Apologetisk Forum

Nekter å synge pga kvinnelig prest

Lionheart - 4-12-2006 kl 11:53

[url=]http://www.vl.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061201/ARTIKLER/61201003/1036]Klikk her[/url]

"I hjertet mitt er jeg prest" sier hun. Var hun en sann kristen så er hun prest fremfor Gud idet alle kristne er det, men som kall innenfor den organisatoriske delen av det som kalles kirken? Som en leder/hyrde? Nei, Gud kaller ikke imot Sitt Ord, sa Wisløff til sånt, og jeg er overbevist om det samme.

Everaldo - 4-12-2006 kl 18:42

Å være prest i Den Norske Kirke er ikke et kall, men et yrke.

Gnagar - 4-12-2006 kl 20:13

Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Var hun en sann kristen ...

Kanskje vi skulle dempe oss litt. Det kunne vel tenkes at det gikk an å være en sann kristen uten å ha forstått bibelens budskap i et og alt?



Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Å være prest i Den Norske Kirke er ikke et kall, men et yrke.

Mulig du har rett Everaldo, men hvordan kan du være sikker?








[Redigert den 4-12-2006 av Gnagar]

Keiser & Galileer, Inc.

Praxis - 4-12-2006 kl 22:21

Sitat:
av Gnagar
Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Var hun en sann kristen ...

Kanskje vi skulle dempe oss litt. Det kunne vel tenkes at det gikk an å være en sann kristen uten å ha forstått bibelens budskap i et og alt?


Skulle ikke en 'prest' være en slags åndelig leder?

- i motsetning til en 'menig' ...


Sitat:

Sitat:
av Everaldo
Å være prest i Den Norske Kirke er ikke et kall, men et yrke.

Mulig du har rett Everaldo, men hvordan kan du være sikker?




Hvem er Herre over den troende forsamling, 'Ecclesia'?

Den oppstandne Jesus, Guds Sønn, Frelseren.


Hvem er herre over organisasjonen "den norske kirke"?

Folket sjøl.
Folkemeningen, Folkets skikk, Folkets 'godtykke' = 'Laodikea' (gr.)

Eller Kongen og hans råd, regjeringen og forvaltningsverket.
Disse forvalter og skalter i teorien slik Folket vil.
Og det stemmer nok, med litt etterslep, på det religiøse området
i alle fall.


Statens kirkeverk bruker nok fortsatt glosen 'kalle' om å
innsette 'kvalifisert skolert liturg' i offentlig stilling til
å administrere kirkeverkets ordninger etter statens lov og
instruks.

Hvis det skulle bety (ifølge kirkeverkets herre Staten) at Jesus
er nødt til å virke via departemental tjenestevei og rette seg
etter dens ordninger, når / hvis Jesus vil ta initiativ for å
iverksette noe gjennom det apparat som har TATT Hans Navn - -

så måtte vel det være den uhyrligste spott fra keisermakten,

men gav kanskje grunnlag for å kalle det inntrufne et kall.

Kall meg like gjerne en krakk,
men jeg ser ikke bort fra at beskrivelsen (i ovenstående ledd..)
kan være korrekt og treffende.


Så hva klarte nå denne keiser Konstantin
å få 'godtfolk' til å tro på?

SELV-kirken .. selvoppnevnt, selvdyrkende, selvsagt politisk riktig

Sitat:
Han er den som står imot og opphøyer seg over alt
som kalles gud eller helligdom,
så han setter seg i Guds tempel og gir seg selv ut for å være Gud.

(2 Tes 2:4)

Everaldo - 4-12-2006 kl 22:50

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Hvem er Herre over den troende forsamling, 'Ecclesia'?

Den oppstandne Jesus, Guds Sønn, Frelseren.


Hvem er herre over organisasjonen "den norske kirke"?

Folket sjøl.
Folkemeningen, Folkets skikk, Folkets 'godtykke' = 'Laodikea' (gr.)


Nettopp!

Presteyrket i DNK har rettigheter og plikter definert av arbeidslivets organisasjoner. Som i andre yrker kan det stilles noen særegne krav, f.eks. er det krav om god vandel for å jobbe i Politiet, så mulig det kreves at man er kristen for å jobbe som prest, men det er jeg ikke sikker på. Gjør det det?

