Apologetisk Forum

de som forkynner vranglære

Bambus - 6-4-2005 kl 00:11

Hei. Etter en laaaang pause fra forumet er jeg nå tilbake med nye spørsmål. ikke noe galt med forumet, det er:up:
Jeg satt og leste litt på artikkelen om han som hadde endelig fått seg ut av levende ord. og det jeg lurer på når jeg leser det. Tror dere de pastorene vet hva de gjør? De vet hva de gjør, men de gjør det likevel. De skal jo leve også. At de manipulerer folk, systematisk psyker de ut.

Bambus
Er det bare bambus i menighetene
:wink2:

Lionheart - 6-4-2005 kl 11:17

Velkommen tilbake, Bambus!

Jeg tror at det finnes mange pastorer, ja jeg håper de fleste, som gjør det de gjør i tro på at de gjør Guds vilje, men jeg er samtidig overbevist om at det er noen innenfor trosbevegelsen som bevisst er gått inn i den ondes tjeneste. For det er så komplisert og systematisk "genialt" at det ikke er mulig for mennesker alene å planlegge og/eller utføre.

Noen har åpnet porten på vidt gap for onde åndsmakter, og hvem det er, det vet Gud. Jeg tror ikke vi skal spekulere i hvem det er som har gjort dette, for de vil få sin straff. Vi skal bare fortsette å forkynne evangeliet og forsvare det med Åndens sverd - Guds ord.

Bambus - 7-4-2005 kl 01:18

Så kommer 1000 kroners spørsmålet. Hvorfor stopper ikke Gud dem? Hvorfor stopper ikke eller har ikke Gud stoppet Benny Hinn, kenneth Copeland...... ovs.

Det står i skriften at på frukten skal treet kjennes.
Knutby er vel et tragisk eksempel på hvordan det kan gå og vi ser jo hvordan det hele endte.
Frukten var ikke god og det fikk hele norge og sverige se.
Det var jo en pastor som hadde gått ut og sagt at dette kommer aldri til å skje i norge. Jau, du. Det var litt for frimodig sagt synes jeg. Jeg vet om allerede 1 menighet i trondheim hvor det faktisk kan skje.

Hvordan ser dere at frukten av osk, levende ord, livets ord er?


Er det bare bambus i menighetene
;)
Bambus

Siggen - 7-4-2005 kl 12:38

Gud vil straffe disse, i Sin tid. Inntil da skal de få lov til å holde på. De skal snakkes vel om, og mye av verden skal lytte til "klø meg i øret" preike deres. ..
Dette vil bare mer og mer intensiveres, denne voldsomme forvirring (Modalisme, Dispensasjonalisme, blir kun "barnemat" i forhold til det som satan skal føre av forvviring inn over ALLE, lunkne, "religiøse" over de som ikke tok skrittet fullt ut, De ville ikke gi Ham Jesus Kristus ALT, ja, absolutt ALT, til Ham. De ville la seg forføre fordi de ikke hadde "tid" til å Undersøke i Ordet om det stemmer overens med hva som blir forkynt de, Slik folka i Berøa gjorde det, (Ap.17,10-11). Tenk for en "forferdelig" vond tid vi lever i venner.
Så derfor; -
stå på videre unge, nidkjøre for Guds Ords evigvarende "importente" ORD -- (den var god sig!) ...
Jeg vet at Han virkelig elsker lille, - uverdige meg; - Han så til hjertet mitt Han...
Han som står den ringe bi, men kjenner den stolte på "lang avstand" Salme 138.
Takk at jeg fikk kaste meg hjelpløs, forvirra, livstrøtt og "møkkaredd" - den kvelden i 99, - da alt synes "å gå i dass" - i Hans utstrakte Hender. Jeg ville ikke mer...Men Gud ville det anderledes; - Halleluja!!!!
Han ville jeg skulle LEVE- - I KRISTUS - - Og være te LEVENDE vitne om Ham . Gjøre de gjerninger HAN ville legge der foran meg; også i forvegen da mann!
Behøver jo ikke "masepå" Gud mht hvor Han vil ta meg i bruk. Nei da, det spretter om ting og tang heile vide dagen lang det..
Uffda -- igjen et sidespor fra`n sig, men jeg blei plutselig SÅ GLAD, sjø...
Over at Gud har FRELST meg...
Da får jeg lov å Takke Ham?
også blant de her.. så mange "ukjente", ikke sant?
I Kristus er vi "KJENTE"
Ha en good Day in Christ, venner!
siggen

Elgkjøtt - 7-4-2005 kl 15:53

Vil Gud straffe meg for å ha vært i trosbevegelsen i 18 år?

