Opprinnelig postet av Kristnerd
Nå er det vell slik, at om ikke annet så står "katekismen" svært svakt i statskirken. Noe sterkere i andre "lutherske" organisasjoner og kirkesamfunn.
Min personlinge forståelse av hviledagsbudet har jeg vell nevnt tidligere. Men kan ta den i kortversjon en gang til:
Første gang de ti bud nevnes brukes skapelsesberettigelsens 6+1 dag som begrunnelse:
2Mos 20:8-11
8 Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!
9 Seks dager skal du arbeide og gjøre din gjerning.
10 Men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du selv eller din sønn eller din datter, verken
tjeneren eller tjenestekvinnen eller feet, eller innflytteren i dine byer.
11 For på seks dager skapte Herren himmelen, jorden og havet og alt som er i dem; men den sjuende dagen hvilte han. Derfor velsignet Herren
hviledagen og lyste den hellig.
Mens når loven gjentas i 5 mosebok heter det:
5Mos 5:12-15
12 Du skal gi akt på hviledagen og holde den hellig, slik Herren din Gud har befalt deg!
13 Seks dager skal du arbeide og gjøre all din gjerning,
14 men den sjuende dagen er sabbat for Herren din Gud. Da skal du ikke gjøre noe arbeid, verken du eller din sønn eller din datter, verken din tjener
eller din tjenestekvinne, verken oksen eller eselet eller noe annet av dyrene dine, eller innflytteren i byene dine. Tjeneren og tjenestekvinnen skal
få hvile, de som du.
15 Husk at du selv var trell i Egypt da Herren din Gud førte deg ut derfra med sterk hånd og utstrakt arm. Derfor har Herren din Gud befalt deg å
holde sabbatsdagen.
Vi ser at det er en forskjell i ordlyden og argumentasjonen.
Av dette forstår jeg det slik, at hviledagens HENSIKT er å skulle hvile fra det vanlige arbeid, samt å bruke tid med Gud til å minnes de ting han har
gjort i histrien generelt, og i ditt eget liv spesielt. Både at Gud skapte jord og himmel, og også at han førte israelfolket ut av Egypt.
Hva så med oss hedningekristne som lever etter Jesu fullførte frelsesverk?
For det første er det klart at å holde hviledagen selv ikke er noe kriterium for frelsen. Men står som et tilbud og en gave fra Gud. En mulighet til
hvile, og et tilbud til felleskap med ham som vår skaper og frelser. En mulighet vi ikke kunnet benytte oss av om vi ikke var frelst i utganspunktet.
Å holde hviledagen kan ikke i seg selv føre til frelse.
Samtidig er det å ønske å bruke tid med Gud en frukt av at vi er frelst. I takknemlighet for hva Gud har gjort i vårt liv ønsker vi i stadig større
grad å søke felleskap med ham, og tar derfor frimodig i mot hviledagen og bruker den. Vi søker også å skulle følge hans formaninger. Dermed også
helligholde hviledagen.
Hva så med hvilken dag vi helligholder, og hvordan vi helligholder den?
Matt 12:11f
11 Men han svarte: «Om en av dere eide en eneste sau, og den falt ned i en grøft på sabbaten, ville han ikke da gripe tak i sauen og dra den opp?
12 Hvor mye mer verd er ikke et menneske enn en sau! Så er det da tillatt å gjøre godt på sabbaten.»
I et samfunn er det visse ting vi trenger. Og all den tid vi ikke er tatt ut av verden, men lever i den, så er vi også endel av samfunnet.
Vi trenger ambulanser og sykehus. Ambulansene trenger bensin, da trengs også bensinstasjoner. Er man på en lengre reise kan man ikke alltid stoppe opp
å ta pause på reisen bare fordi det er sabbath. Osv. Jeg tror på en vid forståelse av dette at det "så er det da tillat å gjøre godt på sabbaten". Det
er tydelig at Jesus selv formidler en "modifisering" av det krasse, "Da skal du ikke gjøre noe arbeid," fra Mosebøkene. Det er tillatt med matlaging,
reise, osv. Og har du en jobber du som ambulansesjåfør eller lege osv... da er det fult ut legitimt å skulle jobbe på søndag. (Eller lørdag).
