Apologetisk Forum

Hva skjer med oss etter døden?

gana - 12-11-2006 kl 07:30

Personlig har jeg litt sans for det lutherske synet om at sjelen etter døden faller i søvn, og først vekkes på dommedag.

Forsker Idar Kjølsvik har imidlertid kommet fram til noe annet:
http://www.forskning.no/Artikler/2006/november/1163085511.7

---

Gråspurv - 13-11-2006 kl 06:51

Stadig finner de på noe nytt, disse teologene.
Teologisk kreativitet???

Litt om helvete, døden og sånt.

Bror - 14-11-2006 kl 01:37

http://www.helltruth.com/

Bror

Siggen - 14-11-2006 kl 18:34

Når helvede forsvinder
Av Hans Erik Nissen, sakset fra boksen "Mellem liv og død", udgivet af Luthersk Missionsforenings Bibelskoles Elevforening 1998

I vore bestræbelser på at gøre Gud forståelig og acceptabel for ikke-kristne er der helt centrale sider af det bibelske gudsbillede, som forties. Det gælder Guds vrede og helvede. Resultatet er en underlig blodløs, tandløs og ligegyldig gud, som ingen har virkelig brug for – bortset fra dem, der skal have afløb for deres aggressioner.

Jesus og helvede
Det er mer end nogen anden Jesus, der taler om helvede. Han gør det helt klart, at synd fører dertil. Jesus vækker og skræmmer med helvede. Hans ord går til marv og ben, når han taler om: en lukket dør, mørke. gråd, tænderskæren, ormen, der aldrig dør og ilden, som aldrig slukkes.

Jesus lader hånt om manges velmente ord om, at man ikke skal true. For ham er helvede ikke en trussel. Det er en kendsgerning. Ilden er tændt af hans himmelske Far. Der ender enhver, som ikke frelses ved hans blod uden mulighed for at komme derfra igjen. For Jesus gælder det om det ene: at vække den, som frimodigt vandrer mod helvedes evige pine.

Det er løgn!
Mange kristne tror, at det er løgn. Jesu ord om helvede passer ikke til deres billede af Gud. For dem udelukker Guds kærlighed hans vrede. Derfor tror de, at Gud alligevel frelser alle til sidst – eller i det mindste udsletter dem.

Hvordan er det gået til?
Man har skubbet Gud fra dommersædet og selv sat sig på det. I dag er Gud for alvor kommet under anklage – ikke så meget fra de vantro, men fra de troende. Man truer Gud med ordene: Hvis du er kærlighed, så kan du ikke …..

Med andre ord: hvis Gud ikke afskaffer helvede, mister han mange troendes anerkendelse som en kærlig Gud.

Han, som troner i himlen, ler
Som om det har nogen som helst indflydelse på Gud, hvad vi mener om ham! Ham manipulerer man ikke med. Det er mennesker, man kan få til at give efter for et gruppepres – ikke Gud.

Guds latter efterfølges af tavshed. Så prøver man med nye ideer og initiativer i bestræbelserne på at nå verden. Man tror, at det er en kommunikationsproblem. Kunne vi bare sige det på den helt rigtige måde, så mennesker forstod, hvad vi sagde, da ville der ske store ting.

Sandheden er langt på vej, at man utmærket forstår, hvad vi siger. Problemet er ikke manglende forståelse, men det ligger i budskabets indhold. Skal vi føre mennesker til himlen, må vi først føre dem til helvede. Det gjorde Jesus, og vi er kaldede til at gå i hans spor.

Verden og de kristne
Hvordan kan man fortænke verden i at tro, at vi alle ender i himlen, når så mange kristne har den opfattelse?

Og hvorfor skulle selvet forlade mit livs tronstol til fordel for Gud, når alt alligevel ender godt til sidst? Det gamle syndige menneske vil langt hellere selv skalte og valte med tingene end være korsfæstet med Kristus. Kan det få krone uden kors, er det ikke sent til å slå til.

Der er en underlig veksel-virkning mellem de troende og verden. Guds børn lytter til verden og går den et skridt i møde. Det ser verden, og frimodigheden vokser. Den havde alligevel ikke helt uret. Den glæder sig over, at de kristne indrømmer det, verden tager et skridt mod de kristne. De kan ikke stå for verdens skulderklap og tager endnu et skridt mod verden.

Sådan gik det i det gamle Israel, og sådan går det i kirken i dag. Det uhyggelige er, at de evangeliske kristne er med i denne proces.

Helvede tager himlen med sig
Guds ord er en helhed. Vi tror, at det går an at plukke i Guds ord, men det vi plukker visner. Taler man ikke sandt om evigheden, mistes den. Mange kristne tænker næsten ikke på det hinsidige. De længes ikke hjem. De synes ikke, at det er særlig attråværdigt at skulle bryde op og være sammen med Kristus. De har mistet troen på himlen.

Det gør man, når helvede forsvinder. På samme måde mistes nåden, hvis synden forsvinder. Hvis man ikke vil erkende mørket som en magt, mister man lyset, og alt bliver gråt.