:puzzled:

Gunnar - 7-4-2005 kl 16:20

Hei Elgkjøtt.

Mitt svar på akkurat det spørsmålet finner du i Viktig melding til alle sammen
som jeg skrev nettopp med tanke på denne problemstillingen.

Vennlig hilsen
Gunnar.

Elgkjøtt - 7-4-2005 kl 18:26

:yes:

...men tror du/dere Flåten og Åleskjær går fortapt?

dumt spørsmål, vet det. Er bare litt nyskjerrig på hva dere tror om dette.

Gunnar - 7-4-2005 kl 23:50

Jeg har to svar på det spørsmålet, Elgkjøtt.

Det første svaret er: At det håper jeg da virkelig ikke (!), og det er bare Gud som kjenner utgangen for hver og en av oss. Siden frelsen dypest sett er et spørsmål om hjerteforholdet til Herren, så må vi mennesker faktisk kunne SE inn i hjertet til folk, for å kunne avgjøre med 100% sikkerhet om noen går fortapt eller ikke. Den evnen er det ingen som har, og det er Guds privilegium alene å vite dette.

Mitt andre svar er: Jeg anser Åleskjær og Flåten som falske forkynnere og lærere. I Flåtens tilfelle regner jeg ham også som en falsk apostel. Spørsmålet da blir jo dersom jeg har rett, om falske forkynnere eller falske apostler kommer til himmelen? Så langt jeg forstår bibelen så gjør de ikke det, dersom de ikke vender om. Fram til den dagen de dør så har de full mulighet til å vende om, og det er et bønnemne for oss som advarer mot deres forkynnelse.


[Redigert den 7-4-2005 av Gunnar]

Bambus - 8-4-2005 kl 00:17

Dette var jo svært så sterke ord du kom med Gunnar.
Hvis Åleskjær eller Flåten ser det som er skrevet i dette forumet , så vil de nok sikkert tenke på oss, at vi er dem som forkynner vranglære.
Fram og tilbake og fram og tilbake igjen:wink2:
Vi har rett, nei vi andre har rett. ovs....

Gunnar - 8-4-2005 kl 00:56

Sitat:
Opprinnelig postet av Bambus
Dette var jo svært så sterke ord du kom med Gunnar.
Hvis Åleskjær eller Flåten ser det som er skrevet i dette forumet , så vil de nok sikkert tenke på oss, at vi er dem som forkynner vranglære.
Fram og tilbake og fram og tilbake igjen:wink2:
Vi har rett, nei vi andre har rett. ovs....


Ja Bambus, det er sterke ord, og jeg synes absolutt ikke det er noe behagelig å si dem heller, for å si det mildt.

Når det gjelder dette med hvem som har rett, så er jo dette det mest tragiske med det hele, at alle sammen på hver sin måte, er overbevist om at "jeg/vi" har rett... Dypest sett så dreier det seg om overbevisning og om tro. Dumt eksempel: Dersom jeg tror at jorda er rund, så kan jeg ikke samtidig gi folk rett som tror at jorda er flat...

Jeg skal innrømme at jeg tenker en del på dette: Hva om det er jeg som tar feil, og de andre (Trosbevegelsen osv..) som har rett? Hva om jeg faktisk kjemper i mot Gud i den tro at jeg kjemper for Ham? Hva om det er jeg som er lurt, og lurer andre inn på "min" vei og ikke Guds? Dette er en skremmende tanke, og en stadig kamp for meg.

Ut i fra alt jeg har sett, erfart, lest og hørt hittill, så har jeg imdlertid ikke greid å trekke andre konklusjoner enn de jeg har delt her på verkstedet.

Når det gjelder bruk av sterke ord så vil jeg bare si at bibelen selv bruker ganske sterke ord om mennesker som fører folk bort i fra livet med Jesus. Fordi jeg i min sammvittighet er overbevist om at f.eks JDS læren fører folk bort i fra Herren, så kan jeg ikke la være å peke på hva bibelen sier.

Dessuten: Bibelen er faktisk ganske så skarp når det gjelder alt som fører bort i fra livet med Herren. Hor, opprør, vantro, pengekjærhet, homofili, osv.. I det perspektivet så er spørsmålet om falsk lære og forkynnelse ikke noe unntak...

