Apologetisk Forum

En profeti.

Kristnerd - 16-1-2004 kl 01:14

Jeg har tidligere gitt min støtte til en artikkel som konkluderer med at det slett ikke er Bibelsk å snakke om et generelt gjenopprettet profetembede. Men likefult ser jeg Bibelens budskap om profetisk nådegave, og at enkeltpersoner kan få enkeltbudskap gitt i en spesiell samenheng.

I den sammenheng velger jeg å paste dette som jeg har kommet over. Så langt jeg ser i dag er det ingenting av dette som strider mot Bibelen, og mye av det er også allerede oppfylt.
Jeg holder tanken åpen for at dette KAN være en sannferdig profeti.

___________

En gammel dame fra Valdres fikk et syn fra Gud i 1968. Emmanuel Minos holdt møter der hun bodde. Han traff henne og fikk høre hva hun hadde opplevd. Han skrev det ned, men syntes det hørtes så uforstående ut at han la det i en skuff.
Men nå, etter 30 år, så han på det, og da forsto han at han måtte dele det med andre. Dette er skrevet av fra en kassett som var tatt opp fra et møte på Sunnmøre i 1995.
Damen fra Valdres var en våken og sannferdig kristen som hadde et godt skussmål av alle som kjente henne.


Jeg fikk se verden som en slags globus.
Jeg så Europa - land etter land. Jeg så Skandinavia. Jeg så Norge. Jeg så visse scener som ville finne sted like før Jesus kommer igjen, like før den siste ulykken bryter løs over menneskeslekten, en ulykke som vi aldri før har opplevd maken til.
Hun nevnte fire bolke. Like før Jesus kom og alvoret brøt løs, var det en avspenning som vi aldri før har hatt. Det var fred, og freden kom til å vare en tid. I denne fredsperioden var det nedrustning i mange land, også Norge, og vi var ikke forberedt denne gangen heller når det kom. Den tredje verdenskrig kom til å starte på en måte som ingen hadde ventet, - og fra uventet hold.


Det kommer til å oppstå en lunken holdning uten sidestykke blant kristenfolket. Et frafall fra sann og levende kristendom blant de kristne. Kristne kommer ikke til å være åpne for ransakende forkynnelse like før Jesus kommer igjen. De vil ikke som før i tiden høre om synd og nåde, lov og evangelium, bot og bedring. I steden kommer det en surrugat : lykkekristendom.
Det gjelder å bli vellykket. Det gjelder fremgang. Det gjelder matrielle goder, ting som Gud aldri har lovet oss på denne måten.


Kirker, bedehus og frikirkelokaler ble mer og mer tomme. I steden for den forkynnelse som vi har vært vant til gjennom generasjoner - som å ta sitt kors opp og følge Jesus - var det underholdning, kunst og kultur som overtok kirker, bedehus og lokaler der hvor det skulle være vekkelse, nød og botsmøte. Dette kommer til å skje i sterk grad like før Jesus kommer igjen og ulykker bryter løs over oss, og folk kommer til å sove i sin ånd.


Det blir en moraloppløsning som Norge aldri før har opplevd maken til. Folk vil leve som gifte uten å være gift. Urenskap før ekteskapet og utroskap i ekteskapet kommer til å bli det naturlige, og en kommer til å unnskylde det på alle hold. Det kommer til å med å snike seg inn i kristne kretser, og vi duller for det - også synder mot naturen. Like før Jesus kommer igjen kommer det til å bli opplevd saker på TV som vi aldri tidligere har opplevd.
TV kommer til å bli full av vold, en vold så grusom at det kommer til å lære folk å myrde og ødelegge hverandre, og det blir utrygt å gå i gatene våre. Folk kommer til å ta etter dette. Det blir ikke et tilbud på TV, det blir fullt av tilbud.
(Hun så dette med flere kanaler allerede i 1960.
Det kommer til å bli akkurat slik som vi har det på radioen, der vi kan ta inn den ene stasjonen etter den andre, og den kommer til å fylles med vold. Folk kommer til å ha det som underholdning - de verste scener av mord og ødeleggelser av hverandre, og det kommer til å spre seg i samfunnet.


