig postet av Kristnerd
Sitat: | Opprinnelig postet av Eva
Hei!
Jeg har bare et spørsmål. Jeg har lurt litt på hva Adentistsamfunnet er og hva de står for?
Mvh, Eva! |
Et enkelt spørsmål, og et enkelt svar. Men med en påfølgende debatt. Vet ikke om vi har skremt bort hun som stilte spørsmålet siden hun ikke har
skrevet mere?
Poenget er vell uanset at adventismen ikke er så lett å finne utav. Boken Kristne kirker og trossamfunn er en lærebok i konfesjonskunnskap, hvor det i de fleste tilfeller er representanter for kirkesamfunnet selv som
skriver. Kapitlet her om adventister er altså skrevet av en leder i den norske SDA. (Syvendedags Adventist.)
Her nevnes også Ellen White og "Den undersøkende dom" som sentrale punkter. Men det forklares ikke særlig godt hva dette går ut på. Kapitlet er noe
lengre enn artikkelen på nettet, men artikkelen på nettet sier vell mye av det samme.
Et poenget er at både det de selv tar fram når de ble spurt om å bidra til en lærebok, og det de presenterer på sin nettside, er sant og riktig. De
driver nok ikke med "løgn" i sin egen presentasjon. De fronter her klart "Den undersøkende dom" (På nettsiden presentert som "24. Kristi tjeneste i
den himmelske helligdom") og stadfester det som endel av "adventbudskapet", som både skiller dem fra andre kristne kirker, og utfordrer/gjør dem og
budskapet unikt slik at de må spre det også til andre kristne. MEN SAMTIDIG, så er ikke det de skriver på nettet og i kapitlet i denne læreboka nok
til at man kan fult forstå hva denne "undersøkende dom" faktisk er. Nettopp her blir det vanskelig å forholde seg til kun slike innføringsartikler.
Slik at dersom man ønsker å finne ut hva Adventbudskapet er, (og eventuelt vurdere om det er sann eller falsk lære), blir man nok nødt til å finne
fram til andre kilder.
Vil bare beklage Eva, for at det ikke synes å være noe enkelt svar, på ditt i utganspunktet enkle spørsmål. Også håper jeg at jeg ikke har skremt deg
helt bort fra forumet. Jeg blir jo litt tankefull når du tilsynelatende er "borte" |