Apologetisk Forum

Tvilene krefter som rår

ehasting - 7-7-2006 kl 02:30

Hei,

Jeg har sett det kapittelet som ligger ute på nettet, og venter i spenning på å få hele filmen hjem i postkassen. Jeg har vedsidenav lest mye rundt temaet på internett, både de som støtter Benny Hinn og de som erklærer han som hykler/falsk profet, etc.

Uansett førte dette meg til veldig usikkerhet. Det ikke fordi jeg har vært en ihugga fan av noen av de som er nevnt. Jeg har aldri hørt noe av Benny Hinn før jeg fattet min interesse rundt tema i sammenheng med at min kone og jeg fikk gratis reise og opphold i london for å se på Benny Hinn (skal dit i august, det blir en hel gjeng som reiser. Inkl. svigers). Men uansett.

Det som gjorde meg usikker etter filmen var for det første at angrepet går på mye av karesmatikken. Noe jeg har følt har vært et friskt pust i motsettning til DNK (som de fleste i karesmatikken annser som hyklerisk på mange punkter). En annen ting som gjorde meg usikker var det ekstreme omfanget disse pastorene har. Det er jo hele menigheter som fostres opp på læren av Benny Hinn og Copeland. Inkludert mine svigerforeldre :(

Og hva om jeg går ut og forteller at Benny Hinn er ikke en mann å stole på.. og jeg har feil.. da har jeg ført folk vekk!! Noe jeg aldri ønsker å gjøre... jeg gråter ved tanken!!


Uansett:
Så for å få litt mer kunnskap om Benny Hinn (uten om det jeg ser på ulv i fåreklær) kjøpte jeg en DVD på bok og media som heter God Morgen Hellige Ånd som skulle være et suplement til boken Benny Hinn har skrevet med samme tittel. For det første kostet DVD'en nesten 200 kroner. Det var dårlig kvalitet, inni lå det en brennt dvd med en enkel printetikett på. Og coveret var ett mindre vakkert verk printet ut på hjemmeprinteren. (Bok og media selger faktisk hele bibler til lavere pris en dette).

Budskapet var greit, noen steder litt ukjennt for meg.. "den hellige ånd er en person bl. annet" .. dette kan jeg lite om.. .. ellers brukte hanmasse tid til å fortelle om alle de ting han ikke glemmer.. der han gikk pilgrimsreise i sine egene fotspor.

Uansett lot jeg meg ikke forføre.. men jeg ble likevel skremt.. for han fortalte på en fin måte hvordan vi kommer til å slite om vi spotter ånden... "har jeg spottet ånden i min søke etter sannhet?" tenkte jeg da. Han skremte meg rett og slett..


Hva er dette!?? hvordan skal jeg få fred i min skjel? jeg føler at jeg blir dratt i to rettninger... jeg kan være rask med å bedømme/dømme.. Jeg vil ikke gjøre feil.. men jeg vil ha sannheten!! Den sannheten Jesus er for mennesker!

Dette ble veldig rotete.. men det er en fin illustrasjon på mine følelser og tanker rundt dette!!

[Redigert den 7-7-2006 av ehasting]

Kristnerd - 13-7-2006 kl 15:58

Hei og velkommen til forumet. Jeg har tenkt å svare deg, men har vært svært opptatt den siste uken. Da du stiller spørsmål som fortjener litt mere ordentlig svar enn hva jeg klarer å rable ned i en fei, så lar det seg vente på. Filmen ble sendt i går.

Kommer tilbake med svar på det du tar opp siden.

ehasting - 13-7-2006 kl 16:08

Fint med svar ja, har heldig vis fått litt mer fred med meg selv på de fleste av punktene. Gleden er kommet tilbake :)

Kristnerd - 14-7-2006 kl 00:58

Sitat:
... Gleden er kommet tilbake :)


Det er godt å høre :)

ehasting - 16-7-2006 kl 18:02

Greit, Da har jeg sett meg igjennom alt. Det var mer tragisk å se en spennende.
Men en fin film. Blir bra å få den tekstet, da kan jeg vise den til folk som ikke er så stø i engelsk.

