Lionheart - 6-10-2005 kl 01:45
Ifølge Oddvar Almenningen i denne artikkelen i NLMs Utsyn
http://www.utsyn.no/showarticle.php?id=1179
har misjonsfolket sviktet kirken ved å ikke stille opp til menighetsrådsvalg og å stemme inn "sine" folk. Han mener det er galt av kristne
organisasjoner å kritisere uten å selv gå inn og handle. Og jeg ville vært enig med ham...
MEN!!
Jeg vil stille det kanskje barnslige spørsmålet: Hvem sviktet hvem først?
Jeg tror aldeles ikke at problemet først og fremst ligger i menighetsrådene, selvom det kan være en del av problemet. Saken er jo at misjonsfolket
ikke vil ha anti-bibelske prester. Og det stiller jeg meg fullstendig bak. Når kristne ikke får høre Guds Ord i kirken - hvorfor skal de gå der da?
Jeg skal si dere at man - bevisst eller ubevisst - boikotter en slik kirke. Det er den enden av saken. La oss nå se hva jeg mener med at det er først
og fremst Den Norske Kirke som har sviktet de kristne, og ikke omvendt.
Hva er porten inn til prestejobb i DNK? Fakultetene selvsagt. Og hva lærer de på fakultetene?
Det Teologiske Fakultet har lenge vært på avveie, dette vet vi. Der har vi både "kristne" som ikke tror på Jesu legemlige oppstandelse til og med, og
som mener at Jesus er et godt forbilde i nestekjærlighet. Bibelen er bare menneskeord for dem. Verken himmel eller helvete fins, og i hvert fall ikke
helvete! Det er dette som er den ekte liberalismen. Og dette skal kalles kristendom og presteskap? Hyrder for Guds saueflokk? Det er dette de lærer!
Tvi! De kunne like greit vært humanister, så hva gjør slike vantro i en kirke? De gir hvertfall ikke Guds barn mat i rette tid!
På grunn av at Teologiske fakultet vendte Gud ryggen, startet en flokk kristne Menighetsfakultetet, så man kunne gi de kristne et alternativ - en port
til prestejobben som ikke ødela troen deres - verken på Gud eller Hans Ord.
Men disse våre søsken døde, og de holdt koken et stykke til. En som underviste ved Menighetsfakultetet ble nektet å undervise da han konverterte til
romersk-katolisisme. Deretter begynte den historisk-kritiske holdningen til Bibelen å påvirke Menighetsfakultetets lærerstab. Bibelen kunne ikke bli
sett på som 100% Guds ord og 100% menneskeord. Nei, det var nok for det meste menneskeord, men enkelte ting kunne være fra Gud. Enkelte av Paulus' ord
kunne aldeles ikke være fra Gud, som at å leve i hor, dvs sex før/utenom ekteskapet og/eller utukt med samme kjønn, kunne være synd. Nei nei nei.
Dette kunne ikke være fra Gud, men alt det andre som ikke støter noen, ja det må være fra Gud, for "toleranse" er visst den ypperste form for
kjærlighet ifølge disse. I dag er romersk-katolikken tilbake bak kateteret (eller i auditoriet eller hva enn de har der).
Eks(takk og lov)-biskop Stålsett sa en gang at Bibelen er full av gråstein, men har noe sølv i seg, og salig er den som finner sølvet. For noe
sludder! Salig er den som hører Guds ord og gjør etter det! Denne biskopen var en gang en sann kristen som trodde Bibelen og elsket Guds ord. Er det
misjonsfolkets gjerning at han vendte Guds ord ryggen? Neppe. Men han skulle blitt konfrontert med et krav om omvendelse, eller å fått sparken rett og
slett. 1Tim gir en klar beskrivelse av hvordan en leder av Guds folk skal være.
Når dette er portene inn til DNK, hvordan akn da misjonsfolket ha skylden i at det blir forkynt vranglære fra prekestolene rundtom i kirkene i dag?
Prester som i dag står for Guds ord fullt og helt, risikerer å få sparken! Måtte Herren gi dem omvendelse som gjør slikt!
Det er først og fremst hyrdenes ansvar å ta vare på kirken. Flokken går hvor de hører Herrens røst. Hører de den ikke kirken, går de andre steder hvor
den blir hørt. Så enkelt er det. Prestene har skrevet under på å forkynne den sanne kristne lære, slik de lutherske bekjennelser har vedtatt dem. Det
er prestene som svikter jobben sin! Hvis jeg ble mattelærer i en barneskole og begynte å lese eventyr for barna i stedet og nektet å slutte med det -
skulle jeg ikke da få sparken? Barns grunnkunnskaper i matte er essensielle for alt de skal gjøre videre i livet! Guds ord er enda viktigere. Det er
essensielt for at Guds barn skal holdes på veien til evig liv!
Men jeg ber om en reformasjon innen DNK og at Gud må se i nåde til Norge! For Hans nåde har vært så uendelig stor mot oss. Han har velsignet oss så
utrolig rikt! Er det ikke Herren som skal ha æren for at Norge blir hedret som verdens beste land å bo i? Jo sannelig er det det.
Men reformasjon er lite sannsynlig når ingen stiller seg synlig bak dem som gjør opprop mot vranglæren! Likevel er ingenting umulig for Gud!
[Redigert den 5/10/2005 av Lionheart]