Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
 Sider:  1  
Forfatter: Tittel: "The Witch of Endor" Hva skjer når du dør?
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2005 kl 16:33
"The Witch of Endor" Hva skjer når du dør?


Spørsmålet om hva som skjer når vi dør er et emne som berører flere sider av vår tro. Selv om dette av mange regnes som et adiafora-spørsmål (spørsmål uten frelsesbetydning), er det min oppfatning at det kan ha noe å si for vårt gudsbilde. I en tid med mange overnaturlige manifestasjoner i religiøse forsamlinger er det også av vital betydning å forstå hvilke krefter som utfolder seg i disse mektige undergjerninger.

Det er mange meninger om dette, men det viktigste for oss som troende er å søke å finne ut hva som er Skriftens samlede lære om disse spørsmål.

Legger derfor ut to linker som etter min mening hører med til det som kalles sakelig informason om emnet. Så er det opp til oss å etterprøve dette om det holder mål.

http://www.truthaboutdeath.com/

Til høyre på denne siden under "The Witch of Endor" ligger et
live online-foredrag om emnet.

http://www.truthaboutdeath.com/history.asp

Her ligger det stoff om reformatorenes syn på saken.

mvh Bror



[Redigert den 20-11-2005 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-11-2005 kl 17:56
Doug Batchelor


Angående pastoren som forkynner på truthaboutdeath.com :

Doug Batchelor is an evangelist of the Seventh-day Adventist Church and author of several books including The Richest Caveman. His primary ministry is the worldwide satellite broadcast program "Amazing Facts," which is based in Sacramento, California. He pastors the Sacramento Central Seventh-day Adventist Church.

http://en.wikipedia.org/wiki/Doug_Batchelor

står også bak http://www.AmazingFacts.org/




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 30-11-2005 kl 19:08
Bak dødsrikets porter.


Da Lasarus var død, sa Jesus om ham: "Vår venn Lasarus er sovnet inn, men jeg skal gå og vekke ham."

I nøye harmoni med dette skriver Martin Luther: "Mennskets sjel sover, slik at alle sanser er likesom begravet, og graven er likesom en seng, som ikke har noe fælt eller ondt med seg. Det er derfor ingen pine på det sted hvor de døde kommer, men som man pleier og si: de hviler i fred. Likesom man ikke ser noen spor av smerte og slit hos dem som våkner opp av en søvn, selv om de ikke vet hva som i mellomtiden har foregått mens de sov, slik skal det også være ved vår død og oppstandelse. Vi farer bort og kommer frem igjen på den ytterste dag før vi merker det, vet heller ikke hvor lenge vi har sovet."
(Luthers Utførlige Utleggelse av 1 Mos, s, 1234.)

Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-12-2005 kl 23:42
Jesus løfte til røveren på korset.


En detalj i Jesus løfte til den ene røveren på korset gjengis på to måter i forskjellige bibeloversettelser. De fleste inneholder tanken at røveren ble med til Paradis den samme dagen. Andre, som f.eks. Rotherhams engelske, uttrykker at ordet "i dag" ikke sikter til tidspunktet for røverens belønning, men til at Jesus PÅ DENNE DAG gav løftet om evig liv. Meningsforskjellen oppstår ved at ikke alle bibeloversettelser har skilletegn på samme sted i teksten. Da Lukas skrev evangeliet på gresk, brukte han ingen skilletegn. De ble først tatt i bruk mye 1400 år senere.

Noen mener det spiller liten rolle NÅR den frelste røveren kommer til Paradis, hovedsaken er at han kommer dit. Og det har de jo rett i. Men den som leser Guds ord , søker en forklaring som ikke motsier andre bibeltekster. På den tredje dag etter korsfestelsen sier den oppståtte Jesus til Maria: "Jeg er ennå ikke faret opp til Faderen." Derfor kunne ikke Jesus ta røveren med til Paradis på langfredag, når han den følgende søndag enda ikke hadde vært der.
Rotherhams plasering av skilletegnene gir derfor teksten en mening som stemmer med Bibelen ellers.

Røveren bad ikke: Husk på meg når jeg dør! Nei, han sa:"Jesus, husk på meg når du kommer i ditt rike!" Det lovte Jesus og gjøre.

Synes bare det er greit å nevne dette siden denne hendelsen brukes for å forklare vidt forskjellige standpunkter
i emnet "Hva skjer når du dør?"

mvh Bror
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-1-2006 kl 20:03
Etter døden ......