Vejen fram er altid vejen tilbage. Tilbage til sandheden. Tilbage til Jesu ord om himmel og helvede. Tilbage til evighedsalvoren.

Da bliver alt andet så småt og ligegyldigt. Da gælder det om det ene: at undgå helvedes flammer og blive frelst i evighed.

AMEN!

Lionheart - 15-11-2006 kl 06:35

"Sannelig, sannelig sier Jeg deg: I DAG skal du være med Meg i Paradis."

Jeg mener det svarer spørsmålet for troende i alle fall :P

gana - 15-11-2006 kl 07:33

Jo da, men husk at for Herren er én dag som tusen år og tusen år som én dag. :sniff:

elin - 28-5-2007 kl 09:07

To ting til denne tråden

1. Jesus snakket aldri om Helvete. Han snakket om Gehenna og det er noe helt annet!

2. Sitatet nevnt over har ikke tegnsetting. Det skal stå: sannelig, sannelig sier jeg deg i dag Du skal være med meg i Paradis. Bevis: Jesus hadde ennå ikke vært hos Faderen da han møtte Maria etter oppstandelsen.

Gråspurv - 28-5-2007 kl 09:36

1) Hva er da forskjellen på Helvete og Gehenna?
Les linken i innlegget postet av Bror, postet 14.11.06. Gehenna er et gresk ord som betyr brennende sted. Gehenna var betegnelsen på "søppelbrennings- anlegget" utenfor Jerusalem. Alle asosiasjonene til Helvete er også et brennende sted.

2) Hvilken myndighet har du til å bestemme hvordan tegnsettingen skal være i Bibelen?

Praxis - 28-5-2007 kl 11:40

Sitat:
av elin
.... tegnsetting. Det skal stå: sannelig, sannelig
sier jeg deg i dag Du skal være med meg i Paradis.



At tegnsetting mangler i kildedokumentene, stemmer -
men bør ikke brukes til å grunngi for mange usannsynlige omkonstruksjoner for det!

Er det en naturlig uttrykksmåte for deg å datere alt du sier -
(vi antar at du ikke er jurist.. )

"Jeg sier deg idag jeg skal ta med familien på hytta", hvis
det først er om to uker at reisen skal gjennomføres?

Andre uttrykk i samme Bibel gir grunn til å tro at røveren,
sett fra det 'dennesidige', kom til å "sove i jorden" i noen tusen år.
Men i oppstandelsen vil han antagelig ha inntrykk av at det ikke
har passert noen større tid. Er det ikke slik å sove?
Det finnes tids-relativitet, med eller uten Einsteins hjelp.
.

solbu - 29-5-2007 kl 02:03

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
At tegnsetting mangler i kildedokumentene, stemmer -
men bør ikke brukes til å grunngi for mange usannsynlige omkonstruksjoner for det!.


De originale tekstene var skrevet på et skriftspråk som ikke har en eneste tegnsetting eller store bokstaver. Det er ikke en gang mellomrom noe sted i teksten.

Eller sagt på den samme skrivemåten:

deoriginaletekstenevarskrevetpåetskriftspråksomikkeharenenestetegnsettingdeterikkeengangmellomromnoestediteksten

Man må med andre ord kunne språket for å skjønne hvordan det skal leses. Derfor gav Gud oss oversettere. :)

PeterDJ - 10-1-2008 kl 01:04

elin: gehenna er noe heeelt annet? og hva er dette helt annet fornoe.. en gravplass i Israel som noen sier?

er sprøtt at så mange av dere skal bortforklare helvette..

advarte Jesus mot en gravplass? som om ikke alle mennesker dør og begraves!

kom tilbake til læren.. Jesus snakker om helvette som et forferdelig sted som han ønsker av hele hjertet at vi aldri skal havne i.. så han døde for oss...

om gehenna liksom er en smertefri død, som gjør at du blir tilintetgjort for all evighet, så er det ille nok.. men det er ikke det det står i bibelen..

det står om pine, natt og dag i all evighet..

ja dette er brått og brutalt.. men det er også det det står.. det er akkurat det det står.. natt og dag i all evighet...

[Redigert den 10-1-2008 av PeterDJ]

PeterDJ - 10-1-2008 kl 01:11

slutt å lage dere en myk hvilepute som gir dere mindre bekymring for de ufrelste..

det virker bare mot sin hensikt..

helvette er ikke noe koslig hvilested, eller noe fredfult sted.. for alle ugudelige, stakkars mennesker..

det er et forferdelig sted skapt i Guds vrede for onde mennesker!

det er ikke en ond gud som straffer gode mennesker..

men en god Gud som straffer onde mennesker.

og sånn er det...

Hvordan kan kjærligheten, i vrede kaste folk i helvette?

Jo.. fordi det er onde mennesker som får sin lønn for sin ugjerning..

den snille tanta?

det står ikke det i min bibel.. d står at den som elsker er født av Gud.

det står at de som gav den tørste, kledde den nakne og besøkte den syke gikk i sin Herres herlighet

hvorfor er dere så bekymret for slikt.. tror dere Gud gjør noen feil når han straffer ugudelighet.. ?

det er ingen fred for de ugudelige står det i bibelen..

