Apologetisk Forum

Åpner Norges første spiritistkirke

Larss - 2-2-2005 kl 17:59

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article339662.ece

"TØNSBERG:
Åpner Norges første spiritistkirke

Norge har fått sin første spiritistkirke i Tønsberg. Der skal man kommunisere med de døde.


Foto: Heiko Junge / SCANPIXDen gamle metodistkirken i Tønsberg, Spiret, skal i mars gjøres om til tilholdssted for norske spiritister. Metodistene raser og angrer på at de ikke fikk kirken revet, skriver Tønsberg Blad.

Spiritisme handler om å tro på at mennesket kan settes i forbindelse med de avdødes ånder. I Storbritannia og USA er dette en godkjent trosretning.

Spiret, som ble avvigslet som metodistkirke i 2002, skal 18. mars innvies av spiritistene. Det skjer etter et gammelt ritual og med hjelp av mediet Marion Dampier-Jeans.

- Selve seremonien er ganske kort, så skal hun foreta en demonstrasjon, der de som deltar kan få kontakt med noen fra den andre siden, sier Janne Schiøtz Henriksen til Tønsberg Blad.

Metodistpastor Hilde Sanden reagerer med sorg på måten den tidligere kirken i Tønsberg drives. Flere fra forsamlingen skulle ønske den var blitt revet, sier hun."
---------------------


Ellers står det mer utfyllende i Tønsbergs Blad:


http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050202/NYHETER/102020240/1085/nyheter
"Spiritisme i Spiret

TØNSBERG: I mars skal Spiret, den gamle metodistkirken, innvies som spiritistkirke. Samme kveld skal det verdenskjente mediet Marion Dampier-Jeans kommunisere med de døde i kirken.


Spiret blir dermed den første spiritistkirken i Norge. I Storbritannia og USA er spiritisme allerede en godkjent trosretning, og de fleste av medlemmene definerer seg som kristne.
– Spiritisme har en veldig negativ klang hos mange, så for meg er det viktig å understreke at dette ikke har noe med okkultisme å gjøre, sier Janne Schiøtz Henriksen, som er initiativtaker til spiritistkirken i Spiret.
Den vanlige driften i bygget, med alt fra satanrock-konserter til hip-hop og teatersport fortsetter. Men en gang i måneden skal det arrangeres alternative kvelder i det tidligere kirkebygget.

Innvies med ritual
Den 18. mars skal innvielsen av Spiret skje, etter et strengt og gammelt ritual. Med klassisk musikk i bakgrunnen og rommet fullt av blomster og stearinlys, skal Dampier-Jeans åpne kirkebygget.
– Selve seremonien er ganske kort, så skal hun foreta en demonstrasjon, der de som deltar kan få kontakt med noen fra den andre siden, sier Schiøtz Henriksen.
Mediet tiltrekker seg sjeler, som har et ønske om meddele noe til sine nærmeste. I sentrum for seansen står troen på Gud, som en samlende kraft, og liv etter døden.

Verdenskjent medium
Schiøtz Henriksen traff Marion Dampier-Jeans på en demonstrasjon i Oslo i fjor, og spurte om det danskfødte mediet, som nå bor i Storbritannia, kunne tenke seg en lignende seanse i Tønsberg.
– Hun ble utrolig gira, og ønsket å innvie kirken. Vi hadde 200 billetter til demonstrasjonen, nå har vi 50 igjen. Det flyr folk hit fra Trondheim og Bergen for å være med, sier hun.
Dampier-Jeans er nemlig ingen hvem som helst. I spiritisme-kretser er hun kjent som et av de største mediene i Europa, og har deltatt i en rekke tv-program og debatter over hele verden.
– Vi er utrolig heldige som fikk henne hit, sier Schiøtz Henriksen.

ARRANGØR: Janne Schiøtz Henriksen understreker at innholdet i spiritismekirken har et kristent grunnsyn. Foto: Svein André Svendsen"


http://www.tb.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050202/NYHETER/102020219/1085/nyheter

– Overgitt til Satan

TØNSBERG: Metodistpastor Hilde Sanden reagerer med sorg på måten den tidligere kirken i Tønsberg drives. Flere fra forsamlingen skulle ønske den var blitt revet i stedet for å overgis til Satan, sier hun.



I 2002 ble metodistkirken i Tønsberg avvigslet og låst for godt. Forsamlingen, som stadig ble færre, reiser nå i stedet til kirken i Horten.
Bygget, som nå er omdøpt til Spiret, har siden vært arena for julebord, teaterforestillinger, hiphop-konserter – og i desember en satanrock-konsert.
– Mange som har brukt denne kirken i generasjoner bor fremdeles i Tønsberg. Flere av dem orker ikke bevege seg i den delen av byen lenger, og jeg har hørt flere si at de heller skulle ønske den var blitt revet enn overtatt av destruktive krefter, slik den er nå. Satanistkonserten var ille, dette gjør ikke saken bedre, sier Sanden.
Pastoren mener kommunen burde ta affære. Kirkebygget har en lang kulturhistorie, som man burde ta alvorlig. At mange spiritister oppfatter seg som kristne, hjelper ikke.
– Kirken skal innvies til spiritistisk bruk. Slike ritualer har jeg stor respekt for. Jeg vil på det sterkeste advare mot å åpne for åndsmakter man ikke vil gi rom midt i byen. Man må ikke være naive overfor hvilke konsekvenser dette kan få for dem som gir seg inn under det, sier Sanden.

Står dette i Katekismen?

Praxis - 2-2-2005 kl 22:45

Sitat:

"I 2002 ble metodistkirken i Tønsberg avvigslet og låst for godt."


Eh javel...
hva innebærer det nå å 'avvigsle' en kirke?
Noen forslag?

'Bokmåls-ordboka' 1986 kjente ikke til glosen.
Store Webster 1996 lister 'desecrate' som mulig antonym til 'consecrate'.

Så noen små nettsøk ...

det kan se ut til at biskoper kan være innviet (ikke vigslet)
i den hemmeligheten. Møter du biskopen eller bispinna på
morgentoget, så spør!

. . .

Følgende var omtrent Alt'a Visste:

Results 1 - 11 of 11 for avvigslet. (0.13 seconds)


* man håpet å få biskop Laila Riksaasen Dahl til å foreta vigslingen,
siden det var hun som i sin tid avvigslet det tidligere kapellet på Døli

* Opprinnelig var lokalet en metodistkirke, reist i 1895, avvigslet i 1967,
og gjenåpnet i 1990 som restaurant

* Da fikk den nytt tårn og våpenhus og ble pusset opp i Iys
mineralitt. Og Til informasjon er denne kirken nå avvigslet.

* huset er opprinnelig et nonnekloster som ble bygd av Frans av Xavier-
ordenen i 1905, og i tilknytning til huset er det et lite kapell.
Kapellet ble avvigslet i 1960, men står fremdeles slik som da det ble reist.


* Gelius viser til en kirke i New York som har blitt omgjort til et
diskotek, og mener mange kirker i Norge også kan få nytt liv
hvis de blir avvigslet.


* Mange mennesker opplever kirken som hellig. Er det ikke drastisk
å avvigsle en kirke og overlate den til en muslim, jøde eller buddhist?

* Ingen protester på Kirkemøtet i går mot tanken om å avvigsle og rive
kirkebygg det ikke lenger er behov for.

* Åpen Kirkegruppe i Stavanger beklager sterkt at ikke den kirkelige
velsignelsen av partnerskapsinngåelsen mellom Stian #### og
Kjetil #### ikke får finne sted som planlagt i Stefanus kirken
på Nærland på Jæren. ( . . . )
Dette har biskopen i Stavanger satt en stopper for og han truer med å
avvigsle kirken dersom denne seremonien skjer i dette privateide kapellet.


* Kvarme som biskop i Oslo vil dermed allerede ved utnevnelsen ha stemplet
som paria de prestene i Oslo som lever i homofilt partnerskap.
Han vil rett nok ikke avvigsle dem, men han vil gjøre det klart at de
lever i synd. Hva slags stemning må ikke det sette dem i?

* Å rive kirker, eller avvigsle dem slik at de kan brukes til andre formål,
er et følsomt tema. Selv om folk flest sjelden oppsøker kirken utenom
når de selv, familie eller venner er involvert i kirkelige handlinger
som dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse, har de fleste et forhold
til «sin» kirke.
Mange vil rygge tilbake for et forslag om å rive kirken hvor de ble døpt
og konfirmert.

* Statsminister Kjell Magne Bondevik mener det er 'unaturlig' at kirker blir
omgjort til moskeer. ( . . . ) i forrige måned åpnet Kirkerådet for
å avvigsle kirker som dermed kan brukes til andre formål
Blant forslagene er kulturhus, konsertsaler -- og moskeer.
Kirker betyr så mye for den norske kulturarv at de må iallfall ikke bli
et gudshus for en annen religion, sa Frp-leder Carl I. Hagen


* [ Journalisten ] Mange mennesker opplever kirken som hellig. Er det ikke
drastisk å avvigsle en kirke og overlate den til en muslim, jøde eller
buddhist?
[ Einar Gelius ] Jo, det er både drastisk og problematisk. Og det forutsetter
en meget grundig intern kirkelig diskusjon, før man eventuelt overlater en kirke
til en annen religion. Men husk; i en by som Oslo (...) vil fremdeles kristne
symboler og bygninger ha en dominerende plass i bybildet, selv om vi skulle
avvigsle 5-6 av kirkene.
[Webmeningsmann: ] Hvis kirkene blir brukt til å spre den [ *biodynamisk glose
utelatt i lovens navn* ] så vil det signalisere at kristendommen har overgitt seg.
Da må vi gutta bare begynne å la skjegget vokse og damene får starte å sy hijab.


* Yoko Ono revolusjonerte kunsten ved å avhellige kunstverket, sa Astrup
Fearnley Museets direktør Gunnar Kvaran på pressekonferansen

* The desecration of a Church by 'mindless vandals', who urinated in a side chapel,
smashed valuable stained glass windows, turned an alter upside down,
and wrecked a pulpit, was greeted with disgust by people

* Under worldwide pressure not to damage or desecrate the Church of the Nativity,
Israel insisted that the IDF would not attack. Palestinian Arabs played on fears
of a bloodbath should Israel invade the Church

* Vandals desecrate Knoxville church statue -- When parishioners at Knoxville's
Sacred Heart Cathedral arrived for Sunday morning services, they saw a respected
symbol of their faith had been destroyed by vandals.
A solid marble statue of the Virgin Mary holding her infant son Jesus has been
defaced by vandals. Red paint now scars Mary's face.

