Opprinnelig postet av Gunnar
Mine uthevinger:
Sitat: | Originally posted by k-mann
"Herren skapte meg fyrst av alt, eg var hans fyrste verk i fordoms tid... Då han sette grense for havet, så vatnet stansa der han
baud, og han la grunnvoll under jorda,då var eg bygningsmann hjå han. Eg var til glede for han dag etter dag og leika meg støtt for hans åsyn. Eg
leika på heile hans vide jord og hadde min hugnad i menneskeborna." (Ord 8:22.29-31)
Så nokre rabbinske tankar, med utgangspunkt i Sirak 24:3-12:
"Jeg utgikk fra Den Høyestes munn og dekket jorden som en tåke. Jeg hadde min bolig i det høye, og min trone stod på en skystøtte. Alene vandret jeg
himmelhvelvingen rundt og gikk omkring i det bunnløse dyp. Jeg hersket over havets bølger og den vide jord, over alle folkeslag og ætter. Hos dem alle
søkte jeg et hvilested. Hvor var landet der jeg kunne bo? Da fikk jeg et bud fra all verdens skaper, min skaper gav meg en bolig og
sa: «Reis ditt telt i Jakob, skaff deg en arvelodd i Israel.»
I begynnelsen, før all tid, skapte han meg, og til evig tid skal jeg ikke forgå. Jeg tjente for hans åsyn i det hellige telt, og slik
ble Sion mitt faste sted. Han lot meg bo i den elskede by, i Jerusalem er det jeg hersker. Jeg slo rot i et ærerikt folk, som Herren har valgt som sin
eiendom." |
Hei k-mann.
Ser du noen motsetning i det å hevde at Jesus skal være selve visdommen? (jfr. versene ovenfor) når vi samtidig lærer/ bekjenner at Jesus kristus
ikke er skapt?
- - - -
I fra den Nikenske trosbejennelse:
Vi tror på èn Herre, Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, født av Faderen før alle tider, Gud av Gud, lys av lys, sann Gud av sann Gud, født,
ikke skapt, av samme vesen som Faderen. Ved ham er alt blitt skapt.
- - - -
I fra den Athanasiske trosbekjennelse:
Uskapt er Faderen, uskapt er Sønnen, uskapt er Den Hellige Ånd.
- - - - |