Da Harry Potter erobret verden, var Dagen-redaktør Odd Sverre Hove skeptisk. Han trodde bøkene frontet nok en New Age-bølge. Fire kapitler ut
i første bok var han fortryllet. (...)
– Enkelte kristne miljøer mener at historiene om Harry Potter formidler vranglære og gudsbespottelse. Hva sier du til dem?
– Protesten deres kan jeg forstå, rent psykologisk. Da bøkene slo igjennom, var jeg sjøl der. Tenkte: Æsj, bare en ny New Age-bølge! Fire kapitler ut
i første bok hadde jeg skiftet mening, bekjenner Odd Sverre Hove.
– Hva fikk deg til å endre syn på saken?
– Jeg innså at forfatteren JK Rowling ikke flørtet med okkulte fenomener. Snarere var det snakk om elegant bruk av litterære virkemidler for å skape
en spennende fortelling om store etiske spørsmål, sier redaktøren.
– Min første reaksjon var forhastet og grunnlagt på fordommer. Ett av de store temaene i denne romanserien er nettopp å nedkjempe fordommer, legger
han til.
Hove framhever rektor Humlesnurr og skolepiken Hermine som de dyktigste til å avsløre egne fordommer. Også bøkenes helt, Harry, blir stadig
konfrontert med sine forutinntatte holdninger som han må bekjempe for å komme videre.
– I mange land vokser en hel generasjon ungdommer nå opp i selskap med Harry Potter og modnes sammen med han. Dette er etiske dannelsesromaner av
ypperste merke, anerkjenner Odd Sverre Hove. |