Den som tar imot et slikt lite barn i mitt navn, tar imot meg. Men den som fører på avveier en av disse små som tror på meg, for ham var det bedre om han var senket i havets dyp med en kvernstein om halsen.

Ulykkelige verden hvor det er forførelser! Forførelsene må komme, men ve det menneske som de kommer fra!

Matt. 18, 5-7

Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det opptre vranglærere blant dere. De skal lure inn vranglære som fører til undergang, og til og med fornekte den Herre som har løskjøpt dem. Dermed fører de seg selv snart i fortapelse.

Mange kommer til å følge dem i deres utskeielser, og sannhetens vei vil bli spottet på grunn av dem. De er ute etter penger og farer med dikt og bedrag for å slå mynt på dere. Men alt lenge har de hatt dommen hengende over seg, og fortapelsen venter på dem.

For Gud skånte ikke de engler som hadde syndet, men styrtet dem ned i avgrunnen, hvor de holdes i varetekt i mørke huler inntil dommen. Heller ikke sparte han den gamle verden.
2.Pet 1-4


[Redigert den 7-4-2005 av Gunnar]

Elgkjøtt - 8-4-2005 kl 02:08

Sitat:

Jeg skal innrømme at jeg tenker en del på dette: Hva om det er jeg som tar feil, og de andre (Trosbevegelsen osv..) som har rett? Hva om jeg faktisk kjemper i mot Gud i den tro at jeg kjemper for Ham? Hva om det er jeg som er lurt, og lurer andre inn på "min" vei og ikke Guds? Dette er en skremmende tanke, og en stadig kamp for meg.


Har du tenkt tanken at kanskje har du rett i en del, og kanskje andre har rett i andre ting?

Paulus skriver at vi forstår stykkevis og delt. Men vi har jo alle klare meninger om alt mulig (nesten...)

Ergo er sannsynligheten stor for at en del av det også du tror/diskuterer/forkynner er feil/ufullstendig.

Jeg tror du er dønn ærlig i det du gjør. Og du har også satt lyset på sider ved trosbevegelsen som ikke er bra.
Men jeg må si jeg er forundret over at du tror trosforkynnere går til helvete hvis de ikke "omvender seg".

Åge Åleskjær f.eks. er en mann som alltid har vært en kristen, vokst opp i indremisjonen, aktiv i laget, reiste rundt som sangevangelist sammen med Arvid Nymoen, dro på bibelskole og startet deretter Grorud Kristne Senter, som senere ble Oslo Kristne Senter. Tro meg: Han brenner for evangeliet, og har levd med det for øye hele livet.

Jeg er hellig overbevist om at vranglærere i bibelsk forstand fornekter Kristus som frelser, Gud, oppstanden etc, eller så er de Satans medløpere som BEVISST går inn for å forføre mennesker.

Bibelen selv legger lista rimelig høyt for å klistre denne betegnelsen på andre:

2. Peter 2,1:
Men det fantes også falske profeter i folket, og på samme måte skal det opptre vranglærere blant dere. De skal LURE INN vranglære som fører til undergang, og til og med FORNEKTE den Herre som har løskjøpt dem. Dermed fører de seg selv snart i fortapelse.

1. Joh. 4,1-3:
Mine kjære, tro ikke enhver ånd! Prøv åndene om de er av Gud! For det er gått mange falske profeter ut i verden. Guds Ånd kjenner dere på dette: Hver ånd som bekjenner at Jesus Kristus er kommet i kjøtt og blod, er av Gud. Men enhver ånd som ikke bekjenner Jesus, er ikke av Gud. Det er Antikristens ånd, som dere har hørt skal komme. Og den er allerede nå i verden.


1. kor. 12,3:
Men jeg sier dere at ingen som taler i Guds Ånd, kan si: «Forbannet er Jesus.» Og ingen kan si: «Jesus er Herre» uten i Den Hellige Ånd.

Gal. 2,4:
Dette kravet kom fra noen falske brødre som hadde SNEKET seg inn for å LURE på den frihet vi har i Kristus Jesus, SÅ DE KUNNE GJØRE OSS TIL TRELLER.
(dette var motivet)

Ef. 4,14:
Så skal vi ikke lenger være umodne, ikke la oss kaste hit og dit og drive med vinden fra enhver lære, så vi blir bytte for menneskenes FALSKE SPILL og villfarelsens LISTIGE KUNSTER.

Mark. 13,22:
For falske messiaser og falske profeter skal stå fram og gjøre tegn og under FOR OM MULIG å føre de utvalgte vill.
(Motivet er å føre vill)

Matt. 7,15:
Vokt dere for de falske profeter! De kommer til dere i saueham, men innvendig er de GLUPSKE ULVER.

[Redigert den 8-4-2005 av Elgkjøtt]

[Redigert den 8-4-2005 av Elgkjøtt]

Thomas - 8-4-2005 kl 11:58

Falske disipler

Matt 7
21 Ikke enhver som sier til meg: Herre, Herre! skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dag: Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, og drevet ut onde ånder ved ditt navn, og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn? 23 Men da skal jeg si dem rett ut: Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!

For min egen del så tror jeg ikke mye på at Trosbevegelsen har det rette eller litt av det rette. Kan du forskynne noe som er bra og så stikke innimellom noe som ikke er bra? Kan du vri på tingene som står i bibelen og utgi det som sannhet.

De forskynner JDS. De er økumeniske. Hvordan mangen av lederene oppfører seg. Eller hva som er noen av motivene deres. Det får ikke meg til å tenke at disse her har gode frukter. Og jeg vil tro at alle som ikke tar avstand men hjelper eller støtter disse på noen måter bevisst snu om.

Det er ikke i dette livet vi skal samle skatter men ha den plassen vi har?

Og de som er ulver i fåreklær vil ikke komme med åpenbare ting som vi fornekter Jesus. Vi fornekter Gud. Vi fornekter Bibelen. Men heller joda vi har Jesus som frelser men hos oss kan du få evig liv. Nei Jesus døde åndelig og kjødelig på korset osv.

Elgkjøtt - 8-4-2005 kl 14:31

Må Gud velsigne deg rikelig, Thomas! :grin:

Bambus - 8-4-2005 kl 14:31

Takk for mange interessanne svar.
Er det noe jeg grubler mye på , så er det nettopp dette med hvem som forkynner rett.

Bambus:puzzled:

Siggen - 8-4-2005 kl 18:33

Er ikke alene om det, min venn!

Gud velsigne OG BEVARE oss fra ALL VILLFARELSE !
I ALL ydmykhet

siggen

Elgkjøtt - 9-4-2005 kl 00:58

Sitat:
Opprinnelig postet av Bambus
Takk for mange interessante svar.
Er det noe jeg grubler mye på , så er det nettopp dette med hvem som forkynner rett.

Bambus:puzzled:


Gud vil selvsagt at vi skal forkynne rett i alle detaljer. Forkynnere har et stort ansvar. Men det er viktigere for ham at hjertets innstilling er rett, at kjærligheten til brødrene er intakt, at vår kommunikasjon med ham er rett fram og uten "skurr på linja".


Om Paulus og Barnabas:
Det ble så skarp strid mellom dem at de skilte lag. Barnabas tok med seg Markus og seilte til Kypros, mens Paulus valgte å ta med Silas.

Dette var ingen teologisk strid, men likefullt en skarp, uforsonlig strid.
Likevel ser vi at deres arbeid bar frukter i etterkant av dette, på hver sin kant.


1. korinter 1,11-12:
For det er blitt meg fortalt, mine brødre, av Kloes folk, at det er stridigheter blant dere. Jeg sikter til at noen av dere sier: «Jeg holder meg til Paulus», andre: «jeg til Apollos», «jeg til Kefas» og «jeg til Kristus».


Hvorfor holdt noen seg til Paulus, noen til Peter osv? Grunnen til dette tror jeg er:
De hadde en ulik forkynnelse, de vektla forskjellige ting, de hadde sikkert forskjellig stil og karisma. De kan i hvert fall ikke ha vært prikk like.

En annen ting:
Det er ikke farlig, men faktisk bibelsk, at ikke alle mener det samme…

1. kor. 11,18-19:
For det første hører jeg at det er splittelse blant dere når dere kommer sammen som menighet, og jeg tror at DET ER NOE I DET. FOR DET MÅ VÆRE PARTIER BLANT DERE, så det kan bli klart hvem det er som holder mål.



Kjærlighet er et tema som har blitt forsømt i denne sammenhengen.
Kjærligheten rangeres faktisk høyere enn troen!!!
Det er VIKTIGERE å elske sine søsken i Kristus enn å ha 100 % rett i alt.

1. kor. 13,13:
Så blir de stående, disse tre: Tro, håp og kjærlighet. Men størst blant dem er kjærligheten.


1. Pet. 4,8:
FRAMFOR ALT (alt!!!) skal dere elske hverandre inderlig, for kjærligheten dekker over en mengde synder.


Amen. Gud velsigne dere folkens.