Jeg har hørt flere si at mønsterbønnen (fadervår) ikke bør brukes i vårt daglige bønneliv - og da spesielt der det står at vi ber Gud om tilgivelse
for våre overtredelser.
Mat 6:12 og forlat oss vår skyld, som vi og forlater våre skyldnere;
Argumentet er da at siden man er rettferdigjort en gang for alle, så blir det feil om dette mer enn en gang.
Et annet argument er at det er bare Johannes som i sitt første brev som sier at man skal be om tilgivelse dersom noen synder. Dette blir forklart med
at Johannes her talte til gnostikere og ikke troende. Dersom daglig tilgivelse hadde vært så viktig tema, ville det vært pålagt de kristne av flere
apostler i flere brever.
Jeg har ikke fred for en slik tolkning, idet jeg ser det som viktig og riktig å til enhver tid leve i omvendelse og tilgivelse i vår vandring.
Hva mener dere?Siggen - 12-11-2006 kl 19:55
Jesu forsoning er en fortsettelse og en videreføring av Guds skapelse av hele universet og alt som er i det. Det er et uttrykk for at Gud fortsatt
vedkjenner seg sitt skaperverk og ønsker å holde det oppe mot kaoskreftene, som blir ledet av satan. Gud er bare god. Satan er bare ond.
Jesu forsoning angår ikke bare den jord og det univers som er nå, men den angår også den jord og de universer, som har vært før, og den jord og de
universer som skal bli. ”I begynnelsen (for lenge siden) skapte Gud himmelen og jorden, og jorden BLE øde og tom.” (1.Mos.1,1-2.)
”Men vi venter etter hans løfte nye himler og en ny jord, hvor rettferdighet bor.” (2.Pet.3,13.)
Jesu forsoning gjelder ikke bare menneskene. Den gjelder også dyrene og hele skaperverket, men den gjelder ikke de englene som er falt. De er
allerede fortapt for Guds rike. ”For engler tar han (Gud) seg jo ikke av, men Abrahams ætt tar han seg av.” (Hebr.2,16.)
Jesus døde på et kors på Golgata for snart 2000 år siden, men Jesu forsoning gjelder fra FØR VERDENS GRUNNVOLL BLE LAGT. ”… enda gjerningene (Jesu
forsoning) VAR FULLFØRT før verdens grunnvoll ble lagt.” (Hebr.4,3.)
Gud operer i to dimensjoner. Han operer både i tiden og utenom tiden. Hver begivenhet på vår tidslinje forholder seg derfor til enhver annen
begivenhet som angår samme saken, som om de var SAMTIDIGE, for evighetdimensjonen regner ikke med tiden. Dette gjelder ut fra Guds posisjon. Det
gjelder også de forskjellige forhold som gjelder frelsen.
Dette gjelder også for menneskene. Vi er bundet av tiden i forhold til vårt legeme, men i vårt hjerte og i våre tanker, lever vi i to dimensjoner.
Vi lever både i tiden og i evigheten.
Evighetsdimesjonen operer bare med en tid, og det er nåtid. Den bare ER. På samme måten som Gud ER, så er også denne dimensjonen evig eksisterende.
Hva som gjelder synden, så ble det lagt et dekke over den i gammel-testamentlig tid. Da Jesus kom, tok han bort synden. Dette betyr ikke at det
ikke var syndenes forlatelse å få i gammel-testamentlig tid, for det var det, men det betyr at synden ble tatt bort fra Guds åsyn etter Golgata. Han
lever som om ikke synden eksiterer lenger.
Men til tross for det, så er synden likevel i verden, for det store flertallet av mennesker ønsker å gå syndens og fortapelsens vei. Det er satan
som har forblindet deres åndelige syn. ”Er da enn vårt evangelium skjult, så er det skjult for dem som går fortapt, i hvem denne tidsalderens gud har
forblindet de vantroes sinn, for at lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde, ikke skal skinne for dem.” (2.Kor.4,3-4.)
Det store flertallet av mennesker er bundet. De er ikke i stand til å søke Gud og få del i sine rettigheter. Den største rettigheten som menneskene
har, er SYNDENES FORLATELSE.
