Opprinnelig postet av mhusoy
Sitat: | Opprinnelig postet av R1b1b2
Fint at du vil være mer ryddig i dine uttalelser, jeg trodde du var en varm forsvarer av den katolske lære. Jeg tror nok at du forstår hva jeg mener,
det må vel være ryddig nok.
Er dette et økumensk forum? I så fall så har jeg kommet feil?
|
Nei, jeg er nok ingen varm forsvarer av katolsk lære. Men fint at vi har fått ryddet den misforståelsen ut av veien i hvert fall.
Dette er ikke et økumenisk forum nei, men alle er velkommen til å delta i debattene.
Sitat: |
Det hørtes interssant ut, ble det noe resultat?
|
Tja, resultat og resultat... Det var mange forskjellige katolikker som deltok, og jeg kan nok si både positive og negative ting om deres oppførsel.
Det generelle bildet jeg sitter igjen med er imidlertid at det er generelt liten vilje til å erkjenne de overgrep som den katolske kirke har gjort
gjennom historien.
Videre må jeg legge til at dette var et amerikansk-basert forum, og derfor var fokuset til de fleste debattantene veldig anglo-amerikansk, dvs. folk
var veldig opptatt av kampene mellom protestanter og katolikker på de britiske øyer og i USA. Når jeg så ville debattere generell europeisk historie
var det derfor liten vilje fra mine katolske meddebattanter til å se bortenfor konflikten i Irland der katolikkene med rette kan rette sterke anklager
mot protestanter. Mitt håp om at de samme katolikkene (som altså gjorde mye ut av katolikkers lidelser i Irland) skulle vise samme holdning til
protestanters lidelser i Frankrike, Nederlandene, Sør-Europa, Tsjekkia, Sør-Tyskland og Øst-Europa, sluknet dessverre ganske raskt. Denne biten måtte
jeg bare avslutte i debatten for det førte ingenstedshen.
Når det gjelder teologi kom vi inn på en del forskjellig, særlig det katolske synet på andre kristne. Til min forskrekkelse kom det fram av katolske
dokumenter som noen av deltakerne trakk fram at protestanter nærmest blir sidestilt med muslimer på "rangsstigen" under den katolske kirke. Det viste
seg også at islam sto høyere i kurs enn f eks jødedom og hinduisme etc. Den katolske lære sier nemlig at alle religioner har en del av sanneheten (i
større eller mindre grad, og at DKK selvfølgelig har den hele og fulle sannhet). Denne merkelige holdningen (nemlig å knapt nok skille mellom
protestanter og muslimer) var nytt for meg. Jeg hadde jo i det minste håpet at DKK så på oss protestanter som mye "nærmere" sannheten enn islam... Men
den gang ei...
Jeg debatterte også litt rundt dette med skjærsild etc. Her synes jeg at de ikke maktet å komme med noen gode argumenter, og en liste med 10-12
bibelvers som liksom skulle bygge opp under denne læren var det ikke vanskelig å tilbakevise som heller tynt materialie.
Rent generelt sett kom det fram at selv om DKK på en måte ser på protestanter som en slags kristne, så er det likevel helt nødvendig for oss
protestanter å komme tilbake til DKK igjen. Et merkelig forbehold kom likevel til syne også i denne sammnehengen, og jeg er usikker på om det var et
uttrykk for usikkerhet eller politisk korrekthet. For noen av debattantene mente virkelig at nominell kirkesamfunntilhørighet ikke var det direkte
avgjørende for frelsesspørsmålet(!), altså kunne også ikke-katolikker bli frelst. Dette er et moment som jeg kjenner igjen fra mine mange debatter med
muslimer, der islam i blant poengterer at ikke-muslimer også kan bli frelst.
Dette merkelige paradokset som altså finnes i disse to universelle religiøse institusjonene er faktisk veldig merkverdig. Særlig med tanke på at begge
disse (DKK og islam) legger så mye inn på å framstille seg selv som den eneste sanne tro med tilhørende politisk makt i verden. Likevel hevder begge
at også andre religioner kan være veier til frelse... Det virker som om de ikke helt klarer å bestemme seg for om de skal være den ene sanne
universelle religionen, eller om de skal være en slags leder for alle religionene (noe vi f eks kjenner fra islamsk lov der "bokens folk" på en måte
kommer under "beskyttelse" fra den islamske overmakten).
For det eneste logiske svaret til det DKK og islam her hevder er jo "hvorfor tro på DKK eller islam dersom andre religioner uansett kan lede til
frelse?". Jeg vedgår selvfølgelig at dette spørsmålet er mye mer presserende for islam, so jo kom og nesten fullstendig ødela den judeo-kristne
verden. For DKKs del handler dette kanskje mer om at DKK ser på seg selv om en naturlig økumenisk og interreligiøs leder i verden.
Sitat: |
Hvor går grensen for saklig omtale på rett eller galt? Det må jo være en akkurat grense her mener jeg. Ut fra det du sier og mener så høres du
ganske katolsk ut for meg.
Kunne du ikke "tone flagget" noe bedre, så slipper jeg å si slikt til deg i alle fall.
Er den katolske lære så "brukelig" at vi skal la den vokse her i landet? Skal vi være så hyggelig at vi deler "gudstjeneste" med dem? Da er grensen
nådd og passert syntes jeg.
Det hadde vært mer riktig å gå i prottest tog mot paven. |
Vel, jeg kunne nok ha vært mer åpen om mitt ikke-katolske livssyn, men poenget mitt var uansett å argumentere for en ryddig ordføring i debatten, og
ikke nødvendigvis føre forsvar for katolsk teologi, men men...
Jeg har ikke tatt stilling til katolsk vekst eller gudstjenestefellesskap i denne tråden, men jeg kan vel legge til at mine erfaringer med mange
katolikker i div. debatter nok gjør at jeg ikke uten videre vil gi noe støtte til de tingene du legger fram her. Jeg var nok mer åpent innstilt
ovenfor DKK for en del år siden da jeg verken hadde studert historie eller debattert med katolikker om tro og historie.
Dette til tross synes jeg at det er viktig å ha en grei tone med alle dem jeg debatterer med, inkludert dem jeg kan være veldig uenig med om div.
saker.
mhusoy |