Så til et spørsmål, k-mann og Abelard (vis også du leser denne posten): Hva legger dere egentlig for forståelse i at Jesus "fikk tilbud" om å synde?
Er "tilbud" og "fristelser" det samme? Er det slik at Jesus fikk tilbud om å synde, mens vi blir fristet? Hva er forskjellen mellom tilbud og
fristelse? Jeg føler at vi har behov for å få mer klarhet i hvordan ordet fristelse er å forstå der det brukes i forbindelse med Jesus som fristes av
Djevelen i ødemarken, Mat 4 og Luk 4. Og, like viktig blir det å komme frem til om Jesus var imun mot fristelser eller om han reagerte med følelser
han måtte undertrykke, og om han som menneske måtte føre en kamp mot selvet (den syndige natur) slik vi må? Her blir det viktig å forsøke å gi en
forklaring på hvordan du og Abelard oppfatter meningen i Filipperbrevet 2,7. Hvis dere vil være snille å svare på det spørsmålet vil det være et solid
bidrag til å oppklare misforståelser.
Et annet spørsmål er: Hvordan skal vi forstå Heb 2,17-18 og Heb 4,15?
Hvorfor måtte Jesus komme i "kjød" for å kunne bli vår forløser?
For at denne debatten skal kunne være fruktbar er det helt nødvendig at vi avklarer vår forståelse av disse vanskelige tekstene. Årsaken er at nettopp
disse tekstene brukes innen (jeg tror) ALLE trossamfunn som bevis for at Jesus hadde en syndig natur, at han selvfølgelig ble fristet slik at det
vaktes følelser og lyster (lidenskaper) som Jesus måtte stå imot. De som har den motsatte oppfatningen (slike som meg) er også de som ser grunn til å
stille spørsmål ved hvordan kirken uttrykker læren om en treenig Gud. I alle menigheter finner vi at den store gruppen medlemmer tolker disse tekstene
til fordel for det synet at Jesus selvfølgelig ble fristet på alle måter slik som oss og at det også var nødvendig for at han "kunne bli en
miskunnelig og trofast yppersteprest for Gud til å sone folkets synder." "For ved at han selv har lidd og er blitt fristet, kan han komme dem til
hjelp som blir fristet."
Hvordan skal vi forstå disse tekstene dersom Jesus ikke hadde noe i sitt eget indre som han måtte stå imot? Var Jesus rett og slett bare i besittelse
av guddommelige egenskaper som ikke kunne falle i synd?
....
Var Jesus helt og fullt et sant menneske som kunne føle fristelse til synd, som det vaktes følelser og lyster i når han ble fristet - følelser og
lyster som var av en slik karakter at han ville syndet om han hadde gitt etter for det i ord eller handling?
Er det noen som vil være snild å utlegge meningen i Filipperne 2,7?
|