Apologetisk Forum

Adventister og Jabes bønn

Kristnerd - 1-2-2005 kl 15:41

Registrerer at den omdiskuterte boken "Jabes bønn" nå også selges fra "Norsk Bokforlag" www.norskbokforlag.no som da er Syvendedags adventistenes bokmisjon i Norge. (her finner du også "bestselgeren" mot historiens klimaks.) Noen som tenker noe om dette?

Adventistlitteratur

Bror - 1-2-2005 kl 22:06

Det synes som om terskelen blandt adventister for å "godta" annen litteratur enn SDA-litteratur er senket betraktelig i de senere år. Åpenheten er tilsynelatende blitt større. Men eg synes nok det finnes mer oppbyggelig litteratur og tilby sine kunder en "Jabes bønn".

Boken "Mot historiens klimaks" er også en del av "praktverket" som bærer tittelen "Alfa & Omega" av Ellen White. Den finnes i sin helhet som nr. 7 og 8 i denne serien.
Eg satt i hovedstyret til Norsk Bokforlag A/S i seks år og var med på vedtaket om å gi denne serien ut. Siden eg tidligere har vært aktiv i å fremme adventismen gjennom litteraturarbeidet synes eg at eg har et ansvar for å "rope" et "varsku her", det er ikke Gud alt som glitrer!!
Som eg tidligere har uttalt synes eg adventistlitteraturen inneholder mye sannhet blandet inn i et sofistikert bedrag.
Her ligger faren til å bli bedratt.

Snakket før helgen med en eldre adventist som er en av de som er ulykkelig over at Ellen White's sitater enda brukes så mye i studiematerialet for sabbatskolen. Dette er en meget oppegående person som følger godt med i hva som skjer med adventismen globalt. Hans forklaring på den store framgangen bevegelsen opplever i Afrika og Sør-Amerika er at i denne fattige delen av verden slukes myten om Ellen White som Guds utvalgte profet rått som han utrykte det.
Her i vesten med tilgang til internett for alle har det vært mer fokus på dette og derfor er det ikke så lett lenger og kalle mennesker ut av Babylon og inn i "Guds siste menighet."

Bror

[Edited on 1-2-2005 by Bror]

elin - 5-6-2005 kl 12:04

Sitat:
Opprinnelig postet av Bror
. Hans forklaring på den store framgangen bevegelsen opplever i Afrika og Sør-Amerika er at i denne fattige delen av verden slukes myten om Ellen White som Guds utvalgte profet rått som han utrykte det.
Her i vesten med tilgang til internett for alle har det vært mer fokus på dette og derfor er det ikke så lett lenger og kalle mennesker ut av Babylon og inn i "Guds siste menighet."

Bror

[Edited on 1-2-2005 by Bror]



Hei
Jeg bryr meg igjen til det kjedsommelige, men det ser ikke ut til å være flere adventister som forsvarer sin tro i dette forumet?
Det er ikke Ellen G White som forkynnes i disse landene du nevner, det er Jesus Kristus. Jeg har snakket med mange misjonærer i disse landene og tror jeg har noe kjennskap til dere forkynnelse. Og du er vell ening i at noen av Whites bøker forkynner Kristus på en utmerket måte, der de brukes?
Du kjenner jo til feks. Veien til Kristus? Den har ivertfall ledet mange til et nytt liv i troen på Jesu forsoning.
I vår del av verden har Laodikeatilstanden sløvet ned de fleste desverre, men det begynner å skje en oppvåkning!

Forskjellene viskes ut.

Kristnerd - 18-11-2005 kl 18:36

Den siste boken til Bill Hybels (Pastor i Willow Creak), blir i norge gidt ut av Norsk Bokforlag. (Adventistenes forlag.)

Har flørter baptister med bruk av verdens former og vinklinger for å evnagelisere uten korsets anstøt. Og de blir vidre akseptert og omfavnet i alt som finnes av kristenhet. Til og med skillet mellom "adventister og søndagskristn" makter denne trenden å fjerne. Så da må det vell være Guds vilje og gjenforening av kirken? Eller er det ikke det? Kanskje det er en del av det stikk motsatte? Det store frafallet?

wbrochs - 5-1-2006 kl 14:11

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Registrerer at den omdiskuterte boken "Jabes bønn" nå også selges fra "Norsk Bokforlag" www.norskbokforlag.no som da er Syvendedags adventistenes bokmisjon i Norge. (her finner du også "bestselgeren" mot historiens klimaks.) Noen som tenker noe om dette?


Ja, at adventistmenigheten i Haugesund har 3-4000 eksemplarer av "Mot Historiens Klimaks" på lager. De har ligget så lenge at de fleste bøkene har begynt å gulne. Den som tenker å KJØPE et eksemplar kan spare penge og helkler gi meg beskjed så skal jeg sende gratis alle de eksemplarer man ønsker.

Men jeg vil samtidig gi følgende råd til dem som tenker å kjøpe boka: Den er ikke noe jeg vil anbefale! Tiden kan brukes langt bedre på andre ting ewnn å lese denne boka.

Hilsen

LeifG - 6-1-2006 kl 05:07

Ellers kan man få boka gratis i de fleste SyvendeDags Adventist Mengheter.


Må Herren være med deg wbrochs.



På Nett:

Mot historiens klimaks

[Redigert den 6-1-2006 av LeifG]

wbrochs - 6-1-2006 kl 09:47

Sitat:
Opprinnelig postet av LeifG
........
Må Herren være med deg wbrochs.



Takk, Leif, og - det er Han. Og Herren er min hyrde!

Hilsen

Snodig

Gunnar - 6-1-2006 kl 09:56

Jeg synes det er ganske snodig, for å ikke si utrolig, at Adventister annbefaler og leser Jabes Bønn.

Adventistene er jo de en av de trosretningene som har tatt klarest avstand fra lære som kommer fra eller grenser til trosbevegelsens lære om herlighetsteologi, "himmelen på forskudd" osv..

Vi har forresten skrevet litt om boken tidligere her i forumet, hvor vi påpeker at bruken av Jabes Bønn, slik det blir framstilt i boken til Wilkinson, minner mye mer om magi enn om bønn.

http://www.apologetisk.net/forum/viewthread.php?tid=268&...

Gunnar.
* * * * *

[Redigert den 6-1-2006 av Gunnar]

Kristnerd - 6-1-2006 kl 15:20

Hva med at de da, ikke bare anbefaler / selger, men står som UTGIVER av den norske oversettelsen av bøker fra Bill Hybels og Willow Creak ? Bøker som på sin side også leses langt innover i "erke lutherske" grupper? Da blir det ikke så lett (og kanskje ikke så "nødvendig"?) å ta avstand fra Adventismen lengre? Det er jo ingen forskjell på oss og dem, eller er det det? Adventistene går ihvertfall god for "verdsliggjort Baptisme".

LeifG - 6-1-2006 kl 19:06

Kunne ikke finne boken på Norsk bokforlag jeg.


God sabbat forresten. :)

http://www.norskbokforlag.no/pi-1576587453.htm?categoryId=18

Kristnerd - 6-1-2006 kl 22:40

Her er boken:

Bill Hybels - Livets verktøykasse.

Jeg har ikke lest boken selv. For alt jeg vet er den helt ok. Og, det er forsåvidt en god ting at det blir mindre skiller mellom kristne gruperinger. Men, jeg klarer ikke annet enn å undres over at en omdiskutert amerikansk Baptist pastor blir tatt inn i varmen av både luthersk lekmannsbevegelse, og adventistene.

LeifG - 6-1-2006 kl 23:52

Se der ja, tror ikke den er så farlig , den tar for seg ordspråkene men jeg ser poenget, hadde jeg vært sjef for forlaget hadde jeg rensket endel ja men det er vel restriksjoner fra styret kanskje som hadde stoppet ens personlige ønske der...

Takk

Soteria - 1-4-2006 kl 00:47

Det er veldig in med positiv tenkning, og det høres jo hyggelig ut at man skal kunne utvide grensene sine i det uendelige, bare ved å gjenta en spesiell bønn fra GT.

Her har nok menighetene kastet seg på en trend...