Apologetisk Forum

De sju menigheter

RPM - 21-9-2006 kl 00:30

De sju menigheter i Johannes åpenbaring er sju forskjelligheter i de troende, og de kan ha sammenlikning med dagens menigheter. Så tro ikke at, vi i den siste tid skal samles til å bli EN stor enhetlig kirke som står med retten i å være de rette troende. Den vil raskt gjennomsyres av stolthet fordi Jesus ikke har kommet tilbake fysisk, som vil skje når Han kommer på samme måte som Han dro herfra.
Vi har fått Den Hellige Ånd til hjelp, frelsen.
Godta at vi er forskjellige i Kristus. Ikke bli lurt i fella ved å bli maktsyke som de skriftlærde på Jesu tid. Gled deg, og la fred følge dere i troen og håpet du har i troen på Gud som Jesus åpenbarte for oss, men om du lurer, kan du selv prøve din tro, hvor har det onde et tak i deg, er det loven? vit at vi er fri fra loven, ved å lære Gud å kjenne, så vet vi at Gud vil oss alt godt, og med glede gjør vi det gode etterhvert.
:singing:

Lance - 21-9-2006 kl 06:10

Johannes ble vist det som skulle komme... de syv menigheter er beskrivelsen av syv tidsepoker mellom Herrens første komme, og Hans andre komme. Vi lever nå i Laodikea, den siste. Slik ser jeg det :)

RPM - 21-9-2006 kl 18:02

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Johannes ble vist det som skulle komme... de syv menigheter er beskrivelsen av syv tidsepoker mellom Herrens første komme, og Hans andre komme. Vi lever nå i Laodikea, den siste. Slik ser jeg det :)


Du må ikke, men om du kunna forklart hvorfor du ser det sånn at vi er under Laodikea. Det jeg ser, er at mange kristne tror, men mangelen gjør at de blir lett forførte, blindet til å se det ekte og rene i Gud. og advarslene om mangelen blir gitt fordi det blir oss åpenbart når vi heller ser på oss selv enn andre, prøv din tro står det.

Skriv til engelen for menigheten i Efesos:
Dette sier han som holder de sju stjernene i sin høyre hånd, han som går omkring blant de sju lysestakene av gull: 2 Jeg vet om dine gjerninger, ditt arbeid og din utholdenhet. Jeg vet også at du ikke kan tåle de onde. Du har prøvet dem som kaller seg apostler, men ikke er det, og du har funnet at de er løgnere. 3 Du har holdt ut, du har tålt mye for mitt navns skyld og ikke gått trett.
4 Men dette har jeg imot deg: Du har forlatt din første kjærlighet. 5 Tenk på hvor du sto før du falt. Vend om og gjør de gjerninger du gjorde før! Ellers kommer jeg til deg og tar lysestaken din bort – hvis du ikke vender om. 6 Men du skal ha ros for at du hater nikolaittenes gjerninger, slik jeg selv gjør.
7 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, vil jeg la spise av livets tre, som er i Guds paradis.

Til Smyrna
8 Skriv til engelen for menigheten i Smyrna:
Dette sier den første og den siste, han som var død og er blitt levende: 9 Jeg vet om de trengsler du må lide, og hvor fattig du er – men du er rik. Jeg vet også at du blir spottet av dem som kaller seg jøder, men ikke er det. For de er Satans synagoge. 10 Vær ikke redd for det du skal lide! Djevelen skal kaste noen av dere i fengsel for at dere skal bli satt på prøve, og i ti dager skal dere lide trengsler. Vær tro til døden, så skal jeg gi deg livets seierskrans.
11 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, skal ikke rammes av den annen død.

Til Pergamon
12 Skriv til engelen for menigheten i Pergamon:
Dette sier han som har det skarpe, tveeggede sverd: 13 Jeg vet hvor du bor, der hvor Satan har sin trone. Likevel holder du fast ved mitt navn. Og du har ikke fornektet troen på meg, ikke engang i de dager da Antipas, mitt trofaste vitne, ble slått i hjel i byen deres, der Satan bor.
14 Men noe har jeg imot deg: Du har hos deg noen som holder seg til Bileams lære, han som lærte Balak å sette en felle for Israels-folket, så de spiste avgudsoffer og drev hor. 15 Du har noen hos deg av samme slag, de som holder seg til nikolaittenes lære. 16 Vend om! Ellers kommer jeg snart til deg og vil kjempe mot dem med sverdet som går ut av min munn.
17 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene! Den som seirer, vil jeg gi av den skjulte manna. Og jeg vil gi ham en hvit stein, og på steinen er det skrevet et nytt navn som ingen kjenner uten den som får det.