[Redigert den 4-12-2006 av Everaldo]

Lionheart - 5-12-2006 kl 01:32

Dempe meg? Absolutt ikke. Når hun i tillegg mener:

"Jeg kan ikke gjøre så mye med dette, i hjertet mitt er jeg prest, det er mitt kall. Jeg prøver å møte alle med kjærlighet og dyrke det gode i alle – også de som ikke vil ha meg her, sier hun."

Det gode? Siden når var det noe godt i mennesker? Hun mener ikke at hennes oppgave er å forkynne Kristus død for menneskers synder og oppstått til liv for de troende, men å møte alle med "kjærlighet" hva nå enn hun mener med det.

Selv-kirken

Praxis - 5-12-2006 kl 01:56

Sitat:

Folket sjøl.
Folkemeningen, Folkets skikk, Folkets 'godtykke' = 'Laodikea' (gr.)



Men, hvilken direkte linje finner vi ikke i det
perspektivet - fra Babel, gjennom den
SELVsentrerte Folkekirken,
og til Antikristens signalement i 2.Tess.

Handler om Selv-liv, hele veien?

Babel i Jesaja 47:
"Og du sa: Til evig tid skal JEG være dronning!
. . .
Så hør nå dette - du som lever i dine lyster,
som sitter så trygg,
du som sier i ditt hjerte: JEG og ingen annen!"

.. han setter seg i Guds tempel og gir seg selv ut
for å være Gud
(2 Tes)

".. du sier: Jeg er rik, har overflod og ingen nød -
men du vet ikke at du er ussel og ynkelig og fattig
og blind og naken" (Laodikea, Joh.Åp 3)

-

Everaldo - 5-12-2006 kl 02:04

> Siden når var det noe godt i mennesker?

Finner du ingenting godt i din mor, din far, dine søsken, dine barn (når den tid kommer), dine venner?

Og deg selv, hvordan er det med deg? Bor det virkelig intet godt i deg? Hvordan kan du da elske din neste som deg selv, når du hater deg selv? Men når du hater det onde i deg, er ikke det godt?

Overfor Gud er intet menneske godt, foruten Jesus, men det er vel fordi litt surdeig syrner hele deigen? Dvs. har man gjort bare ørlite grann galt, så er hele mennesket fordervet overfor Gud.

Men det finnes ikke noe menneske som har bare ondskap i seg. Selv den verste forbryter har noe godt i seg. Selv den verste.

Everaldo - 5-12-2006 kl 02:20

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
Men, hvilken direkte linje finner vi ikke i det
perspektivet - fra Babel, gjennom den
SELVsentrerte Folkekirken,
og til Antikristens signalement i 2.Tess.


Dette får meg til å tenke på skjøgen i Åpenbaringsboken, som kongene på jorden har drevet hor med. Vi trekker ofte frem Den Katolske Kirke når vi tolker hvem skjøgen er. Men folkekirken, er den så mye bedre da, som har knyttet seg så sterkt opp mot statsmakten? Er ikke liberaliseringen, som egentlig er temaet til Lionheart, nettopp gjennomført av den statlige styringen av Kirken? Og har ikke Kirken godtatt dette, nettopp fordi de har fått tilsynelatende makt i staten? Er ikke dette hor?

Praxis - 5-12-2006 kl 02:31

<< Vi trekker ofte frem Den Katolske Kirke når vi tolker
hvem skjøgen er.
Men folkekirken, er den så mye bedre >>

Nettopp, skjøgen hadde jo døtre som ikke var mye vakrere.

Og er døtrene mer selvstyrte, må det vel heller trekke i
skjerpende retning?
.

Lionheart - 5-12-2006 kl 11:55

Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
> Siden når var det noe godt i mennesker?

Finner du ingenting godt i din mor, din far, dine søsken, dine barn (når den tid kommer), dine venner?

Og deg selv, hvordan er det med deg? Bor det virkelig intet godt i deg? Hvordan kan du da elske din neste som deg selv, når du hater deg selv? Men når du hater det onde i deg, er ikke det godt?


Nei, slik jeg er i meg selv, finnes det intet godt. Punktum. At det finnes ting som kan se ut som godhet utifra menneskelig dømmekraft, det kan diskuteres, men jeg vil motsi Bibelen på grunnlag av hva jeg selv ser. Da kunne jeg like greit ha latt være å tro på Jesu oppstandelse. Eller at Han eksisterer i det hele tatt.