Vi kjenner til flere ulike forklaringer til hva som skjer når mennesket dør, men hvem har den riktige forklaringen?

Jeg risikerer kanskje å provosere noen når jeg sier at jeg ser muligheten for at det ikke skjer det samme med alle når de dør. Grunnen til at jeg sier det bygger ikke på noen egenkomponert teori, men bygger på Bibelens samlede lære.

Vi kan sikkert slutte oss til at Bibelen lærer at for manges del vil det skje slik Bror beskriver. Men hvordan skal vi forstå de mange eksempler i Bibelen som forteller om mennesker som blir vekket opp fra de døde? Blir de vekket opp bare for å få noen år til for så å dø for andre gang? Jeg tror ikke det var tilfellet med alle de hensovede som ble vekket opp fra graven da Jesus døde på korset.

Vi har eksempler fra Bibelen på mennesker som er tatt levende opp til himmelen. Kan vi benekte at slikt fremdeles kan forekomme? Jeg tror ikke det.

Og hva med de som dør? Hvem kan med sikkerhet si at Bibelen lærer at alle uten untak vil sove i graven til Jesus kommer igjen?

Hva skal vi si om eksemplet med Moses. Vi kjenner ikke til at Moses stod opp fra de døde slik at han igjen fikk vandre noen dager til på denne jord. Men vi vet at Gud vekket Moses opp fra de døde og tok han opp til himmelen. Moses er levende hos Gud i dag.

Hvem kan med sikkerhet si at det ikke finnes flere eksempler på at mennesker tas opp til himmelen når de dør? Med de eksemplene Bibelen gir oss vil det være for vågalt å nekte for at Gud kan gjøre det samme i dag som han gjorde med Moses. Vi kan selvfølgeliog ha ulike tanker og teorier om det, men vi kan ikke med sikkerhet si at det er slik eller slik.

Jeg velger personlig å ikke ha noen bestemt oppfatning om hva som skjer med meg når jeg dør. Kanskje blir jeg å ligge i graven til Jesus vekker meg opp ved sin gjenkomst, eller kanskje vil jeg i samme øyeblikk som jeg dør slå opp øynene hjemme hos Gud? Jeg vet ærlig talt ikke og det er heller ikke så viktig for meg å vite det. Jeg føler meg trygg og er godt fornøyd med å slå meg til ro med at "jeg vet ikke".

Men ett vet jeg, og det er at når Gud tar meg hjem til seg er min glede blitt fullkommen uansett når og hvordan det skjer. Hvordan det nå enn vil skje - og når det enn måtte skje, så er det godt nok for meg!

Hilsen




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Deron
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 15
Registrert: 5-11-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-11-2007 kl 00:13


Kanskje vi aldri får vite kva eksakt som skjer når vi døyr? Ventar vi på domen? Søv vi medan vi ventar på at Herren skal vekkje oss frå dei daude?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-11-2007 kl 11:57


Sitat:
Opprinnelig postet av Deron
Kanskje vi aldri får vite kva eksakt som skjer når vi døyr? Ventar vi på domen? Søv vi medan vi ventar på at Herren skal vekkje oss frå dei daude?


Det er nok en overdrivelse dette med at noen skal pines i ildsjøen til evig tid.

Det hele beror på forståelsen av ordet som kan misforståes.
De som skal pines i ildsjøen er ingen andre en fortapelsens sønn, djevelen. Til evig tid! - Det står ikke for evig og alltid, men til den evige tid. Når den evige tid begynner er det ingen som er i ildsjøen lengre.

Av dødsrikets vold vil jeg frelse dem ut. Fra døden vil jeg forløse dem. Død hvor er din pest? Dødsrike, hvor er din sott?
- Anger er skjult for mine øyne* (*jeg angrer ikke det jeg har lovet.) Hos.13.14.

Og døden og dødsriket ble kastet i ildsjøen. Dette er den annen død: Ildsjøen. Åp.20.14

Dette er jo innlysende, døden er ikke mer, ingen går fortapt i det hele tatt, ikke engang fortapelsens sønn.!

Men nå ber jeg dere være ved godt mot, for ikke en sjel blant dere skal gå tapt, men bare skipet. Apg.27.22

Skipet sikter til et bestemt land.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Deron
Juniormedlem
*


Avatar


Innlegg: 15
Registrert: 5-11-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-11-2007 kl 19:53


Dette er vrøvl, Lexus. Du støttar deg på enkelte bibelvers som er rive ut av samanhengen. Du har ikkje heile Bibelen med deg i det du seier.

Det verset i Johannes' Openberring som du siterer, skjer fyrst etter at Jesus har kome attende til jorda. Det er dauden i kjøtet som dør, ikkje den andelege dauden.

Vi har og mange vers frå Bibelen som åtvarar mot fortapinga:
Eg har brukt bibelen.no og den nynorske oversetjinga.

Sitat:
Op 19;20 - Men dyret vart fanga saman med den falske profeten, han som tente dyret og gjorde under og med dei forførte alle som tok merket til dyret og tilbad biletet av det. Begge vart kasta levande i eldsjøen som brenn med svovel.


Sitat:
Matt 25;31: Men når Menneskesonen kjem i sin herlegdom og alle englane med han, då skal han sitja på trona i sin herlegdom. 32 Alle folkeslag skal samlast framfor han, og han skal skilja dei frå kvarandre, som ein gjetar skil sauene frå geitene, 33 og setja sauene på si høgre side og geitene på si venstre.
34 Så skal kongen seia til dei på høgre sida: 'Kom hit, de som er velsigna av Far min, og ta i arv det riket som er gjort i stand til dykk frå verda vart grunnlagd. 35 For eg var svolten, og de gav meg mat; eg var tørst, og de gav meg drikke; eg var framand, og de tok imot meg; 36 eg var naken, og de kledde meg; eg var sjuk, og de såg til meg; eg var i fengsel, og de vitja meg.' 37 Då skal dei rettferdige svara: 'Herre, når såg vi deg svolten og gav deg mat, eller tørst og gav deg drikke? 38 Når såg vi deg framand og tok imot deg, eller naken og kledde deg? 39 Og når såg vi deg sjuk eller i fengsel og vitja deg?' 40 Men kongen skal svara dei: 'Sanneleg, eg seier dykk: Alt de gjorde mot eit av desse minste syskena mine, det gjorde de mot meg.'
41 Så skal han seia til dei på venstre sida: 'Gå bort frå meg, de som er forbanna, til den evige elden som er gjord i stand for djevelen og englane hans. 42 For eg var svolten, men de gav meg ikkje mat; eg var tørst, men de gav meg ikkje drikke; 43 eg var framand, men de tok ikkje imot meg; eg var naken, men de kledde meg ikkje; eg var sjuk og i fengsel, men de såg ikkje til meg.' 44 Då skal dei svara: 'Herre, når såg vi deg svolten eller tørst eller framand eller naken eller sjuk eller i fengsel utan å hjelpa deg?' 45 Men han skal svara dei: 'Sanneleg, eg seier dykk: Alt de ikkje gjorde mot ein av desse minste, det har de heller ikkje gjort mot meg.' 46 Så skal dei gå bort til evig straff, og dei rettferdige til evig liv.»


Dette og mange andre bibelvers gjer det klinkande klart at det finst to utgangar frå dette livet. Ei frelse og ei fortaping. Dei som høyrer Jesus til vert frelste, medan dei som ikkje høyrer han til, går bort til evig straff.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-11-2007 kl 21:13


Sitat:
Opprinnelig postet av Deron
Dette er vrøvl, Lexus. Du støttar deg på enkelte bibelvers som er rive ut av samanhengen. Du har ikkje heile Bibelen med deg i det du seier.

Det verset i Johannes' Openberring som du siterer, skjer fyrst etter at Jesus har kome attende til jorda. Det er dauden i kjøtet som dør, ikkje den andelege dauden.

Vi har og mange vers frå Bibelen som åtvarar mot fortapinga:
Eg har brukt bibelen.no og den nynorske oversetjinga.

Sitat:
Op 19;20 - Men dyret vart fanga saman med den falske profeten, han som tente dyret og gjorde under og med dei forførte alle som tok merket til dyret og tilbad biletet av det. Begge vart kasta levande i eldsjøen som brenn med svovel.



Etter som jeg forstår, henger hele Bibelen sammen til en bok, og endetiden forklares fra side en i Skriften.

Jes.46.9-10: Det er jeg som fra begynnelsen forkynner enden.

Det er delvis riktig det du sier om Menneskesønnen, men Menneskesønnen kommer førut for Jesus som er det samme som Den Hellige Ånd, se Luk.12.10.

Menneskesønnen kommer ikke før i endetiden, Deron, han skal bo blant skorpioner, Esek.2.6.
Disse hører med til endetidens tegn under den 5. basun, Åp.9.3 og med henvisning til 2.m.10.12-15.

