Apologetisk Forum

Spørsmål til Willy om Rosenius:

Gunnar - 25-4-2005 kl 02:14

Hei Willy, jeg bare undrer meg over en ting, som jeg lurer på om du kan være så vennlig å svare på:

Dersom du, så vidt jeg oppfatter det, anser treenighetslæren for å være en falsk og ubibelsk lære, hvordan kan du da selv lese og annbefale Rosenius (slik du sier HER) når han vitterlig forkynte treenighetslæren i sine skrifter?

Vennlig hilsen
Gunnar.
* * * * *

[Redigert den 25-4-2005 av Gunnar]

wbrochs - 25-4-2005 kl 17:05

Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Hei Willy, jeg bare undrer meg over en ting, som jeg lurer på om du kan være så vennlig å svare på:

Dersom du, så vidt jeg oppfatter det, anser treenighetslæren for å være en falsk og ubibelsk lære, hvordan kan du da selv lese og annbefale Rosenius (slik du sier HER) når han vitterlig forkynte treenighetslæren i sine skrifter?

Vennlig hilsen
Gunnar.
* * * * *


Jeg har full forståelse for at du ser grunn til å stille meg dette spørsmålet, Gunnar, og her er svaret:

Grunnen til at jeg kan anbefale Rosenius er at jeg anser hans lære om ”rettferdigjørelse av nåde, ved tro” som viktigere enn spørsmålet om hvordan guddommen er å forstå. Er det noe vi behøver å gripe så er det ”rettferdiggjørelse av nåde, ved tro”, at det Jesus har gjort for oss er nok til frelse for hver den som kommer til troen.

Det er riktig at jeg anser treenighetslæren – slik den tradisjonet blir fremstilt - som uten tilstrekkelig bibelsk grunnlag. Men at jeg oppfatter Bibelen annerledes betyr ikke at jeg mener frelsen avhenger av at man må ha samme forståelse av guddommen som jeg for å bli frelst.
Faktisk så ser jeg normalt ikke grunn til å kritisere de som tror på treenighetslæren. Det jeg derimot ønsker å rette søkelyset på er problemstillinger som blir en konsekvens av at man går lenger i sin forklaring av treenigheten enn hva Bibelen gir grunnlag for. Egentlig mener jeg at man gjerne må bygge sin gudsforståelse på treenighetslæren, så lenge man forstår Gud innen for rammen av de opplysninger Bibelen totalt sett gir, men problemet er oftest at man går utover disse rammene. Man glemmer lett at ett eller to skriftsteder ikke er snnhet, men at det er SUMMEM av Guds ord som er snnhet.

Jeg har stor respekt - ikke bare for Rosenius - men også for Marthin Luther og det arbeidet han gjorde. Jeg er likevel ikke tilhenger av ALT Luther sto for. Slik er også mitt forhold til Rosenius. Marthin Luther er gitt en sentral plass i kristenheten og det fortjener han også. Men når man bruker Luther som en læremessig autoritet for hvordan Bibelen skal tolkes, da mener jeg vi har gitt ham tilnærmet samme status som katolikkene har gitt paven. Da lyder vi mennesker mer enn Gud. Det er med Luther som med Rosenius; De har bidratt til å åpne mye av Guds ord for mange mennesker, men de var langt fra ufeilbarlige i sin bibelfortolkning. Jeg mener vi må kunne ta det positive fra alle (også fra katolisismen og islam), men samtidig ha et så personlig forhold til Guds ord at vi tør stole på at Gud ennå har mye å åpenbare for hver enkelt som i oppriktighet bruker tid på å sgranske ordet og bli nærmere kjent med Gud.

Jeg vil fremdeles anbefale både Rosenius og Olav Valen-Sendstad, inntil mine tanker om hvordan studere og forstå Guds ord kommer på trykk.

Mvh
Willy

Elgkjøtt - 25-4-2005 kl 17:51

Sitat:

Grunnen til at jeg kan anbefale Rosenius er at jeg anser hans lære om ”rettferdigjørelse av nåde, ved tro” som viktigere enn spørsmålet om hvordan guddommen er å forstå. Er det noe vi behøver å gripe så er det ”rettferdiggjørelse av nåde, ved tro”, at det Jesus har gjort for oss er nok til frelse for hver den som kommer til troen.
Kloke ord Willy. Du viser rett innstilling til søsken i troen som ser ting litt annerledes enn deg selv.

Anastasis - 25-4-2005 kl 17:52

Skulle netop til at sige det samme :up: