Apologetisk Forum

Selskinnet og Hver dag, Hver natt.

Lionheart - 15-11-2005 kl 12:48

Hva annet gjelder Bibelselskapet så kan dere her lese om et par bøker de selger:

http://www.vartland.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20041216/B...

Jeg siterer:

"Språket og bildene forfatteren bruker i de skrevne bønnene gjør meg glad. De rommer både humor, takk, undring og alvor. Forfatteren henvender seg til Gud som Mor og Far og bruker mange forskjellige gudsnavn. For meg vitner det om et raust gudsbilde."

Vel, for meg vitner det om villfarelse og utroskap mot Bibelen, Guds skrevne Ord.

Kristnerd - 15-11-2005 kl 14:30

Bibelselskapet er en noe underlig sak ja ;) og deres "Verbum forlag" gir ut og selger så mye hummer og kanari at man ikke vet om man skal le eller gråte. Det er en generell aksept rundt "liturgisk økumenikk" (så lenge det er en fin kulturell og stemningsfull ramme, og man snakker litt om Gud, kan be, meditere og synge en salme med messende melodi, og gjerne ha noen malerier og litt sånt noe, så er det det samme med resten), slik jeg ser det. Som et slags motstykke til den "karismatiske økumenikken", (hvor manifestasjoner og "åndens" hokkus pokkus er felleskapets grunnvoll). I begge tilfeller forsvinner fokuset på at troskap til Bibelen og værn om læren, frelsen i Jesus Kristus alene, er det virkelige og eneste samlingspunkt.

Men når det er sagt... jaja, hva kan vi gjøre med det? Bibelselskapet er ikke en "Luthersk stiftelse". Men en orgnisasjon bestående at alt som kryper og går av personer med interesse av å spre Bibelteksten. Motivene for hvorfor den skal spres er nesten like mange som personer i Bibelselskapet. Vi får bare glede oss over at den tross alt blir spredd. Og hva angår alt annet de selger og publiserer, så... vell, ikke kjøp det. Og når anledningen byr seg, så fortell folk hvorfor.

Jeg har ved enkelte anledninger støttet Bibelselskapet, men da til konkrete prosjekter om oversettelse og utdeling av Bibler på nye språk. Det internasjonale Bibelsekspet som det norske er endel av gjør et stort artbeid mange plasser. Blandt annet i øst europa og midtøsten. Det er mye å lese om dette i gratis bladet "Nytt om Bibelen". Vi får glede oss over det.

k-mann - 16-11-2005 kl 23:07

Uansett kva eg -- eller du -- måtte meine om dette, så er ikkje Bibelselskapet ein luthersk/protestantisk organisasjon, og har aldri vore det.

mvh