* -- The search for the so-called Yamashita Treasure has led to the desecration
of tombs inside the Japanese Shrine in Tugbok District here.

* Arab vandals desecrate Joseph's Tomb -- The sacred Jewish site regarded as
the grave of the biblical patriarch Joseph has been turned into
a pile of rubble by Arab vandals

* Egyptian Police Attack a Coptic Church and desecrate the Holy Eucharist --
a large number of armed State and Central Security officers and soldiers attacked
St. George Coptic Orthodox Church ( . . . ) during Holy Mass.
The officer in charge ordered Fr. Abanoub, the church priest, to immediately
evacuate and close down the church (...) refused his request especially that it
came during the prayer of the Holy Mass. The police officers then attacked
Fr. Abanoub, took the Holy Sacrament from the altar, threw it on the floor
and proceeded to step on it with their boots. This angered the parishioners and
instigated a confrontation with the police forces.


MYSTISK


.

Kristnerd - 3-2-2005 kl 12:43

Hva er mystisk med dette ? Dersom du selger boligen din, så kan du ikke lengre kreve å bo der. Du kan ikke forlange at den nye eieren ikke maler opp i en ny farge, eller at det fremdeles skal være krokus i blomsterbeddet.

Dersom ett kirkebygg blir solgt på det frie marked, (avvikslet betyr intet mere enn at det ikke lengre skal brukse til kirkelige sermonier / sammenhenger.) så kan man rett og slett ikke legge føringer for hva slags aktivitet som skal fåregå der. At det skaper såre følelser å se at et hus man har gode minner til, hvor generasjoner har bedt, og hatt felleskap med Gud så "over natten" blir bolig for den rake motsetning av aktivetet skjønner jeg godt. Men det er nå engang slik at hverken Gud, eller satan er materalisert i veggene på huset. Min umiddelbare skepsis når jeg hørte at NLM hadde overtatt en tidligere "rikets sal" (Jehovas vitner), ble viselig mødt med svar: teologien deres ligger ikke igjen i veggene hvis det er det du tror. Klokt og direkte svar.

Dette minner meg om den tåpelige debatten rundt ett nytt kirkebygg som angivelig ikke var nok øst-vest vendt, slik gamle kirker. Men derimot slik at altertavlen vistnok sto i retning Mekka. Debatten rundt dette gjorde at jeg fikk inntrykk av at her tror de gamle damer på landsbygda at all verdens muslimer kommer til å okupere kirkebygget deres, på grunn av altertavlen vistnok henger i retning mekka. Slapp av folkens, det er snakk om ett hus. Hverken mer eller mindre.

Men at vi som mennekser knytter følelser til en kirke, såklart gjør vi det. Vi knytter jo også følelser til vårt barndomshjem, vår skole, arbeidsplass osv. Om det da er riktig å avvigsle og selge ett kirkebygg vil derfor være avhengig av mange faktorer. Derimot, når det først er blitt gjort, ja, da kan man faktisk ikke gråte over spilt melk.

Larss - 3-2-2005 kl 12:51

Vel... Metodistene kunne faktisk lagt inn betingelser i salgskontrakten om videre bruk.

Hvis det bare inneholdt "forbud" mot at det skulle bli gudshus for andre religioner så tror jeg ikke at det ville satt prisen så ekstremt mye ned heller.

Men da ville man jo sikkert begynt å snakke om ikke pub osv. pg da ville man etterhvert få MYE mindre penger igjen.

Personlig synes jeg det er irrelevant at det er en tidligere kirke...

Praxis - 3-2-2005 kl 21:58

Her er du nesten mer enig med meg enn jeg selv er, Kristnerd ... ;)

Nå spurte jeg jo ikke etter hva slags følelser som hørte hjemme
eller ikke hjemme i forbindelse med at en kirke eller et
forsamlingslokale _selges_ da..

men nettopp etter hva folk kan tro det kreves for noe spesielt _før_
det kan komme på tale å fullføre salg av lokalet ..?


som sagt, hvor i katekisma står det at det må gjøres noe rart
(formodentlig noe 'liturgisk') med huset før det skal være
forsvarlig å selge det?

Eller hvor kan de ha fått ideen fra?

Hva er det disse folka tror de selv mener med hva de sier,

de gir jo inntrykk av å tro at det er en prosedyre som aller helst
skal utføres av en biskop,
og som det liksom skulle være grøss gærent å forsømme å ha gjort først?

.. og så skulle det sitte en biskop i Stavanger som tenker seg å
'true med' å avvigsle et privat kapell som en straffereaksjon..

men der kan det jo være kilden som har misforstått situasjonen.
Noen tror i alle fall at en slik trusel har mulighet for å eksistere..

Sitat:

avvigsle kirkene slik at de kan brukes til andre formål

Sitat:

(avvikslet betyr intet mere enn at det ikke lengre skal brukes til
kirkelige sermonier / sammenhenger.)


