- Overåndeliggjøring av ikke-åndelige ting, mye til felles med trosbevegelsen.
- Mangel på bibelkunnskap.
- Mangel på tillit til at Gud ikke lar oss bli prøvet over evne.
Hva med den Satans engel som Paulus slet med? Tornen i kjødet? Hva med den? Han bad JESUS få den vekk, men Herren svarte: "Min nåde er nok for deg,
for Min styrke fullendes i svakhet!"
Jeg ønsker å råde alle som får lyst til å etterligne denne kvinnens eksempel, til heller å følge Paulus' eksempel og be om nåde til å bære enhver
byrde. Be heller til Gud enn å prøve å drive demoner ut av livet ditt. Det er utenombibelsk praksis, og vi finner at Paulus bad til Gud om saken i
stedet.
Bibelsk?
Lance - 3-4-2006 kl 08:30
Er du med andre ord imot å kaste ut djevler?Lionheart - 3-4-2006 kl 13:47
Hvor står det, Lance?
Jeg trodde jeg allerede hadde gjort det klart på dette forumet at min oppfatning er slik: De demonene som skal kastes ut er slike som overtar den
fysiske kontrollen over folk, og det finner man ikke ett eksempel på at skjer hos kristne i Bibelen. Det er kun når slike plager
inntreffer at Bibelen forteller om demonutdrivelse.
Et motspørsmål: Hva mener du er poenget til Paulus med å fortelle om denne episoden? Hvorfor vendte ikke han seg til demonen og kastet den ut?
Demonologi
Lance - 3-4-2006 kl 16:15
Alle demoner skal kastes ut. Ikke bare de djevlene som får folk til å sleve ukontrollert og knuse møbler hvor det trengs 8 menn for å holde dem i
ro...
Ikke bare fysisk, men også mentalt og religiøst blir mennesker påvirket av åndsmakter. Det var ikke Peter som ble tiltalt som "Satan" av Jesus, men
den åndsmakten som påvirket Peter til å si det han sa...
Forkynnelsen av Ordet setter folk fri. Hva tror du folk er "bundet" av? Seg selv? Det er kun TO åndsmakter i denne verden... Guds og Djevelens.
Jeg vet at mange kristne fristes til å benytte seg av psykologi til å forklare diverse lidelser, men i realiteten er plager som f.eks. depresjon og
angst rett og slett "plageånder".Lionheart - 4-4-2006 kl 00:41
Du har fortsatt ikke besvart spørsmålene mine.
Tornen i kjødet
Lance - 4-4-2006 kl 15:36
2.Kor 12:7 "Og forat jeg ikke skal ophøie mig av de høie åpenbarelser, er det gitt mig en torn i kjødet, en Satans engel, forat han skal slå mig, så jeg ikke
skal ophøie mig."
Tornen i kjødet var trolig en sykdom, en fysisk plage Paulus hadde. Paulus ville jo bli kvitt den, men Gud fortalte ham at den var den for en hensikt:
for at Paulus ikke skulle opphøye seg på grunn av den spesielle posisjonen han hadde.... med sin store åpenbaring. Nå kjenner jeg få som Paulus, og
tror at kristne har makt og befaling til å kaste ut enhver djevel, og dersom vi ikke skal gjøre det vil Gud fortelle oss hvorfor.Lionheart - 5-4-2006 kl 02:36
Det betyr noe ikke hvordan denne tornen trolig var - Paulus kalte det en Satans engel - hvorfor krever du noe annet bevis for at det var en åndsmakt
inne i bildet enn Guds eget ord?
Nevn et sted i Bibelen hvor:
- en kristen kaster ut djevler fra sine omgivelser eller seg selv
- en kristen kaster ut djevler fra en annen kristen
- det gis påbud eller i det minste en oppfordring til slik praksis
I stedet vil du finne at enhver som gjennomgikk denne typen problemer vendte seg til Herren - ikke demoner - bad, og ventet på Ham. Jeg har selv blitt
plaget av frykt, angst, mangel på frelsesvisshet, anfektelser av alle mulige slag og i all slags styrke - og jeg bekjenner fritt at det finnes ikke
noe bedre middel mot Satans brennende piler enn troen og Guds Ord. Dvs å lese Guds løfter om beskyttelse for Sine barn og stole på disse. Da alene får
jeg fred - og jeg tror aldeles ikke at jeg er i bedre stand til å beskytte meg selv enn hva Herren er.
Som det står skrevet i Romerbrevet 8:
35 Hvem kan skille oss fra Kristi kjærlighet? Nød, angst, forfølgelse, sult, nakenhet, fare eller sverd?
37 Men i alt dette vinner vi mer enn seier ved ham som elsket oss. 38 For jeg er viss på at verken død eller liv,
verken engler eller krefter, verken det som nå er, eller det som kommer, eller noen makt, 39 verken det som er i det høye eller i
det dype, eller noen annen skapning, skal kunne skille oss fra Guds kjærlighet i Kristus Jesus, vår Herre.
Han var mektig til å frelse en synder som meg - Han er sannelig mektig til å bevare meg. Og alt som kommer min vei har Han lovet at skal virke sammen
til det beste for dem som elsker Ham. Hvordan kan jeg så - i mistillit til Hans kjærlighet - begynne å praktisere noe Han verken har gitt befaling
eller råd om? Herren sier "Kom til Meg alle som strever og har tungt å bære - Jeg vil gi dere hvile".
Dette har jeg fått nåde til å sette min lit til. Dette er det Herrens ord som trøster meg - og du kan ikke ta det fra meg.
[Redigert den 5/4/2006 av Lionheart]
Demonologi
Lance - 5-4-2006 kl 09:05
Demonologi
Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
hvorfor krever du noe annet bevis for at det var en åndsmakt inne i bildet enn Guds eget ord?
Selvsagt var det en åndsmakt inne i bildet, Lionheart. Satan slo ham antagelig med fysiske plager, en "torn" i hans fysiske legeme. En sykdom - og de
kommer jo som kjent ikke fra Gud. Nøyaktig hva denne tornen var kan vi ikke bevise, men personlig tror jeg det var en fysisk plage. Hva DU mener det
er får være opp til deg, og jeg skal ikke protestere høylytt.
Du ramser opp en del ting jeg skal finne i Bibelen. Jeg kan kort (uten å gå dypt inn i Skriften, noe jeg ikke har tid til nå) ta noen eksempler på
dine spørsmål...
1. En kristen kaster ut djevler fra sine omgivelser eller seg selv
På dette spørsmålet vil jeg si, at det IKKE er du eller jeg som egentlig kaster ut djevler/demoner av egen kraft, men ved Guds hjelp. David sier:
Sal 55:17 --> Jeg vil rope til Gud, og Herren skal frelse mig.
Det er Herren som frelser, og som UTFRIR.
Jakob 4:7 --> ...stå djevelen imot, og han skal fly fra eder...
Nå er det forskjellige grader av "besettelse" og jeg tror det kan være en forskjell på å være påvirket av en ond ånd, noe Peter var i et tilfelle, og
å være fullstendig overtatt/besatt av en ond ånd. Det kommer også an på hvilken del av deg som demonen har okkupert. Det kan være ditt sinn eller ditt
legeme.
I Sauls tilfelle var det nok hans sinn, men da David spilte musikk vek den onde ånden bort fra ham.
Satan kan påvirke oss og lede oss bort fra Ordet, men vi blir fortalt at vi skal motstå ham. Jeg tror vi kan gjøre dette ved å underkaste oss vårt
hode, som er Kristus. Djevelen er ingen match for Ham, for Han er større enn ham som er i verden. Han som er i oss er størst! Men vi må gjøre dette i
TRO på at Han er mektig til å gjøre det.
2. En kristen kaster ut djevler fra en annen kristen
Som vi ser av versene under knyttes de onde åndene opp mot sykdommer. Spesielt i Lukas 11:14, hvor det står at det var den onde ånden som var stum,
ikke personen.
Derfor kan jeg si, for jeg vet at kristne kan bli syke og bli helbredet, at det en kristen kan ha en ond ånd i sitt legeme, en sykdom, og at denne kan
bli kastet ut. Det kalles helbredelse, og ikke exorcisme. Helbredelse er også djevelutdrivelse så lenge forutsetter at sykdommer er demoner
naturligvis.
Apg. 19:12 --> ...sykdommene vek fra dem, og de onde ånder fór ut av dem.
Luk 11:14 --> Og han drev ut en ond ånd, og den var stum; men det skjedde da den onde ånd var faret ut, da talte den stumme. Og folket undret sig.
Ps: Religiøse ånder finnes også. "Antikristens ånd" er enhver ånd som er imot Ordet. "Vantroens ånd" er tvil. Gjennom Bibel, bønn og å lytte til ren
forkynnelse vil en tvilens ånd kunne drives ut. Hvordan merker man det? Ved at man får tro.
Jesus talte som sagt ikke til Peter personlig, men til ånden som påvirket Peter, da Han sa:
Matt 16:23 --> Men han vendte sig og sa til Peter: Vik bak mig, Satan!
Det vet vi fordi han nevnte den tiltalte ved navn, Satan. Selv om Peter vandret med Ordet (Kristus), støttet Ham og trodde på Ham - og kunne bli kalt
en kristen slik vi bruker ordet i dag - var han i dette tilfellet påvirket av den onde.
3. Påbud/oppfordring
Jesus sa at det å drive ut onde ånder var ett av tegnene som skulle følge dem som tror:
Matteus 10:8 --> Helbred syke, opvekk døde, rens spedalske, driv ut onde ånder!
Markus 16:17 --> disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder...
Sitat:
Dette har jeg fått nåde til å sette min lit til. Dette er det Herrens ord som trøster meg - og du kan ikke ta det fra meg.
Hva er det du skriver på denne måten for? Jeg har da ikke prøvd å ta fra deg noen ting!?
[Redigert den 5/4/2006 av Lionheart]Lionheart - 5-4-2006 kl 14:35
Oida!!! Beklager jeg har trykket på rediger innlegg i stedet for reply i min dårskap og forhastet-het!!! Jeg skal se om jeg kan få fikset det så fort
som mulig!!!!
Sånn da tror jeg jeg fikk gjenopprettet ditt innlegg i sin helhet. Beklager så mye det der altså!! Jaja gjort er gjort - så til mitt eget innlegg:
Sitat:
hvorfor krever du noe annet bevis for at det var en åndsmakt inne i bildet enn Guds eget ord?
Sitat:
Selvsagt var det en åndsmakt inne i bildet, Lionheart. Satan slo ham antagelig med fysiske plager, en "torn" i hans fysiske legeme. En sykdom - og de
kommer jo som kjent ikke fra Gud. Nøyaktig hva denne tornen var kan vi ikke bevise, men personlig tror jeg det var en fysisk plage. Hva DU mener det
er får være opp til deg, og jeg skal ikke protestere høylytt.
Jeg har heller ikke nektet for at dette var noe som manifesterte seg fysisk. For Paulus nevner fysiske plager han hadde andre steder i sine brev.
Grunnen til at jeg tok dette opp var det at denne kvinnen led av frykt for avvisning fra andre mennesker. Jeg stilte da spørsmål ved å være så rask
til å kalle dette en åndsmakts verk og det å kaste den ut.
Sitat:
Du ramser opp en del ting jeg skal finne i Bibelen. Jeg kan kort (uten å gå dypt inn i Skriften, noe jeg ikke har tid til nå) ta noen eksempler på
dine spørsmål...
1. En kristen kaster ut djevler fra sine omgivelser eller seg selv
På dette spørsmålet vil jeg si, at det IKKE er du eller jeg som egentlig kaster ut djevler/demoner av egen kraft, men ved Guds hjelp.
Du sa da vitterlig at det er vi som skal kaste dem ut - og du nevnte ikke noen hjelp fra Herren så vidt jeg kunne se. Jeg er derimot
helt enig i at forkynnelsen av Ordet setter folk fri - så lenge det er Ordet som forkynnes og det ikke blir misbrukt - for det er det mange nok som
gjør - folk som vil klare seg selv uten Gud osv.
Sitat:
David sier:
Sal 55:17 --> Jeg vil rope til Gud, og Herren skal frelse mig.
Det er Herren som frelser, og som UTFRIR.
Det er så sant så sant - men hvor ser du David her vende seg til demonene for å kaste dem ut av livet sitt og si "Jeg kaster deg ut i Herrens navn"?
For det var vitterlig den typen utkastelse denne kvinnen i artikkelen snakket om - ikke å be til sin himmelske Far og vente på at Han skulle sende
hjelp når Han så at tiden var moden.
Sitat:
Jakob 4:7 --> ...stå djevelen imot, og han skal fly fra eder...
Har du lest hva som står foran det verset også?
Jakob 4, 1-10:
1 Hvor kommer all striden og spliden hos dere fra? Er det ikke fra lystene som fører krig i lemmene deres?
2 Dere begjærer, men får ikke. Dere myrder og misunner, men oppnår ikke noe. Dere lever i strid og ufred. Dere har ikke, fordi dere ikke ber.
3 Dere ber, men får ikke, fordi dere ber galt. Dere vil sløse det bort i nytelser.
4 Utro som dere er, vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud? Den som vil være verdens venn, blir Guds fiende!
5 Eller mener dere det er tomme ord når Skriften sier: Med brennende iver gjør Gud krav på den ånd han har latt bo i oss?
6 Men nåden han gir, er større. Derfor heter det:
Gud står de stolte imot,
men de ydmyke gir han nåde.
7 Så vær da lydige mot Gud! Men stå djevelen imot, så skal han flykte fra dere.
8 Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere. Vask hendene, dere syndere, rens hjertene, dere som har et delt sinn!
9 Klag og sørg, bryt ut i gråt! Vend latteren til sørgesang og gleden til alvor.
10 Ydmyk dere for Herren, så skal han opphøye dere.
Det ser veldig ut som det er snakk om å stå imot synden for meg. Er du ikke enig?
Sitat:
Nå er det forskjellige grader av "besettelse" og jeg tror det kan være en forskjell på å være påvirket av en ond ånd, noe Peter var i et tilfelle, og
å være fullstendig overtatt/besatt av en ond ånd.
Jeg tror ikke det som skjedde med Peter kan klassifiseres som besettelse i det hele tatt, da min oppfatning av besettelse er nettopp å være under
kontroll av en ond ånd som har tatt bolig i mennesket selv og ikke under svakere eller sterkere grad av innflytelse
utenfra. Det er i de tilfellene hvor denne definisjonen av besettelse finner sted i Bibelen at Herren eller båre brødre kaster dem ut. Jesus
kastet ikke Satan ut av Peter fordi Satan ikke kunne ta bolig i ham - han levde jo i tro på Herren. Men Han irettesatte ham og gjorde Peter klar over
at det han sa var fullstendig galt i forhold til Guds plan, og noe Satan hadde lært ham å si.
Sitat:
Det kommer også an på hvilken del av deg som demonen har okkupert. Det kan være ditt sinn eller ditt legeme.
Jeg tror ikke en demon kan okkupere en kristens sinn eller legeme, men at de kan påvirke oss utenfra - som om de hvisker til oss onde tanker og
fristelser. Men i mange mange av tilfellene tror jeg at vår onde natur er fint i stand til å friste oss og få oss til å tenke onde tanker selv.
Sitat:
I Sauls tilfelle var det nok hans sinn, men da David spilte musikk vek den onde ånden bort fra ham.
Ja. Det du kaller å være okkupert i sinnet er hva jeg kaller å bli plaget av en ond ånd. Jeg bruker ikke ordet besettelse i sånne sammenhenger, og vi
ser heller ikke at Bibelen oppfordrer til direkte tiltale av demonen. Det vi derimot ser er at man skal henvende seg til Gud for trøst og hjelp ved de
nådemidler Han har gitt oss: Bibel, bønn, nattverd og felleskapet med søsken i Kristus (dåp er også et nådemiddel, men den foregår som oftest bare en
gang i livet så det er ikke noe man kan vende tilbake til for hjelp og trøst). Og så - dersom det er Hans vilje - så får Han demonen til å stikke av.
Slik er det også i fristelser - det beste man kan gjøre er å vende seg til Gud, fortelle Ham at man blir fristet og så takke Ham for at Han allerede
har seiret over Satan da Jesus døde på korset for våre synder.
Sitat:
Satan kan påvirke oss og lede oss bort fra Ordet, men vi blir fortalt at vi skal motstå ham. Jeg tror vi kan gjøre dette ved å underkaste oss vårt
hode, som er Kristus.
Absolutt, men jeg tror vi skal være forsiktig med å alltid skylde på demoner. Jeg tror vårt kjød, som alltid står Ånden imot, er fint i stand til å
føre oss bort fra Ordet på egenhånd.
Sitat:
Djevelen er ingen match for Ham, for Han er større enn ham som er i verden. Han som er i oss er størst! Men vi må gjøre dette i TRO på at Han er
mektig til å gjøre det.
Amen til det første, men... gjøre hva? Komme til Kristus og legge alle våre bekymringer frem/underkaste oss, eller å vende oss til demonen og si at
den har å stikke av?
Sitat:
2. En kristen kaster ut djevler fra en annen kristen
Som vi ser av versene under knyttes de onde åndene opp mot sykdommer. Spesielt i Lukas 11:14, hvor det står at det var den onde ånden som var stum,
ikke personen.
Det står ikke at dette var en gjenfødt kristen.
Sitat:
Derfor kan jeg si, for jeg vet at kristne kan bli syke og bli helbredet, at det en kristen kan ha en ond ånd i sitt legeme, en sykdom, og at denne kan
bli kastet ut. Det kalles helbredelse, og ikke exorcisme. Helbredelse er også djevelutdrivelse så lenge forutsetter at sykdommer er demoner
naturligvis.
Jeg tror ikke at djevler kan holde kristne i deres legeme på noe vis. Det står skrevet:
Vi vet at hver den som er født av Gud, ikke synder. For han som er født av Gud, bevarer ham, så den onde ikke kan røre ham. 1Joh 5,18
Han som er født av Gud er da i dette tilfellet snakk om Jesus.
Sitat:
Apg. 19:12 --> ...sykdommene vek fra dem, og de onde ånder fór ut av dem.
Det står ikke noe sted at disse var kristne, bare at de søkte helbredelse og hjelp hos Peter. Man må ta imot Jesus Kristus som Frelser og Herre for å
bli en kristen.
Sitat:
Luk 11:14 --> Og han drev ut en ond ånd, og den var stum; men det skjedde da den onde ånd var faret ut, da talte den stumme. Og folket undret sig.
Ditto.
Sitat:
Ps: Religiøse ånder finnes også. "Antikristens ånd" er enhver ånd som er imot Ordet. "Vantroens ånd" er tvil. Gjennom Bibel, bønn og å lytte til ren
forkynnelse vil en tvilens ånd kunne drives ut. Hvordan merker man det? Ved at man får tro.
