Opprinnelig postet av zZzZz
Sitat: | Her står det rett ut at vi holder loven 100% :
Rom 8:4
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer etter kjødet, men etter Ånden.
Jesus oppfylte loven og det gjør vi også såfremt vi har Hans tro og går Hans vei, da er DHÅ seglet i deg som gjør at en kan få evig liv fordi i
hodet(pannen) er du i Ham og dine gjerninger (hånden) viser det i ditt praktiske liv. |
Jeg må si meg ganske uenig i noe av det du sier her.
Oppfyllelsen av loven
Vi klarer ikke å leve syndfrie liv, uansett hvor mye vi prøver. Derfor blir alle - hver og en av oss - dømt til evig fortapelse. Jesus kom derfor.
Jesus er oppfyllelsen av loven. Det motsatte av loven er ren kjærlighet. Jesus er ren kjærlighet. Hvis du har en slik uendelig kjærlighet som Jesus,
gjør man ikke ondt mot andre.
Vi i oss selv klarer ikke å leve syndfritt, det er jeg enig i men vi skal jo dø fra selvet. Det er ikke å prøve å leve syndfritt.
Så ved rett ferd blir loven oppfylt i også oss som Jesus, vi blir altså rettferdigjort ved tro alene.
Det motsatte av loven er lovløshet. Hvis man..
5M 6:5
Og du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte og av hele din sjel og av all din makt.
5M 6:8-9
Du skal binde dem som et tegn på din hånd, de skal være som en minneseddel* på din panne.
Du skal skrive dem på dørstolpene i ditt hus og på dine porter.
5M 6:12
da ta deg i vare at du ikke glemmer Herren, som førte deg ut av landet Egypt, av trellehuset!
5M 6:21
- skal du si til ham: Vi var treller hos Farao i Egypt. Men Herren førte oss ut av Egypt med sterk hånd.
5M 6:25
Det skal tjene oss til rettferdighet, når vi akter vel på å holde alle disse bud for Herrens, vår Guds åsyn, slik han bød oss.
gjør dette som også NT poengterer holder man de 4 første bud som er grobunnen eller den eneste mulige veien til å klare å elske sin neste som seg selv
som også NT vitner om som igjen er de siste 6 bud.
Lovløshet er å gjøre etter sitt eget eller den sterkestes rett som jo evolusjonsteoretikerne forfekter. Så ateister og humanetikerne trenger lover til
å sivilisere seg og organisere samfunnet. Her blander man så vantro troende og disse seg og lager sine egne veier og murer på det. Til slutt kommer
lovløsheten og alle lever så videre uten konge. De to siste setninger er GT og NT vitnesbyrd om denne verden start og inntil enden.
Sitat: | Sitat: | 1. Kor 13,10
Kjærligheten gjør ikke noe ondt mot nesten. Derfor er kjærligheten oppfyllelse av loven. |
Gjør vi ondt mot nesten? Ja.
Å si at vi lever syndfrie liv, er det samme som å si at vi er oppfyllelsen av loven. Hva har vi gjort da? Da har vi satt Jesus til
side, mener at vi er like gode som ham, og ikke minst - at vi ikke trenger ham. Dette er et fatalt bomskudd.
Vi lever syndige liv. Uansett hvor mye vi prøver, synder vi, uansett om vi har tatt imot Jesus eller ikke. Les 1 Mos 3,14-19.
Jesaja 59,2
Nei, det er deres misgjerninger
som skiller mellom dere og deres Gud.
Deres synder skjuler hans ansikt,
så han ikke hører dere. |
Vel jeg i min tro opphøyes Jesus Kristus fordi en er avhengig av å se på Ham fordi Han viser oss veien sannheten og livet. Så her ser du bare ikke det
jeg prøver å formidle.
Vet ikke hvor godt du kjenner Helligdomstjenesten og tabernaklet med forgården jeg men ser du korset der? Veien går inn igjennom der vet du. Jesus er
i dag i den himmelske helliggdom.
Sitat: | Sitat: | Ef 2,8
For av nåde er dere frelst, ved tro. |
Vi er frelst ved tro, ikke gjerninger. Hadde vi oppnådd frelsen gjennom gjerninger, hadde ingen av oss blitt frelst. For ingen greier å leve perfekte
liv, å oppfylle loven.
Bare én har greid det, Jesus Kristus. Det eneste vi kan gjøre for å bli frelst, er å tro at det er sant.
1. Kor 15, 3b-4
At Kristus døde for våre synder etter skriftene, at han ble begravet, at han stod opp den tredje dag etter skriftene. |
Uten å deretter ta et skritt? er ikke det en heller død tro da?
[Redigert den 4-1-2006 av LeifG] |