Videre sier Jesus:
Mark 2:27
27 Og Jesus sa til dem: «Sabbaten ble til for menneskets skyld, ikke mennesket for sabbatens skyld.
Av dette forsterker jeg det jeg allerede har nevnt, at Sabbaten er å regne som en gave, og ikke et påbud.
De første kristne, hvordan forholdt de seg til dette?
Vi ser i hele APG, og flere av brevene at Paulus praktiserer hva han selv sier: "For Jøde først, så greker". Han oppsøker synagogene der han reiser,
og holder sabbaten slik som han er lert opp til. Men forkynner så også om dem om Jesus. I de fleste tilfeller resulterer dette i at han blir kastet
ut, for så å gå til byens hedninger, hvor han har "vekkelsesmøter" gjennom hele uken.
Et av mange eksempler på dette er:
Apg 13:42-49
42 Da de gikk ut, ble de oppfordret til å tale om dette neste sabbat.
43 Og da folk gikk fra hverandre, var det mange som fulgte dem, både jøder og hedninger som hadde sluttet seg til jødenes tro. Paulus og Barnabas
snakket med dem og la dem på hjerte at de måtte holde fast ved Guds nåde.
44 Neste sabbat strømmet nesten hele byen til for å høre Guds ord.
45 Da jødene så alle disse menneskene, ble de egget til iver, og med hånlige ord motsa de det Paulus forkynte.
46 Paulus og Barnabas sa da rett ut: «Det var nødvendig å forkynne Guds ord til dere først. Men siden dere avviser det og selv ikke finner dere
verdige til det evige liv, så går vi nå til hedningene.
47 For dette er Herrens befaling til oss:
Jeg har satt deg til et lys for folkeslag,
for at du skal bringe frelse helt til jordens ende.»
48 Da hedningene hørte dette, gledet de seg og lovpriste Herrens ord, og alle som var bestemt til evig liv, kom til troen.
49 Herrens ord ble spredt over hele området.
Kan også ta med:
Apg 17:1-4
1 De reiste gjennom Amfipolis og Apollonia og kom til Tessalonika. Der var det en jødisk synagoge,
2 og Paulus gikk dit som han pleide. Tre sabbater på rad talte han med dem ut fra skriftene.
3 Han tolket dem og forklarte at Messias måtte lide og stå opp fra de døde, og sa: «Det er Jesus, han jeg forkynner for dere, som er Messias.»
4 Noen av dem ble overbevist og sluttet seg til Paulus og Silas. Det gjorde også en stor gruppe grekere av dem som trodde på jødenes Gud, og en god
del fornemme kvinner.
Apg 18:4f
4 Hver sabbat hadde han samtaler i synagogen og overbeviste både jøder og grekere.
5 Da Silas og Timoteus kom ned fra Makedonia, viet Paulus seg helt til forkynnelsen og vitnet for jødene at Jesus var Messias.
Men vi har også et eksempel på at de IKKE går i synagogen, men til "et bønnested". Om det var så at det ikke fantes en synagoge i Filippi hvor dette
hende vet jeg ikke nok om.
Apg 16:13-15
13 På sabbatsdagen gikk vi utenfor byporten, ned til en elv hvor vi mente det var et bønnested. Her satte vi oss ned og talte til kvinnene som var
samlet.
14 En av dem hette Lydia, en kvinne fra byen Tyatira, som handlet med purpurtøy; hun hørte til dem som trodde på jødenes Gud. Og Herren åpnet hennes
hjerte så hun hørte på det Paulus sa.
