Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av Kristnerd
.........
Men er litt usikker på om du her kanksje blir litt for overfokusert på et snevert område?
Om arvesynden og Maria (og Jesus), er det jo slik at Den Katolske Kirke mener Jesus ville hatt arvesynd, dersom Maria ikke var blitt renset. I deres
versjon går man så langt at Maria selv er fritatt fra arvesynd, (renset totalt). De mange dogmer basert på tradisjon og ikke BIbelen, sies det videre
at hun pga. denne totale renhet, (og hun syndet heller ikke siden), med det til følge at hun ble tatt legemlig opp til Himmelen. (Likeså Jesu
himmelfart.)
|
Jeg beklager måten jeg ordla meg på, Kristnerd. Jeg må av og til utrykke meg kort og litt provoserende ellers blir innleggene for lange. Jeg tror jeg
er helt på linje med flertallet protestanter i min forståelse, som kort forklart er denne:
Jeg legger ikke noen annen mening i dette enn Apg 15,9 ”Han gjorde ingen forskjell på oss og dem, for ved troen renset han også deres hjerter.” Jeg
mener ikke at Maria ble renset til å bli syndfri, altså renset for arvesynden. Men jeg tror Gud tok en lignende kontroll over henne som han gjorde med
Paulus da han var på veg til Emmaus. Når Gud utvelger mennesker til spesielle oppdrag, så er det også opp til Gud å gjøre med det mennesket akkurat
som han vil. Hvordan ting har gått for seg i detalj vet ikke jeg, men at det må innebære noe spesielt når Gud befrukter Maria med Den Hellige Ånd, det
tror jeg. Hva som skjedde og hvordan, det vil jeg ikke ha noen annen formening om enn at Jesus var avlet av Den Hellige Ånd. Og det som er av Den
Hellige Ånd, det har den onde ingen makt over. Nå er det ikke selve unnfangelsen som forteller meg at Jesus var uten arvesynden, men flere andre
skriftsteder fra både GT og NT som til sammen gir en slik konklusjon.
|