Apologetisk Forum

Anklager menigheten for psykiske lidelser.

Kristnerd - 3-12-2005 kl 20:10

Etter 22 år medlemskap melder hun seg ut og får psykisk sammenbrudd. Les hennes historie

Menigheten framstår som en åpen og inkluderende gruppering, utadrettet, og uten store ankepunkt på sine hjemmesider. Men så "røpes" heller ikke mye av læregrunnlaget og forkynnelsen.

Er det en "vanlig" pinsemenighet ? Og kan dette virkelig skje i "de beste familier" ?
Sentermenighetens nettsider.

absurd - 4-12-2005 kl 02:39

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Etter 22 år medlemskap melder hun seg ut og får psykisk sammenbrudd. Les hennes historie

Menigheten framstår som en åpen og inkluderende gruppering, utadrettet, og uten store ankepunkt på sine hjemmesider. Men så "røpes" heller ikke mye av læregrunnlaget og forkynnelsen.

Er det en "vanlig" pinsemenighet ? Og kan dette virkelig skje i "de beste familier" ?
Sentermenighetens nettsider.

Ordet framstår er sentralt i setningen din. Det er ikke alt som er så fint og flott som det gir seg ut for å være. Jeg har personlig hatt erfaring med menigheten det er snakk om og kan stå 100% bak det denne damen sier. (Da tatt med i betraktningen at artikkelen er "silt" gjennom journalistens filter og dermed inneholder noen spissformuleringer som med fordel kunne vært modifisert, men som alikevel ikke gjør saken noe mindre alvorlig.)

Jeg har et tosifret antall venner og bekjente som i større eller mindre grad har opplevd psykisk, og eller åndelig overgrep fra ledere i denne menigheten. Jeg har også selv opplevd dette.

Sentermenigheten er ingen "vanlig" pinsemenighet, men en frimenighet uten noen organisasjonell tilkytning til andre menigheter eller styringsorganer.

Hvis jeg skulle sagt alt jeg har å si om denne saken ville det blitt et uutholdelig langt innelgg å lese, så jeg nøyer meg med å si følgende; Jeg tror at denne typen problemer i kristne miljøer er mye mer utbredt enn det vi (kristne) ønsker å tro. Derfor bør det på en eller annen fornuftig måte fokuseres på bevisstgjøring og forebygging.

Hei forresten, jeg er ny her.

chr

[Redigert den 4-12-2005 av absurd]

Kristnerd - 4-12-2005 kl 04:36

Hei :) og velkommen ja :)

Jeg kjenner på ingen måte til menigheten det er snakk om selv. Kom tilfeldig over artikkelen, og forsøkte også å lese litt på menighetens egne sider.

Men desverre er det slik at det er fult mulig å ha et stort avik på hva som "læres" på nettet, og hva som "læres" ovenfor de som har blitt medlemmer i menigheten, og som er komt på innsiden. Om jeg skal filosofere litt om dette, så er det vel nettopp det at det ytre og det indre av menigheten ikke samstemmer som kanskje er en første indikator, (ikke i seg selv avgjørende, men en liten "varsellampe"), om at man har med en sekt å gjøre ?

Hvis du vil svare så vil jeg gjerne spørre deg om fortelle litt mere om menigheten det er snakk om. Både generelt, bakgrunn, historikk, hvem de samarbeider med (gjestepredikanter, forhold til andre grupper osv.). Men også litt om din fortid der. Men dette er selvfølgelig helt frivillig, og du må ikke føle noe press. Vil bare fortelle at dette vil være av interesse for min del, så blir det opp til deg hvor mye og hva du vil fortelle.

Velkommen til forumet, og Guds fred. :)

absurd - 7-12-2005 kl 18:02

[Redigert den 16-12-2005 av absurd]

Kristnerd - 7-12-2005 kl 20:37

Flere aktuelle avisartikler:

Samarbeider med Sentermenigheten

Måtte gi julegaver til menigheten

Har full kontroll over verdiene

Garanti mot personlig utbytte

Lett å misbruke makt i menigheter

Fantasifullt

Flere kritiserer Sentermenigheten

Tilbakeviser kritikken - Leserbrev fra menighetens ledere.

Overlege advarer mot menighet

Mye av det som kommer fram minner meg om "Gus lam kirke" i oslo. Ikke nødvendigvis i teologisk ståsted, men i forhold til hvordan autoritet og makt blir misbrukt til å kontrolere medlemmene. Om dette kan du lese på http://www.freethelamb.com

absurd - 13-12-2005 kl 14:07

Jeg leste en del av artikklene i Aftenposten om Guds lam... skremmende må jeg si. Og uhyggelig likt det jeg har opplevd i menigheten vi har snakket om i de foregående innlegg...