PeterDJ - 10-1-2008 kl 09:36

la oss ikke gjøre Guds dom til noe mildere enn den er...

eller til noe annet enn det som står..

Lexus - 10-1-2008 kl 12:27

Sitat:
Opprinnelig postet av PeterDJ
slutt å lage dere en myk hvilepute som gir dere mindre bekymring for de ufrelste..

det virker bare mot sin hensikt..

helvette er ikke noe koslig hvilested, eller noe fredfult sted.. for alle ugudelige, stakkars mennesker..

det er et forferdelig sted skapt i Guds vrede for onde mennesker!

det er ikke en ond gud som straffer gode mennesker..

men en god Gud som straffer onde mennesker.

og sånn er det...

Hvordan kan kjærligheten, i vrede kaste folk i helvette?

Jo.. fordi det er onde mennesker som får sin lønn for sin ugjerning..

den snille tanta?

det står ikke det i min bibel.. d står at den som elsker er født av Gud.

det står at de som gav den tørste, kledde den nakne og besøkte den syke gikk i sin Herres herlighet

hvorfor er dere så bekymret for slikt.. tror dere Gud gjør noen feil når han straffer ugudelighet.. ?

det er ingen fred for de ugudelige står det i bibelen..


Du nevner de ufrelste, hvem er så de frelste?

1.Kor.5.9ff:
Jeg skrev brev til dere at dere ikke skulle ha samkvem med horekarer.

Meningen er:
10: Jeg mente ikke mennesker i denne verden som driver hor eller som er pengegriske, røvere eller avgudsdyrkere - da måte dere jo gå ut av verden.

Jeg tror vi snakker forbi hverandre, vent på den kommende verden og se hva som skjer da, imens kan vi sove så lenge vi vil.

solbu - 10-1-2008 kl 13:20

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Jeg tror vi snakker forbi hverandre, vent på den kommende verden og se hva som skjer da, imens kan vi sove så lenge vi vil.

Jeg bare må. :)
Sitat:
Salomos ordspråk 6. v9-10
Hvor lenge vil du ligge, du late? Når vil du stå opp fra din søvn? "Få sove litt til, en liten blund, la meg folde hendene litt lenger for å hvile." Ja, men da kommer fattigdommen over deg som en tyv som lusker omkring, og nøden som en væpnet mann.


[Redigert den 10-1-2008 av solbu]

Lexus - 10-1-2008 kl 13:31

Sitat:
Opprinnelig postet av solbu

Jeg bare må. :)


Fin den!
Ja, men nå er jeg stått opp, og drar til mitt arbeide for å holde fattidommen borte en stund til. :spin:

PeterDJ - 10-1-2008 kl 17:18

Lexus... det det står om i det verset du tar opp, handler om at vi ikke skal dømme eller avvise mennesker i denne verden som er horkarer, fordi de på ingen som helst måte går rundt å sier de er kristne..

mens derimot folk som sier de er kristne og driver med disse tingene, skal man ikke hilse på, eller spise sammen med, og lignende..

det betyr på ingen som helst måte at mennesker som ikke kaller seg kristne, lever i hor, lyver, stjeler, og så videre... er frelst, og kommer til himmelen..

hvis det var det du hintet til...

Lexus - 11-1-2008 kl 08:33

Nei PeterDJ, jeg hinter ikke til noen spesiell gruppe mennesker, jeg mener absolutt alle, kristendommen kan være en oppbyggelse til frelse.
Har du hørt om frelsens dag? Det er nådens tid, et nådens år fra Herren, (Jes.49.8, 2.Kor.6.2, Luk.4.19)
Dermed skulle vel det meste være sagt om frelsen.

PeterDJ - 11-1-2008 kl 09:31

ok, jeg lar det ligge.. for jeg skjønner ikke helt hva du mener.. mener du at ingen i verden er frelst?

TheaLinnea - 7-9-2008 kl 16:10

«De døde vet slett ingen ting», sier Bibelen, og den viser at døden er en tilstand som er ensbetydende med fullstendig uvirksomhet. (For 9: 5, 10; Sl 146: 4) Den sier om dem som dør, at de blir lagt i «dødens støv» (Sl 22: 15), at de blir «kraftløse i døden». (Ord 2: 18; Jes 26: 14) Både i De hebraiske skrifter og i De greske skrifter blir døden sammenlignet med søvn. Dette er en passende sammenligning, ikke bare fordi de døde er uten bevissthet, men også på bakgrunn av håpet om å bli vekket opp fra de døde i oppstandelsen. (Sl 13: 3; Joh 11: 11–14) Den oppstandne Jesus omtales som «førstegrøden av dem som har sovnet inn i døden». – 1Kt 15: 20, 21

Lexus - 7-9-2008 kl 16:42

TheaLinnea

Velkommen til forumet!
Godt å få flere bibelkyndige her. Jeg kan se at du har god innsikt i Skriftene! Jeg er fullstendig enig i din utgitte karakteristikk over døden.
Som kjent er Jesus karakterisert som "den rettferdige" eller "en rettferdig" (1.Pet.3.18) som led døden i kjødet, men ble levendegjort i Ånden.
I følge Ord.24.16 skal den rettferdige falle og stå opp igjen sju ganger, og i følge Pred.1.9-10 er det ikke gitt at det vi opplever på jorden i dag ikke har hendt før og kommer til å skje igjen, hvordan ser du på dette?