Sitat:
Overfor Gud er intet menneske godt, foruten Jesus, men det er vel fordi litt surdeig syrner hele deigen? Dvs. har man gjort bare ørlite grann galt, så er hele mennesket fordervet overfor Gud.


Nei, det er ikke så bra heller. Har du forsøkt å holde loven? Jeg mener HELE loven, som i den loven som sier at du skal ELSKE Gud av HELE deg? Dvs av hjerte, av sjel, av kraft og forstand? Og din neste som deg selv? Før du har tatt Guds lovs dom over deg vil du ikke se hvor dårlig det faktisk står til med deg som synder. Det er ikke "bare" det at "jo, jeg har syndet en gang så nå er alt ødelagt." Poenget er at det er selve innstillingen til Gud det er noe i veien med. Motvilligheten, følelsesløsheten, mangel på anger osv osv.

Sitat:
Men det finnes ikke noe menneske som har bare ondskap i seg. Selv den verste forbryter har noe godt i seg. Selv den verste.


Jeg tror heller dette blir et definisjonsspørsmål på hva som er godt. Jeg foretrekker å bruke Bibelens definisjon: Kun det som er fullstendig godt er verdig å kalles godt. Men mennesker imellom finnes det ikke noe som er fullstendig godt. Det finnes snev av egoisme i absolutt alt.

[Redigert den 5/12/2006 av Lionheart]

Ulukasiansk lære?

Praxis - 5-12-2006 kl 17:43

Sitat:

> Siden når var det noe godt i mennesker?
. . .

Jeg foretrekker å bruke Bibelens definisjon:
Kun det som er fullstendig godt er verdig å kalles godt.


Hvor fant du den definisjonen i Bibelen?


2Krøn 19:3 Dog er det også funnet noe godt hos deg:
for du har utryddet Astarte-billedene av landet
og vendt ditt hjerte til å søke Gud.

Lukas 6:45
Et godt menneske bærer det gode frem av sitt hjertes
gode forråd, og et ondt menneske bærer det onde frem
av sitt onde forråd

Lukas 8:15
Men det i den gode jord, det er de som hører ordet
og holder det fast i et vakkert og godt hjerte
og bærer frukt i tålmodighet.

.

Lionheart - 6-12-2006 kl 01:35

Matt 10,17: Da Jesus skulle dra videre, kom en mann løpende, falt på kne for ham og spurte: «Gode mester, hva skal jeg gjøre for å arve evig liv?» 18 Men Jesus sa til ham: «Hvorfor kaller du meg god? Ingen er god uten én – det er Gud!

Selvsagt, Jesus er Gud, og dermed god, men det Han her ville var å la loven dømme mannen så han fikk se at han var en synder. Han mente selv at han hadde holdt alle lovens bud, men gikk bedrøvet bort da Herren sa til ham "Selg alt du eier og gi det til de fattige!" Det er dermed åpenbart at mannen kun utvortes hadde holdt disse bud og ville rettferdiggjøre seg selv.

Loven er fortsatt tuktemester til Kristus, og den brukte både Jesus og disiplene i forkynnelsen for å få folk til å komme til syndserkjennelse før de forkynte evangeliet.

Vi ser det også i versene som følger, hvor Jesus sier

«Hvor vanskelig det blir for dem som eier mye, å komme inn i Guds rike.» 24 Disiplene ble forferdet over ordene hans. Men Jesus tok igjen til orde og sa: «Barn, hvor vanskelig det er *for dem som stoler på rikdom,† å komme inn i Guds rike. 25 Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.» 26 Da ble de enda mer forskrekket og sa til hverandre: «Hvem kan da bli frelst?» 27 Jesus så på dem og sa: «For mennesker er det umulig, men ikke for Gud. Alt er mulig for Gud.»

Og hva med David som sier:

Jeg sier til Herren: «Du er min herre,
du er mitt eneste gode.»

Kan hende gode her betyr "det eneste som virker til min fordel" eller lignende, det må jeg innrømme at jeg ikke har sjekket, men Jesu ord skulle likevel være nok :)

[Redigert den 5/12/2006 av Lionheart]