Hvis nå en forsamling, i skinnbart demokratiske
former og vendinger -
* stiller opp helgenbilder og vievannskar i møtelokalet,
innfører vakre rituelle renselser, skikker som at man skal
kysse Pastor-Eminensens ring,
fremføre ramsebønner etter skjemaet for 'Roseniuskransen'..
* selger salveduker og vievann
som Hans Enervense har velsignet og gjort krafttegn
over..
* utformer sinnrike liturgiske regler for hva
messefarger prestedrakten skal ha i de ulike avsnitt
av Kirkeåret,
og hvilke duftvarianter av røkelse som
korrekt skal brennes i samme perioder,
hva for liturgiske klær som de enkelte rang-nivåer
av det ghastlige hierarkat rettelig skal bære
under verkstillelse av de liturgisk fastsatte
inkvakasjons-handlinger..
* lar oppstille lysglober der du kan få
tenne ditt lille lys å føle noe frommelig over ...
og prosesjons-faner som det føles fint at hele
flokken skal toge inn i møtelokalet under,
helst med General-epispjåken fremst i toget,
i praktbrodert skrud som viser opp at han
ikke er noen vanlig menig, her nei . . . .
vil du da anse deg som kompetent til å dømme
disse embets-tjenerne som kommer med slikt?
Hvis det er tenkelig med en viss sannsyltynnlighet
at tjenerne kan være fullt overbevist om sitt syn..
Vil du dømme og tale til dem om deres fedres
styggelser?
Er du kompetent til å refse dette -
eller har du denne dag avsatt reformasjonen som
upassende overprøving av en annens tjener?
|