TheaLinnea - 7-9-2008 kl 18:04

Takk for det Lexus.

«Sju ganger kan den rettferdige falle og reise seg opp igjen,» sier Ordspråkene 24: 16. I vårt løp, som gjelder livet, bør ingen føle seg tvunget eller tilskyndt til å gi opp. Dette løpet er som et maratonløp, et utholdenhetsløp, ikke et 100-meters sprintløp. Hvis en sprintløper trår feil en eneste gang, kan han høyst sannsynlig ikke fortsette løpet. Men hvis en maratonløper til og med skulle snuble, har han tid til å fortsette løpet og fullføre det. Så hvis du begår et eller annet feiltrinn som får deg til å utbryte: «Jeg elendige menneske!», bør du huske at du fortsatt har tid og anledning til å vende tilbake til din Leders, Jesu Kristi, fotspor. Ingen grunn til fortvilelse! Ingen grunn til å gi opp! Vær fast bestemt på at du med Guds hjelp skal ta imot og klare den utfordring det er å ’følge i Jesu spor’. — 1. Peter 2: 21.

Salomo hadde rett da han sa: «Det er intet nytt under solen.» For det er ikke noe nytt ved de stoffer, energikilder og naturlover som danner grunnlaget for jordens fysiske system. De har vært en del av Guds skaperverk i lange tider. (Salme 24: 1; Åpenbaringen 4: 11) Solen står opp og går ned som den alltid har gjort, og det er ikke noe nytt ved værmønstrene eller i det naturlige kretsløp som vanner og forfrisker jorden. Og når det gjelder de ufullkomne, dødelige menneskers levevis, er det heller ikke noe virkelig nytt, trass i de skiftende forhold. Også i velstandssamfunn blir livet ensformig for mange, og de blir ’trette’ av livet i lengden. Etter en 70—80 år går det syndige ’mennesket til sin evige bolig’ — graven. Som Salomo sier: «Det som var, skal alltid være, og det som skjedde, skal atter skje. Det fins ikke noe nytt under solen.» — Forkynneren 1: 4—9; 12: 5.

Gud skapte ikke jorden bare for at den skulle være bebodd, men det var også hans hensikt at den skulle bli et paradis for fullkomne, lykkelige mennesker. Det er grunnen til at Bibelen forutsier at det skal komme «en ny jord», et nytt menneskesamfunn, hvor ’rettferdighet skal bo’. (2. Peter 3: 13) Og i Åpenbaringen 21: 4 sier Guds Ord at i hans nye verden skal han «tørke bort hver tåre fra [menneskenes] øyne, og døden skal ikke være mer; heller ikke skal sorg eller skrik eller smerte være mer». Det er av slike grunner at Jesus kunne bruke ordet «Paradiset» om denne nye verden på jorden. — Lukas 23: 43.

Lexus - 7-9-2008 kl 19:17

Takk for svar!
Jeg kan se at du ser forklaringene som blir gitt som liksom et nytt "kikk" eller "take off", jeg er nok ikke enig med deg, da jeg også kan vise til 1.Kor.15.19 Har vi bare i dette liv.... som om det gjalt flere, kobinert med Klag.5.21: Herre, vend oss til deg igjen, så vi kan komme tilbakke. Forny våre dager så de blir som før i tiden.
Verset er spektakulært, Sion (i v18) har blitt lagt øde, og spørsmålet de stiller Herren om de har blitt rent forkastet, med en slik brennende vrede. Ut fra hele kapittlet skjønner en at dette dreier seg om ting som må legges til framtiden.
Vers 21 henviser dessuten til Salm.80.4: Gud, reis oss opp igjen, og la ditt åsyn lyse, så vi blir frelst!
Videre, i Jer.31.18, kommer klagen fra Eifa'im som nå er blitt tuktet som en utemmet kalv, og ber om å bli omvendt, sannsynligvis fordi det har ødelagt sitt land.

En Herrens dag er ikke som våre dager, slik at i går og idag, kan dreie seg om tusen år.
Hos Job 8.9: For vi er fra i går og vet intet, en skygge er våre dager på jorden.

Det hele ser for meg ut som en tidsreise bakover i tid som også hører med til Herrens løfte i 2.Kong.20.9-10 hvor skyggen skal gå ti trinn tilbake på Akas trapp (solur) og hos Jes.38.8: Så gikk solen tilbake ti av de trinnene (Tiden) den hadde gått ned.
Dette mener jeg indikerer "en ny jord", en tidsreise kan vekke innsovnede folk til live igjen, en ødelagt jord, vil bli omskapt til en ny jord, ved en tidsreise bakover i tid.



