Apologetisk Forum

Forelsket i presten

gana - 18-3-2006 kl 07:17

Forelsket mann vil ha presten, men den kvinnelige presten nekter..

for info

Soteria - 19-3-2006 kl 02:23

Akkurat ja, der ser vi hvordan det går når en ung kvinne skal stå foran menigheten i uke etter uke, med løst hår og kanskje sminke :bigsmile: Paulus skriver riktignok ikke om slike grunner til at kvinner skal tie i menigheten.

Dette problemet ville de nok ikke hatt i en moske, der kvinnene sitter tildekket i et annet rom... :P

gana - 20-3-2006 kl 03:26

Har ofte lurt på hvilke skriftsteder som blir brukt for å legitimere kvinnelige tilsynsmenn (biskoper, prester). Har forstått at et skriftsted i Galaterbrevet som handler om at vi alle stiller likt når det gjelder frelse er populært (Gal 3, 28). Ut over dette har jeg ikke fått med meg så mye av argumentasjonen, men går ut fra at det kanskje må være noe mer (?).

.

Soteria - 20-3-2006 kl 15:47

Kanskje at vi alle er et prestefolk i den nye pakt?

I den gamle pakt var det vanskelige kår for kvinnene, da de måtte rense seg etter fødsler o.l., og hadde en klart dårligere posisjon i forhold til hellige ting og spising av offerkjøtt.

Disse tingene er ikke mer i den nye pakt, og det står at vi alle er en kropp Kristus, og er forskjellige lemmer.

Likevel sier Paulus at mannen er kvinnens hode, som Kristus er mannens hode. Dette er noe som ikke kan forandres på.

Everaldo - 20-3-2006 kl 22:26

Det finnes flere vektige argumenter mot kvinnelige prester, men at en mann har forelsket seg i en kvinnelig prest er så visst ikke blant dem. Det kunne liksom ikke vært motsatt, at en kvinne forelsker seg i presten? Det er vel faktisk langt mer sannsynlig, ikke bare fordi det er flere mannlige prester, men fordi kvinner mye lettere enn menn forelsker seg i autoriteter, rollemodeller og kjendiser. Slik har det vært siden tidenes morgen. Det er bare å ta en realitetssjekk på diverse popkonserter, du vil nok oppdage at hylekoret i fremste rekk i all hovedsak består av unge tenåringsjenter, uansett kjønn på musikeren (og dette blir igjen brukt som argument mot kvinnelige prester, de har så lett for svermeri ...).

> Likevel sier Paulus at mannen er kvinnens hode, som Kristus er mannens hode. Dette er noe som ikke kan forandres på.

Det har vært stor strid om "hode" er riktig oversatt, om kanskje "opphav" er bedre. Les mer om det her.

[Redigert den 20-3-2006 av Everaldo]

Soteria - 20-3-2006 kl 23:29

Sitat:
Opprinnelig postet av Everaldo
Det finnes flere vektige argumenter mot kvinnelige prester, men at en mann har forelsket seg i en kvinnelig prest er så visst ikke blant dem.

Synes jeg hadde ganske tydelige smilefjes ved siden av den aktuelle setningen. Hadde setningen vært helt seriøs, ville jeg ikke tatt fram disse.

Sitat:
Det kunne liksom ikke vært motsatt, at en kvinne forelsker seg i presten?

Jakob Sande har skrevet om Kleppe-Maret, som har ein friar på kvar ein fing, og geit på tallen og hest på stallen, og litt på bankbok det hev ho au. Men:

Ho Kleppe-Maret i Kleppe-Skaret, ho elskar presten i Fresvik gjeld. Ho kankje få han Men tenkjer på han, med sorg og saknad kvar enda kveld.

Bare et lite eksempel :rolleyes:

Mulig at linken din har noe for seg, men Paulus skriver også ganske utførlig om at kvinnen ga etter for fristelsen, mens mannen ikke gjorde det (i Edens hage)
Det heter dessuten at kvinnen er det svakere kar. Det er hardt å ha en framstående stilling i kristen sammenheng i dag.
Vi ser vel også at det er kvinnelige biskoper og prester som har ført tydelig an i kampen for homofiles rettigheter.

Det står også at menighetens eldste skal være "en kvinnes mann", gir ikke akkurat rom for kvinner.

Lionheart - 22-3-2006 kl 03:11

Strengt tatt så er vel dette noe som kan skje kvinnelige medlemmer av menigheten dersom det er en mann som står der fremme også ;) Jeg tror ikke man kan skylde dette på den feilaktige og ubibelske rollefordelingen blant kjønnene som DNK står for i dag.

mhusoy - 28-3-2006 kl 20:40

Hei.. jeg har prøvd å sette meg litt inn i spørsmålet omkring kvinnelige prester i det siste.. det er ikke det spørsmålet jeg fram til nå har brukt mest tid på.. men jeg er ute etter en (bibelsk) avklaring.