Mange av de som ble sitert, må da visst tro at det ligger
mer i dette begrepet -- men hva kan de mene?

I det første sitatet var det noe som skulle "foretas av biskop" -

vi ser av sitatene at det 'avvigsles' til ett protokollført tidspunkt
av en navngitt person, ikke nødvendigvis knyttet til salg eller
overlevering.

På norsk er det vel også språklig tydelig nok hva 'avvigsle' skal være
det motsatte eller reverserte av.
Ellers skriver media mye om noe som ikke eksisterer ...

For endel år siden var det et møtelokale (Møllergaten something?)
i Oslo som ble 'avvigslet' - og da mener jeg Aftenposten spanderte å
forklare at det ble gjort et visst 'passende rituale' (med antydning
av en beskrivelse..) før det var greit å overlevere det.
Og dette var ikke hos Statskirken en gang.
. . .

Jeg har møtt katolikker som ville ha sin nye leilighet vigslet og
skvettet 'vievann' på av en prest..
men såvidt jeg forstår, kjenner ikke engang de til noen slags
'revers'-operasjon som skal være nødvendig til å oppheve denne første
vannskvettinga, når de flytter ut igjen?

Men her er det altså en hel liten haug av antagelig standard konfirmerte
statskirkelige e.l. som føler seg ganske fortrolig med at det må være
et slags revers-rituale, som må utføres av rettelig myndige vedkommende ?

Har noen først gjort antydning om at her må det en forsvarlig
embetslig handling til, før salg kan komme på tale -
protesterer da noen av protestantene, og spør hva dette er for
slags begrep?

Her ser det ut til å ha vært opptil flere biskoper, som sies å ha
forrettet et slags påfunn av rituale, som katolske patere bare rister
litt på sine hoder av, og aldri har kjent til.

Oppfinnelsen er visst ikke så totalt ny heller. Men pleide man ikke å tro
at protestanter var imot slike overtroiske ritualer 'på si', som det
f.eks blir tatt avstand fra i Schmalkald "Om menneske-forordninger":

Sitat:

".. narraktige og barnslige forskrifter om innvielse av kirker samt
dåp av klokker og alterbord ..." (fra Schmalkald-artiklene)


men noen 'av-vielse' av kirker hadde munken Martin aldri hørt snakk om
i sine dager i pavens klær!


Den engelske glosen skulle vise seg å være enda et par hakk mer
fasettert og flertydig, men spørsmålet må vel eksistere i utlandet
også.. vi får ta ett problem om gangen. . . :)

- jeg smyger inn enda ett sitat i lista, av eneste svenske jeg fant
som hadde ymtet at noe sånt begrep eksisterte.
Han er på sykkeltur til en kirkeruin:

Sitat:

* Jag har inte förmått mig att stanna min cykel där tidigare, men
jag gjorde det idag... Här låg det en sten.
Tur att kyrkorummet är avhelgat, ja så att det inte blir fel när man
rantar omkring där. Här lär ha varit en stavkyrka på 1100-talet
och denna kyrka från 1200-talet.


Det her nedenfor ser på sin norske side temmelig offisielt ut :

Sitat:

* VISITASPROTOKOLL
bispevisitas i Berlevåg prestegjeld 10.-14. mars 2004
Det ble gjort en endring i programmet slik at vi besøkte Berlefisk A/S
tidligere enn først planlagt. (....)
Kapellet er stengt p.g.a. hygieniske hensyn, og i 2003 ble strømmen kuttet
p.g.a. fuktighet og brannfare. Kapellet har ikke vært i bruk etter dette,
men det er ikke avvigslet som kirkebygg.
Dette er en sak som menighetsrådet må drøfte videre sammen med bygdelaget
og kommunen


Om det gjaldt et lagerskur hos Statens Fiskemottak, tipper jeg man ikke
hadde skrevet i statlig protokoll at "bygget er tatt ut av bruk, men det er
ikke avvigslet som lagerbygg for råfisk" ??

.

Kristnerd - 14-9-2006 kl 00:24

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis

Det her nedenfor ser på sin norske side temmelig offisielt ut :

Sitat:

* VISITASPROTOKOLL
bispevisitas i Berlevåg prestegjeld 10.-14. mars 2004
Det ble gjort en endring i programmet slik at vi besøkte Berlefisk A/S
tidligere enn først planlagt. (....)
Kapellet er stengt p.g.a. hygieniske hensyn, og i 2003 ble strømmen kuttet
p.g.a. fuktighet og brannfare. Kapellet har ikke vært i bruk etter dette,
men det er ikke avvigslet som kirkebygg.
Dette er en sak som menighetsrådet må drøfte videre sammen med bygdelaget
og kommunen


Om det gjaldt et lagerskur hos Statens Fiskemottak, tipper jeg man ikke
hadde skrevet i statlig protokoll at "bygget er tatt ut av bruk, men det er
ikke avvigslet som lagerbygg for råfisk" ??

.


Sitat fra annen tråd:
Sitat:

"det sitter ikke i veggene"... visstnok.

men vi hadde en litt interessant diskusjon her
i fjor, på begrepet / konstruksjonen 'avvigsle' -


hva gjør 'geistligheten' når den 'avvigsler' et
lokale, så det "kan brukes til andre formål"?


Hm, hadde glemt denne tråden. Du har unektelig noen poeng i ditt innlegg ovenfor. Et eller annet må jo prestene gjøre, det kommer klart fram. Men jeg for min del aner ikke hva handlingen går ut på. Skulle jeg selge et hus ville jeg kanskje malt stua kvit før visning selv om jeg selv kanskje ville valgt å ha den gul mens jeg bodde der...

Vil se for meg at en "avvigsling" hvis jeg selv skulle utformet noe slikt ville være en menighetsamling med bønn. Takk for det huset har fått vert til hjelp med, en takk for de penger som måtte komme inn av salg, en bønn om hjelp til riktig anvendelse av pengene. Og så ganske enkelt asvluttet der. Jeg ser vell først og fremst et sjelesørgerisk behov for noe slikt i forhold til menighetsmeldemmenes følelser til kirkerommet. En slags "begravelse" hvor man tar farvell og løftet blikket framover.

Men at Gud skal ha behov for både vigslin i førsteomgang, eller så en avvigsling, det tviler jeg på.
Må en fottballbane vigsles før det kan være utendørsmøte på den? Jeg vil vel ikke tro det.

Men en bønnehandling hvor man takker Gud for bygget og ber om at det må kunne bli til velsignelse og Guds rikest vekst, det vil jeg ha som en "vigsling" hvis jeg skulle lage noe slikt.

Hvordan en "statskirkelig vigsling" og en påfølgende "avvigsling" foregår har jeg ingen anelse om. Har aldri hverken deltatt på en slik, eller lest forklaring på hva en slik er. Kanskje man skulle ta en telefon til et bispekontor og spørre.

Lionheart - 14-9-2006 kl 03:05

Jeg tror vi kan ta hele denne saken her som et bilde på det frafallet vi nå ser skje i verden. Det blir ferre og ferre kristne, slik jeg ser det i alle fall. Sannheten tynnes ut med løgn, saltet mister sin kraft mange stedet, lyset blir dekket for. Jeg tror Kristnerd har svart klokt på dette innlegget. I tillegg vil jeg få si at det er ikke noe hus som er vårt tempel. Vårt tempel som kristne er Kristus Selv, og våre legemer er templer for Den Hellige Ånd som bor i ethvert Guds barn.

HARRY HURT være oss nådig?

Praxis - 14-9-2006 kl 03:16

"Results 1 - 100 of about 1,860 from kirken.no for
vigsling OR vigslet. (0.34 seconds)"

Konseptet kan visst ikke være noe helt perifert for
Kirkeverket -- det ser ut til at de liker veldig godt
å lage forskrifter for all rikets krusmynte og karve.

og de skilter 'lovsamling' i url-veien, selv om det
mest dreier seg om og heter 'veiledning' eller
'retningslinjer' i dokumentene.

Sitat:

5. Vigsling av kirkehus, rom og inventar skjer ved at menigheten
høytidelig tar dem i bruk for første gang
ved en offentlig gudstjeneste og helliger dem ved Guds ord og bønn.
Fra da av er de reservert for bruk i menighetens liturgiske liv.


'inventar' - det vil vel fx. si slike prosesjonskors som geistligheten
i våre dager er blitt så begeistret for, etter at Reformasjonen
fra 1537 rensket ut slikt papistisk sprademakeri - sammen med
overdådigheten i 'hellige embetsklær' - (og etter hvert helgen-
bildene, som munken Luther hadde vondt for å skille seg helt av med..)

- og så denne everderlige 'lys-globusen' som dukket opp som
kontemplativt redskap - out of deep blue space? Omtrent da vi fikk
en 'tenne lys'-kultus for den henfarne kong Olav 5. så måtte man
vel fange opp og instituere folkedypets trang til slikt?

"Stadig finner de på nye innstiftelser", klaget munken Luther.

Etter at prosesjons-staven er blitt reservert for liturgisk liv,
må ikke fx. liturg eller kateket bruke staven til sånt som å
føyse bort ei ku som var kommet seg inn på vigslet tomteareal for
å holde måltid på kirkens vårstauder... eller henge sivile anorakker
på lysgloben, sånt blir 'tjenestefeil' og kanskje slått unådig ned på

(suspekt lære kan presten øse opp i bøtter og spann uten å risikere
noen påtale. Men det var altså alvorlig ulydighet av Ludvig Nessa
å servere nattverd i plastbeger, etter at Geistligheten omhyggelig
hadde låst inn 'Kirkens sølv'..
Form og prosedyre er alt Babylon-verket vil hedre.)

Sitat:

8. Kvelden før vigslingen ringes og kimes det en time med klokkene
i den nye kirken -
som før en høytidsdag - og likedan på vigslingsdagen. ( . . . )

11. På samme måte avgjør biskopen hvem av deltakerne i prosesjonen som
skal bære og plassere de liturgiske gjenstander.

12. Ved kirkevigsling/kirkejubileum o. l. bærer biskopen korkåpe.
Prestene bærer alba og rød stola. Øvrige ansatte bærer sine eventuelle
tjenestedrakter.


"Ordnung muss sein!"

Klokkekiming har de lært av østens gamle religioner, det fantes
aldri en 'kirkeklokke' før munkeverket var i dypt forfall.