[Redigert den 8-9-2008 av Lexus]

TheaLinnea - 8-9-2008 kl 09:45

HERRENS DAG

En klart avgrenset tidsperiode da Herren Jesus Kristus gjennomfører visse trekk ved Guds hensikt.

I Bibelen brukes ordet «dag» noen ganger om en mye lengre tidsperiode enn et døgn. (1Mo 2: 4; Joh 8: 56; 2Pe 3: 8) Av sammenhengen framgår det at «Herrens dag» i Åpenbaringen 1: 10 ikke er en bestemt dag, et døgn. Ettersom Johannes «ved inspirasjon kom . . . til å være på Herrens dag», kan det ikke være en bestemt ukedag det siktes til. Johannes ville ikke behøve å være under inspirasjon bare for å komme til en av ukedagene. «Herrens dag» må derfor være den tidsperioden da de begivenhetene som Johannes fikk se i synet, skulle inntreffe. Dette omfatter hendelser som krigen i himmelen og det at Satan kastes ut, tilintetgjørelsen av Babylon den store og kongene på jorden og deres hærer, det at Satan blir bundet og sperret inne i avgrunnen, de dødes oppstandelse og Kristi tusenårige styre.

Sammenhengen peker i retning av at det er Herren Jesu Kristi dag det dreier seg om. Umiddelbart etter at Johannes hadde ’kommet til å være på Herrens dag’, hørte han en røst som ikke kom fra Den Allmektige Gud, men fra den oppstandne Guds Sønn. (Åp 1: 10–18) Også i 1. Korinter 1: 8; 5: 5 og i 2. Korinter 1: 14 betegner uttrykket «Herrens dag» og lignende uttrykk Jesu Kristi dag.

Lexus - 8-9-2008 kl 18:50

Sitat:
Opprinnelig postet av TheaLinnea
HERRENS DAG

En klart avgrenset tidsperiode da Herren Jesus Kristus gjennomfører visse trekk ved Guds hensikt.

I Bibelen brukes ordet «dag» noen ganger om en mye lengre tidsperiode enn et døgn. (1Mo 2: 4; Joh 8: 56; 2Pe 3: 8)
«Herrens dag» og lignende uttrykk Jesu Kristi dag.


Ja, helt klart er “Herrens dag” en avgrenset tidsperiode.
Nå mente jeg ikke den bestemte formen “Herrens dag” men “En Herrens dag”
Jesus stadfester at der er bare 12 timer i en dag, Joh.11.9, slik at natten regnes ikke med. Den bibelske forklaring er at dagen er lys og natten mørk, liksom Jesus bare er lys, mens det onde er mørke, derfor er natt og dag adskilt i Bibelen.
Hos 2.Pet.3.8 er “èn Herrens dag som tusen år og motsatt, det som det kanskje menes her er at for Herren er en dag som tusen år for oss, mens tusen år for oss er som en dag for Herren.
Når du så kommer inn på skapelsesdagene er de noe for seg selv, en skapelsesdag er uttrykt med en aften og morgen, altså ikke med 12 timer slik Jesus sa, men med aftener og morgener.
Neste gang et slikt uttrykk blir brukt er hos Prof. Dan.8.14 og 26 - 2300 aftener og morgener, så skal helligdommen komme til sin rett igjen.
Om helligdommen er å lese i.8.13: hvor både helligdom og hær blir tråkket ned.
Tidsaspektet her kan synes langt, i og med at en dag er 1000 år så vil disse 2300 aftener og morgener dreie seg om i hver fall 2 300 000 år.
Likeledes har en i skriften både misgjerningsår (Esek-4.5) og miskunn som skal vare i tusen ledd (2.M.20.6)
Miskunn er tilgivelse, og hos Job 42.16 forklares fire ledd med 140 år, slik at et ledd da er 35 år og ganger en dette med 1000 ledd skulle miskunns år bli 35 000 år.

Jeg tror ikke en skal begi seg på for mye utregninger, for her tror jeg det er mye en ikke enda helt forstår.
Det jeg ville ha frem ved henvisningen til Pred.1.9-10 er at det som har hendt er det som skal hende. Blir det sagt om noe: Se, dette er nytt! - så har det vært for lenge siden, i svunne tider før oss.

Og dette kommer vi ikke oss unna med en forklaring om maratonløp, men er nødt til å innse at den minste lille ting i hverdagen har hendt før.
Det er ikke en nedtegnet historie så vi kan lese om det, men bare om en tror Guds Ord på at dette er ting som har hendt i eldgammel tid.
Det betyr med andre ord at alt som Bibelen forteller om er ting som har hendt, men som også vil komme til å hende på nytt. Derfor vil også den rettferdige også måtte falle og reise seg syv ganger. Men som det står videre hos predikeren så kan ingen minnes dem som før har levd og heller vil ikke de som siden skal komme leve i minne hos dem som kommer etter dem.
Tiden vil nå fram til din beskrivelse av Herrens dag, som er mørk og ikke lys, Amos.5.18, hvor skare på skare samler seg i avgjørelsens dal. (Joel 3.19) En stor ødeleggelse fra den Allmektige. Joel 1.15 (Her er ikke Gud nådig)
På Herrens dag skal himmellegemene komme i brann og gå i oppløsning og jorden og alt som er bygd på den, skal brenne opp. 2.Pet.3.10
Dette er også riktig som du skriver “bortrykkelsens dag” hvor Gud bortrykker sitt folk i Ånden på Herrens dag. Åp.1.10