15 Sammen med hele sin familie ble hun døpt, og hun bad oss: «Kom og bo i mitt hjem, så sant dere mener at jeg tror på Herren.» Og hun nødde oss til
det.
Men så har vi kanskje de mest interesange versene i denne sammenhengen, fra kolosserbrevene hvor det undervises om hva det vil si å være en kristen.
Og her er da også de fleste hedningekristne:
Kol 2:8-19
8 Pass på at ingen får fanget dere med visdomslære og tomt bedrag som hviler på menneskers tradisjoner og stammer fra grunnkreftene i verden, ikke
fra Kristus.*
9 I ham er hele guddomsfylden legemlig til stede,
10 og i Kristus, som er hode for alle makter og myndigheter, har også dere fått del i denne fylde.
11 I ham ble dere omskåret, ikke med menneskehånd, men med Kristi omskjærelse, da dere la av det legeme som er under synden.
12 For i dåpen ble dere begravet sammen med ham, og i den ble dere også reist opp med ham, ved troen på den Guds kraft som reiste Kristus opp fra de
døde.
13 Dere var døde på grunn av deres synder, uomskåret som dere var med deres onde natur. Men han gjorde dere levende sammen med Kristus, idet han
tilgav oss alle våre synder.
14 Gjeldsbrevet som gikk imot oss på grunn av lovens bud, strøk han ut og tok det bort ved å nagle det til korset.
15 Han avvæpnet maktene og myndighetene og stilte dem fram til spott og spe da han triumferte over dem på korset.
16 Så la da ingen dømme dere for det dere spiser eller drikker, eller når det gjelder høytider, nymånedag eller sabbat.
17 Alt dette er bare et skyggebilde av det som skulle komme, men legemet er Kristi legeme.
18 La ikke seierskransen bli røvet fra dere av disse som gir seg av med det de kaller selvfornektelse, og med engledyrkelse, og holder seg til syner
de har hatt. Med sine rent menneskelige tanker gjør de seg til uten grunn
19 og holder ikke fast på ham som er hodet. Men fra ham utgår hele legemets vekst slik Gud vil den skal være, og legemet støttes og holdes sammen av
alle ledd og bånd.
Merk 16 og 17. Sabbaten m.m. er "bare et skyggebilde på det som skulle komme". Hva var det som skulle komme? Jo Jesus Kristus og hans frelsesverk. Og
i det har vi hvile. En Guds "sabbatshvile", enten det nå er søndag eller lørdag, tirsdag eller fredag.
Vi kan også ta med:
Gal 4:8-12
8 Den gang dere ikke kjente Gud, var dere slaver under de guder som i virkeligheten ikke er guder.
9 Men nå når dere kjenner Gud, ja, hva mer er, når dere er kjent av Gud, hvordan kan dere da igjen vende tilbake til disse svake og fattige
grunnkreftene i verden? Vil dere trelle under dem igjen?
10 Dere passer nøye på dager, måneder, høytider og år.*
11 Jeg er redd for at alt mitt strev med dere har vært forgjeves!
12 Jeg ber dere, brødre: Bli som jeg, for jeg er blitt som dere. Dere har ikke gjort meg urett.
og :
Rom 14:4-9
4 Hvem er du som dømmer en annens tjener? Om han står eller faller, blir en sak mellom ham og hans herre. Og han skal bli stående, for Herren har
makt til å holde ham oppe.
5 Én holder den ene dagen for å være viktigere enn den andre, en annen mener at alle dager er like. Men enhver skal være fullt overbevist om sitt
syn.
6 Den som legger vekt på bestemte dager, gjør det for Herren, og den som spiser, gjør det for Herren; han takker jo Gud. Og den som ikke spiser, gjør
det for Herren og takker Gud.
7 For ingen av oss lever for seg selv, og ingen dør for seg selv.
8 Om vi lever, så lever vi for Herren, og om vi dør, så dør vi for Herren. Enten vi da lever eller dør, hører vi Herren til.