Rolig nå! Vantroens ånd er tvil? Jeg er da ofte plaget med tvil - både over min egen frelsesvisshet og alt som har med troen å gjøre. Det står skrevet
at da Herren hadde stått opp og viste Seg var det noen som tvilte. Jeg snakker ikke om Thomas her. Men det stoppet dem ikke fra å tro! Vantro derimot
er å ikke ville tro - å forherde seg mot Guds ord så man ikke tror det man leser/hører. Jesus sa ikke til disiplene: "Så vantro dere er!" Han sa "Så
liten tro dere har!" da de tvilte. Vantro i forhold til Kristus skiller en person fra Kristus. Tvil derimot - er noe som kommer og går og som ikke kan
skille oss fra Kristus så lenge den ikke få vokse og personen lyder tvilen og blir vantro.
Hvis du vil skille deg fra all mulig vantro i ditt liv, så har jeg en utfordring til deg - kast ut din onde natur. For det er lett å skylde på demoner
(digresjon: akk nå snør det jammen igjen!!!) og la sin egen onde natur gå fri. Men det er vårt eget gamle menneske vi dag etter dag skal drepe og
holde korsfestet. Dette ser vi utallige oppfordringer til i Bibelen. Og det er jammen derfra de fleste frristelser og tvil og vantro og alle slike
onder kommer fra også. Det finnes demoner og de plager oss sannelig, men de kan ikke røre oss så lenge vi er i Kristus og Kristus i oss og vi skal
ikke være så snare til å skylde på dem. Bekjenn heller vantroen fra gamle-Adam, tvilen og ondskapen - motstanden mot Herren - og Herren vil velsigne
deg. For det er sant det som står - at den som ydmyker seg for Herren får stor velsignelse. Og Han er nær hos de med sønderknust hjerte og en nedbrutt
ånd.
Sitat:
Jesus talte som sagt ikke til Peter personlig, men til ånden som påvirket Peter, da Han sa:
Matt 16:23 --> Men han vendte sig og sa til Peter: Vik bak mig, Satan!
Det vet vi fordi han nevnte den tiltalte ved navn, Satan. Selv om Peter vandret med Ordet (Kristus), støttet Ham og trodde på Ham - og kunne bli kalt
en kristen slik vi bruker ordet i dag - var han i dette tilfellet påvirket av den onde.
Dette har jeg tatt opp tidligere i posen. Neste!
Sitat:
3. Påbud/oppfordring
Jesus sa at det å drive ut onde ånder var ett av tegnene som skulle følge dem som tror:
Matteus 10:8 --> Helbred syke, opvekk døde, rens spedalske, driv ut onde ånder!
Markus 16:17 --> disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder...
Dette er en generell befaling. Det jeg bad om var spesifikke befalinger eller oppfordringer til å drive ut onde ånder fra kristne.
Og hva gjelder Paulus' torn - du sa at alle demoner skulle drives ut. Hvis Paulus var den eneste som trengte denne typen tukt ved en ond ånd, hvorfor
ledet Herren han da til å skrive det i Bibelen?
Sitat:
Hva er det du skriver på denne måten for? Jeg har da ikke prøvd å ta fra deg noen ting!?
Du gjør indirekte det ved å skrive som du gjør, men ikke tenk på det hehe. Det var ment som en slags trosbekjennelse, ikke en anklage. Og det var
ment som en liten heads up for hva det er jeg opplever at du forsøker å bryte ned hos meg ved dette du skriver: Erkjennelse av mitt eget onde kjød og
tillit til at Herren ikke lar tilfeldigheter slå meg men at Han har full kontroll og lar Sin vilje skje med disse ting - alt etter hvor mye Han ser
jeg trenger til å tuktes eller trøstes.
Drodling...
Lance - 6-4-2006 kl 09:38
Bare noen få kommentarer. Jeg har ikke all verdens tid akkurat nå...
Vedr. Jakob 4:7. Javisst er det synden han snakker om. Men hvem er det som frister til synd? Ved å stå imot fristelsen står vi imot ham som sender
fristelsen. Dette er sannelig ikke noe annet enn å drive ut onde ånder fra sine egne omgivelser.
Vedrørende Peter så presiserte jeg at han var påvirket av en ond ånd, ikke besatt, i den grad vi vet hva forskjellen er. Nå hadde ikke Peter fått den
Hellige Ånd ennå, siden denne episoden var før Pinsefestens dag. Han levde nok i en rettferdiggjort tilstand, eller i helliggjørelsen, men hadde ikke
Ånden på innsiden, for Jesus hadde ikke steget opp ennå.
Jovisst kan en ånd okkupere en kristens sinn, det kalles sinnssykdom. Kristne er ikke immune fra dette, selv om kristne burde ha mer ammunisjon å stå
djevelen imot med.
Du skriver at vi må være forsiktige med å skylde på demoner. Vel, det er slik at vårt legeme ikke er gjenfødt, og det er der fristeren vil angripe
oss. Det er ikke slik at jeg skylder på demoner, men vi bør være klar over HVA det er som sender gale impulser til oss. Vi kjemper ikke mot kjøtt og
blod, men mot åndsmakter. Jo mer du er klar over det, jo mer vil du være i stand til å seire med Ordet.
Du lurer på HVORDAN vi skal bekjempe djevelen og spør "Komme til Kristus og legge alle våre bekymringer frem/underkaste oss, eller å vende oss til
demonen og si at den har å stikke av?"
Begge deler. Å underkaste seg Kristus som vårt hode, hva betyr det? Det betyr at vi erkjenner at vi i oss selv ikke har noe å stille opp med i denne
kampen, men at djevelen er nødt til å henvende seg til Kristus som er vårt hode. I TRO lar vi Kristus ta kampen, og Han vil alltid vinne den. Ekte tro
gir oss hvile i kampen... det er ikke vårt eget selvstrev, men at vi i tro når vi får en fristelse f.eks. sier "Jesus Kristus, jeg får gale
signaler/påvirkning, men jeg legger det nå på deg i tro på at ALLEREDE har vunnet seier over dette og at DU ER STØRRE enn ham som frister meg." Hvis
vi i tro har bedt denne bønnen tror jeg at Kristus, vårt hode, vil gi oss seier. Problemet er at vi alltid prøver å slite med det selv. Et enkelt
prinsipp, men vanskelig å gjennomføre for oss som er så stolte og sterke.
Vedr. djevelutdrivelse osv. skriver du "Det står ikke noe sted at disse var kristne", men det står heller ikke at de ikke var det. Nå tror jeg som
sagt at sykdommer også er demoner, og en kristen kan bli syk. Ergo kan en demon besette en kristens legeme. Legemt blir ikke gjenfødt.
Den som er født av Gud er den som er født på ny. Han lever ikke i synd, men kan falle i synd. Det er en forskjell i disse to tingene. Jeg regner med
at jeg ikke trenger å forklare den...
Du reagerer på at jeg kaller vantroens ånd for tvil. Kanskje jeg formulerer meg litt fremmed for deg. Selvsagt tviler vi alle av og til, i det vi får
svakere tro. Vi har likevel tro. Misforstå meg ikke. Vi er nok mer enige her enn det kan se ut til.
Du skriver: "Hvis du vil skille deg fra all mulig vantro i ditt liv, så har jeg en utfordring til deg - kast ut din onde natur.
Du kan ikke kaste ut din onde natur. Den har vi så lenge vi har jordiske legemer. Du kan imidlertid overgi deg så mye til den Hellige Ånd at du kan
underkue den onde naturen din. Å korsfeste selvet hver dag er DØD til selvet, noe som gir LIV i Ånden. Et herlig prinsipp som jeg ønsker å la virke
fullstendig i mitt liv.
