Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av BiZ
"Siden du har full tillit til hva denne kvinnen, Ellen White skriver, må du vel også ha en bokstavelig forståelse av hennes skriverier. Da er du vel
også enig i det hun skriver i sin bok, "Veien til Kristus", sitat: "Betingelsen for å oppnå evig liv er nøyaktig den samme nå som den alltid har vært,
nøyaktig den samme som den var i Paradis før menneskets fall, nemlig fullkommen lydighet mot Guds lov, fullkomen rettferdighet". Ellen White gjør
lydighet mot de ti bud til betingelse for frelsen, men det er ikke Bibelens lære.
Er du enig i at lydighet mot de ti bud er betingelsen for å oppnå evig liv? Jeg og de fleste andre kristne tror ikke at dette er betingelsen for evig
liv. Vi tror at betingelsen for evig liv er den vi leser om i Joh 3,16 "For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den
som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv."
|
Sitat: |
Ja! Jeg kan med mitt ord si at jeg er overbevist om hva Ellen G. White skriver her! (Jeg vil gjerne få vite hvor du fant det i boka, sidetall).
|
Det skal du få: Det står nederst på side 55 i den lille vite innbindings (harde permer) utgaven.
I den store grønne utgaven trykket i 1978 og med ekstra stor skrift, finner du sitatet øverst på side 128.
Se i kapitlet med overskriften "Kjennemerke på et Guds barn". Sitatet står ca. 2 tredeler uti kapitlet.
Sitat: |
Hvorfor?
Fullkommen lydighet til Guds lov er nemlig det Jesus gav på korset da "Gud sendte sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på Ham ikke
skal gå fortapt, men ha evig liv".
Fullkommen lydighet til loven er det Jesus har gitt oss ved sitt blod. Siden Han var fullkomment lydig mot loven og døde i vårt sted, vasker det bort
vår ufullkomne lydighet mot loven.
|
Ja, det er jeg enig med deg i for det er også min forståelse, men det er tydeligvis ikke den forståelsen Ellen White uttrykker i sitatet jeg viste til
ovenfor fra boka "Veien til Kristus". |