9 Derfor døde Kristus og ble levende igjen, for at han skulle være Herre over både levende og døde.
Jeg vil med alt dette si:
Sabbatsbudets KRAV, PÅBUD, osv, er OPPFYLT i Jesus Kristus. Når vi likevel søker å ha en helligdag, da er det på grunn av budets HENSIKT, nemlig hvile
fra det mennesklige jag og strev, og felleskap med Gud.
Hvilken dag dette gjøres, (hvilken kalender man følger), blir med det underordnet og egentlig ganske uvesentlig. De historiske kilder på når søndagen
ble "offisiell kirkedag", blir brukt svært forskjellig. Og mye av det jeg har hørt fra Adventister om dette blir sagt i mot av andre historikere, (og
teologer). Den debatten blir uanset ganske uinteresang og uten viktighet vil jeg påstå.
Det er likefult gankse klart at de første kristne svært tidlig begynte å samles på søndagen, for holde nattverd og lytte til evangeliet:
Apg 20:7
7 Den første dag i uken var vi samlet for å bryte brødet, og Paulus talte til dem, og han holdt på helt til midnatt siden han skulle reise neste
dag.*
All den tid nattverden er "til minne om meg" (Jesus), og forkynnelsen er evangeliet om ham. Og all den tid Jesu frelseverk er nettopp har en likestor
(større?) del av vi kristnes historie om Guds inngripen i verden og våre liv, som både skapelsen og utfrielsen fra egypt har for jødene. Da er dette
rett inn i Sabbatens heniskt.
Man kan på sett og vis si at Paulus hold sabbat både på lørdag og søndag. Han sa jo også selv:
1Kor 9:20-23
20 For jøder har jeg vært som en jøde, for å vinne jøder. For dem som er under loven, lever jeg som om jeg var under loven, for å vinne dem, enda jeg
selv ikke er under loven.
21 For dem som ikke har noen lov, lever jeg som om jeg var uten lov, for å vinne dem, enda jeg ikke er uten lov for Gud, men er bundet av Kristi lov.
22 For de svake er jeg blitt svak, for å vinne de svake. For alle er jeg blitt alt, for i det minste å frelse noen.
23 Men alt gjør jeg for evangeliets skyld, så jeg selv kan få del i det.
Så kan jeg da også ta med litt fra Lundes Bibelleksikon om dette:
(Lundes bibelleksikon - Lunde forlag. Eid av NLM, som da er ganske "erkeluthersk", så her har vi vell noe svar på hva spørsmålet om "Tibudsloven i
protestantismen").
Sabbat:
- hebr. sjabbát, avledet av verbet sjãbat, å opphøre med arbeid, å hvile. Ved å gi det tredje budet, proklamerer Gud sin overhøyhet over israelittenes
tid: «Kom hviledagen i hu, så du holder den hellig!» 2M 20:8. Det var den sjuende dagen i uka, 5M 5:12-14. Det er et tegn på Guds pakt med sitt folk
som han helliger, 2M 31:13. Selve formuleringen av budet viser at det må ha vært kjent for israelsfolket fra før. Mannaunderet og måten maten skulle
tas vare på fra den sjette dagen til den sjuende, viser dette, 2M 16:23f. Det er rimelig å anta at Israel har feiret dette budet allerede i Egypt.
Guds helligelse av den sjuende dagen fører dette budet tilbake til skapelsen, 1M 2:2f. Da Gud gir de ti budene på Sinai, grunngir han det tredje budet
med sin velsignelse og helligelse fra skapelsen av. Den skal være annerledes enn de seks andre ukedagene og være innvidd til Gud, 1M 2:3. Det er Guds
gode vilje at en av ukens dager skal feires som hviledag. Gud legger beslag på den for sitt formål: «Kravet står i gavens tegn. Med det strenge
hviledagsbudet vil Gud lede sin velsignelse inn i paktsfolkets liv og gjøre det skikket til å leve for ham.» (I.P.Seierstad). Brudd på sabbatsbudet
ble straffet med døden, 2M 31:13-17.
