Apologetisk Forum

Media manipulerer

Lance - 12-8-2005 kl 08:52

http://www.idag.no/aktuelt-oppslag.php3?ID=8016

En ting er å være subjektiv, men i dette tilfellet er det snakk om manipulasjon.

Everaldo - 12-8-2005 kl 15:37

Hvis dette er riktig er det et grovt overtramp. Men jeg har forsøkt å finne dokumentasjon på dette, uten hell. Denne avisen er ganske uetterrettelig, så jeg velger å tro at dette ikke stemmer inntil videre.

Fam. Sæle som driver denne avisen, er forresten ganske glad i penger. Både mor og sønn driver med MLM-pyramider. Om slikt står det skrevet: Pengegriske skal ikke arve Guds rike.

Det gjør ikke troverdigheten større.

[Redigert den 12-8-2005 av Everaldo]

Kristnerd - 12-8-2005 kl 16:39

Kilden for påstanden er gitt:

KPK
09.08.2005 10:15

(Dette er en direkte gjengivelse av en notis sendt ut av Kristelig Pressekontor )

http://www.kpk.no/

Everaldo - 12-8-2005 kl 18:45

KPK er kilde ja, men heller ikke der er påstanden dokumentert. Jeg har lett både på NTB og NRK uten å finne spor av dette. Jeg kan ikke skjønne at noen, spesielt kristne, kan bringe så alvorlige påstander videre, for det første uten å sjekke sannhetsgehalten i påstanden, og for det andre uten å dokumentere den. Bringer man løgn videre, er man en løgner og farer med sladder, derfor er det viktig å sjekke slike påstander før man evt. videreformidler. Hvis det ikke er mulig bør man tie.

Det gjenstår fortsatt å finne ut om dette er sant eller ikke.

Kilden

Lance - 12-8-2005 kl 21:27

Etter et par minutters søk fant jeg kilden fra BBC:

http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/4716505.stm

Sitat:

In a 75 minute media conference Mr Blair said there was no justification for suicide bombing whether in Israel or in "Palestine, Iraq, in London, in Egypt, in Turkey, anywhere. In the United States of America, there is no justification for it. Period".

[Redigert den 12-8-2005 av Lance]

Everaldo - 12-8-2005 kl 22:08

Det er ikke BBC som skal ha gjort noe galt, men NTB og NRK, derfor trenger vi altså kilder derfra.

Men litt lys kaster artikkelen fra BBC over saken, det står nemlig slik:

In a 75 minute media conference Mr Blair said there was no justification for suicide bombing whether in Israel or in "Palestine, Iraq, in London, in Egypt, in Turkey, anywhere. In the United States of America, there is no justification for it. Period".

Altså, hva sa egentlig Blair? I følge denne teksten nevnte han faktisk ikke Israel i denne setningen, det er, slik det står her utenfor hermetegn, tilført av artikkelforfatteren. Om det er skrivefeil eller ei vet ikke jeg. Jeg vil tro at Blair sa det slik som sitert, altså uten Israel, men trolig nevnte han Israel på et annet tispunkt. Artikkelforfatteren har så gjort et sammendrag, men korrekt gjengitt det som hevdes å være sitat. En annen forklaring kan være at man tilføyde Israel i etterkant, for å unngå samme blemme som Paven for kort tid siden.

Så dersom det er korrekt at NTB og NRK ikke nevnte Israel da de siterte Blair, så kan de altså være i sin rett.

Lance - 12-8-2005 kl 22:56

Godt mulig...

solbu - 14-8-2005 kl 03:14

Jeg så faktisk den aktuele talen live på BBC World. Israel ble ikke nevnt i den settningen. Artikkelen i "Norge Idag" er derfor ikke korrekt.

Lance - 15-8-2005 kl 08:32

Hvis du husker riktig, og hvis du så riktig tale, så er det betenkelig at Norge Idag ikke sjekker slikt bedre før de skriver det...

k-mann - 17-8-2005 kl 18:59

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Hvis du husker riktig, og hvis du så riktig tale, så er det betenkelig at Norge Idag ikke sjekker slikt bedre før de skriver det...

Eg kan ikkje seie at det overraskar meg noko spesielt...

mvh