Du leter etter en spesiell befaling hvor det står at vi skal kaste onde ånder ut av kristne... vel, du vil ikke finne det, for den generelle
befalingen gjelder ALLE mennesker. Bibelen er riktignok detaljert, men enkelte ting sier seg selv.
Du skriver: "Og hva gjelder Paulus' torn - du sa at alle demoner skulle drives ut. Hvis Paulus var den eneste som trengte denne typen tukt ved en
ond ånd, hvorfor ledet Herren han da til å skrive det i Bibelen?"
Jeg har ikke noe annet svar enn det jeg gav deg. I brevene han skrev fortalte han jo både om sitt eget private liv og om de mer åndelige læremessige
tingene. Men jeg ser ikke bort fra at andre enn Paulus kan få en torn i sitt legeme. Det tror jeg nok. Herren kan tillate slikt, slik Job fikk erfare.
Den siste kommentaren din skjønte jeg ikke helt, men la gå.
Hjelpe meg! "Noen få kommentarer"!?!?! Dette ble jo langt!!!!k-mann - 6-4-2006 kl 13:54
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
kommer jo som kjent ikke fra Gud.
Jes 45:7:
"Eg skaper ljoset,
og eg lagar mørkret;
eg skaper lukke og ulukke.
Det er eg, Herren, som gjer alt dette."
mvhLance - 6-4-2006 kl 14:07
Sitat:
Opprinnelig postet av k-mann
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
kommer jo som kjent ikke fra Gud.
Jes 45:7:
"Eg skaper ljoset,
og eg lagar mørkret;
eg skaper lukke og ulukke.
Det er eg, Herren, som gjer alt dette."
mvh
Ja, Gud skapte også Djevelen, men når han plager oss er det ikke Gud som gjør det. Han tillater det (les Jobs historie).Lionheart - 6-4-2006 kl 18:17
Hvor har du det fra at all sykdom er demonisk? Du vet det finnes noe som heter biologiske prossesser og bakterier/virus sant?Lance - 7-4-2006 kl 10:15
Sitat:
Hvor har du det fra at all sykdom er demonisk? Du vet det finnes noe som heter biologiske prossesser og bakterier/virus sant?
Jeg er svært klar over det, Lionheart. Men hvor kommer livet til viruset fra? Noen av dem er så intelligente at hver gang legene finner en ny måte å
knekke dem på omdanner de seg og blir resistente.
Man kan vel forklare andre sykdommer også, som diverse sinnssykdommer og stumhet f.eks. med legevitenskapelige teorier. Men som kristne vet vi at det
ligger en åndeverden bak det naturlige... vi leser det i Bibelen.Lionheart - 9-4-2006 kl 12:32
Ja vi vet det, men det finnes faktisk tider da sykdom er noe som Gud tillater, som du selv også sier, at får plage oss. Dette fordi det tjener til det
beste for oss, og til slutt til Guds ære. Sånn er det også med andre prøvelser. Alt vi går gjennom av ondt og godt her på jorden er meningen at skal
være et virkemiddel for at vi skal holde oss nærmere Gud.
Jo nærmere vi er til Gud, jo mer vi får svømme i evangeliets hav av nåde, jo mer jubler vi over at vi er frelste syndere, nettopp av de ugudelige som
Jesus Kristus døde for på korset - mens vi enda var fiender. Og da Han døde på korset triumferte Han også over mørkets makt. Han holder meg trygg og
måtte Herren gi meg den nåde at jeg aldri setter min lit til noen annen - spesielt ikke meg selv. Måtte Herren alltid gi oss alle den nåde at vi kun
er som barn hos Ham, som løper til Ham når noe er vanskelig og får sitte på Hans fang, høre Hans skjønne ord til tukt eller til trøst, og få hvile i
skyggen av Hans vinger.
Herren er min Hjelper - jeg skal ikke frykte.Lance - 10-4-2006 kl 08:34