Selve ordet ”forlatelse” betyr ”bortsendelse”. Det gjelder ”bortsendelse av synden”. Det kommer av det greske ordet ”afesin”.
Det er ingen som kan søke Gud av egen kraft. I denne sammenhengen er vi menneskene avhengig av det valget som denne verdens fyrste har tatt en gang
for lenge siden. Han valgte å gjøre opprør mot Gud. Alle de som følger ham, gjør derfor opprør mot Gud og hans ordninger.
Bibelen sier at det er ingen som søker Gud av seg selv- ikke en eneste en. Alle er fordervet når det gjelder dette. (Se Brevet til Romerne.
3,10-18.) Men heldigvis så skjer det at Gud søker menneskene med sitt kall. Dette skjer oftere enn vi aner. Det er ikke bestandig at Guds kall er like
sterkt, men det er der. Dette er DE GYLNE ØYEBLIKK i et menneskes liv. Da gjelder det å si Ja til Guds kall, for da er det evigheten bestemmes for
hvert enkelt menneske. Det er i skjæringspunktet mellom Guds kall til oss menneskene og vårt JA til ham at frelsen ligger.
Dessverre så sier de fleste mennesker: Nei til Guds kall om frelse. For hver gang dette skjer, så forherder mennesket sitt hjerte ovenfor Gud, slik
at Guds kall til slutt forsvinner helt for et menneske. Da gir ikke Gud flere muligheter til frelse, og mennesket er fortapt for Guds rike. Satan har
fått sin vilje fullt ut med dette mennesket.
Som det står i sangen: ”Utenfor eller innenfor- hvor skal jeg stå en gang.” En bestemmer selv i tiden hvor en vil tilbringe evigheten.
Dette skriver jeg ikke for å skremme noen. Jeg skriver det for å minne mine medvandrere om dette og gi uttrykk for hva Guds ord sier om frelsen og
om fortapelsen.
Det er IKKE VANSKELIG å bli frelst. Det er bare å si JA til Guds kall, men til tross for dette så går de fleste menneskene fortapt for Guds rike.
”for hver den som påkaller Herrens navn, skal bli frelst.” (Rom.10,13.)
”Den som tror på Sønnen, har evig liv, men den som ikke vil tro på Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede blir over ham.” (Joh.3,36.)
Synden går tilbake til satans opprør mot Gud. Han er syndens opphavsmann og fullender. Han er bare synd. Han vet at han selv er dømt til et evig
opphold i ”sjøen som brenner med ild og svovel.” (Mat.25,41.) (Denne beskrivelsen skal naturligvis forståes i overført betydning. Det er bilder på
fortapelsens eksistens og gru.)
I forbindelse med satans opprør mot Gud gikk også millioner med engler den samme veien som satan. ”For engler tar han (Gud) seg ikke av, men
Abrahams ætt tar han seg av.” (hebr.2,16.)
De er også dømt sammen med satan til et evig opphold i ”sjøen som brenner med ild og svovel.” ”Da skal han også si til dem på sin venstre side: Gå
bort fra meg, dere forbannede, i den evige ild som er beredt djevelen og hans engler!” (Mat.25,41.)
Da Adam ble skapt, falt han og Eva i synd, for de hørte mer på det som slangen sa til dem, enn det som Gud hadde lovet dem- enda dette var mye mer
verdifullt og godt enn det som satan lovet dem. Han sa at dersom de spiste av kunnskapens tre, så skulle de bli lik Gud med hensyn til å kjenne godt
eller vondt. (1.Mos.3,5.)
Det var bare halvdelen av det som satan sa, som var rett. De ble ikke lik Gud, men deres samvittighet ble vekket, slik at de kom til å kjenne
forskjellen mellom godt og ondt. Følgen av dette ble at de ble kastet ut av Edens hage. (1.Mos.3,23.)
Synden kom altså inn i verden ved et menneske, og det var Adam. Synden som tilstand gikk over til alle mennesker som har levd. ”Derfor, likesom
synden kom inn i verden ved ett menneske (Adam), og døden ved synden, og døden således trengte gjennom til alle mennesker, for de syndet alle.”
(Rom.5,12.)
