Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  2
Forfatter: Tittel: Hva skiller den Lutherske kirke fra katolske kirken ?
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2008 kl 13:44


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS

At Jesus Kristus led og døde på Korset betyr ikke at alle automatisk er blitt tilgitt sine synder.

Hvorfor skulle han da etter oppstandelsen gi Apostlene fullmakt til å tilgi eller fastholde den enkeltes synd.

Følgelig er det vise forutsetninger forutfor den enkeltes tilgivelse.

Som det å bekjenne sin synd.

Som det å få tilgivelse eller ikke av en fullmaktsinnehaver.

Men det er jo ikke alle som tror på det som står i det nye testamentet og tror det finnes snareveier utenom kirken.

Siden jeg er litt usikker på hva du egentlig mener med det vil jeg få legge til følgende fra 1.Joh 1:9 "Dersom vi bekjenner våre synder, er han trofast og rettferdig, så han forlater oss syndene og renser oss fra all urettferdighet."

Men hva sier Bibelen om hvordan denne bekjennelsen må skje? Det sies inget sted i Bibelen at man må bekjenne sine synder for en annen fullmaktsinnehaver enn Gud, Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd.

Synder som bekjennes for Gud behøver ikke bekjennes for noen menneskelig "fullmaktsinnehaver" slik du antyder, og da regner jeg med at du sikter til prestestanen og det fortrinnsvis innen Den Katolske Kirke sidenn det er de som har denne læren om menneskelig "fullmaktsinnehaver".

Hva mener du egentlig med "tror det finnes snarveier utenom kirken? En før meg stilte deg det samme spørsmål, men jeg har ikke sett noe svar ennå?


Tror du Apostlene og deres arvtagere ettergav folks synder "in blanco" ?

Kirken (Menigheten) er Jesu Kristi legeme og har Jesu Kristi ånd.
Den kan ikke omgås, den er en del av veien til Faderen.


Jeg er verdens lys. >>> Dere er verdens lys!

[Redigert den 20-11-2008 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-11-2008 kl 15:07


Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

IHS skrev: Tilgivelsen og mottagelsen av Den Hellige Ånd er ikke betingelsesløs.

"For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det."

Betyr ikke at man kan kaste perler for svin eller gi det hellige til hundene.


Da fatter jeg ikke hvorfor du er her.

Hvis du leser Bibelen så får du et greit inntrykk av at dette er en sak mellom Gud og menneske. Hadde du ikke visst om DKK så ville en aldri ha tenkt tanken at man trenger noe slikt.

Jeg er enig at du trenger en mellommann og da så finnes det bare EN som er brukelig til det. Det er Yesuah, Guds Sønn. Han er vår Mellommann og Garantist.

Disse baal prestene fra DKK er ikke aktuelle i det hele tatt. De er ubrukelig i en hver sammenheng i forhold til Frelsen.


Tror ikke dette vil komme gjennom ildprøven (skjærsilden) Viking

Herrens dag skal gjøre det klart, for den åpenbarer seg med ild, og ilden skal prøve hvordan den enkeltes verk er. Om det byggverket noen har reist, blir stående, skal han få sin lønn. Dersom det brenner opp, må han lide tapet. Selv skal han bli frelst, men bare som gjennom ild.

PS: De blå bokstavene er linket til Bibelen




Sitat:


3:10 According to the grace of God which is given unto me, as a wise masterbuilder, I have laid the foundation, and another buildeth thereon. But let every man take heed how he buildeth thereupon.

3:11 For other foundation can no man lay than that is laid, which is Jesus Christ.

3:12 Now if any man build upon this foundation gold, silver, precious stones, wood, hay, stubble;

3:13 Every man’s work shall be made manifest: for the day shall declare it, because it shall be revealed by fire; and the fire shall try every man’s work of what sort it is.

3:14 If any man’s work abide which he hath built thereupon, he shall receive a reward

3:15 If any man’s work shall be burned, he shall suffer loss: but he himself shall be saved; yet so as by fire.

3:16 Know ye not that ye are the temple of God, and that the Spirit of God dwelleth in you?

3:17 If any man defile the temple of God, him shall God destroy; for the temple of God is holy, which temple ye are.

3:18 Let no man deceive himself. If any man among you seemeth to be wise in this world, let him become a fool, that he may be wise.

3:19 For the wisdom of this world is foolishness with God. For it is written, He taketh the wise in their own craftiness.

3:20 And again, The Lord knoweth the thoughts of the wise, that they are vain.