Det har fra religionshistorisk hold vært hevdet at Israels sabbat er blitt til etter påvirkning fra Babylonia. Det er neppe dekning for denne
påstanden. Fra Babylonia kjenner vi til at de i måneden Elul, tilsvarende september, hadde noen onde dager, den 7., 14., 19., 21. og 28. Det var
regnet som ulykkesdager da det ikke måtte utføres noe slags arbeid. Av redsel for demonene avholdt man seg fra arbeidet. Dette var en slags tabu-dager
og hadde en helt annen karakter enn den sabbaten i GT, og det lar seg ikke gjøre å finne noe bevis for noen forbindelse dem imellom. Det interessante
er at sju-dagers-uke finner vi først i Israel. Grunnen til arbeidshvilen er altså ikke at sjutallet i seg selv er hellig og blir en tabu-dag. Guds
vilje er at det skal gis rom til hvile og den velsignelsen han vil skjenke og virke. Slik skal dagen vies livsforbindelsen med ham som er Skaperen,
Frigjøreren og Herren. Det skal gjelde alle i huset, både husbond og barn, tjenestefolk og fremmede sammen med arbeidsdyr, 2M 20:10. Guds velsignelse
skal også ha et sosialt tilsnitt og komme dyrene til gode, 2M 23:12.
Sabbaten får også etter hvert et kultisk innhold. Offeret på sabbaten skal være dobbelt så stort som på vanlige dager, 4M 28:9f. Nye skuebrød skal
legges fram for Herrens åsyn, 3M 24:5f. Salmer og takksigelse skulle strømme fra Israel til Herren, Sal 92:1. Fra profettiden er også bestemte regler
for sabbatsofferet omtalt, Esek 46:4. Utfrielsen av Egypt som skjedde før Sinai-opplevelsen, fungerer som en begrunnelse for budene, også
sabbatsbudet, 2M 20:2. Utfrielsen fra Egypt var selve frelsen, 2M 12. 5M 5:15. Ved sabbatsfeiringen skulle Guds frelsesvilje i fortid og nåtid stå i
sentrum hver eneste gang for folket. Når de feiret sin sabbat, ble de ett med tidligere slekter som ble reddet av Herren. Nå var det de selv som ble
reddet.
I tiden under og etter eksilet ble sabbaten det viktigste minnetegn om pakten mellom Gud og hans folk, Jes 56:2-7. Esek 20:12. 20. Ved å feire
sabbaten skulle folket stadig på ny bli gjenstand for den guddommelige aktivitet som gjorde Israel til et hellig folk, 2M 31:13. Esek 20:12. Slik fikk
sabbatsfeiringen betydning for virkeliggjørelsen av Guds verdensvide program for hele menneskeslekten.
I den senere jødedommen ble helligholdelsen av sabbaten strengere og mer detaljregulert. I begynnelsen av makkabe'er-tiden lot jødene være å forsvare
seg mot fiendtlige hærer på sabbaten, 1 Makk 2:37f. Men Mattatias foreskrev at en skulle forsvare seg også på en sabbat, 2:40f. De skriftlærde hadde
gitt et stort antall bestemmelser som regulerte all virksomhet på sabbaten. Således var det forbud mot 39 ulike arbeid på denne dagen. På Jesu tid så
de på det å plukke aks som brudd på dette budet, Matt 12:2, på samme måte var det å bære en seng og å helbrede en syk lovbrudd, Mark 3:2. Men de
forretningene som var nødvendig
Søndagen:
- kalles i NT «den første dag i uken», Apg 20:7, da de kristne kom sammen for å bryte brødet og bar fram sine takkoffer, 1Kor 16:2. Den kalles også
«Herrens dag», Åp 1:10, sannsynligvis har kyriaké (gr. Herrens (dag)) blitt til vårt ord «kirke». Den oppstandne Jesus Kristus viste seg for kvinnene
ved graven den første dag i uken, Matt 28:1, og for sine disipler. Det er sannsynlig at også Den Hellige Ånds utgytelse skjedde på søndagen,
pinsedagen, 3M 23:15f, dersom Jesus døde den 14. Nisan. Se påsken. Det er derfor naturlig at dagen har fått navn av Herrens dag. I århundret før
Kristi fødsel begynte de å kalle opp ukens dager etter planetene, derfor ble de kristne mistenkt for å være soldyrkere i begynnelsen, siden de samlet
seg på «solens dag». Denne første dagen ble i latinske språk til Herrens dag, lat. dies domini. I germanske språk ble soldagen brukt, søndag, eng.