Kristnerd - 17-7-2006 kl 02:43

Fint at du likte filmen. Desverre blir nok ikke denne tekstet noen gang. Istedenfor ønsker vi å kunne komme med en ny, og forhåpentligsvis bedre film. Og som da også vil være på DVD. Vi har hatt dette ønsket lenge, men det har latt vente på seg. Kan heller ikke love noen lanseringsdato. Desverre, ting tar tid. Som du selv skrev i det første innlegget så ble du motløs. Det opplever også vi, og spesielt Gunnar som jobber med filmen. Det er tungt å jobbe med. Endel PC utstyr ol, har også vist seg å være for dårlig, eller rett og slett gått i stykker. Forskjellige programmer er anskaffet, disse muligjør også teksting, men det er vanskelig å ta inn den gamle filmen i dette og tekste den. Nå trur vi de tekniske forholdene for en ny film er på plass, men praktiske og menneskelige forhold gjør at det ennå vil ta tid før vi kan lansere ny film. Beklager dette.

Så til noen av dine spørsmål / tanker, i det første innlegget.

Sitat:
Opprinnelig postet av ehasting
Hei,

Jeg har sett det kapittelet som ligger ute på nettet, og venter i spenning på å få hele filmen hjem i postkassen. Jeg har vedsidenav lest mye rundt temaet på internett, både de som støtter Benny Hinn og de som erklærer han som hykler/falsk profet, etc.

Uansett førte dette meg til veldig usikkerhet. Det ikke fordi jeg har vært en ihugga fan av noen av de som er nevnt. Jeg har aldri hørt noe av Benny Hinn før jeg fattet min interesse rundt tema i sammenheng med at min kone og jeg fikk gratis reise og opphold i london for å se på Benny Hinn (skal dit i august, det blir en hel gjeng som reiser. Inkl. svigers).


Jeg synes det er bra at du har tatt til deg kunnskap fra både tilhengere, og kritikere. Jeg ville ikke selv brukt tid på å reise for å høre Benny Hinn. En gratis tur til London ville jeg nok takket ja til, da jeg er glad i denne byen, men Hinns møte ville jeg byttet ut med noe mere oppbyggelig. F.eks. Les'Miserable. (Jeg mener oppriktig, at selv om dette ikke er en kristen oppsetning, og endel av det som fremstilles som "kristendom" gjennom rollefigurene er direkte feil, så er det uanset bedre enn Hinn. Min subjektive mening der altså. Rent underholdningsmessig er Les'Miserable en praktforestilling som alle burde sett. Jeg har sett den i London, og Trøndelags teater's oppsetning. Men det er en avsporing :) )

Jeg mener jeg gjennom web overføring av et Hinn møte, samt å ha sett flere av hans programmer på hans egen nettside, og lest "God Morgen Hellig Ånd" har et godt bilde av hva han står for, også fra hans egne kilder og ikke bare fra kritikere. Men skulle jeg likevel tatt meg bryet å oppsøkt et av hans møter måtte det være for å ha et referansegrunnlag for en samtale siden. Kanskje du derfor bør dra for å kunne samtale med dine svigerforeldre og andre? Du må finne ut av dette selv.

Sitat:

Men uansett.
Det som gjorde meg usikker etter filmen var for det første at angrepet går på mye av karesmatikken. Noe jeg har følt har vært et friskt pust i motsettning til DNK (som de fleste i karesmatikken annser som hyklerisk på mange punkter). En annen ting som gjorde meg usikker var det ekstreme omfanget disse pastorene har. Det er jo hele menigheter som fostres opp på læren av Benny Hinn og Copeland.


Jeg vil bare poengtere at det ikke er karismatikken som sådan som vi ønsker å kritisere. Jeg anser meg selv som en karismatisk kristen, da jeg er åpen for (og trur på) helbredelse ved bønn, ber selv i tunger etc...