Såvidt jeg vet er alle kristne en del av Kristi presteskap (1pet2:9), men så vidt jeg vet står det vel at hyrder/pastorer i menigheten må være menn.. på den annen side står det om kvinnelige profeter(-inner) i både GT og NT.. likevel var det ikke kvinnelige (aronske) prester i GT heller..

så langt ser det ut for meg, som om det ikke er meningen at kvinner skal være prester/pastorer i menigheten, men at kvinner kan være profeter og misjonærer. Profettjenesten er jo "høyere" enn preste/pastor-tjensten, så det er vel uansett ikke snakk om at kvinner har lavere status.. et argument som bl.a. C. S. Lewis bruker er at pastoren/presten i menigheten representerer Gud, og at han derfor må være mann, fordi Gud framstilles som mannskikkelse i Bibelen (Far og Sønn).

hvilke tanker har dere omkring disse sakene, jeg er åpen for innspill. ;)

k-mann - 28-3-2006 kl 23:04

Sitat:
Opprinnelig postet av Soteria
Kanskje at vi alle er et prestefolk i den nye pakt?

Og nettopp der ligg ein feil i argumentasjonen. Fordi det står ikkje "prest" i NT om dei som er tilsynsfolk og hyrdar. Det står "episkopos", tilsynsmann, som er omsett til biskop (sjå her) og "presbyteros", eldste, eller rett og slett "presbytar". Men det står altså ikkje prest.

Det har skjedd ei samanblanding av desse orda i moderne tid, men den ortodokse og katolske kyrkja bruker framleis presytar som tittelen på "prestane" som er rett etter biskopane.

mvh

Lionheart - 3-4-2006 kl 02:10

Eh, ja... den samme personen (Paulus) som sier alle kristne er et kongelig presteskap for Gud, har også formidlet - fra Den Hellige Ånd - retningslinjer for hvordan en menighet skal se ut organisatorisk.

Jeg fatter fortsatt ikke hvorfor det skal være så ufattelig vanskelig for andre av mitt eget kjønn å bare akseptere det? Jeg hadde da lyst til å bli prest en gang jeg også, men så leste jeg i Bibelen at det er ikke en rolle som Gud har tiltenkt kvinnen - ja så er det så enkelt som at det ikke er mitt kall.

C.F. Wisløff fikk en gang spørsmålet: "Ja, men hva hvis en kvinne får et kall fra Gud om å bli prest da?"
Wisløff svarte "Gud kaller ikke imot Sitt eget Ord"

Og han hadde så rett så rett.

Lance - 3-4-2006 kl 08:33

Jeg sier amen til Wisløff der!

mhusoy - 4-4-2006 kl 00:26

Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Eh, ja... den samme personen (Paulus) som sier alle kristne er et kongelig presteskap for Gud, har også formidlet - fra Den Hellige Ånd - retningslinjer for hvordan en menighet skal se ut organisatorisk.

Jeg fatter fortsatt ikke hvorfor det skal være så ufattelig vanskelig for andre av mitt eget kjønn å bare akseptere det? Jeg hadde da lyst til å bli prest en gang jeg også, men så leste jeg i Bibelen at det er ikke en rolle som Gud har tiltenkt kvinnen - ja så er det så enkelt som at det ikke er mitt kall.

C.F. Wisløff fikk en gang spørsmålet: "Ja, men hva hvis en kvinne får et kall fra Gud om å bli prest da?"
Wisløff svarte "Gud kaller ikke imot Sitt eget Ord"

Og han hadde så rett så rett.

Sant det Lion. Kvinner skal ikke være prester, men de kan være misjonærer eller ha profetiske gaver. Og i følge Paulus er den profetiske gave det en bør strebe etter. Så selv om kun menn kan være pastorer (hovedledere i menigheten) kan kvinner ha "høye" kall og tjenester også.

Lionheart - 4-4-2006 kl 00:44

Ja, men her var spørsmålet ikke om misjonærembede eller profetisk praksis. Det er snakk om hyrderollen. Og den er, etter Guds Ord, utelukkende tiltenkt mannen :)

mhusoy - 4-4-2006 kl 00:53

Sitat:
Opprinnelig postet av Lionheart
Ja, men her var spørsmålet ikke om misjonærembede eller profetisk praksis. Det er snakk om hyrderollen. Og den er, etter Guds Ord, utelukkende tiltenkt mannen :)

ja, det er sant det.. :wink2: