Apologetisk Forum

Universialisme i trosbevegelsens midte

Larss - 24-1-2005 kl 21:39

Geirern som er medlem på dette forumet har skrevet om dette, så jeg går utifra at det går greit at jeg reffererer fra han.

Jeg stiller meg ikke bak det som står skrevet her, men mener det er litt interresant lesning:

:


"Bishop Carlton Pearson og hans nye evangelium

...Det "all-inkluderende evangeliet" som Carlton Pearson i de senere år har formulert og forkynner. (the gospel of inclusion: http://www.higherd.org/html/inclusion.htm).

Pearson er brukt som gjestetaler på Oslo Kristne Senter i de senere år. Han er kjent for å være pastor for den kjente Higher Dimensions Church som har kristne artister som Gary Oliver og Carman som medlemmer. Pearson opptrer også som sanger på Carman Ministries utgivelser, bla.

Artikkelen "God is not a Christian" finnes på Pearsons egen webside :

http://www.higherd.org/html/gnac.htm#Top

, og er et forsvar for hans nye teologi.

Selv om artikkelene er lang og pakket inn i mange velformulerte setninger og forsikte antydninger er hovepunktene hans allikevel klare og enkle, når man bryter ned undervisningen hans:

1) Guds nåde er så stor at den favner alle mennesker. Også de som ikke er kristne og som heller ikke blir kristne i løpet av sitt liv på jorden.

2) Evangeliet gjelder alle og er et fullbrakt verk. Derfor er ALLE forsonet med Gud, selv de som ikke har en personlig tro på Jesus.

3) Vår oppgave er kun å fortelle folk at de allerede er forsonet.

4) Helvete er derfor ikke et evig straffe sted for syndere, men et renselses sted. Guds ild vil påvirke mennesker i Helvete (ildsjøen) og gjøre det slik at de også blir skikket for et evig liv i Himmelen.

Pearson har alltid vært høyt aktet i word of faith og karismatiske krestser i USA. Han er på div. leder-paneler, bl.a. Oral Roberts. (hvor han nå er sparket ut fra)

(en del av Hagin-miljøet i trosbevegelsen red. Larss)

Pearson ER en kristen og har gjort utrolig mye bra for Guds rike. Han har i alle år forkynt evangelisk kristendom med omvendelse og tro som grunnlag for frelse. Men.... han kom til et punkt hvor han ikke lenger kunne akseptere at Gud kastet fattige sultne folk i Helvete. Derfor utviklet han denne teologien. Han sier også at Gud selv talte til ham og forklarte ham denne teologien.

Denne læren er gjennom tidene kjent som universalisme, noe Pearson selv ikke legger skjul på. (Han bekjenner seg til universalisme). Læren som sier at alle blir frelst til slutt; noen gjennom omvendelse her på jorden, resten gjennom renselse i helvete etter dommen...."

http://www.jesusonline.no/YaWPS/cgi-bin/yawps.cgi?action=for...

Kristnerd - 25-1-2005 kl 13:30

Underlig hvordan tidligere kjente vranglærer som er avslørt, og tatt avstand fra dukker opp i ny drakt.


Sitat:

4) Helvete er derfor ikke et evig straffe sted for syndere, men et renselses sted. Guds ild vil påvirke mennesker i Helvete (ildsjøen) og gjøre det slik at de også blir skikket for et evig liv i Himmelen.


Dette er intet annet enn katolisismens "Skjærsilden". Mellomtilstaden hvor man ble renset fra sine synder. Det eneste som gir noe som helst indisium for dette er 1.kor 3.15 "Dersom hans verk brenner opp, må han lide tapet. Selv skal han bli frelst, men da som gjennom ild."

Overlater Bibelstudiumet til den enkelte, men enhver burde se at dette Bibelvers, når lest i sin sammenheng, slettes ikke omhandler helvete/skjærsild, og ikke kan tas til inntekt for overstående syn.

Mange tenker gjerne på avlatshandelen i forbindelse med Skjærsilden. Historiene alle har hørt i kristendomsundervisningen på offentlig skole om "når pengene i kassen klirrer, straks sjelen ut fra skjærsilden springer." Vell... tanker der er at en levende, troendes offer kan bistå til at oppholdet i skjærsilden forkortes. Denne læren har jeg ingen grunn til å påstå at overstående person har overtatt, men selve skjærsild tanken er altså tydeligvis funnet seg en ny innpakning og ett nytt navn innenfor den såkalte universalismen.

Vil si det stort sett var en bra redegjørelse. Men ut i fra det som kommer fram vil jeg ikke si meg enig i at vedkommende er en kristen. Kan godt tenkes han engang var, men slik grov vranglære som her kommer fram vil jeg ikke annerkjenne en slik predikant som min trosfelle. (Da også med tanke på de øvrige punkt nevnt.)

Tilslutt en parantes, som ikke berører dette tema direkte, men siden jeg nevnte avlatshandel. En lignende praksis finner vi hos mormonerne, da gjennom "dåp for døde". Med tanken om at du gjennom å bli fysisk døpt med vann, og tillegge denne handlingen en død slekning, skal kunne berge denne til himmelen. Dette er den direkte årsak til at Mormonerne står bak de mest avangserte slektsgransknings verktøy på markedet. Som sagt, en parantes, men kanskje noe mange ikke vet om.

Kristnerd - 25-1-2005 kl 13:32

Sitat:

1) Guds nåde er så stor at den favner alle mennesker. Også de som ikke er kristne og som heller ikke blir kristne i løpet av sitt liv på jorden.


Enkelt å avise denne:

1. Johannes brev, kapittel 5.
5 Hvem andre seirer over verden enn den som tror at Jesus er Guds Sønn? 6 Han er den som kom med vann og med blod, Jesus Kristus – ikke bare med vannet, men med vannet og blodet. Og Ånden selv er vitne, fordi Ånden er sannheten. 7 For det er tre som vitner: 8 Ånden og vannet og blodet, og disse tre samstemmer. 9 Vi godtar jo vitnesbyrd fra mennesker, men Guds vitnesbyrd er sterkere. For dette er Guds vitnesbyrd: Han har vitnet om sin Sønn. 10 Den som tror på Guds Sønn, har vitnesbyrdet i seg. Men den som ikke tror Gud, har gjort ham til en løgner, fordi han ikke har trodd Guds eget vitnesbyrd om sin Sønn. 11 Og dette er vitnesbyrdet: Gud har gitt oss evig liv, og dette liv er i hans Sønn. 12 Den som har Sønnen, eier livet, men den som ikke har Guds Sønn, eier ikke livet.

Anastasis - 29-3-2005 kl 15:21

Herligt med forståelsen for den bibelske lære/universalismen :up:. Thumbs up for the modne bibellæsning.

k-mann - 29-3-2005 kl 17:38

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
Dette er intet annet enn katolisismens "Skjærsilden". Mellomtilstaden hvor man ble renset fra sine synder. Det eneste som gir noe som helst indisium for dette er 1.kor 3.15 "Dersom hans verk brenner opp, må han lide tapet.


Det står også litt i 2. Makk.

GUDS FRED!

Kristnerd - 29-3-2005 kl 18:18

2. Makk, er nå fremdeles ikke endel av Bibelens kanon.

Abelard - 29-3-2005 kl 18:42

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd
2. Makk, er nå fremdeles ikke endel av Bibelens kanon.


Ifølge hvem?

Mamma1 - 29-3-2005 kl 19:31

Beklager at jeg i mitt enfold bare spør som jeg har vett til, men: Hva er egentlig poenget eller hensikten til universalistene/"Jesus Only"-tilhengerne? Hvor vil de?

Anastasis - 29-3-2005 kl 22:18

Sitat:
Opprinnelig postet av Mamma1
Beklager at jeg i mitt enfold bare spør som jeg har vett til, men: Hva er egentlig poenget eller hensikten til universalistene/"Jesus Only"-tilhengerne? Hvor vil de?


Bekende sin tro? :P

Kristnerd - 29-3-2005 kl 22:22

Sitat:

Ifølge hvem?


I følge praktisk talt alle untatt katolikkene.

Abelard - 29-3-2005 kl 22:26

Sitat:
Opprinnelig postet av Kristnerd

I følge praktisk talt alle untatt katolikkene.


Hva med de orientalske kirker og den Ortodokse kirke?

sumzero - 29-3-2005 kl 23:10

Dersom jeg skjønte et tidligere spørsmål, synes det som om universalisme og såkalt "Jesus Only" ble blandet sammen. Førstnevnte er en frelseslære som går på at alle automatisk blir frelst. Sistnevnte har med forståelsen av Guds og Jesu person å gjøre.

Kristnerd - 30-3-2005 kl 08:10

Joda, flere av dem også Abelard :) Men ikke i protestantiske og reformerte kirker. De som "innfører" de apokryfe skriftene her er stort sett liberalteologer, (uten sammenligning med katolikker og ortodokse for øvrig. Man kan beskylde de for mye, men ikke å være liberale :D ) som ikke nøyer seg med apokryfene, men egentlig syns vi kan lese hva som helst og gjøre hva som helst av meditasjon og dill og dal for å oppnå åndelig kontaktflate.

Larss - 18-4-2005 kl 22:27

Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Herligt med forståelsen for den bibelske lære/universalismen :up:. Thumbs up for the modne bibellæsning.



Hei Anastaisis!

Er du unitar?

Anastasis - 19-4-2005 kl 10:45

Hej Larss,

Nej. Jeg er universalist, modalist og "full preterist" :D.

Fortapelse

Lance - 19-4-2005 kl 15:46

Det er fullstendig ubibelsk at alle mennesker vil bli frelst og få evig liv. Vår frie vilje avgjør vårt bestemmelsessted.

Anastasis - 19-4-2005 kl 16:27

Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Det er fullstendig ubibelsk at alle mennesker vil bli frelst og få evig liv. Vår frie vilje avgjør vårt bestemmelsessted.


Det er en fuldkommen fornægtelse af klare bibelske lærdomme at fornægte alles frelse og tale om fri vilje :up:.

Kol 1v15-20, Rom 9, 11.

k-mann - 19-4-2005 kl 18:19

Sitat:
Opprinnelig postet av Anastasis
Sitat:
Opprinnelig postet av Lance
Det er fullstendig ubibelsk at alle mennesker vil bli frelst og få evig liv. Vår frie vilje avgjør vårt bestemmelsessted.


Det er en fuldkommen fornægtelse af klare bibelske lærdomme at fornægte alles frelse og tale om fri vilje :up:.

Kol 1v15-20, Rom 9, 11.


Eg har store problem med å tru på ein slik Gud. Er Gud ein "kosmisk Stalin" som tvinger alle til seg? Og kva med Joh 3:36, der det står:

"Den som trur på Sonen, har evig liv. Den som er ulydig mot Sonen, skal ikkje sjå livet, men Guds vreide vert verande over han."

No er dette ikkje ein diskusjon om fortapinga, det kan vi ta i ein annan tråd. Men spørsmålet er; korleis kan du tru på ein Gud som tar alle til seg -- også dei som ikkje vil ha noko med han å gjere?

Og Kristnerd; dei synoda som bestemte kva skrifter vi skal ha i Bibelen -- dei som protestantar viser til i si forklaring av kvifor vi har dei skriftene vi har i NT -- tok også med dei deutero-kanoniske skriftene.

GUDS FRED!

Anastasis - 19-4-2005 kl 20:50

Hej K-mann,

Din argumentation hænger ikke sammen. Første argument: "Eg har store problem med å tru på ein slik Gud." Gud kan jo ikke tilfredstille alle ønskeforestillinger. ""Den som trur på Sonen, har evig liv. Den som er ulydig mot Sonen, skal ikkje sjå livet, men Guds vreide vert verande over han." Jeg tror ikke disse ord har nogen relevans overfor andre end jøderne i den generation Jesus kom til. Men selv hvis disse havde relevans for os, så siger de ikke andet, end at det først er ved troen, at vreden fjernes. Skriften profeterer at alle vil komme til tro -> Kol 1v20, Fil 2v9-11. "Men spørsmålet er; korleis kan du tru på ein Gud som tar alle til seg -- også dei som ikkje vil ha noko med han å gjere?" Du skal lære at vende dig af med at søge hvad der behager dig.

Anastasis - 20-4-2005 kl 11:11

Kristnes modstand mod universalisme er basalt set den samme som jøders modstand mod at frelsen er for hedninge. Når man synes man går glib af ting som kristne, så evner man ikke at give plads til dem, der ikke tror i dette liv. Andre evner det til dels, men har så tilgengæld behov for at tro at de ikke-troende først skal straffes i helvede. Det kan hurtigt endne ud i en nasty smålighed. Frelsen er imidlertid videre og videre favnende i Bibelen. I GT overlever jøderne på gerninger og straffes for at skåne liv hos de hedninge de erobrede (klart der er en billedlære her), i evangelierne åbner Jesus gradvist og dunkelt dørerne for hedningene og Paulus og Johannes åbenbarer den fulde konsekvens af evangeliet.

[Redigert den 20-4-2005 av Anastasis]