3:21 Therefore let no man glory in men. For all things are yours;

3:22 Whether Paul, or Apollos, or Cephas, or the world, or life, or death, or things present, or things to come; all are yours;

3:23 And ye are Christ’s; and Christ is God’s.


Jeg finner ingenting om denne skjærsilden, og jeg er glad for det.

Det er akkurat her DKK har "fusket i faget", det blir et stort bål når datter av Babylon skal brenne.

.

[Redigert den 20-11-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2008 kl 15:32


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:

IHS skrev: Tilgivelsen og mottagelsen av Den Hellige Ånd er ikke betingelsesløs.

"For intet har dere fått det, for intet skal dere gi det."

Betyr ikke at man kan kaste perler for svin eller gi det hellige til hundene.


Da fatter jeg ikke hvorfor du er her.

Hvis du leser Bibelen så får du et greit inntrykk av at dette er en sak mellom Gud og menneske. Hadde du ikke visst om DKK så ville en aldri ha tenkt tanken at man trenger noe slikt.

Jeg er enig at du trenger en mellommann og da så finnes det bare EN som er brukelig til det. Det er Yesuah, Guds Sønn. Han er vår Mellommann og Garantist.

Disse baal prestene fra DKK er ikke aktuelle i det hele tatt. De er ubrukelig i en hver sammenheng i forhold til Frelsen.


Tror ikke dette vil komme gjennom ildprøven (skjærsilden) Viking

Herrens dag skal gjøre det klart, for den åpenbarer seg med ild, og ilden skal prøve hvordan den enkeltes verk er. Om det byggverket noen har reist, blir stående, skal han få sin lønn. Dersom det brenner opp, må han lide tapet. Selv skal han bli frelst, men bare som gjennom ild.

PS: De blå bokstavene er linket til Bibelen




Sitat:


3:10 According to the grace of God which is given unto me, as a wise masterbuilder, I have laid the foundation, and another buildeth thereon. But let every man take heed how he buildeth thereupon.

3:11 For other foundation can no man lay than that is laid, which is Jesus Christ.

3:12 Now if any man build upon this foundation gold, silver, precious stones, wood, hay, stubble;

3:13 Every man’s work shall be made manifest: for the day shall declare it, because it shall be revealed by fire; and the fire shall try every man’s work of what sort it is.

3:14 If any man’s work abide which he hath built thereupon, he shall receive a reward

3:15 If any man’s work shall be burned, he shall suffer loss: but he himself shall be saved; yet so as by fire.

3:16 Know ye not that ye are the temple of God, and that the Spirit of God dwelleth in you?

3:17 If any man defile the temple of God, him shall God destroy; for the temple of God is holy, which temple ye are.

3:18 Let no man deceive himself. If any man among you seemeth to be wise in this world, let him become a fool, that he may be wise.

3:19 For the wisdom of this world is foolishness with God. For it is written, He taketh the wise in their own craftiness.

3:20 And again, The Lord knoweth the thoughts of the wise, that they are vain.

3:21 Therefore let no man glory in men. For all things are yours;

3:22 Whether Paul, or Apollos, or Cephas, or the world, or life, or death, or things present, or things to come; all are yours;

3:23 And ye are Christ’s; and Christ is God’s.


Jeg finner ingenting om denne skjærsilden, og jeg er glad for det.

Det er akkurat her DKK har "fusket i faget", det blir et stort bål når datter av Babylon skal brenne.


3:13 Every man’s work shall be made manifest: for the day shall declare it, because it shall be revealed by fire; and the fire shall try every man’s work of what sort it is.

3:14 If any man’s work abide which he hath built thereupon, he shall receive a reward

3:15 If any man’s work shall be burned, he shall suffer loss: but he himself shall be saved; yet so as by fire.


Viking, fire = ild

ildprøven (skjærsilden) er en realitet

Her blir det nok skjært bort en hel del

[Redigert den 20-11-2008 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-11-2008 kl 15:53


Jeg er helt klar over hva som står i den biten av skriften.

Men fra å skrive "ILD" eller skrive "SKJÆRSILD" der ligger et hav av forskjell:

ILD:

Sitat:

Begrepet ild betegner en form for oksidasjon med flammedannelse, der det oppstår både lys og varme.

Ild er en hastig selvforsterkende oksidasjonsprosess der brennbare gasser dannes ut fra et brensel:
C + O2 -> CO2
Dette er en eksoterm reaksjon.



SKJÆRSILD:
Sitat:

Skjærsilden eller purgatoriet er i følge katolsk lære en renselse som frelste sjeler må gjennomgå før oppstandelsen. Pinen kan forkortes gjennom egne eller andres gode gjerninger, eller ved sjelemesser.

Alle sjeler som skal gjennom skjærsilden kommer til Himmelen, den er altså ikke en slags mildere form av Helvete.

Læren om skjærsilden har sin bakgrunn i gammel jødisk tro, og er reflektert i 2. Makkabeerbok, som av katolikker regnes som del av Det gamle testamente. I 2. Makkabeerboks 12. kapittel finner vi et historisk bevis på at jødene bad for sine avdøde. Det handler om den heltemodige Judas makkabeeren, som fører sine menn i krig mot Israels fiender. Noen få jøder faller i makkabeernes hær. Det viser seg senere at de bærer hedenske amuletter under klærne. Dette var en synd som Loven forbød. Judas samler da inn 2000 drakmer sølv og sender dem til Jerusalem for at prestene i tempelet skal bære frem et syndoffer for de falne så de kan bli forløst fra sine synder. Denne skikk - å be og ofre for de avdøde - blir her betegnet som en from og gudfryktig handling.




Men i nytestamentlig tid har intet behov for slikt.

.

[Redigert den 20-11-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
IHS
Juniorveteran
****




Innlegg: 360
Registrert: 3-12-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2008 kl 16:04


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Sitat:
Opprinnelig postet av IHS
3:13 Every man’s work shall be made manifest: for the day shall declare it, because it shall be revealed by fire; and the fire shall try every man’s work of what sort it is.

3:14 If any man’s work abide which he hath built thereupon, he shall receive a reward

3:15 If any man’s work shall be burned, he shall suffer loss: but he himself shall be saved; yet so as by fire.


Viking, fire = ild

ildprøven (skjærsilden) er en realitet

Her blir det nok skjært bort en hel del

Jeg er helt klar over hva som står i den biten av skriften.


Da blir i så fall ildprøven ingen overraskelse for deg, eller ?







[Redigert den 20-11-2008 av IHS]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 20-11-2008 kl 17:46


Jeg setter ingen lit til noe av det dkk serverer. Bare se rundt om der katolikkene rår og har rådd.

Nei takk.


Sitat:

Skjærsilden. Kirken lærte at sjelen måtte renses for all synd før før den kunne komme til himmelen. Renselsen foregikk i skjærsilden, som var et forferdelig sted. Tiden i skjærsilden kunne forkortes dersom presten leste sjelemesser for folk. Mange gav store gaver eller testamenterte deler av eiendommen sin til kirken for at presten skulle lese riktig mange sjelemesser for dem. Slik fikk kirken del i enda flere store rikdommer.
(Kristendomsboka 6)





Sitat:

Pave Innocens 3. (1198—1216), som var en av middelalderens mektigste paver, beskrev makten sin slik: - Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Liksom månen får sitt lys fra sola, får keisere og konger sin makt fra paven.
(Kristendomsboka 6)


[Redigert den 20-11-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 21-11-2008 kl 00:42


Sitat:

Børre Knutsen (avskjediget prest i den Lutherske Kirke) går inn for å innføre den såkalte «nøkkel-makten», hvor presten kan tilgi synd. Dette er katolske trekk, og har ingen rot i Kristi lære.

Hvis jeg for eksempel har stjålet en parabolantenne fra en person, skal jeg ikke gå til presten for å bekjenne min synd og få tilgivelse av ham. Nei, Bibelen sier at jeg skal gå til den personen jeg har stjålet parabolantenna fra, og ordne opp med ham. Jeg skal også legge saken fram for Gud, og få den endelige tilgivelsen der, gjennom Jesus Kristus, når jeg vender meg til Ham i ydmykhet, innrømmer min feil, angrer og ber om tilgivelse for min synd. (Lukas evangeliums 17. kapittel, versene 3-4) Det er Guds Ord vi skal bruke til å løse og binde.

Både frimurerne, Børre Knutsen og den Katolske Kirke oppfordrer til å gå til presten for å skrifte og be om tilgivelse hos presten. Dette er katolsk og ubibelsk.

Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 21-11-2008 kl 01:20


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jeg finner ingenting om denne skjærsilden, og jeg er glad for det.

Det er akkurat her DKK har "fusket i faget", det blir et stort bål når datter av Babylon skal brenne.


Sidan du ikkje finn noko om skjærselden i den teksten, kan du då fortelje oss kva skjærselden er? (Viss ikkje, så kan du jo heller ikkje kritisere det.)




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 21-11-2008 kl 09:07


Det har jeg skrevet om tidligere i tråden, løft blikket litt.