Til Tyatira
18 Skriv til engelen for menigheten i Tyatira:
Dette sier Guds Sønn, han som har øyne som flammende ild og føtter som bronse: 19 Jeg vet om dine gjerninger, din kjærlighet og din tro, din tjeneste og din utholdenhet. Ja, dine siste gjerninger overgår dine første!
20 Men dette har jeg imot deg: Du tåler denne kvinnen Jesabel, hun som kaller seg profet, men som med det hun lærer, lokker mine tjenere til å drive hor og spise avgudsoffer. 21 Jeg har gitt henne tid til å vende om, men hun vil ikke omvende seg fra sitt horeliv. 22 Se, nå kaster jeg henne på sykeseng, og de som begår ekteskapsbrudd med henne, kaster jeg ut i stor nød dersom de ikke vender om fra hennes gjerninger. 23 Og barna hennes vil jeg drepe med pest. Slik skal alle menighetene få erfare at jeg er den som gransker nyrer og hjerter, og som gjengjelder hver og en av dere etter det han har gjort. 24 Men dere andre i Tyatira, alle som ikke følger denne læren og ikke har «kjent Satans dybder», som de kaller det – til dere sier jeg: Jeg legger ikke noen ny byrde på dere. 25 Hold bare fast på det dere har, inntil jeg kommer.
26 Den som seirer og holder seg til mine gjerninger helt til det siste, skal jeg gi makt over folkene:
27 Med jernstav skal han styre dem,
som leirkar blir de knust.
28 Den samme makt har jeg fått av min Far. Og jeg vil gi ham morgenstjernen.
29 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!


Skriv til engelen for menigheten i Sardes:
Dette sier han som har de sju Guds ånder og de sju stjerner: Jeg vet om dine gjerninger. Du har navn av å leve, men du er død. 2 Våkn opp og styrk det som er igjen, og som holder på å dø! For jeg har funnet at dine gjerninger ikke holder mål i min Guds øyne. 3 Husk derfor hva du tok imot og hørte! Hold fast på det og vend om! For hvis du ikke våkner, skal jeg komme som en tyv, og du skal ikke vite timen når jeg kommer over deg. 4 Men du har noen få i Sardes som ikke har skitnet til klærne sine. De skal gå med meg i hvite klær, for de er verdige til det.
5 Den som seirer, skal bli kledd i hvitt, og jeg vil aldri stryke navnet hans ut av livets bok, men kjennes ved navnet hans for min Far og hans engler.
6 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!

Til Filadelfia
7 Skriv til engelen for menigheten i Filadelfia:
Dette sier Den hellige og sannferdige, han som har Davids nøkkel, han som åpner så ingen kan stenge, og stenger så ingen kan åpne: 8 Jeg vet om dine gjerninger. Se, jeg har satt foran deg en åpnet dør, som ingen kan stenge. For du har liten kraft, og du har holdt fast ved mitt ord og ikke fornektet mitt navn. 9 Se, jeg skal la noen komme fra Satans synagoge, slike som lyver og sier de er jøder, men ikke er det. De skal komme og kaste seg ned for føttene dine, og de skal forstå at jeg har elsket deg. 10 Fordi du har tatt vare på mitt ord om å holde ut, vil jeg bevare deg gjennom den tiden av prøvelser som skal komme over hele verden for å prøve dem som bor på jorden. 11 Jeg kommer snart. Hold fast på det du har, så ingen tar seierskransen fra deg!
12 Den som seirer, vil jeg gjøre til en søyle i min Guds tempel, og aldri mer skal han forlate det. Jeg vil skrive min Guds navn på ham sammen med navnet på min Guds by, det nye Jerusalem som kommer ned fra himmelen, fra min Gud – og også mitt nye navn.
13 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!

Til Laodikea
14 Skriv til engelen for menigheten i Laodikea:
Dette sier han som er Amen, det trofaste og sannferdige vitne, opphavet til Guds skaperverk: 15 Jeg vet om dine gjerninger – du er verken kald eller varm. Om du bare var kald eller varm! 16 Men du er lunken, ikke varm og ikke kald. Derfor skal jeg spytte deg ut av min munn. 17 Du sier: «Jeg er rik, jeg har overflod og mangler ingenting.» Men du vet ikke at nettopp du er elendig og ynkelig, fattig, blind og naken. 18 Derfor gir jeg deg det råd at du kjøper gull av meg, renset i ild, så du kan bli rik, og hvite klær som du kan kle deg med og skjule din nakne skam, og salve til å smøre på øynene dine, så du kan se.
19 Jeg refser og oppdrar alle dem jeg har kjær. La det bli alvor og vend om! 20 Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg.
21 Den som seirer, vil jeg la sitte sammen med meg på min trone, slik jeg selv har seiret og satt meg med min Far på hans trone.
22 Den som har ører, hør hva Ånden sier til menighetene!

Åp 2,1.29
Åp 3,1-22

Lionheart - 22-9-2006 kl 01:16

Først av alt, velkommen til forumet RPM :)

Personlig tror jeg brevene til menighetene er virkelig brev til menighetene på den tiden der og ikke noe mer "mystisk" enn det. Derimot tror jeg absolutt at disse advarslene som Herren Jesus gav er like aktuelle i dag og kan brukes til tukt av Den Hellige Ånd. Jeg har selv blitt tuktet ved disse brevene mange ganger. De er en rikdom i Skriften på mange måter :)

Til Laodikea.

Bror - 25-9-2006 kl 00:20

Jeg råder deg til å kjøpe av meg, gull som er gjennomglødet og prøvet i ild, så du kan bli rik. Åp 3:18.

....Men hva mener så Kristus med dette "gull" som han tilbyr oss? Noen har ment det er troen. men det er feil, det strekker overhodet ikke til her. Troen, den skildres her med det å kjøpe, som betyr begjære og tro.

Men gullet som skal kjøpes, og som altså er selve rikdommen, er det troen åpner seg for og mottar. Det er Kristi dyre blod, eller hele hans fullbrakte verk. I all hans pine er det gjennomglødet og prøvet.

Dette blodet, eller Kristi fullbrakte verk, er den eneste rikdommen for en fattig synder. Selve troen er ikke en rikdom som gjelder for Gud. Det er ikke nok for Gud at du kommer fram for ham med din egen tro, eller din anger,din bønn, din kjærlighet, din ydmyghet. For ikke en gang dette som Den hellige Ånd har skapt i oss, kan forsvare oss eller bestå i dommens ild. Det er alt sammen ufullkomment på grunn av karets urenhet.

Nei, den som vil bestå for Guds dom, som den som er "rik", må ha noe som er ennå mer verdifullt. Han må ha det gullet SOM FOR LENGE SIDEN er gjennomglødet og har bestått sin prøve for Guds domstol. Dette er bare Kristi egen rettferdighet.

Hvilken synd hos et forgjengelig vesen kan oppveie verdien av den uforgjengeliges blod?

Lysglimt på nådebarnstien fra Husandaktsboka 23.september: http://www.arven.net/

mvh Bror

De Syv Menighetstider fra 33 e.Kr. -->

Lance - 26-9-2006 kl 09:51

Sitat:
Opprinnelig postet av RPM
Du må ikke, men om du kunna forklart hvorfor du ser det sånn at vi er under Laodikea.


Hei RPM,

Jeg kan gjerne skrive om dette emnet i en senere anledning, men tiden begrenser meg dessverre akkurat nå.

Jeg kan imidlertid anbefale en kort, overfladisk presentasjon av mitt syn, som kan leses her:

http://www.endtimemessage.info/scab.htm

RPM - 26-9-2006 kl 13:33

Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Først av alt, velkommen til forumet RPM :)

Personlig tror jeg brevene til menighetene er virkelig brev til menighetene på den tiden der og ikke noe mer "mystisk" enn det. Derimot tror jeg absolutt at disse advarslene som Herren Jesus gav er like aktuelle i dag og kan brukes til tukt av Den Hellige Ånd. Jeg har selv blitt tuktet ved disse brevene mange ganger. De er en rikdom i Skriften på mange måter :)


Er ganske enig her, har noe med intet nytt under solen greiene at ting er like aktuelle idag som i bibelens tid.
I hver menighet, og i hver troende så mangler fullkommenheten hos dem, og det er ikke pålagt dem å være fullkommen, men ikke glemme å se etter hva som mangler, og hva du trenger, så de kan be og søke Gud, istedet for å være stolte der de er, man slutter å lære om Gud om man blir stolt over seg selv. Men ikke lær deg falsk ydmykhet heller, Gud kan telle alle hårene på ditt hode.


