Apologetisk Forum

LLH anmelder Jan-Aage Torp.

Gunnar - 29-11-2005 kl 22:18

Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring (LLH) anmelder pastor Jan-Aage Torp fordi han mener det er riktig å kalle homofili en kreftsvulst i samfunnet.

Les hele artikkelen HER.

Kristnerd - 30-11-2005 kl 01:08

Hm... tror nesten jeg er enig med llh i akkurat denne saken jeg. Den utalelsen det refereres til handler ikke om hvorvidt homofili er synd eller ikke, eller hvorvidt kristne gruperinger har rett til å nekte ansettelse av homfilt praktiserende. Her vil jeg melde meg blandt de konservative. Men den utalelsen det her er snakk om går utover dette. Jeg støtter den linjen som blir lagt opp her: http://homofili.com/sider/tekst.asp?SIDE=148

"
Det finnes mange eksempler på at Kirken og kristne mennesker i ord og handling har vist lite av Jesu sinnelag og omsorg i møte med homofile mennesker. Uvitenhet, usikkerhet, fordommer og frykt for det fremmede har hindret og lammet.

Kirken må stå fast i sin forpliktelse på den bibelske sannhet. Men er vi også beredt til å vise kjærlighet – både i ord og handling – overfor dem vi er uenige med? Og er vi villige til å be dem om tilgivelse for ting vi har sagt eller gjort som ikke har skjedd med bibelske holdninger og motiver?

...

Alle kristne burde med hånden på hjertet kunne si at de ønsker homofile medmennesker alt vel. Vi er kalt til å be og gråte sammen med homofile som kjemper, og dessuten gi omsorg og støtte til deres familier. Målet må være aktivt å vandre sammen og ta del i deres livsopplevelse.

For mange kristne er det på tide å be Gud om tilgivelse for kalde hjerter og om hjelp til å vise mer av Jesu sinnelag."

Kristnerd - 30-11-2005 kl 01:41

Du skal slippe og svare Gunnar ;) fant et svar som du hadde skrevet til Gana angående Åke Green. Siterer det som svar til meg selv.

Sitat:

Vel, gana.

Jeg ser poenget ditt, men selv om det er slik at det er språkbruken mer enn bibelforkynnelsen som fører til ev. fengsel, så synes jeg at hele ideen med å fengsle folk som sier ting vi ikke liker, eller på en måte som vi ikke liker, er en veldig skummel utvikling.

Selv om det er språkbruken først og fremst Åke ble/blir dømt for, så er allikevel det underliggende moment at han er i mot homofilt samliv og taler i mot dette.

Dersom noen sier det samme om jøder, som Åke sier om homofile, så vil jeg protestere på så mange (lovlige) måter som jeg bare kan. (eks debatter, leserinnlegg, protestaksjoner osv..) men jeg ville ikke ønsket at den personen skulle bli fengslet for sine meninger..

Gunnar

Og, ja. Du har noen gode poeng her. Og jeg er enig.
Samtidig... utalelsene til Torp er uheldige, og ikke spesielt "kristelige" slik jeg ser det.

Kanskje kan man igjen lese artikkelen du viste oss i tråden om Åke Green? Utfordrer om sex og samliv

[Redigert den 29-11-2005 av Kristnerd]

Kristnerd - 3-12-2005 kl 19:03

http://www.utsyn.no/showarticle.php?id=1231

k-mann - 4-12-2005 kl 09:59

Les desse postane i bloggen Morbus Norvegicus:

-- Åke Green og ytringsfrihetens grenser

-- Ytringsfrihetens grenser. Bloggernes dom

mvh