På TV kommer det også til å bli samlivsscener. De mest intime ting som forgår i et ekteskap kommer til å bli vist på skjermen.
(Dette var i 1968, og jeg protesterte med at vi hadde paragrafer som forbyr den slags, Emannuel Minos.)
Da sa den gamle damen : det kommer til å skje, og du får se det. Alle ting vi har hatt før, kommer til å brytes ned, og det blir vist det mest usømmelige for våre øyne.


Folk fra fattige land kommer til å strømme til Europa. De kommer også til Skandinavia og Norge. Det blir såpass mange av dem at folk kommer til å mislike dem og være harde mot dem. De vil bli behandlet slik som jødene før krigen. Da er målet for våre synder nådd
(Jeg protesterte på det med innvandring. Jeg forsto det ikke da. Emanuel Minos.)
Da strømmet tårene ned på den gamle damen, og sa : Jeg får ikke se det, men du får se det. Da plutselig kommer Jesus igjen, og den tredje verdenskrig bryter løs. Det blir en kort krig.
Alt av krig som jeg har opplevd før er bare lek i forhold til denne, og den kommer til å avsluttes med en atombombe. Luften kommer til å bli så forurenset at en ikke kan puste i den. Det kommer over flere kontinenter : Amerika, Japan, Australia,- de rike landene.
Vannet kommer til å bli ødelagt. Vi kan ikke dyrke mere på jorden. Resultatet blir at bare en levning blir igjen. Og levningen i de rike landene kommer til å rømme til de fattige land, men de blir like harde mot oss som vi var mot dem, når tiden er inne.
Jeg er så glad for at jeg fikk se dette. Men når tiden nærmer seg, må du ta mot til deg å si dette. Jeg har fått dette fra Gud.

_____________

[Edited on 20-1-2004 by Kristnerd]

Kristnerd - 20-1-2004 kl 08:17

Emmanuel Minos har etter hva jeg har hørt, (ikke bekreftet fra flere ) forkynt at Jesus skulle komme tilbake i år 2000. Direkte alene om en slik tanke var han jo ikke, men det har ikke skjedd.

Lexus - 4-6-2007 kl 08:28

Mener du virkelig at den tredje verdenskrig er slutten?

Hva da med Esekiels utsagn i 21.14?

Kristnerd - 4-6-2007 kl 15:28

Vell. Nå mener ikke jeg noe av det som er sitert. Det er sitat fra noe Emanuel Minos gjengav som et profetisk syn han har hørt fra en kvinne. Alt jeg gjorde var å si at dette KAN være en sann profeti. Ikke at DEN ER, en sann profeti. Så må den prøves på samme vis som alle andre profetier.

Og hvis du mener at f.eks. Es. 21.14 spenner beina under profetien, (prøve den på Bibelen), da er den ubibelsk, og altså ikke sann.

Det var det tekniske.

Så litt om "hva jeg mener".

Es. 21.14

Du menneske, tal profetord
og slå dine hender sammen!
Både to og tre ganger skal sverdet svinges.
Det er et sverd som dreper mange,
et veldig sverd som gir banesår;
det truer dem på alle kanter.

Et vers som absolutt kan forstås i forbindelse med endetiden. Men på hvilken måte "avkrefter" dette at en "tredje verdenskrig" av ett eller annet vis ikke er "enden"?

Forøvrig. Jeg vet ikke om jeg ville postet denne innledende posten i dag. (Det er tross alt 3 år siden jeg postet den, og endel ting har skjedd med mitt eget syn på ting siden da).