Et antall norske kirkeklokker er ikke bare vigslet, men
bokstavelig døpt.
Langt inn i tiden etter Reformasjonen, forekommer det meg..


Men se nå hva mer de høye herrer har gjort:

Sitat:

3. Ved grunnsteinsnedleggelse mures vanligvis et kobberskrin
inn i bygget.
(Passende mål på skrinet er: lengde 31 cm, bredde 22 cm
og høyde 15 cm.)
Dette inneholder gjerne følgende: tegninger av kirken,
skriftlig orientering om bygningen, kort orientering fra byggekomiteen,
gjeldende mynt (pakning fra Norges Bank), dagens avis,
menighetsbladet, salmebok, bibel.

4. Skrinet plasseres helst i gulvet (gjerne under stedet for alteret)
- enten i grunnmuren eller i utsparing i støpt dekke - eller
ved inngangen, eller i et hjørne.
Stedet markeres diskret med en liten metallplakett eller steinhelle
med innskriften "Grunnstein" og årstallet.


Unnskyld, men hvor står alt dette foreskrevet i Bibelen?

Ligner det ikke langt mer på slike døde tradisjoner som endog
enkelte av 'Kirkens bekjempelses-skrifter' faktisk bekjemper?

Vitterlig, så ligner det på det gamle trass-hedenskap som skulle
sørge for at hvert samlingshus var kultisk urent gjennom
dødningeben anbragt under alteret. Gjerne alt som nyoppført av
'murerne', som vi aldri siden har vært Fri for.
Munkevesenet kanoniserte jo gjerne svineriet under påskudd av
'de helliges' hedrede etterlevninger.
Uttrykkelig den ekstreme dom og vanhelligelse ifølge Skriften:

Sitat:

Og jeg vil legge Israels barns døde kropper for eders
motbydelige avguders åsyn og sprede eders ben rundt omkring
eders altere. (Esek 6:5)


Ikke helt søndagsskolen.
Men de gav ikke opp så lett, 'bygningsmennene' som forkastet
den ekte grunnstenen.
Pr denne dag er det ikke få offentlige bygninger som har et
innmurt skrin med knokler, lik-rester.
Hensikten er å vie hele folket til dødsgudene, som samfunnets
brave lederskap har innviet hverandre til, siden faraos dager.
Sjekk Esekiel 8.

Sitat:

4. Hvis det blir lagt kirkegård til en kirke som allerede er vigslet,
skal kirkegården vigsles særskilt.
Tilleggsarealer til tidligere vigslet kirkegård skal også vigsles.
Om mulig bør da handlingen innledes med at forsamlingen går i prosesjon
fra den gamle til den nye del av kirkegården.


Blir antagelig gjort av geistlige som ellers gjerne latterliggjør
teorier om 'åndelig territorial-binding', når de samles for å
diskutere snikende ny-religiøse ideer på de ny-vigslede arealene
sine?

= = = = =

(ellers kvad man litt ymse om kirkelige symboler, ritualer og
sakramentalitet i det etterspurte 'juleheftet:

http://apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=912

-)

karras - 14-9-2006 kl 09:50

Den trenden som er nå er faktisk ganske skremmende. Folk tror heller på all "nyreligiøsitet" enn det gode gamle som forblir uforandret.

Hvorfor gjør de det?

Jeg tror alle mennesker har et kall fra Gud i seg som drar de mot avgjørende spørsmål i livet. Hvis de da har et dårlig forhold til Kristendommen, blir alternativet Vitenskapelig/"Realistisk" tankegang, eller et alternativt livssyn.

Det jeg ikke skjønner er grunnlaget alle de nyreligiøse bygger troen sin på. Det kaller jeg å være "godtroende" og naiv.

Kjærligheten til Sannheten

Lance - 14-9-2006 kl 10:43

Sitat:
Opprinnelig postet av karras
Den trenden som er nå er faktisk ganske skremmende. Folk tror heller på all "nyreligiøsitet" enn det gode gamle som forblir uforandret.


Interessant spørsmål, og jeg er enig med deg, det er skremmende med all nyreligiøsiteten...

Men hvis vi snur litt på det... i mange tilfeller er det "gode gamle" rett og slett bare gammel "nyreligiøsitet".

Jeg tenker på for så vidt gamle "vedtatte" sannheter som ikke er 2,000 år gamle, men kanskje 1,500 år gamle.

Hvis vi automatisk tar alt dette for god fisk (hva de kom fram til i kirkemøtene osv.) er vi ikke også da naive?

Det var etter Paulus at de glupske ulvene i fåreklær ville komme, og de kom... også da i side kapper...

På spørsmålet "hvorfor" det er slik at folk svelger unna vranglære i form av "nyreligiøsitet" (eller la oss kalle det forvrengt Sannhet) synes jeg 2. Tessalonikerbrev 2:10 sier det godt...

...de har ikke tatt imot kjærligheten til Sannheten. Guds Ord slik det ble forkynt av Paulus og de andre Gudkalte menn. Guds Ord fra perm til perm, fra Genesis til Åpenbaringen, men erstattet det med tradisjoner og menneskebud.