Dette betyr ikke at alle mennesker bortrykkes på denne dag, jeg vet ikke om Gud er beredt til dette enda, for alt sammen skjer igjennom vitenskapen (kunnskapen skal bli stor) og døden er som sagt den siste fiende som overvinnes, 1.Kor.15.26.
For å klare overvinnelsen av denne trenger Gud mer tid, og for å oppnå dette bortrykkes førstegrøden.
Den ødelagte jorden med det som er på den flyttes ti trinn tilbake i tid, og livet er på den tiden som før, dette gjentar seg seks ganger; Job.5.19: I seks trensler skal han berge deg, og i den sjuende skal intet ondt røre deg.
Den syvende gang er ulik de andre trengsler, eller Herrens dag (er), da kaster han nemlig døden og dødsriket i ildsjøen som er i betydning den ødelagte jorden.

KJELL - 29-8-2011 kl 07:57

Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av TheaLinnea
HERRENS DAG

En klart avgrenset tidsperiode da Herren Jesus Kristus gjennomfører visse trekk ved Guds hensikt.

I Bibelen brukes ordet «dag» noen ganger om en mye lengre tidsperiode enn et døgn. (1Mo 2: 4; Joh 8: 56; 2Pe 3: 8)
«Herrens dag» og lignende uttrykk Jesu Kristi dag.


Ja, helt klart er “Herrens dag” en avgrenset tidsperiode.
Nå mente jeg ikke den bestemte formen “Herrens dag” men “En Herrens dag”
Jesus stadfester at der er bare 12 timer i en dag, Joh.11.9, slik at natten regnes ikke med. Den bibelske forklaring er at dagen er lys og natten mørk, liksom Jesus bare er lys, mens det onde er mørke, derfor er natt og dag adskilt i Bibelen.
Hos 2.Pet.3.8 er “èn Herrens dag som tusen år og motsatt, det som det kanskje menes her er at for Herren er en dag som tusen år for oss, mens tusen år for oss er som en dag for Herren.
Når du så kommer inn på skapelsesdagene er de noe for seg selv, en skapelsesdag er uttrykt med en aften og morgen, altså ikke med 12 timer slik Jesus sa, men med aftener og morgener.
Neste gang et slikt uttrykk blir brukt er hos Prof. Dan.8.14 og 26 - 2300 aftener og morgener, så skal helligdommen komme til sin rett igjen.
Om helligdommen er å lese i.8.13: hvor både helligdom og hær blir tråkket ned.
Tidsaspektet her kan synes langt, i og med at en dag er 1000 år så vil disse 2300 aftener og morgener dreie seg om i hver fall 2 300 000 år.
Likeledes har en i skriften både misgjerningsår (Esek-4.5) og miskunn som skal vare i tusen ledd (2.M.20.6)
Miskunn er tilgivelse, og hos Job 42.16 forklares fire ledd med 140 år, slik at et ledd da er 35 år og ganger en dette med 1000 ledd skulle miskunns år bli 35 000 år.

Jeg tror ikke en skal begi seg på for mye utregninger, for her tror jeg det er mye en ikke enda helt forstår.
Det jeg ville ha frem ved henvisningen til Pred.1.9-10 er at det som har hendt er det som skal hende. Blir det sagt om noe: Se, dette er nytt! - så har det vært for lenge siden, i svunne tider før oss.

Og dette kommer vi ikke oss unna med en forklaring om maratonløp, men er nødt til å innse at den minste lille ting i hverdagen har hendt før.
Det er ikke en nedtegnet historie så vi kan lese om det, men bare om en tror Guds Ord på at dette er ting som har hendt i eldgammel tid.
Det betyr med andre ord at alt som Bibelen forteller om er ting som har hendt, men som også vil komme til å hende på nytt. Derfor vil også den rettferdige også måtte falle og reise seg syv ganger. Men som det står videre hos predikeren så kan ingen minnes dem som før har levd og heller vil ikke de som siden skal komme leve i minne hos dem som kommer etter dem.
Tiden vil nå fram til din beskrivelse av Herrens dag, som er mørk og ikke lys, Amos.5.18, hvor skare på skare samler seg i avgjørelsens dal. (Joel 3.19) En stor ødeleggelse fra den Allmektige. Joel 1.15 (Her er ikke Gud nådig)
På Herrens dag skal himmellegemene komme i brann og gå i oppløsning og jorden og alt som er bygd på den, skal brenne opp. 2.Pet.3.10
Dette er også riktig som du skriver “bortrykkelsens dag” hvor Gud bortrykker sitt folk i Ånden på Herrens dag. Åp.1.10

