Jeg har for at dere kan studere teksten nøyere satt bokstaver foran med pil > for start og pil < for svar. Tekstene inneholder en type dypere
innformasjon.
Brevet til Cesar.
Min sønn Cesar Nostradamus,
Sannhet og lykke!
Din sene ankomst til denne verden, min sønn Cesar Nostradamus, har fått meg til å skrive ned mine erkjennelser gjennom mange og lange netter i våken
tilstand.
Måtte de etter ditt opphavs bortgang være et minne for deg og være til nytte for menneskeheten.
(Gjør oppmerksom på at dette kan se ut som et brev skrevet til sin sønn, men her ligger nok en dypere mening bak ordene, rett og slett myntet til
Sønnen.)
Det handler nemlig om forhold som det guddommelige vesen har åpenbart meg gjennom vitenskapen og stjernenes gang. Det har behaget den udødelige guddom
å utstyre deg med særlige åndsevner i denne jordiske dal.
Likevel vil jeg ikke her snakke om de senere år, som du vil komme til å gjennomleve, men om din ungdom, som gjør deg ute av stand til å forstå det jeg
nødvendigvis må etterlate ved min død. Jeg har imidlertid innsett att det er umulig å etterlate deg i skriftlig form alt som tidens forgjengelighet
truer med å utslette:
Nøkkelen til de dulgte profetier vil alltid være gjemt ved mitt bryst.
Jeg er også klar over at den menneskelige skjebnes forunderlige veier er uvisse; alt blir styrt og kontrollert av Guds uransakelige vilje. Han
opplyser og begeistrer oss - ikke som den beruselse vinen gir oss, ikke som et plutselig anfall av innbilning, men gjennom sannheter som blir åpenbart
for oss gjennom stjernenes gang. Bare den guddommelige vilje tillater at inspirasjonen blir til profetier.
Allerede for lang tid siden og gjentatte ganger har jeg forutsagt hendelser som senere er inntruffet i bestemte områder. Alt dette gir jeg den
guddommelige kraft ære for, likeså andre lykkelige eller ulykkelige hendelser som jeg har sagt ville skje. Egentlig hadde jeg ønsket å tie, for i
disse tider - og for en stor del også i kommende tider - blir jeg ikke rettferdig behandlet.
Derfor har jeg gitt avkall på å skrive ned visse ting, fordi landene, partene og religionene kommer til å oppleve så gjennomgripende forandringer at
mine beretninger vil lyde helt usannsynlige.
Det de kommende århundrer vil se og erkjenne, ville uten videre bli bedømt som falsk lære.
Jeg har også tatt en av den sanne Frelsers setninger til mitt hjerte: “Gi ikke hundene det hellige, kast heller ikke perler for svin, slik at de ikke
graver dem ned i jorden med sine føtter, for deretter å vende seg om og rive dere i stykker.”
Disse ord var for meg grunn nok til å holde munn for det jevne folk og fjerne min penn fra papiret.
Av hensyn til det felles beste, har jeg likevel vært villig til å komme med forutsigelser i et dunkelt og tvetydig språk, hovedsakelig de mest
påkrevde forutsigelser og de som jeg forsto ikke ville krenke mine tilhørere.
Men jeg taler nå med deg på en litt for dunkel måte, min sønn. Hva de hemmelige profetier angår: Man kan motta dem gjennom ildens sarte ånd, som
iblant skjerper erkjennelsesevnen.
(A, se A>
Jeg har gjort det under mine nattevåker i øyeblikk av henrykt forbauselse, som når jeg betrakter de høyeste stjerner. Jeg har skrevet ned en strøm av
ord uten å henfalle til plagsom snakkesalighet.
Nåvel, alt dette springer ut av den evige Guds allmakt, som all godhet utgår fra.
Og tro det, min sønn, når jeg har innført betegnelsen “profetier” så er det ikke for å smykke meg med en så opphøyet tittel. En profet er egentlig et
menneske som på grunnlag av naturlige kunnskap om enhver skapning, kan se ting som ligger langt inn i fremtiden. Og det kan skje at den fullkomne
profetiske inspirasjon lar de guddommelige og menneskelige forhold tre tydeligere frem. Noe annet er ikke mulig, fordi virkningen av forutsigelsene
rekker svært langt.
Ellers er Guds hemmeligheter ubegripelige. Og det alt - bestemmende prinsipp som måtte kreves for en normal erkjennelse, stammer direkte fra den frie
vilje, og lar ting komme til syne som menneskehetens viseste ikke har den nødvendige viten til å avsløre.
Det samme gjelder for enhver annen hemmelighet under himmelen, som bærer tidens gang i seg. Men: Takket være denne udelelige evighet befinner de
omtalte faktorer som gjør det mulig å tyde stjernene, seg i en tilstand av transe.
Jeg sier ikke, min sønn _ og vær vennlig å ikke misforstå dette - at disse overveielsene ikke en dag vil kunne finne veien til din ennå for svake
hjerne. Heller ikke vil jeg hevde at hendelser som finner sted i en fjern framtid, vil være utenfor den åndelige rekkevidde til et fornuftsbegavet
menneske.
I realiteten er de verken fullt ut begripelige eller fullstendig skjult for nåtidens eller fremtidens skapte sjeler.
Men den fullkomne erkjennelse av alle disse ting kan aldri erverves uten guddommelig inspirasjon. Årsaken er at enhver profetisk inspirasjon i første
rekke kommer fra Gud Skaperen, først i andre rekke avhenger den av den enkeltes egenskaper og natur.
Når hendelser som ligner eller ikke ligner hverandre inntreffer, oppstår enten varsler eller de blir til forutsigelse.
Den forstandsmessige skapte erkjennelsesevnen kan nemlig bare se okkult på to måter: Enten gjennom en stemme som bare så vidt kan høres, eller
gjennom et lysskjær som framtidens begivenheter avslører seg i. (Han mener gjennom de vitenskapelige nyvinninger.)
Hva dette angår, min sønn, ber jeg deg inntrengende: (B> Benytt aldri din
erkjennelsesevne til drømmerier og forfengelighet som tørker inn kroppen, forårsaker sjelens fortapelse og forvirrer vår beskjedne dømmekraft. Fremfor
alt, vokt deg for den forfengelige og mer enn avskyelige magi, som engang ble fordømt i De hellige skrifter og de kanoniske skrifter.
(A<
Unntaket er stadig den guddommelige astrologi; ved hjelp av den og den guddommelige inspirasjon kunne jeg forfatte mine profetier uten tallrike
våkenetter og regnetimer.
Og selv om denne hemmelige filosofi ikke er blitt fordømt, har jeg ikke villet slå på stortromme for å fortelle om dens ekstreme overbevisningskraft.
Flere bøker, som har vært skjult i århundrer, er kommet meg i hende. Men fordi det ante meg hva som kunne skje med dem, har jeg studert dem og senere
kastet dem på bålet. Og mens ilden oppslukte dem, slo flammene i været og skapte et ganske uvanlig lys, mer strålende enn en alminnelig flamme,
snarere som skjæret fra et lyn som uventet opplyste mitt hus, som om det plutselig var brutt ut en brann.
For at det i fremtiden ikke skulle finne sted noe misbruk i jakten på den fullkomne astrale omforming eller edelmetaller og kilder som fjellene
skjuler, har jeg forvandlet skriftene om dette til aske.
Derfor vil du, min sønn, trass i din ungdom lett forstå at fremtidige hendelser kan forutses ved hjelp av lysene på himmelhvelvingen, som tilhører
naturens område.
Her inntrer profetiens ånd. Og på grunn av den inspirasjon som er blitt skjenket en dødelig, “kan jeg verken ta feil eller bedra meg selv.” Sannelig
er jeg en større synder enn noen som helst annen på denne jord og utsatt for alle menneskelige anfektelser.
Og likevel - da jeg under mine nattlige studier satt med lange beregninger _ hadde jeg følelsen av å befinne meg utenfor meg selv. Da forfattet jeg
bøker med spådommer hvor hvert enkelt firelinjet astronomiske vers består av profetier.
Med vilje gjorde jeg dem uklare. De inneholder kontinuerlige forutsigelser fra nå av til år 3797.
Det kan være visse mennesker som straks vender seg bort når de står ovenfor et så langt tidsrom.
Likevel vil alt sammen skje og en dag under den felles månebane være forståelig. Mine ord vil bli forstått overalt på Jorden, min sønn, så snart du
har nådd midt i livet. Da vil du i ditt eget hjem, under den himmel som så deg komme til verden, selv oppleve de kommende begivenheter. For den evige
Gud er den eneste som kjenner det evige lys som utgår fra ham selv.
Jeg sier åpent: Den som Gud i sin enestående og ubegripelige storhet gir åpenbaringer etter lang tids inspirasjon, står under påvirkning av to
vesentlige former for innsikt.
Den som ser inn i fremtiden, vil forstå disse åpenbaringene på grunn av sin opplyste erkjennelsesevne…
Han vet at det som blir forutsagt er sant og at det har sin opprinnelse utenfor materien. Et slikt lys, en slik flamme, må komme ovenfra for å være
virksom.
Ikke desto mindre utstyrer den menneskelige fornufts enkle klarhet filosofene med så stor selvbevissthet at de - idet de utgår fra den første årsak -
hevder at de utviklet de dypeste tanker og utformet den mest skarpsindige lære.
Men, min sønn, for at jeg ikke skal stille for store krav til dine åndelige evner, la meg fortelle deg at litteraturen vil istemme et hittil uhørt
skrik før universet begynner å brenne.
Denne hendelsen vil være ledsaget av så store syndefloder og oversvømmelser at bare få land vil unngå å bli rammet.
Og den vil vare så lenge at istiden og nasjonenes historie vil bli ødelagt for all tid.
Etter oversvømmelsen vil det i enkelte områder falle så store mengder ild og glødende sten at Jorden vil bli helt rasert. Alt dette vil plutselig skje
før den siste store brann.
For innen planeten Mars har endt sitt århundre, vil verden stå under hans innflytelse til slutten av planetenes siste historie.
Noen vil lenge forbli under revolusjonens tegn andre vil trues av hungersnød. Og nå, når vi ved Guds evige allmakt ledsages av Månen til den har
avsluttet sitt kretsløp, vil Solen først komme og deretter Saturn.
For ifølge himmellegemene vender Den gylne tidsalder tilbake etter en revolusjonær epoke som fullstendig omstyrter alt på jorden.
Fra det øyeblikk jeg skriver disse ord, vil det gå 177 år, tre måneder og 11 dager der moralsk og åndelig frafall, kriger, pest og hungersnød vil
herske. Før og etter dette på forhånd fastsatte tidspunkt (Den fastsatte tid) vil menneskeheten gjentatte ganger ha redusert seg selv i den grad at
det ikke finnes mennesker nok til å dyrke jorda, slik at den vil ligge brakk like lenge som den har vært dyrket.
(Noen mener at her har Nostadamus bommet kraftig fordi denne tidsperioden på 177 år er for lengst er ute etter han skrev dette, men glemmer at han
også her laget dette regnestykket dunkelt, det er først når en studerer hele hans tekst at de virkelige årstall kommer fram, nærmest gjennom en
baklengs regnemåte, mer vil jeg ikke røpe her, annet enn hans totale profetitid skulle gjelder for 2240 år - 3797 - 1557 - Idet mine profetier starter
ved “den nåværende tid” som er 14.mars 1557. Men den nåværende tid sikter til et senere tidspunkt, det gjør også årstallet 3797 som er oppkonstruert
for å angi profetitidens lengde. I et av sine vers hevder han at hans spådommer varer til det syvende årtusen.)
Det samme vil etter stjernenes synlige tegn skje enda en gang, før vi i det sjuende årtusen nærmer oss det åttende.
Det er den åttendes sfæres himmelhvelving, som når uendelig langt. Den store , evige Gud vil da fullføre sin revolusjon, på ny vil planetene bevege
seg i samme retning som Himmelen, og Jorden vil igjen bli fast og stabil, for “den vil ikke alltid dreie seg”
Bortsett fra hans vilje skjer, vil det være slik og ikke annerledes - trass i tvetydige meninger som overgår alle fornuftens grenser, jeg mener for
eksempel (B< Muhammeds drømmerier.
Derfor viser Gud, Skaperen, iblant ved hjelp av en engel i en flamme, fremtidsprofetiens flamme, ting som er typiske for de kommende begivenheter og
som må åpenbares for sannsigeren. For profetien, som avhenger av ham og med våre sanser, slik at den del som kommer vår erkjennelse i hende, skal
virke som om den springer ut fra fantasien.
Det er en åpenbar erkjennelse: Alle forutsigelser skjer gjennom en guddommelig ånd og gjennom englers ånd, som inspirerer sannsigeren, omgir ham med
gaven til å se inn i fremtiden, opplyser ham og i forskjellige nattlige visjoner bringer ham bilder.
(I den dypereliggende mening er Nostradamus her inne på dette med “dyrets bilde” dette begrunner han i etterfølgende tekst) :
Takket være alt dette kan han med ansvarsbevisst sikkerhet, og med basis i vitenskapen om stjernene, formulere sine profetier.
Hør her, min sønn: Jeg finner på grunnlag av mine betraktninger, som er i harmoni med den guddommelige inspirasjon (De Hellige Skrifter), at dødens
sverd nærmer seg oss i en skikkelse av en pest og en krig som vil være langt grusommere enn alle tidligere kriger og pester. Jeg ser tre menn og en
hungersnød.
Dette sverd vil ramme Jorden flere ganger, for stjernene krever denne revolusjon. Herren har også sagt; “Slik vil jeg hjemsøke deres synder med
jernris og deres misgjerninger med plager” For han vil ikke forbarme seg, min sønn, ikke før den største av alle mine profetier er gått i oppfyllelse.
Og tusener av andre hendelser vil følge: Plager blir sendt fra Himmelen, slik jeg har spådd mer utførlig i mine øvrige profetier. Både stedet, epoken
og det nøyaktige tidspunktet er fastlagt. Fremtidens mennesker vil erfare alt dette gjennom de hendelser som uvergelig vil inntreffe.
Til slutt, min sønn, motta denne far Michel de Nostradames gave i det håp at du kan tyde alle de firelinjede profetier som her er nedskrevet. Jeg ber
den udødelige Gud om at han må skjenke deg et langt liv i lykke og velstand.
Salon, 1. Mars 1555 |