Apologetisk Forum

Arvesyndslære!

 Sider:  1  2

Kristnerd - 9-1-2006 kl 01:30

Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
Du gir opp sannheten Willy Brochs og du ba om det...

Jeg for min del er ferdig her i dette forumet, så lykke til alle sammen og må Herren lede med sterk arm.


Jeg ser ikke hvorfor det er nødvendig å "melde seg ut" av forumet bare fordi du er uenig med Willy, og forsåvidt også meg.

Jeg vil også påstå det, at Willy faktisk har en god del poeng i forhold til din utleggelse av Jakobs brev. Teksten sier ikke beint ut, at dette gjelder tibudsloven og ikke resten av moseloven. Dette er faktisk noe du ilegger teksten. Det er en fortolkning. Da er det relevant å spørre om hvorfor du fortolkner nettopp slik. Om det er et resultat av et Bibelstudium, hvor du holder flere tekster om samme tema sammen, og finner at summen av alle tekster om dette tema er dette. Om det er noe du har blitt fortalt at "sånn er det", om det er noe du selv har funnet på, osv. Det er helt relevante og viktige tema. Såvidt jeg ser, har Willy flere ganger spurt deg om nettopp dette, men du har ikke maktet å gi noe fullstendig svar. Det koker ned til at du har sannheten, og dersom vi er uenige så kan vi ha det så godt. Nettopp det samme som du også, delvis med riktighet, anklaget meg for.

At du på dette grunnleg trekker deg fra hele forumet syns jeg er beklagelig. Jeg sender som avtalt boken "Jeg vet på hvem jeg tror" av Wisløff. Postlegges i morgen. Den tar for seg ganske mange tema. Du har selvfølgelig lov til å lese alt, men om jeg kan få komme med en annbefaling så vil jeg be deg om å hoppe over endel av kapitlene, blandt annet det som omhandler dåp. Han taler her veldig for barnedåp. Selv om jeg i utganspunktet er enig med ham, så er det ikke noe stort poeng for meg at du skal bli enig med meg og ham i det. Og jeg tror det kan være unødvendig provoserende for deg å lese det med det første. Mitt forslag er at du hopper over dette, og prøver med et åpent sinn å lese kapitlene som omhandler frelsen, frelsens grunnlag, syndens natur, retterdigjørelsen og det kristne livet.

Jeg vil også anbefale deg å slå opp på Bibelstedene som nevnes, noen er sitert andre bare omtales. Sjekk om det ikke er slik at dette gir fornuft, og om ikke hva han sier om disse temaene er hva Bibelen sier.

Jeg ønsker deg alt godt, og om du har komentarer til boken, eller andre ting, så tar jeg gjerne i mot det. Både her i forumet eller på e-post. kristnerd@apologetisk.net

LeifG - 9-1-2006 kl 04:27

Har ikke noe med willy å gjøre forsåvidt men jeg ser jo at willy ikke er interesert i å forvare det han står for bare angripe. Han har fått svar på svar for å teste meg ved å sette skriften i tvil, når så det er satt på plass fra meg diskurteres ikke mitt svar men nytt spørsmål på andre tekster kommer opp. Slik jeg ser det så kan ikke willy si imot argumentasjonen og går derfor til angrep istede.

Bare gå tilbake å se, alle tekster er svart på tilslutt svært grundig også men ikke en motkommentar, bare angrep.


Han er vantro som jødene ble.

Heb 4:11
La oss da gjøre oss umak for å komme inn til denne hvilen, for at ikke noen skal falle etter samme eksempel på vantro.

 Sider:  1  2