Poenget er at Bibelen selv advarer mot at det skal "skje store tegn og under". Som blir brukt i nettopp forførende hensikt.

Matt 24:24
24 For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre store tegn og under, for å føre også de utvalgte vill, om det var mulig.

Matt 7:22
22 Mange skal si til meg på den dagen: Herre, Herre! har vi ikke profetert i ditt navn, drevet ut onde ånder i ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger i ditt navn?


m.f.

Bibelen selv sier altså at ikke all "karismatikk" er av Gud. Selv ikke når det skjer "i ditt navn". Og angående dette med "å føre også de utvalgte vill, om det var mulig". Så forstår jeg det slik, at Djevelens agenda er å forføre enhver. De som har møtt Jesu Kristi evangelium og komt til tro på dette vil være langt vanskeligere å forføre. Men om muligheten byr seg ("om det var mulig"), ja så gjør han også det. Og vi ser ellers i Bibelen at dette djevelens forsøk nettopp vil skje gjennom personer som anses å være kristne. Det synes meg som at det virkelig skal være vanskelig å se forskjell.

2Kor 11:13-15
13 For disse er falske apostler, svikefulle arbeidere, som skaper seg om til Kristi apostler.
14 Og det er ikke noe å undre seg over, for Satan selv skaper seg jo om til en lysets engel!
15 Da er det ikke noe stort om også hans tjenere omskaper seg til rettferdighets tjenere. Men for dem skal enden svare til deres gjerninger.

m.m.

Sitat:

Og hva om jeg går ut og forteller at Benny Hinn er ikke en mann å stole på.. og jeg har feil.. da har jeg ført folk vekk!! Noe jeg aldri ønsker å gjøre... jeg gråter ved tanken!!


Det gjør også jeg. Du nevnte selv det enorme omfanget disse forkynnerene har på sitt arbeid, og de ekstreme mengder mennesker som kommer i berøring med det. Ikke bare i deres egne store menigheter, men via web-tv, satelitt, og et ekstremt stort opplag på bøkene.

Jeg gråter med tanken "hva om det er jeg som har tatt feil". For da fører jeg ikke bare dom over de som lytter til meg. Men jeg fører også en enorm dom over meg selv.
Derfor har også min bønn til Gud flere ganger vert: "Hvis jeg er forblindet i dette spørsmål, må du i din miskunnhet og nåde åpne mine øyne. Men er det rett at dette ikke er fra deg, da gi du meg trygghet og ro i dette. Og frimodighet til å stadig advare mot denne falske lære og praksis". Jeg opplever at jeg har fått ro rundt det.

Samtidig er det slik; at dette enorme omfanget de har gjør at jeg flere ganger nesten har ønsket at jeg har tatt feil. Nettopp fordi de når så mange, og jeg når så få ville det vært å foretrekke at det er jeg som er den som tar feil.

Men så trur jeg da ganske fast at det desverre ikke er tilfellet. Jeg har prøvd Hinns forkynnelse på Bibelen, og ser at den ikke samsvarer. Jeg har letet i skriften etter ting som sier at denne fallingen og latteren og ellers "drukken i ånden" tendensene skal være av Gud, ja tegn på den Hellige Ånd. Men jeg finner dem ikke. Jeg har selv hørt profetier fra Hinn, og lest andre, som jeg med sannhet kan si at ikke har skjedd innen det tidsperspektiv han har profetert.

Derfor må jeg konkludere: Benny Hinn m.f. er en falsk forkynner, en falsk profet, og utfører tegn og under som ikke er fra Gud.