Dette betyr ikke at alle mennesker bortrykkes på denne dag, jeg vet ikke om Gud er beredt til dette enda, for alt sammen skjer igjennom vitenskapen (kunnskapen skal bli stor) og døden er som sagt den siste fiende som overvinnes, 1.Kor.15.26.
For å klare overvinnelsen av denne trenger Gud mer tid, og for å oppnå dette bortrykkes førstegrøden.
Den ødelagte jorden med det som er på den flyttes ti trinn tilbake i tid, og livet er på den tiden som før, dette gjentar seg seks ganger; Job.5.19: I seks trensler skal han berge deg, og i den sjuende skal intet ondt røre deg.
Den syvende gang er ulik de andre trengsler, eller Herrens dag (er), da kaster han nemlig døden og dødsriket i ildsjøen som er i betydning den ødelagte jorden.

mhusoy - 3-9-2011 kl 17:30

Velkommen tilbake Kjell! Lykke til med debatteringa her inne!

PeterDJ - 15-11-2011 kl 23:46

Rart å lese det jeg skrev for nesten 4 år siden. Det var virkelig hårda ord va.. Tror Gud har gjort meg mer ydmyk, men meningene er vel stort sett de samme..

Er mange som tydeligvis ikke tror på helvette.

AAK - 16-11-2011 kl 19:38

Bare for å ha nevnt det.
I Thailand - skrives alt - sammenhengende, men
det forhindrer ikke Thaiene i å lese - det som står der.
(Der vi setter punktum, har de et opphold.)
----------------
"Livet etter Døden" - er vel ett av de mest omdiskuterte
emner - i dag.
Hva skjer - når vi dør?

Bøker som:
"Livet etter Livet."
"Døden er ikke slutten - men begynnelsen."
osv.
..blir tatt mot - med "blandete følelser" av de fleste.

Mange sier:
Ingen vet hva som skjer.
(Hvem har dè spurt?)

Jesus har lignelsen om Lasarus, som gir en sterk
indikasjon på at livet ikke slutter - ved døden.
--------

Mulighetene for hva som skjer - er mange.
(De som ikke vil ta meg alvorlig - stopper å lese - her.
Det er ikke til dem - jeg skriver.)

=====
Du dør i en ulykke.
Du våkner opp - på et sykehus .. og tror du har overlevd.

Du HAR våknet opp - PÅ et sykehus .. men ikke på jorda.
For de flestes vedkommende - er dette sykehuset, i
Sjette Himmel.

En av de tingene du reagerer på, er at luften er så klar
og lyset fra solen - er klarere, enn det du tidligere kan
huske - at du har opplevd før.

Det som Legen og Sykesøstrene gruer seg mest for, er
å fortelle at du er død.
Reaksjonene på denne opplysningen - kan være ganske
kraftig .. enkelte ganger.
=====

******
Du dør - som et resultat - av en langvarig sykdom.
Sykehuset - i Sjette Himmel - Next (for de fleste).

(Det er et sykehus - i Syvende Himmel også.
Men jeg vet ikke hvike betingelser du må
dø under - for å komme dit. [Bare for å ha
nevnt det.])
******

\\\\\\\\\\
Mange av de - som ikke tror på Jesus, eller at Gud finnes,
havner i DødsRiket.
(Fra trosbekjennelsen:
...for ned til Dødsriket,
sto opp fra de døde den tredje dag
osv)

Ja, det dødsriket - det er snakk om her.

Dødsriket - består av 4 riker.
Hvilken av de 4 rikene - man kommer til,
vet jeg ikke betingelsene for.

Det mest skremmende er:
I Dødsriket - får man ikke lov til å lære noe.

I (Døds)riket - som bare har 2 hovefarger
(og alle sjatteringer mellom dem [Gråhvit - Grått
og {bortimot} Sort - er det ett unntak.)
Hvis en av dine foreldre - er i en av Himlene, kan
han/hun bli tillatt å lære deg.
\\\\\\\\\\

Så - for å gjøre - en lang historie - kort.
Mulighetene for hva som skjer - etter døden, er
mange.

Kunstnere kommer ofte - til Femte Himmel.

De som har hatt et veldig hardt liv, får gjerne
et "hvileliv" - i Syvende Himmel.
(Denne Himmel - ER - et EventyrRike.)

Den Føste Himmel og Den Andre Himmel - er det
bare "utvalgte" som kommer til (og ikke forstå
"utvalgte" som De 144000 Utvalgte, fra Åpenbaringen.

Det er ikke dem jeg snakker om.
-Den som har "Den Hvite Sten", KAN være - blandt dem,
som kommer hit.
(Bare som et eksempel.)

Men - har man Den Hvite Sten, har man tilgang til alle
Himmler.

Den Første Himmel - har imidlertid - en funksjon til.
Her ligger "Forgården".
Her er "BrudeKammeret".
Har skal "Den Siste Dommen" (kjent som "Dommens
Dag") - være.
........

Helvete finnes.
Man kan havne her - og DET er ingen spøk.

Den som sier at:
Jesus truer med....osv.
skal bare vite at:
Jesus advarer mot...osv.

********
Jesus - har aldri truet - med Ildsjøen!
Jesus - har aldri truet - med Helvete.

MEN - han har advart - mot begge.
********

Enhver advarsel - man ikke liker - kan LETT
omformes til - en trussel.
Dette kalles - manipulasjon .. når det gjøres
bevisst.
....NOEN - gjør det - bevisst....

Du bestemmer om du vil lytte til slike - eller ikke.

Vennlig hilsen AAK.

BiZ - 16-11-2011 kl 21:41

Dette høres mer ut som en blanding av eventyr og kristendom, AAK. Disse ideene finner man ikke i Bibelen, i alle fall.

Igo - 18-11-2011 kl 12:38

AAK har lagt om Praxis med årene. Han svarer ikke på respons lenger, men har gått over til ren enetale. Til gjengjeld så avslutter han nå med vennlig hilsen. Nå er jo ikke vennlighet å forakte, er jo ikke det, men hadde jo vært kult med litt respons også da :-)

Wizzard - 20-12-2011 kl 20:31

Hei alle sammen,

Det AAK beskriver her er ikke eventyr i større grad enn at alt man ikke forstår seg på er eventyr for de fleste..

all kristentro er jo eventyr for humanetikkere..

mange sliter med å tro på Jesus sine mirakler siden slikt ikke skjer idag selv om Jesus selv poengterte at vi kunne gjøre alt som Han gjorde og mer..

Noe som kanskje viser at vi er på avveier i måten vi tenker?

For som AAK skriver.. Hvem har spurt?

Jeg tror at den som leter finner og at den som banker på, vil det bli åpnet for.. Hvis man spør i tro uten å begrense svarene slik at de skal passe inn i våre ferdige tros-båser,, får vi svar..

The truth is out there.. he he..

Man finner jo ikke alt i Bibelen.. Apostlene selv skrev at skulle de ha skrevet ned alt det som Jesus forklarte dem, ville de måtte ha brukt flere bøker enn det som fantes i verden på den tiden..

så det er jo en innrømmelse av at Bibelen er nok til å sette oss i gang med til å søke sannheten..

og at den er et godt "GPS punkt" som vi kan sjekke våre svar som vi får i Ånden opp mot.. Men den inneholder ofte bare overskriftene av "heile" bildet..

Jeg mener at Gud har laget det sånn for å tvinge oss til å søke videre både inni oss selv og utenpå..

Se rundt dere på mangfoldet i det fysiske Skaperverket..

Tviler virkelig noen på at det finnes et mye større mangfold i det åndelige spekteret med enda flere muligheter for utvikling, vekst og valg enn her i denne skitne, forgjengelige verdenen vi befinner oss i akkurat nå?

Jesus brukte 3 år på å lære oss å tenke rett.. slik at vi kunne møte det som ikke fantes ennå.. å spørre spørsmålene som ennå ikke var formulert..

alt til sin tid som Predikeren skrev.. mye av Bibelens viten er som en tidskapsel som pakker seg ut etterhvert som tiden kommer på plass.. :)

Vi av alle må jo forstå at vi er alle evige og at livet ikke slutter ved graven.. Helvete hadde ikke vært noen trussel da, ikke sant? :)

AAK beskrev Dødsriket i 4 deler..

Svart=Helvete.. for de som bevisst har solgt sine sjeler og tjener Lucifer..

Gråsvart til grå (uren blanding av svart og hvit kraft) beskriver Bibelen som de fortaptes dødsrike der han som ba Lazarus om vann var.. Herfra kunne man se over til Abrahams skjød..

Gråhvit er fargen på Dødsriket Bibelen beskriver som Abrahams skjød.. der de som døde i troen på Løftet gitt til Abraham der Abraham ofret sin eneste sønn for Gud og derved beseglet en Pakt med Faderen som gjorde at Gud kunne ofre sin sønn for Abrahams etterkommere..

Denne Pakten var en ren "Tros-pakt" gitt av nåde og ble faktisk innstiftet før "Jødepakten" med omskjærelsen av kjødet som symbol, der man kunne betale for synd med uskyldig blod..

Jesus oppfylte denne Pakten samtidig med Løftepakten der Han døde i tro for oss alle, ved å samtidig ofre det uskyldigaste av all blod som fantes.. uten synd og lyte..

Og den hvite delen av Dødsriket er rommet Jesus laget i stand til sine som Han beskrev i Bibelen.. Han gikk ned i Dødsriket til Abrahams skjød og hentet de som hadde dødd i troen på Løftet om Hans komme.. Jesus vant retten til dette og nøklene til Sheol på korset..

Dette finnes jo i Bibelen, man man må til DHÅ for å få visdommen som gjør at man kan se sammenhengene.. Det er dette AAk forsøker å gjøre.. som vi alle burde gjøre..

Hvis Gud ønsket å gi oss ferdigtygde svar så vi slapp å søke og tenke selv, hadde Han jo gjort det, ikke sant? Han er jo mer enn stor nok til å ordne det hvis Han ønsket det..

Men Han vil at vi skal søke Ham direkte.. I hjertet der Han bor.. :)