Jeg er generelt skeptisk til å videreformidle "profetier" uten å selv være sikker på at dette er fra Gud.
Denne "profetien" ovenfor er jeg da heller ikke sikker på at er fra Gud. Men elementer i den har gått i oppfyllelse. Det kan ikke bestrides.
Så vet vi også fra GT at også profetier fra falske profeter fra tid til annen går i oppfyllelse. Så det er ikke et bevis i seg selv.

Hva står vi da igjen med? Jo, vi står igjen med profetien ovenfor, ikke fra meg og uten noe "godkjent av Kristnerd" stempel. Men slik den ble gjengitt der jeg fant den, angivelig formidlet ved Emanuel Minos, etter oppdrag fra en eldre kvinne. Og vi står igjen med et generelt oppdrag: PRØV DEN, om den er fra Gud eller ikke. Finner du at den på noe vis er en falsk profeti, så forkast den. Og la gjerne meg og resten av forumet få vite hva du har funnet.

Lexus - 5-6-2007 kl 09:09

Takk for svar.

Ja, jeg så at innlegget var gammelt og tenkte nok at det var foreldet både i oppfattelse og på papiret.
Historien som ble gjengitt var i grunnen veldig lik noe av innholdet i Inge Stoltenberg`s utgave av boken Vor Verdens Fremtid (Strubes Forlag) også gjenfortalt i Jan - Erik Kvamdals bok Spådommer omkring år 2000.
Denne tar for seg Marcello Haugen, Anton Johansen (Lebesbymannen), Edgar Cayce, Nostradmus, Mattias Lang, Jomfru Fanny og Alois Irlmayer.
Begge bøken tar for seg ting som er sett vil hende under 3. verdenskrig, mørket og litt om den nye tid.
Ingen av de to bøkene stemmer helt med bibelske utsagn, og her finnes det vel en rekke ting som kan listes opp som må oppfylles.

Nå gjenga jo du Esek.21.14, og jeg ble litt overrasket over ordlyden i verset, for slik står ikke verset i min bibelutgave (1960)
Det står:
Og du menneskesønn, spå og slå hendene sammen! Dobbelt, ja tredobbelt kommer sverdet som slår mange i hjel, dette sverd som slår den store i hjel, det som truer dem på alle kanter.

Nokså stor forskjell på “både en og to ganger” og “dobbelt, ja tredobbelt” og en kan jo saktens undre seg over hva som er det riktige her.
For tredobbelt vil jo bety 2x3 = 6 ganger, og for å undersøke dette nøyere kan en spørre Bibelen til råds om akkurat dette, og den sier hos Job 5.19: I seks trengsler skal han berge deg, og i den sjuende skal intet ondt røre deg.
Dette verset kunne kanskje være en avkreftelse på at den 3.verdenskrig ikke vil bli den siste.

Jeg ledes til å tro at “sverdet som slår mange i hjel” menes som verdenskriger, en krig mellom to eller tre land ville ikke kunne uttrykkes som "mange" dersom en tenker globalt, og med fire vinder fra forskjellige verdenshjørner vil dette igjen illustrere “de mange.”
Et annet element som Esek.21.14 har med i seg er “det som slår den store i hjel”, og nå må vi for all del ikke gå rundt å mistenke alle store riker som eksisterer i dag, for det kommer som sagt tider etter disse.
Dette er ting som skriften forteller mer om, og det er denne som er retningsgivende og kan si oss hva som eksakt vil skje. Om “kvisten” kan du bla. lese om i Esek.17k.
Dette handler om en skjøges ferd, det menes den store skjøge. (Åp.19.2)
Hos prof. Dan.7.3, nevnes fire store dyr som stiger opp fra havet som alle var forskjellige fra hverandre.
En må kunne regne med at fire av trengslene ligger hos disse som også betegnes som de fire vinder, Dan.7.2, Jer.49.36, Esk.37.9, Sak.2.10,6.5,Åp.7.1
Men det kan jo hende at “den store” blir til ut av den 3.v.k., men slikt blir bare spekulasjoner.
Ellers er jo skriftens betegnelse på havet det samme som folkehavet (Åp.17.15)
Begynnelsen på veene er jo ødeleggelsen av Jerusalem, denne byens fremtid er hemmeligheter, men lar seg granske om en prøver seg på det. Den skal ligge i ruiner i sytti år (Dan.9.2) Etter disse år kommer det som er talt om i denne boken om det som prof. Jer. har profetert om alle folkeslagene. (Jer.25.11-13)

Jeg tror nok det er mange som har sett ting som vil komme, det er det ingen tvil om, men ikke at den 3.v.k. er den siste. Til dette er skriften altfor klar til å kunne missforstås.

Lexus - 6-6-2007 kl 06:49

Beklager skrivefeilen min.
Sitat:

Nokså stor forskjell på “både en og to ganger” og “dobbelt, ja tredobbelt” og en kan jo saktens undre seg over hva som er det riktige her.

Det skulle stå:
Nokså stor forskjell på “både to og tre ganger” og “dobbelt, ja tredobbelt” og en kan jo saktens undre seg over hva som er det riktige her.

Jon - 6-6-2007 kl 17:41



[Redigert den 1-11-2013 kl 22:58 av Jon]

Lexus - 7-6-2007 kl 09:41

Hei Jon!

Når det gjelder ditt spørsmål om en fremtidig avspenning og nedrustning i Norge, så er vi jo ganske fredelig innstilt, selv om vi har våpen til forsvarsbruk.
Det er jo et paradoks at det under Kr.folkepartis regjeringstid ble fattet vedtak om å bruke norske soldater til bistand i andre land.
Noen nedrustning ser jeg ikke for meg i overskuelig nær fremtid, og du er nok ikke alene om bekymringen for Midtøsten - problematikken.

Dersom noen skulle ha interesse for disse to bøken som jeg nevnte i forrige innlegg så er bokkoden henholdsvis ISBN 87-7508-291-8 “Vor verdens fremtid” av Inge Stoltenberg. (dansk) og ISBN 82-91214-02-6 “Spådommer omkring år 2000” av Jan - Erik Kvamsdahl. (eget forlag)
Bøkene har flere like fortellinger, sistnevnte har med Marcello Haugen og Anton Johansen (begge er norske)
Ingen av seerne antyder noe årstall for utbrudd av 3.v.k., Irlmaier sier at han ser tre 9 tall og det tredje vil bringe fred, men det forstod han ikke.
Likeledes er der nevnt et navn i Tyskland hvor sluttkampene vil pågå som ennå ikke står på kartet, navnet er “Birkenbaum”, om det er et sted er det ingen som vet i dag, men navnet hører hjemme et sted mellom Munster og Essen.

Selv om noen av opplysningene skulle stemme, synes jeg det er bedre og stole på bibelske utsagn. Men heller ikke der er det lett å finne ut angående tiden, men en kombinasjon mellom skriften og Nostrdamus vil nok gjøre dette lettere.
Når jeg nevner Nostradamus, så er det av stor betydning med riktig gjengivelse av det han skrev (Riom - utgaven) og at en har alle hans samlede profetier på nær 1000 vers, samt hans forklaringer til versene, utgitt som brev, henholdsvis til sin sønn og til kong Henrik 2.
Det finnes pr.i dag ingen hel norsk utgivelse, men på dansk er det mulig å få tak i.

Jon - 14-6-2007 kl 16:59



[Redigert den 1-11-2013 kl 22:57 av Jon]

Lexus - 20-6-2007 kl 09:36

Hei Jon.

Jeg er egentlig lite opptatt av 3.v.k., men siden du spør om dette, må jeg få presisere at jeg ikke har kjennskap til verken når, hvor eller på hvilken måte en sånn krig vil starte på.
Men ut fra Bibelske opplysninger kan det se ut som det er Midtøsten som er selve problemet.
Nostradamus har blitt tolket og for det meste mistolket hele tiden siden hans død. Hans spådommer er helt i tråd med de bibelske skrifter, og etter som han sier så vil den tredje tå ligne den første, noe jeg kan se som at den 3.v.k. vil ligne den 1.v.k. med utgangspunkt i startårsak. Et mord av en høytstående person, men som sagt, jeg kan ikke si at dette er det som skal skje for sikkert.
Når det gjelder bibelske utsang, sier skriften klart ifra om at hele Bibelen omhandler endetiden (Jes.46.10) de færreste vil tro det, men det kommer av måten de leser og forstår Bibelen på, den forteller jo ikke akkurat rett fram hva som skal skje oss i fremtiden.
Det spekulative i å finne frem til hvem som deltar i en fremtidig krig blir for drøyt å gå inn på, du nevner USA som nå har blitt alene som supermakt i verden. USA spiller en stor rolle i det som vil skje med sin status som VG skrev for en tid tilbake at USA er verdens vaktbikkje, og Bin Laden kalte G.W. Bush for en hund, da han stakk av og gjemte seg under angrpet på W.T.C. 11.sept. 2001.
Hvis en overfører slike opplysninger til Bibelen er det utrolig hva man kan finne frem til.
Det du nevner med en overnasjonal styrig av FN med våpen er nok en tenkt situasjon, men alle vet at det en kan forvente, er ikke det som vil skje, det er det nok av beviser for.
Det er riktig det du sier om USA`s fremtid - usikker, jeg så selv programmet på tv hvor Johann Galtung holt foredrag.
Jeg holder meg heller til realitetene, et annet navn på landet nevnes i Bibelen som
”kikajontreet” (tilhører gresskarfam., vokser for det meste i Amerika) (Jon.4.6-10)
Det ble til på en natt og ødelagt på en natt, det visnet dagen etter.
Når det gjelder ditt spørsmål om den siste store apokalyptiske krigen vil inkludere staten Israel, er jeg dessverre ikke forutseende nok til å besvare ditt spørsmål på en god måte, men skriften sier at Israel land skal bli til en ørken (ødelagt) sannsynligvis med atomvåpen. Så med henblikk til det Israel som er på kartet i dag, kan jeg ikke se for meg som det Israel som skal være i fremtiden.(Se Høys.3.6)
Det lovede land er et land som flyter med melk og honning, altså et land som ikke er ørkenaktig, men dette ligger vel litt frem i tid.
Med hensyn til kristendommen når den blir borte, ja da er det vel havets religion som overtar. Havet er Bibelens måte å fortelle om hvor det bor flest folk, folkehavet i øst.
Dersom du legger merke til Bibelens fortelling om kremmerstaden (Esek.17.4) og kjøpmannslandet, vil du kunne legge merke til hvem som seiler opp i dag som handelsland, til og med USA har store problemer med Kinas overflod av varer og kopivarer.
I kremmerfolkets hånd er det falsk vekt. Det er hans lyst å gjøre urett. (Hos.12.8)
Kaldea er nevn som kremmerlandet (Esek.16.29) men i en samhørighet med resten av Østen (Est.1.1,8.9), kremmerne er opprinnelig Israel bosatt i andre land - Matt.13.45-1.Krøn.13.2 (Israels landskaper, de 127 landskaper)
Men før dette kommer Tyrus dager, hun som delte ut kroner, mens hennes kjøpmenn var fyrster og hennes kremmere stormenn på jorden. Jes.23.8 (den store skjøgen, Jes.23.15) Og før det, Israels land blir ødelagt (Esek.25.3) og Jerusalem brutt i stykker som blir flyttet til nettopp Tyrus (Esek.26.2) Enden kommer over Israels land (Esek.7.2)
Jeg vet ikke hva historien kan varte opp med over tidligere hendelser i historien, men jeg tror ikke noe slikt har hendt i tidligere tider, derfor mener jeg de som tolker Bibelen historisk, befinner seg på tynt grunnlag.