Syndenes forsoning kom også inn i verden ved et menneske, og det var Jesus. ”for likesom de mange (i betydningen ”alle”) er blitt syndere ved det
ene menneskets ulydighet, så skal også de mange bli rettferdiggjort ved den enes lydighet.” (Rom.5,19.)
Av den grunn blir Jesus kalt både ”den siste Adam” og ”det andre mennesket”. ”Således er det og skrevet: Det første mennesket, Adam, ble til en
LEVENDE SJEL. Den siste Adam er blitt en LEVENDEGJØRENDE ÅND.” (1.Kor.15,45.)
”Det første mennesket var av jorden, jordisk, det andre mennesket er Herren av himmelen.” (1.Kor.15,47.)
Når Jesus blir kalt ”den siste Adam”, så betyr det at han har sonet synden som ble introdusert ved den første Adam.
Når Jesus blir kalt for ”det andre mennesket”, så betyr det at det begynte en ny mennesketype med Jesus. Det var det LØSKJØPTE MENNESKET eller det
FRELSTE MENNESKET. Den som tror på Jesus, har del i alt det som den siste Adam representerer, og er blitt et nytt menneske i Jesus Kristus.
Det var ikke bare synden som ble sonet på Golgata, men også alle syndens konsekvenser. Dette gjelder både døden, sorg, plager, all lidelse, sykdom,
urettferdig styresett, krig og uår, negative økonomiske forhold, negative økologiske forhold og undertrykkelse og utnytting av mennesker, dyr og
naturen. Alt dette skal gjenopprettes ved Jesu gjenkomst og Jesu 1000 årige styre på jorden. ”For han skal være konge inntil han får lagt alle sine
fiender under sine føtter. Den siste fiende som tilintetgjøres er døden.” (1.Kor.15,25-26.)
”og han (Gud) skal tørke bort hver tåre av deres øyne, og døden skal ikke være mer, og ikke sorg og ikke skrik og ikke pine, for de første ting er
veket bort.” (Joh.Åp.21,4.)
Det er ikke bare menneskene som lider under synden og dets følger. Dyrene og alt som har liv, lider også. Naturen lider også på sin måte. Den
forbannelsen som ligger over skaperverket, skal taes fullstendig bort en gang. Den taes bort i følgende etapper:
1.) Den første etappen i forsoningen er Jesus død på et kors på Golgata og Jesu oppstandelse. Alle de som tror på Jesus, får syndenes forlatelse og
Den Hellige Ånds gave.
2.) Den andre etappen er at mennesker blir frelst og satt inn i den kristne forsamlingen, som er Jesu legeme. (1.Kor.12,13.)
3.) Den tredje etappen i forsoningen er utdelingen av nådegavene. Det er gaver som er gitt til Guds folk, for at de skal være med på å fremme Guds
rike på jorden. De er gitt for å bygge opp menigheten og for å betjene verden. Den kraft som der er i de troende, er den samme kraft som det var i
Jesus. De troende skal gjør de samme gjerningene som Jesus gjorde, ja, endog gjerninger som er større enn de som Jesus gjorde, skal de gjøre. Det går
da på utbredelsen av evangeliet og undergjerninger over hele verden.
På samme måten som Jesus gikk omkring og gjorde gode ting og helbredet mennesker, skal også vi gjøre det. ”hvorledes Gud salvet Jesus fra Nasaret
med Hellig Ånd og kraft. Han som gikk omkring og gjorde vel og helbredet alle som var overveldet av djevelen, fordi Gud var med ham.” (Ap.gj.10,38.)
Hva som gjelder sykdom og helbredelse, ligger dette også i forsoningsverket, men vi kan IKKE KREVE at Gud bestandig og til enhver tid vil helbrede
alle våre sykdommer og plager. Vi kan ikke kreve dette av Gud, men vi vet at han er i stand til det, og at han ofte gjør det. Vi skal ikke diskutere
om Gud kan eller vil helbrede, men vi skal si at GUD HELBREDER. Det er vår posisjon i forhold til helbredelse.
Dessuten tror jeg at uansett hva som skjer med en troende- om vedkommende er syk eller frisk- så vil Gud behandle ham på beste måte. ”Og vi vet at
alle ting tjener dem til gode som elsker Gud, dem som etter hans råd er kalt.” (Rom.8,28.)
Gud har ofte en SKJULT AGENDA med en kristens liv, som ikke vi kjenner til. Han bruker dette til å fremme sine planer- både med den enkelte og
andre mennesker.
Det er ikke bare de troende som blir helbredet. Det skjer også med de som ikke er kommet til en levende tro på Jesus. Gud er god mot alle
mennesker. ”… for han (Gud) lar sin sol gå opp over onde og gode, og lar det regne over rettferdige og urettferdige.” (Mat.5,45.)
Gud tar seg av hele skaperverket, men i og med at de fleste mennesker velger å ikke ville ha noe å gjøre med Gud, så kan han ikke fullt ut få
gjennomført sin vilje og sine ønsker med dem.
Store deler av kristenfolket er heller ikke så interessert i at det skjer helbredelser av mennesker. De ber ikke for syke, for de anser dette som
svermeri, og når det skal være helbredelseskampanjer og karismatiske møter, så motarbeider de dem.
Mange troende mennesker har av en eller annen grunn fått innsatt en teologisk støysender i sine hjerner og i sine hjerter i forståelsen av Guds ord,
slik at de ikke tør å gå utenom den gjengse teologi og den vanlige oppfatningen av teologiske spørsmål. ”Det er farlig, det”, som Ludvik pleide å si
til Solan Gundersen.
Det er følgende grunner til at det er slik:
a) Det er mangel på Bibel-kunnskap og mangel på troen på Guds kraft.
b) Det er feil forkynnelse. Prestene, Bibel-lærerne og predikantene forkynner bare innenfor den teologiske rammen som deres organisasjoner og
læreanstalter tillater. Den som beveger seg utenom det oppsatte skjemaet, blir boikottet og mistenkeliggjort.
Når mennesker blir vunnet for Jesus, så blir heller ikke dette godtatt av mange troende, for de er ikke blitt frelst i de rette sammenhengene. De
rette sammenhengene er etter deres oppfatning kirkene og bedehusene. Mange av Guds barn er i sannhet ikke så enkle å ha med å gjøre. Vi får trøste oss
med at vi er frelst av nåde ved tro uten gjerninger. (Ef.2,8-9.)
Det som i det hele tatt kjennetegner mennesket- det være seg troende eller ikke- er stahet og påståenhet. Et menneske er som en uinntakelig
festning- helt til Kristus ved Den Hellige Ånd får overbevise vedkommende om at det tar feil i sin forståelse av Guds ord. Da først er det en mulighet
til en nyorientering på det teologiske området og frelse for den som ikke er frelst.
Hva som gjelder helbredelse av sykdom, så kunne jeg ha skrevet mye om det, men det skal jeg ikke gjøre her. Til en kristen som lider av sykdom, vil
jeg bare si: Slutt ikke med å be om helbredelse. Du skal få det en gang. Det får stå opp til Gud når du skal få det.
Jeg for min del tror at vi vil få se mange helbredelser i tiden som ligger foran, for når det åndelig mørket nå siger mer og mer innover vårt folk,
så vil Gud reagere på dette med å sende et ENDA STERKERE LYS, for Gud har ikke gitt opp Norge.
Det er ikke vi som helbreder, men det er Guds kraft. Alle kan be om helbredelse, for Gud er død for all verdens synd og dets følger.
Til de ufrelste vil jeg si: Søk Guds rike og hans rettferdighet, før det er for sent. Undersøk det åndelige fundamentet som du har bygget ditt liv
på og se om det holder i møtet med Gud. Han godkjenner bare en ting, og det er en levende tro på Jesus.
4.) Den fjerde etappen i gjenopprettelsen er Jesu gjenkomst og opprettelsen av ”Riket for Israel” eller ”1000 års-riket”. (Denne perioden vil ikke
teologene og mange forkynnere ta med i sine prekener.) Jesus skal komme tilbake til verden- til Israel og Jerusalem- og opprette et 1000- årig styre
der. Det skal bli et verdensvidt styre, og han skal herske med rett og rettferdighet.
