Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat: | Opprinnelig postet av bus
..........
Det kunne vært interessant om du kunne motbevise Ellens skriverier.
|
Det er enkelt. Jeg kan fortsette med stadig nye beviser så lenge du orker å lese det jeg skriver. Her er det første beviset på at Ellen White
feiltolker Bibelen:
I Patriarker og Profeter (gjengitt i Alfa & Omega bind 1, side 341) påstår Ellen White at Matt 5,17.18 bare handler om tibudsloven og ingen andre
lover eller profetord. Det er feil! I vers 17 sier Jesus: "Dere må ikke tro at jeg er kommet for å oppheve loven eller profetene!
Jeg er ikke kommet for å oppheve, men for å oppfylle." Uttrykket "loven eller profete" omfatter hele Moseloven og profetene.
"Loven" i vers 18 refererer til det samme som i vers 17. Jesus er altså ikke gått over til å snakke om noe annet, men fortsetter å utdype hva han
begynte å tale om i verset før.
Spørsmål til deg, bus:
Kan du få uttrykket "loven og profetene" til bare å omfatte tibudsloven? I så fall kan du fortelle hvordan det går for seg.
Så til Romerne 7,4. Her skriver Paulus at vi ved Kristi lege "døde fra loven." Vers 1-3 forteller oss at loven ganske enkelt ikke har noen makt over
den troende lenger, men at vi nu tilhører Kristus, og slik må det være for at vi skal kunne "bære frukt for Gud." Vi tilhører altså ikke tuktemesteren
lenger (loven), men nu tilhører vi Kristus.
Dette benekter Ellen White. Hun fornekter hva Guds ord her sier. Hun sier tvert imot at betingelsen for å bli frelst er at vi må leve i lydighet mot
tibudsloven. En slik uttalelse er i direkte strid med hva Guds ord sier om den saken.
I Rom Rom 6,14 understreker Paulus at vi ikke lenger "er under loven." "For synden skal ikke få herske over dere, for dere er
ikke under loven, men under nåden."
La deg ikke lure av Ellen White og adventismen som i alle år har hevdet at "å være under loven" er ensbetydende med å synde mot loven. Det er feil og
det synes jeg støttes av Romerne 6,15. Vi kan si det med andre ord for å få meningen klarere frem: "Skal vi synde siden vi nu er kjøpt fri fra
loven som Herre i våre liv"?
Hvis du er interessert kan jeg i neste innlegg bevise for deg at Ellen White's påståtte syner om hviledagsbudet er i strid med Bibelen. Det er et syn
hun påstår å ha fått i 1847.
Sitat: |
..........
Jeg tror du har spilt fallitt i adventistsamfunnet.
|
Det kunne være greit om du kunne utdype hva du egentlig mener med "spilt falitt"? uttrykket står vanligvis for å ha lidd nederlag, sammenbrudd,
vanskjebne. Til det kan jeg trygt svare nei.
Måneden før jeg skrev meg ut ble jeg av valgkommiteen spurt om jeg kunne tenke meg å ta valg som menighetens fortsnder. De siste årene har jeg væ45rt
valgt som menighetens kasserer. Ellers har jeg vært ønsket som taler under gudstjenester helt til nå. På forespørsel fra menighetens pastor og
menighetsstyret har jeg påtatt meg å ha talen under gudstjenesten etter at jeg meldte meg ut. Så din antakelse om at jeg kan ha spilt fallitt er så
feil som den kan bli.
Sitat: |
..........
- At du ikke har fått noen syn fra Gud, sier vel mer om deg enn om Ellen, gjør det ikke? |
Så hvilke syn har du fått fra Gud, bus?
Jeg kan vitne for deg at Gud har gitt meg sin Ånd som har ledet meg til å forstå mer av Guds ord enn hva vanlig er innen adventistsafunnet.
Mvh
Willy |