Har du virkelig ikke funnet "løgn, løgn og atter løgn" etter meg K-mann. Du lovet å avsløre meg. Hittentil så har du levert 0,00. Altså bare en fornærmende gest.

Egentlig så har du bare avslørt deg selv.

Et lite utdrag fra DKK katekismen om skjærsilden:


Sitat:

DEN ENDELIGE RENSELSE - SKJÆRSILDEN

1030. De som dør i Guds vennskap og nåde, men er ikke fullkomment renset, gjennomgår - selv om deres evige frelse er sikret - etter døden en renselse, slik at de kan få den hellighet som er nødvendig for å kunne gå inn til himmelens glede.

1031. Denne endelige renselse av de utvalgte, som er helt forskjellig fra den straff de fordømte gjennomgår, kaller Kirken purgatoriet (skjærsilden). Kirken har formulert læren angående purgatoriet særlig ved konsilene i Firenze og i Trento. Kirkens tradisjon, under henvisning til visse skriftsteder, taler om en rensende ild (skjærsild).

"Hva visse mindre synder angår, får vi tro at før dommen finnes en skjærsild, etter det Han, som er sannheten, hevder når han sier at den som spotter den Hellige Ånd ikke skal bli tilgitt, hverken i denne verden eller i den kommende (Matt 12,31). Av dette utsagnet kan vi forstå at det finnes visse synder som kan tilgis i denne verden, og visse andre i den kommende."

1032. Denne læren støtter seg også på skikken å be for de avdøde som allerede Den hellige skrift nevner: "Derfor ordnet han (Judas Makkabeeren) med dette sonofferet for de døde, så de kunne bli løst fra sin syndeskyld (2 Makk 12, 45)." Fra de tidligste tider har Kirken æret de avdødes minne og båret frem forbønner for dem, særlig det eukaristiske offer, slik at de kan nå frem til det salige syn etter å ha vært renset. Kirken anbefaler også almisser, avlat og botsøvelser til fordel for de avdøde.

"La oss komme dem til hjelp og la oss komme dem i hu. Dersom Jobs sønner fikk gjort soning for seg ved sin fars brennoffer, hvorfor skulle vi tvile på at våre offer for de døde kan bringe dem en smule trøst? La oss ikke nøle med å hjelpe dem som er gått bort, og bære frem våre bønner for dem."


Oppslagsverket "Cathol Encyclopedia" forklarer at katolsk teologi inneholder et dogme om opplagring av gode gjerninger som mennesker har samlet i en nådekonto. Jomfru Maria og helgnene er blant de som gjorde mer gode gjerning enn de selv trengte for egen frelse. Disse gjerningene kan kjøpes av som selv ikke har gjort nok gode handlinger. Å minne leserne om at denne læren både er blasfemisk og ubibelsk, skulle være unødvendig. Svindel er et uttrykk som passer bedre.



http://www.mensviventer.no/mvv5/svindel.htm






[Redigert den 21-11-2008 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Praxis
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1751
Registrert: 21-11-2004
Brukeren er frakoblet

Humør: ved Ånd, ikke Makt

[*] opprettet den 25-11-2008 kl 14:54
Re-katolisering en gros


Sitat:

Konservative lutherske prester og teologer lar seg konvertere
til pavekirken, i et tempo som neseblod-lekkasje.

http://forum.apologetisk.net/viewthread.php?tid=2015#pid2208...



Her har danske Tagryggen sin kommentar til hvordan
vatikanet med sakralmagiske kraftmidler
tauer inn det lutherske kirkeapparat, med hyrder og legsauer,
til sin systematisk relevante plass under pavens stav og kappe:

http://www.tagryggen.dk/show_article.php?num=400

tidligere varsling:
Sitat:

DEN EKUMENISKE VIRKSOMHET SKULLE FØRE ALLE KIRKESAMFUNN TILBAKE
TIL ENHETEN MED ROMA

Da Romerkirken satte igang det ekumeniske programmet, til oppfølging
av det 2. Vatikankonsil i 1960-årene, lød det rettfrem fra Rom at
hun slett ikke hadde til hensikt å forandre sine dogmer.
Men at målet var å hente de "atskilte" troende inn i en enhet med
vatikanet.

ROME REAFFIRMS ITS SUPERIORITY ->

tråden Ekumenisme og enhetstenkning, paven i sentrum ->




Dere tok ikke vare på det som var å vareta i mine helligdommer;
men dere satte andre i stedet for dere
til å ta vare på det jeg ville ha varetatt i min helligdom.

(Esek 44)
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  2

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen