Det er ingen dårlige konklusjoner som her er gitt, vil bare tilføye litt om dette.
Rom.7.5:
For da vi var i kjødet, ble de syndige lyster vekket ved loven, og de virket slik i våre lemmer at vi bar frukt for døden.
For det som var umulig for loven*, fordi den var maktesløs på grunn av kjødet, det gjorde Gud, da han sendte sin egen Sønn , for
syndens skyld, og fordømte synden i kjødet,
for at lovens rettferdighet skulle bli oppfylt i oss, vi** som ikke vandrer etter kjødet, men Ånden. (Rom.8.3)
*Men nå er vi blitt løst fra loven, ettersom vi er døde fra det vi var faget under, slik at vi tjener i Åndens nye vesen, ikke bokstavens
gamle vesen.(Rom.7.6)
Sitat: | Opprinnelig postet av Bror
Eller de lever i en skjult fortvilelse. De har "forkastet en god samvittighet, og dermed lidd skipbrudd på troen". De lever ikke lenger ved
nådestolen.
Det er alt dette som er å "leve etter kjødet". Og noe ganske annet enn å bli "tatt til fange under syndens lov som er i lemmene mine", der ånden
kjemper mot synden og ennå kan "takke Gud ved Jesus Kristus, vår Herre".
Utdrag av Husandaktsboka 4.oktober: http://www.arven.net/ |
*For han sier: På den dag som behager meg, bønnhørte jeg deg, og på frelsens dag kom jeg deg til hjelp. Se, nå er nådens tid, se nå er
frelsens dag. (2.Kor.6.2)
Hvorfor tror du de ikke lengre lever ved nådestolen? Har den kommet enda?
Over arken var herlighetens kjeruber, som skygget over nådestolen. Om disse ting skal vi ikke nå tale i enkeltheter. (Heb.9.5)
**Vi: For å forklare hvem Skriftene skriver om når den henviser til ordet vi kan jeg henvise til flere vers:
Joh.8.31-33:
Jesus sa da til de jøder som var kommet til å tro på ham: Dersom dere blir i mitt ord, da er dere sannhetens disipler.
Og dere skal kjenne sannheten, og sannheten skal frigjøre dere.
De svarte og sa Vi er Abrahams ætt og har aldri vært treller under noen!
Hvordan kan du da si: Dere skal bli fri?
Altså benevnelsen vi viser til Abrahams ætt.
Det nevnes ikke flere ætter, men 'en ætt. Og dette er Kristus. (Gal.3.16)
For vi er Guds medarbeidere. Dere er Guds åkerland, Guds bygning. (Kor.3.9)
For meg ser det ut som om Gud har stilt oss apostler aller nederst. Vi er som dødsdømte. Et skuespill er vi blitt for verden, for både engler og
mennesker. (1,Kor.4.9)
[Redigert den 4-10-2007 av Lexus] |