[Redigert den 14-9-2006 av Lance]

karras - 14-9-2006 kl 11:27

Enig med deg der, men med tanke på nyreligiøsitet, bør vi da heller studere apostelenes gjerninger og starte husmenigheter.

En nyreligiøsitet og "en ny vri" på teologien er i mitt syn, to forskjellige ting.

Uansett, så tror jeg vi ikke en gang er nærme slik Jesus ville vi skulle være. Jeg tør å påstå at vi kompliserer alt for mye

ehasting - 14-9-2006 kl 16:49

Vi må prøve, men vi vil i fleste tillfelle feile, men heldigvis kan vi komme i ydmykhet fremfor Gud igjennom Jesus Kristus og hans Blod. For det er alt fullbrakt!

Jeg tror fokuset må skiftes til kjærligheten for Gud og våre medmennesker, i Jesu Kristi navn. Det er ikke kirkemøtene, møteformene eller messene som skal leve i oss, det er Jesus Kristus.

karras - 14-9-2006 kl 17:26

Amen!

Nikolaittene, det usynlige svartkappeverket

Praxis - 15-9-2006 kl 23:49

Sitat:
av Lance

Hvis vi automatisk tar alt dette for god fisk
(hva de kom fram til i kirkemøtene osv.)
er vi ikke også da naive?

Det var etter Paulus at de glupske ulvene i fåreklær
ville komme, og de kom...
også da i side kapper...



Et viktig, og sterkt forsømt perspektiv, akkurat dette
'Paulus avskjedskvad' i Ap.gj 20.

Profetiske ord som fyrlys i natten -
et varsel om dengang fremtidig historie, og
nettopp for oss en nøkkel til å forstå hva som
senere utviklet seg:

'Kirkehistorien', som vi ikke skal forveksle med
'Ecclesia-historien'.
Sistnevnte følger den 'lille flokk' av troende, som
Jesus lovet å gi Riket i arv til.

Mens 'Kirken' snart skulle stå frem som et primært
verdslig og nær-militært erobrings-apparat, som falskt
ville legitimere seg ved apostlenes navn og rykte,
men i realiteten iverksatte et program som gradvis
forvansket den gamle lære og skapte miljø for kultisk
undertrykkelse og makt-manipulasjon. Tvang og 'kirke-
straffer'.. langt over tusen års svartkappe-styre.. med
Kains mord på Abel, repetert så mange ganger at tallene
kun er kjent i det himmelske.

Men de myrdede fikk ikke skrive 'historien': det fikk den
'seirende' part gjøre, slik tyranniets skikk alltid har vært.

Hva man senere fra 1500-tallet av kalte 'Reformasjonen'
skulle komme til å munne ut i en atskillig mer begrenset
suksess enn hva kongene og de mektige på jorden
følte for å rope ut.
Det ble fullført i kjød, om det i starten fantes kontakt med
Ånden.

'Kirkehistorien' ble senere forbløffende ukritisk overtatt
fra paveverkets versjon -- og er blitt sittende langt inn i
vår egen tid -- til tross for at mer forsvarlig vinklede
fremstillinger er å få. Akademisk latskap, værsågod ..

Dog en bedre introduksjon kan letes opp i 'Frikirkenes
historie' av prof. Gunnar Westin, Uppsala - og videre i
Edmund H. Broadbents 'The Pilgrim Church', for den som
leser bøker frivillig.

Men om et voksent legfolk nå bare ville lese biblene sine i
helhet og sammenheng, og ikke bare tok imot små avskårne
manna-biter i seig tradisjons-saus fra høye prekestoler ?
Kunne man våkne opp fra naiviteten og dette evige
flaskebaby-syndromet --
"vi kommer for å få påfyll bli betjent"?

Studeres NT litt sammenhengende og kryssreferert, så
skal en da kunne få øye på et mønster, en metode,
en forståelse av situasjonen og oppgaven, strategisk
analyse.. hva vi skal kalle 'profileringen'.

Lar seg gjøre å sjekke hele den tankemodellen mot
ide-grunn og praksis og selvbilde i kirkeverk og
menigheter av idag?

.. da ser det ut til at realitetsbildet er kraftig forandret.
Men ikke mye siden keiser Konstantin kjøpte seg inn i
kirkepolitikken. Embets-hierarki og nedlatende forvaltnings-
tone mot 'legfolk'... i stedet for apostlenes naturlige
myndighet. Slutt på ånd, må bare dure videre i kjød..

"Men da de så Peters og Johannes' frimodighet
og fikk vite at de var ulærde og lege menn, undret de seg,
og de kjente dem igjen, at de hadde vært med Jesus".

Er det ikke helt som en liflig duft av å lese 'Liturgi-
kommisjonens svar på petrifikatets høringsutredning om
vigsling av redskap til ossifragmental grunnstensforsmedelse'?

Så er det i alle fall et forsøk ...

For mange religiøse tjeneste-abonnenter ser det ikke ut
til å bety så mye, hva for slags religion de blir katekissifisert
i - bare det er uforståelig nok og behørig egyptisk balsamert?


-

Paulus' avskjedstale

Praxis - 16-9-2006 kl 20:25

Sitat:


Men for meg selv akter jeg ikke mitt liv et ord verdt,

når jeg bare kan fullende mitt løp og den tjeneste som jeg fikk
av Herren Jesus: å vitne om Guds nådes evangelium.

Og nå: se, jeg vet at dere aldri mer skal se mitt ansikt, alle dere
som jeg gikk omkring iblant og forkynte riket.

Derfor vitner jeg for dere på denne dag at jeg er ren for alles blod.

For jeg holdt ikke noe tilbake, men forkynte dere hele Guds råd.


Så gi da akt på dere selv, og på hele hjorden
som den Hellige Ånd satte dere til tilsynsmenn i,

for å vokte Guds menighet, som han vant seg ved sitt eget blod!

Jeg vet at etter min bortgang
skal det komme glupende ulver inn blant dere,
som ikke skåner hjorden.

Ja, blant dere selv skal det fremstå menn som fører falsk tale
for å lokke disiplene etter seg.


Våk derfor, og kom i hu at jeg i tre år ikke holdt opp,
hverken natt eller dag, å formane hver eneste en med tårer!

Og nå overgir jeg dere til Gud og hans nådes ord,
han som er mektig til å opbygge dere og gi dere arv
sammen med alle dem som er blitt helliget.


Ap.gj 20: 24-32

utenfor leiren

Praxis - 4-12-2006 kl 15:31

.. må visst tolke meg selv litt bedre her:

Når religiøse Lederskap / prestelige kirkeverk
en sjelden gang skulle bli nødt til å forklare
skrift-sitatet ovenfor om de 'Glupende Ulver',
som kommer snikende inn :

da vil de redusere det hele til nær hypotetiske
episoder og problemer som kanskje virket farlig
dengang i oldtiden,

men som naturligvis er trygt reparert forlengst -

i og med at det mektige, militær-sterke og
monopolistiske Kirkeverket, 'Kirken Selv'
nå hadde inkarnert og figurert seg.

For der slår man ned 'oppsetsighet' og ethvert
avvik fra Partilinja, med ikke-hellig alminnelig
overmakt og voldsmakt.

Ikke med Herrens Ånd, men med makt og lureri.

Verdensmakt og krigsmektig kultisk system kan det
bli, men Ånden har måttet fjerne seg langt vekk,
og bare tvangsmakt kan holde verket gående.


"Store vederstyggeligheter er det Israels hus her gjør,
så jeg må dra langt bort fra min helligdom"
(Esek 8)


Vi vet vel at dette er 'kirkehistorien', hvis vi
ikke har latt oss dåre av dårlig litteratur og
forkynnelse.
En militær "seierskirkes" egenhendige skrytehistorie.

Den lille flokk, "Ecclesia" må vi nok lete etter
annetsteds.

Den fatale forvanskningen var ferdig grunnlagt idet
Konstantins nye system forfremmet "Kirken" til
privilegert statsetat.

Fromhet kunne vel sporadisk dukke opp senere,
helst i ytre avkroker kunne vekkelsen blusse opp -
men den hadde ikke noe blivende sted i systemet.

Den såkalte reformasjon var snar om å overta
statens autoritet og monopolmakt, makten og æren.

Kallet til å forfølge de uavhengige lokale
forsamlingene -- med bål og bann, plyndring og
landsforvisning -- måtte følge ideologipakken.

Krigen mot Haugianerne, og andre 'lesere' --
Konventikkel-plakaten !

De hedrede reformasjonens helter holdt aldri noen
annen ideologi eller kirkesyn.
"Vi har rett, altså plikter vi å slå ned alle
oppsetsige .. Gott mit Uns!"

Konstantin beseglet og instituerte skaden.

Denne må vi ha gyldig takst på først, før det kan
nytte å få grep på diskusjoner om liturgier og
røkelser og finfølelser.

(enda Hebr. nevner 'dåper' blant det som burde være
tilbakelagt grunnleggende pensum ... (5:11-6:3))


Til dem som leser bøker: vi nevnte Gunnar Westin
og Edm. H Broadbent..
videre kan Leonard Verduin fortjene studium,
om han kanskje virker tyngre å trenge igjennom -
let etter grunnbegrepene.

Sitat:

"La oss da gå ut til ham, utenfor leiren
og bære hans vanære!

for vi har ikke her en blivende stad,
men søker den kommende."


-

[Redigert den 4-12-2006 av Praxis]

Intet nytt under solen...

Lance - 10-12-2006 kl 13:39

Sitat:
Opprinnelig postet av Praxis
[
Men de myrdede fikk ikke skrive 'historien': det fikk den
'seirende' part gjøre, slik tyranniets skikk alltid har vært.


Ja, siden "Kirken" var Gud på jorden kunne de også ta Guds jobb tenkte de... med å "omvende" kjetterne.

Siden Gud kunne slå Paulus av hesten og omvende ham med makt, kunne ikke "Kirken" gjøre det samme?

De gjorde... og millioner av kristne (som nektet å bøye seg) led martyrdøden under den såkalte "Kirken". Mange etter å først ha blitt torturert til det ugjenkjennelige.

Og, dette kommer til å gjenta seg. Nok en gang, i nær fremtid, vil dette religiøse maktapparatet forfølge de få som nekter å tilbe dets bilde.

Det mange ser på som en spennende bølge, ser enkelte på som en farlig tsunami.