Sunday.
I det tredje (etter annen regnemåte: det fjerde) budet hadde Gud gitt påbud om å holde den sjuende dagen hellig. Se sabbat. Dette budet blir ikke
stadfestet i NT av Jesus eller apostlene. De kristne begynte å samles til gudstjeneste på ukens første dag, men sabbatens loviske innhold har nok
preget helligholdelsen av søndagen i den første tiden, jfr. Kol 2:16. Dette er nok bakgrunnen for at kirkemøtet i Nikea i år 325 maner de kristne til
å holde søndagen i stedet for sabbaten. På kirkemøtet i Orleans i 538 understrekes det at det er ikke hvilen fra arbeidet som helliger dagen, men
samlingen om Guds ord. Keiser Konstantins søndagslover av 7. mars og 3. juli 321 gjorde søndagen til rikets offisielle helligdag og gav klare forbud
mot en del typer arbeid og håndverk. Fra ca. 800 fikk søndagen en viss likhet med sabbaten, og skulle vare fra lørdags kveld til mandags morgen.
Ved reformasjonen henter Luther fram en mer evangelisk forståelse av helligdagen. På den dagen skulle en være opptatt med Guds ord, en skulle preke,
høre, lese eller tenke over det «slik at både person, dag og gjerning ble helliget». Luthers katekismeforklaring understreker at vi på denne dagen
skal frykte Gud slik at vi ikke forakter prekenen og hans ord. På tross av dette har nok den loviske forståelsen av søndagsfeiringen fått en sterk
stilling i kirken, ikke minst gjennom Pontoppidans Sannhhet til gudfryktighet (1737). Gudstjenesteplikt ble innført, alle gårdsbruk sendte f.eks. sin
representant til kirken på søndagen.
«Ved Jesu død ble en ny pakt innstiftet, Matt 26:28. Luk 22:20. Den gamle pakten ble opphevet, 2Kor 3:14. Dermed ble den nytestamentlige menighet helt
fri fra alle de utvortes forskrifter og ordninger som hørte sammen med den gamle pakten, Ef 2:15. 2Kor 3:6. Den konkrete gtl. utformning av de
religiøse og etiske grunnkrav tok bare sikte på folket Israel og dets frelseshistoriske situasjon. De mange ytre forskrifter om bestemte dager, tider,
steder, riter, skikker og måter gjelder ikke for livet i den kristne menighet.-- Også det tredje bud er stadfestet som uttrykk for Guds vilje til å
hellige menneskelivet og velsigne det. Hans vilje har i dette budet sitt mål i innvielsen av alle dager til Gud, Rom 5-8" (Seierstad).
I en sekularisert og avkristnet tid trengs nok en oppvåkning for søndagens gave til folk og kirke. Ut fra en evangelisk forståelse skal vi ta med oss
formaningen i Hebreerbrevet: "- og la oss ikke holde oss borte fra vår egen forsamling (menighet), slik som noen har for vane...», Heb 10:25. Søndagen
er på en måte en liten påskedag hver uke, der vi får møte vår oppstandne Frelser i ord og sakrament. Og fra dette møtet på Herrens dag går
perspektivet like fram til den nye himmel og den nye jord. |