Men mye lettere å se idag for vi når fullendelsen for tiden Jesus skal komme tilbake, men det gjelder å dele det man har fått, av og til blander du det du får fra Gud med kjødelighet.

Har ikke hørt så mye om falske Messiaser nå, men det kommer, likt på Jesu tid når de var mange falske Messiaser da, skal det komme mange falske nå i denne siste tid og si de er den Messias som er kommet tilbake.

maymee - 13-10-2013 kl 00:24

Oisann der skjedde det igjen, hver gang jeg forsøker å fortelle bibelens sannhet, så kommer den onde og stikker kjepper i hjulene. Vi har kamp mot makter og myndigheter, og åndehæren i himmelrommet. Så nå skriver jeg en litt kortere versjon:-) jeg har vært innom det meste av såkalt kristendom, og i 2003 var jeg i trosbevegelsen og det gikk over stokk og stein, så til slutt ropte jeg fortvilet at hvis ikke dette er sannheten, så vær så snill og vis meg den. jesus hører en slik bønn, og han kalte meg selv ut og viste meg sannheten. se Total onslaught av pastor Walter veith eller les mot historiens klimaks av søster Ellen G White. Jeg håper dere velger å lese eller å se dette på yutube, og måtte Gud lede dere inn i den fulle og hele sannhet. Dere kan også ta kontakt med meg på maymee71@gmail.com Jeg vet at det var Gud som hjalp meg til å finne den fulle sannhet, selv om han ikke brukte et eneste menneske til å forkynne noe som helst til meg. Hvis vi leter etter sannheten så vil jesus sørge for at vi finner han. Den som elsker meg holder mine bud. rettferdighet
ved tro jeg kunne skrevet og skrevet, men føler at dere selv må ta et valg, Gud tvinger ingen, men han vil at vi skal granske hans ord som etter skjulte skatter.



Økumenisme? Bare èn oppfyllelse?

Nøttami - 19-9-2014 kl 08:50

Sitat: skrevet av RPM  
De sju menigheter i Johannes åpenbaring er sju forskjelligheter i de troende, og de kan ha sammenlikning med dagens menigheter. Så tro ikke at, vi i den siste tid skal samles til å bli EN stor enhetlig kirke som står med retten i å være de rette troende.


Tror ikke du skjønner helt ka du skriver. Ikke misforstå, eg e helt enig i at økumenisme er ondt, men eg tror ikkje det du har skrevet her er en god forklaring på hvorfor det er ondt.

"Syv forskjelligheter i de troende":puzzled: Først av alt er brevene addressert til menigheter, ikke til enkeltindivider. For det andre handler det ikke om "forskjeller" men om menighetens tilstand. Til slutt, brevene (og resten av Bibelen forøvrig) advarer ikke mot enhet; det er meningen at menigheten skal være ett, men ikke på bekostning av sannheten.

Sitat: skrevet av Lionheart  

Personlig tror jeg brevene til menighetene er virkelig brev til menighetene på den tiden der og ikke noe mer "mystisk" enn det. Derimot tror jeg absolutt at disse advarslene som Herren Jesus gav er like aktuelle i dag [...]


Du glemmer at boka omtales som en profetisk bok. Det er jødisk-apocalyptisk litteratur addressert til de troende fremtil hans gjenkomst, for det står følgende i kapittel 1:

"Dette er Jesu Kristi åpenbaring, som Gud ga ham for at han skulle vise sine tjenere det som snart skal skje Han sendte sin engel og gjorde det kjent for sin tjener Johannes. Det er han som her vitner om Guds ord og bærer fram Jesu Kristi vitnesbyrd, alt det han har sett. Salig er den som leser opp ordene i denne profetien, og salige er de som hører dem og tar vare på det som der står skrevet. For tiden er nær.
Johannes hilser de sju menighetene i Asia: Nåde være med dere og fred fra ham som er og som var og som kommer, og fra de sju åndene som står foran hans trone, og fra Jesus Kristus, det troverdige vitnet, den førstefødte av de døde og herren over jordens konger. Han elsker oss og har fridd oss fra våre synder med sitt blod og har gjort oss til et kongerike, til prester for Gud, sin Far – ham tilhører æren og makten i all evighet. Amen.

Se, han kommer med skyene!
Hvert øye skal se ham,
også de som har gjennomboret ham,
og alle folkeslag på jorden
skal bryte ut i klagerop over ham.
Ja, amen! Jeg er Alfa og Omega, sier Herren Gud, han som er og som var og som kommer, Den allmektige." Åp 1:1-8.


Du mener at brevene bare gjelder menighetene på den tiden? Vel "salige er de som hører og tar vare på det som der står skrevet" står det, "for tiden er nær". For tiden er nær. Hvilken tid? "Se, Han kommer med skyene!" - Hans gjenkomst. Profetien gjaldt ikke bare den tiden Johannes levde i, men ògså fremtiden. RPM sier med rette "det er ingenting nytt under solen", og det er fordi alt har hendt før. Det som skjer nå har skjedd før, og det vil skje igjen i fremtiden. Her er poenget: det som er, og som var og som kommer.

Du må ikke lese Åpenbaringen som hellenistisk litteratur med den greske forståelsen av profeti. Profeti i jødisk tankegang er ikke en forutsigelse + èn oppfyllelse, det er et mønster. Hvis man vil vite hva som skjer i fremtiden, må man se på hva som har skjedd før. Menighetene var virkelige menigheter i Lilleasia, men jeg tror ògså de var et bilde på hva som kom til å skje i fremtiden. Jeg er enig med Lance på dette punktet, jeg tror at menigheten idag ligner på Laodikea.

Jeg kan være enig i at det virker mystisk, eller esoterisk, i vår vestlige tankegang å si at menighetene er bilder på ulike epoker i kirkehistorien, men ifht til det jødiske konseptet av profeti er det bare logisk. I motsetning til RPM virker det som om du tenker veldig logisk, men vi har en utfordring som vestlige kristne å forstå jødisk kultur- og filosofi.

Det tror eg e viktig at vi forstår... Lukas 11:52 :)

gana - 19-9-2014 kl 15:51

Nøttami!

Du sier at "økumenisme er ondt" samtidig som du hevder at "det er meningen at menigheten skal være ett"...

Forstår ikke helt det jeg, men ser ikke bort fra at det kan være en forklaring :)

Og merkelig er det jo også om brev som ble skrevet til forskjellige menigheter plutselig skulle gå over til å gjelde forskjellige tidsperioder. Jeg tror også åpenbaringsboken gjelder utover nærtiden den ble skrevet, men i kirkens tid vil det jo være flere forskjelligartede menigheter så hvorfor ikke tolke boken som en profetisk beskrivelse av disse?

Økumenisme, Enhet i tro og Midrash.

Nøttami - 19-9-2014 kl 22:41

Sitat: skrevet av gana  
Nøttami!

Du sier at "økumenisme er ondt" samtidig som du hevder at "det er meningen at menigheten skal være ett"...

Forstår ikke helt det jeg, men ser ikke bort fra at det kan være en forklaring :)

Og merkelig er det jo også om brev som ble skrevet til forskjellige menigheter plutselig skulle gå over til å gjelde forskjellige tidsperioder. Jeg tror også åpenbaringsboken gjelder utover nærtiden den ble skrevet, men i kirkens tid vil det jo være flere forskjelligartede menigheter så hvorfor ikke tolke boken som en profetisk beskrivelse av disse?


Jeg sa
at det er meningen at menigheten skal være ett, men ikke på bekostning av sannheten. Den økumeniske bevegelsen handler om å samle folk til ett nettverk uavhengig av hva man tror på. Kristne, derimot, har enhet i Kristus, eller "i Ånden" kan man si. Det er ikke meningen at de kristne skal være 'delt' men hvis det oppstår uenighet/konflikt om grunnleggende lære må det bli et skille. Vi må strides om læren. Du kan ikke ha 'fellesskap' med en som ikke tror det samme som deg, det er bare ikke mulig. Men ja, jeg brukte ordet "menighet" litt løst der, beklager :) Enhet i Ånden er bra og den økumeniske enheten er dårlig. Forstod du hva jeg mente nå?

Bibelsk profeti?: Når vi leser Bibelen med vår greske tankegang (pun intended :P) bruker vi ofte èn av disse tolkingsmetodene: Historisisme, idealisme, preterisme og futurisme. Lionheart, f.eks, som i grunn tror profetien bare er relevant for Johannes' egen samtid, er en preterist. Futurister tror at den er mer fremtidsrettet, idealister fokuserer mer på symbolikken osv. Det er ingenting i veien med disse tolkningene; som oftest har de rett, men bare delvis rett. Den jødiske tenkemåten kombinerer alle fire i noe de kaller for "midrash". Riktignok er det to typer midrash, en gal variant og en riktig, men ett godt eksempel på den riktige er profetien i Hosea 11:1, som handler om Israels utvandring fra Egypt.

Profetien ble oppfyllt idet Moses førte dem ut av Egypt til det lovede land, men Matteus forteller oss at det dreier seg om Jesus (Matt 2:15). Videre, i Paulus' brev til Korinterne (1.Kor 10), står at det dreier seg om oss! Israel kom ut av Egypt etter at farao ble dømt av Gud, Jesus kom ut av Egypt etter at Herodes ble dømt av Gud og vi kommer ut av Egypt (I Kristus) etter at Satan blir dømt av Gud (Korset). Moses ledet Israel ut av Egypt under skyen/ildsøylen, gjennom vannet til det lovede land. På samme måte leder Jesus oss ut av Verden ved Den Hellige Ånd, gjennom vanndåpen til Guds rike. Du ser sammenhengen? Dette er profeti.

I lys av dette, er det da merkelig at Gud -som ser historien fra begge ender- ville ha åpenbart hele vår kirkehistorie før det hadde skjedd? Jeg sier ikke at menigheter idag ikke kan ligne på en av disse syv menighetene det er skrevet om i Åpenbaringen, men jeg tror ikke det har noe for seg å kategorisere menigheter på den måten. Hensikten, tror jeg, er å vite hva vi skal gjøre når den tid kommer. Her snakker vi om en bok som er skrevet i overgangsfasen fra den gamle til den nye pakt, i en tid da Messias ble avvist av sitt eget folk og rettet frelsesbudskapet mot Hedningene. En bok som profeterer helt frem til Jesu gjenkomst. Det er stort!

Tenk hvis Laodikea er den siste epoken i hedningenes kirkehistorie da? Er det noe som kjennetegner Laodikea, så er det at folka innad i menigheten er blinde; noen av dem er ikke engang frelst. Folka tror de er rike og fryder seg, mens Jesus står utenfor og banker på. Enda mer skremmende: Ordet Laodikea er sammensatt av to greske ord: "lao" + dikaomai", altså 'Folk + rett' eller 'Folk + meninger'. Hva med "Folks rett til (deres) meninger"? :o Den fikk øynene mine opp ihvertfall...

gana - 19-9-2014 kl 23:54

Der har vi ordet ja: Midrash. Der er i all enkelhet noe sånn jeg også prøver å forstå boken.

Ja kanskje vi er inne i en Laodikea-epoke. Jeg har lagt merke til at ikke så få geistlige ofte snakker om hvor naturlig det er for en troende å tvile. Dette hevdes ofte med iver både før og etter at de leser trosbekjennelsen. Og dette til tross for Bibelen peker på troen som selve nøkkelen. Er nok ikke så unaturlig om det også er en del ikke-kristne på slike steder ja. Og dette med å kunne ha en feit og fin tvil å kunne slå i bordet med blir ofte sett på som noe stort og flott, noe intellektuelt overlegent. Men så mye annerledes kunne det vel kanskje ikke bli heller i og med statsstyrt presteutdannelse og kirkestyre. Den enkle troskap finnes vel helst utenfor alt dette - i en annen menighet.

:)

Nøttami - 20-9-2014 kl 09:42

Ganske så enig med deg. Litt å lære har vi jo men vi er i det minste på det rette sporet. Jesus sa til fariseerne at han skulle ta "kunnskapens nøkkel" fra dem og gi det til folket; med nøklene er det ingen geistlige som kan gjemme seg bak yrkestitlene sine. GL med jakten på et godt fellesskap :)