Vi burde alle arbeide for at dette styret kan bli etablert, og at det kan bli kjent, men det gjør vi ikke. Teologene forstår ikke dette. Store
deler av lekfolket er lunkne til det, og verden motarbeider det, i og med at de motarbeider jødene og Israel, som er Guds folk.
Gud har tatt seg ut et folk som han på en spesiell måte har lagt ned sine planer i, og det er jødene. Når nå jødene er kommet hjem til sitt gamle
fedreland, er det fordi at Jesus snart kommer tilbake til verden, for å holde dom og for å etablere ”Riket for Israel”.
I denne perioden skal mange ting forløses i og med at det blir et rettferdig styre. Det gjelder helbredelse av sykdom, menneskets levealder skal
forøkes til 1000 år, urettferdig styresett skal bli tatt bort, for tidlig død skal avskaffes, satan skal være fengslet i 1000 år, rovdrift på naturen
skal opphøre, krig og uår skal ikke være. Dårlig økonomi skal der heller ikke være. Mennesker og dyr skal leve i harmoni med hverandre. (Se min bok:
Jesus Gjenkomst. Bind 5. Kapittel: 1000 års-rikets tidsperiode.)
Det står følgende om dyrenes lidelse i vår tidsperiode: ”For skapningen lenges og stunder etter Guds barns åpenbarelse. Skapningen ble jo lagt
under forgjengelighet- ikke godvillig, men etter hans vilje som la den derunder, for at også skapningen skal bli frigjort fra forgjengelighetens
trældom til Guds barns herlighets frihet.” (Rom.8,19-21.)
Dyrene, som også har sjel og dermed tanker, følelser, vilje og fornuft, ser fram til 1000 års-rikets periode og lengter etter befrielsen. De skal
også på samme måten som Guds barn bli frigjort i denne perioden. Løven og leoparden skal beite sammen med de andre dyrene og en liten gutt skal vokte
dem. (Es.11,6.)
5.) Den femte etappen i gjenopprettelsen er ”den nye himmelen og den nye jorden”. Da skal alt være fullkomment, slik som det var da Gud skapte
”himmel og jord” en gang i tidenes morgen. Det skal imidlertid vær en forskjell. Satan og de onde åndene skal oppbevares for alltid i ildsjøen. ”Og
jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var veket bort, og havet er ikke mer.” (Joh.Åp.21,1.)
”og han (Gud) skal tørke bort hver tåre av deres øyne, og døden skal ikke være mer, og ikke sorg, og ikke skrik og ikke pine, for de første ting er
veket bort.” (Joh.Åp.21,4.)
I verden er det mange ting som er kaotiske i dag. Vi lever i slutten av den frie nådens tidsperiode. Den har vart i snart 2000 år. I dag tilbyr Gud
verden den frie nåden på grunnlag av Jesu forsoning, men denne tiden holder på å ebbe ut. Dette tilbudet fra Gud er det BESTE FRELSESTILBUDET som Gud
noensinne har gitt menneskene, men de fleste har ignorert tilbudet og må naturligvis ta konsekvensene av det.
Nå holder Gud med på å etablere et strengere regime. Det er ”Riket for Israel”. Da skal han styre hele verden ut fra Israel og Jerusalem. Han skal
styre med rett og rettferdighet. Han skal tvinge menneskene inn under sitt styre.
siggen
Men i alt dette er det ikke til ende med Guds nåde, kjærlighet og barmhjertighet. Han rekker enda ut sin frelseshånd mot det enkelte menneske og
ønsker å frelse det inn i sitt rike. Han sier: Kom, for det er ennå tid til frelse. Han sier som han sa i fordums tid: ”Kom, la oss gå i rette med
hverandre, sier Herren. Om deres synder er som purpur, skal de bli kvite som snø, om de er røde som skarlagen, skal de bli som den kvite ull.”
(Es.1,18.)
Det var vel ikke helt hva du spurte om Slappfisk, hva Mr. Veterinær O. E. Indergaard her mener om Kristi forsoning. Men jeg ser han kan ha mye rett i
hva han sier…
Eller kanskje ikke? Dispensjonalisme - ”light” form?? Men er det så ”helt gæli” alle ganger - eller hva?