Sitat:

Uansett:
Så for å få litt mer kunnskap om Benny Hinn (uten om det jeg ser på ulv i fåreklær) kjøpte jeg en DVD på bok og media som heter God Morgen Hellige Ånd som skulle være et suplement til boken Benny Hinn har skrevet med samme tittel. For det første kostet DVD'en nesten 200 kroner. Det var dårlig kvalitet, inni lå det en brennt dvd med en enkel printetikett på. Og coveret var ett mindre vakkert verk printet ut på hjemmeprinteren. (Bok og media selger faktisk hele bibler til lavere pris en dette).

Budskapet var greit, noen steder litt ukjennt for meg.. "den hellige ånd er en person bl. annet" .. dette kan jeg lite om.. .. ellers brukte hanmasse tid til å fortelle om alle de ting han ikke glemmer.. der han gikk pilgrimsreise i sine egene fotspor.

Uansett lot jeg meg ikke forføre.. men jeg ble likevel skremt.. for han fortalte på en fin måte hvordan vi kommer til å slite om vi spotter ånden... "har jeg spottet ånden i min søke etter sannhet?" tenkte jeg da. Han skremte meg rett og slett..


Først av alt: Så lenge du er åpen for at du kan ta feil, og ber Gud om å veilede deg. Så er det umulig å spåtte DHÅ i søken etter sannheten. Gud selv er jo sannheten, og han ønsker å vise deg den. Han ser til hjertet, og ser hensikten og ønsket i det som blir gjort. Om du advarer mot en falsk forkynner, som viser seg å ikke være det, så vil Gud kunne vise deg det. Og han vil vite at du gjorde din advarsel med et ønske om å følge Gud, og å følge Bibelens kall til å vise bort falsk lære. Skulle man bli litt for ivrig, og ta feil, ja så trur jeg Gud kan tilgi dette. Men da skal vi selvfølgelig også innrømme at vi har tatt feil, og be om tilgivelse fra Gud og mennesker.

Når det gjelder det han sier om at DHÅ er en person, så er dette i utganspunktet tradisjonell kristen lære. De felleskristne bekjennelser sier i "treenighets" spørsmålet at den Hellige Ånd er en person.
Dette viser bare at Hinn også har sannhets elementer i sin lære. Men at læren inneholder sannhet er ikke det samme som at den er sannhet.
Jeg har selv lest God Morgen Hellig Ånd, og mener Hinn her går alt for langt i å adskille DHÅ fra Jesus og Gud Fader. Og det gjøres nesten til et frelsesspørsmål hvorvidt du daglig sier "God morgen Hellig ånd" før du starter på dagens oppgaver.

Dette blir en løsrivelse, og nesten okkultisering av DHÅ. Spør du meg nærmer Hinn selv seg å spotte den Hellige Ånd her, fordi han omtaler DHÅ som noe Bibelen slettes ikke sier at DHÅ er.

ehasting - 17-7-2006 kl 02:57

Takker for svar. Vi treffer hverandre egentlig ganske bra her. Jeg har brukt MYE tid (alt for mye egentlig) på å finne ut rundt denne mannen. Og jeg har gått til det skritt og fortalt min svigerfar om min "oppdagelse" og jeg skal vise han litt av filmen. Benny Hinn tur blir det.. selvom jeg er livredd for at hele greia går i vasken fordi jeg sier ifra.. men da får jeg heller være gledesdreper en at jeg må se på forførelse på sitt verste. Jeg har forstått etterhvert også at spotting av ånden er mer omfattende en å stille spørsmål ved en angivelig profet/etc. Noe som har gitt meg mer trygghet. Jeg ber ofte om at mine øyner skal være åpene og at jeg skal være i ledelse av den hellige ånd etter sannhetssøken.

Den grunnen til at jeg kanskje føler det var et angrep på det karismatiske var at disse som er omtalt har et ekstremt stort omfang.. så ofte er en menighet på en eller annen måte påvirket (føles det som) av mye av denne vranglæren.

uansett..

takk for svar :)

ehasting - 17-7-2006 kl 02:58

Uansett.. trenger du hjelp til noe rundt filmen, så får du si ifra :) Har pc kunnskaper om det trengs.