Når vi ser oss i rundt i dag, ser vi at mange av endetidstegnene har begynt å vise seg. Det er krig og rykter om krig, pest og hungersnød,
jordskjelv og naturkatastrofer. (Mat.24,6-7.) Mye av dette er skapt av oss mennesker, for vi har ikke forvaltet skaperverket på en riktig måte. Jorden
selv slår tilbake når den blir vanskjøttet. I sin tid skal også Gud dømme verden.slappfisk - 12-11-2006 kl 21:18
Sitat:
Det var vel ikke helt hva du spurte om Slappfisk...
Nei - det kan du si
Men takk likevel for en grundig gjennomgang av fallet og gjenopprettelsen...
Det jeg lurer på er altså om det er rett å fortløpende be Gud om tilgivelse for overtredelser og ting som tynger oss, eller om man bør avstå fra
dette.gana - 12-11-2006 kl 22:28
At det er rett fortløpende / daglig å be om tilgivelse mener jeg går fram av beretningen om fotvaskingen i Johannes 13. Vi er som kristne alt rene
(vers 10), men trenger likevel stadig rens (vers 8).
---ehasting - 13-11-2006 kl 18:29
å be om tilgivelse vil også oppretholde ydmykheten fremfor Gud. Det gir en bekreftelse på at vi klarer oss ikke uten Jesus og at vi er syndige
mennesker av natur. Vi klarer vel ikke helt å vri oss vekk i fra det faktumet at vi synder hver dag på en eller annen måte...Praxis - 13-11-2006 kl 20:20
Sitat:
av slappfisk
Det jeg lurer på er altså om det er rett å fortløpende be Gud
om tilgivelse for overtredelser
Lukas 11:1-4.
Svaret på disiplenes spørsmål til Jesus om hvordan
det passer for en disippel å be.
Er vi Jesu disipler, så er denne bønn passende.
Er da vi noe mye herligere og videreutviklet,
så vi kan kalle disippelskapet noe avlegs
og forlatt, som ikke kan gjelde oss?
Hvem farer med slik lære?
Sitat:
og ting som tynger oss, eller om man bør avstå fra dette.
1Sam 1:15 Da svarte Hanna og sa: Nei, min herre! Jeg er
en kvinne som bærer på en tung sorg i sitt hjerte; vin
og sterk drikk har jeg ikke drukket, men jeg utøste min
sjel for Herrens åsyn.
-Kristnerd - 13-11-2006 kl 21:04
Sitat:
Opprinnelig postet av gana
At det er rett fortløpende / daglig å be om tilgivelse mener jeg går fram av beretningen om fotvaskingen i Johannes 13. Vi er som kristne alt rene
(vers 10), men trenger likevel stadig rens (vers 8).
---
Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting
å be om tilgivelse vil også oppretholde ydmykheten fremfor Gud. Det gir en bekreftelse på at vi klarer oss ikke uten Jesus og at vi er syndige
mennesker av natur. Vi klarer vel ikke helt å vri oss vekk i fra det faktumet at vi synder hver dag på en eller annen måte...
Enig Siggen - 14-11-2006 kl 11:35
Jeg får ikke til den hoppinga med det kulerunde hodet og det "glade smilet jeg Kristnerd! Men jeg er så ABSOLUTT 100 % enig med Deg , Gana og ehasting
og Broder Praxis! KJenner så på nødvendigheten hver dag av å bekjenne at jeg er en som er i daglig behov av å bli tilgitt og ikledd ny kraft til
tjenesteKristnerd - 14-11-2006 kl 12:35
du ikke får til ? den ligger nå i lista over standar smiley når du legger inn innlegg. Bare å trykke på den.
eller skrive følgende linje uten mellomrom.
: bounching :
uten mellomrom.
[Redigert den 14-11-2006 av Kristnerd]Lionheart - 15-11-2006 kl 06:30
Jeg har ikke fred for en slik tolkning jeg heller. Selvom jeg ikke tror at vår stilling fremfor Gud er avhengig av noe annet enn å være renset i Jesu
blod, så skal vi be om tilgivelse, simpelthen fordi det hører med til den daglige korsfestingen av kjødet, og det hjelper oss å holde øynene festet på
Jesus, troens opphavsmann og fullender.