Jesu første komme vil vi forakte:

Jesus sier: Jeg er det sanne vintre, og min Far er vingårdsmannen. Joh.15.1

Har du lest om vintreet?
Det var fra først av en kvist - vi så ham, men han hadde ikke utseende så vi kunne ha vår lyst i ham. Jes.53.2

Den videre fortellingen om kvisten som ble til et piletre for at det skulle vokse hurtig og ble til et vintre finner du hos Esek.17.k.

Dersom dette har hendt, må du fortelle meg hvor og når?

Når det så gjelder de som skal gå fortapt finner du det hos Joh.17.12:
Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, som du har gitt meg. Jeg voktet dem, men ingen av dem gikk fortapt, uten fortapelsens sønn - for at Skriften skulle bli oppfylt.

La ingen bedra dere på noe vis! For først må frafallet komme, og syndens menneske* åpenbares, fortapelsens sønn.

I min databibel str det en anmerkning bak syndens menneske* som forklarer at det er antikrist!

Jeg trekker tilbake utsagnet om fortapelsens sønn, da jeg ikke har noen grunn til å gå vider med det.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 7-11-2007 kl 21:26


P.S. Jeg glemte å sjekke tilleggeteksten til ditt innlegg:
Matt.25.46:
Og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv. - Hevisninger: Dan.12.2, Joh.5.29, Apg.24.15, 2.Kor.5.10.

Apg.24.15: Og jeg har det håp til Gud, som også disse selv venter på, at det skal finne sted en oppstandelse både av rettferdige og urettferdige.

[Redigert den 7-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 7-11-2007 kl 21:55


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
............
Har du lest om vintreet?
Det var fra først av en kvist - vi så ham, men han hadde ikke utseende så vi kunne ha vår lyst i ham. Jes.53.2

Den videre fortellingen om kvisten som ble til et piletre for at det skulle vokse hurtig og ble til et vintre finner du hos Esek.17.k.

Dersom dette har hendt, må du fortelle meg hvor og når?


Hei Lexus
Hvis vi leser videre i Jesaja 53 finner vi følgende uttalelse, som uten tvil er om den kommende Messias som er den samme som Jesus Kristus som ble født her på jorden for nesten 2000 år siden. Det har altså allerede skjedd det du sier ennå ikke har skjedd:
Jes 53:4-6
4 Sannelig, våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret. Men vi aktet ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig.
5 Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.
6 Vi fór alle vill som får, vi vendte oss hver til sin vei. Men Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme ham.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 8-11-2007 kl 00:29


Jeg hiver meg inn... ;)

Jeg er enig med Lexus angående Ilsjøen.
Helvete (De fortaptes region) vil kastes i
ildsjøen og der vil de lide den andre død:
Utslettelse!

Denne pinen i Ilsjøen er nødt til å ha en
ende. Den må foregå i tid. Hvorfor det?

Fordi den eneste som kan eksistere til
evig tid er Gud, og de som har Guds liv i
seg.

Evig liv er ikke et spørsmål om geografi.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-11-2007 kl 08:56


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
............
Har du lest om vintreet?
Det var fra først av en kvist - vi så ham, men han hadde ikke utseende så vi kunne ha vår lyst i ham. Jes.53.2

Den videre fortellingen om kvisten som ble til et piletre for at det skulle vokse hurtig og ble til et vintre finner du hos Esek.17.k.

Dersom dette har hendt, må du fortelle meg hvor og når?


Hei Lexus
Hvis vi leser videre i Jesaja 53 finner vi følgende uttalelse, som uten tvil er om den kommende Messias som er den samme som Jesus Kristus som ble født her på jorden for nesten 2000 år siden. Det har altså allerede skjedd det du sier ennå ikke har skjedd:
Jes 53:4-6
4 Sannelig, våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret. Men vi aktet ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig.
5 Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.
6 Vi fór alle vill som får, vi vendte oss hver til sin vei. Men Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme ham.


Godt gjort wbrochs at du allerede her ser Kristusskikkelsen!

Jesus sa aldri at han var en kvist, men dette er forløperen til vintreet som jeg spurte om.

Fortellingen om vitreet ble henvist til Esek.17.k. og la oss ikke
narres av disse 2000 årene, de er mennerskers feilbarlige utregninger, som det ikke står noen steder om i Skriften.

La oss heller lese fortellingen om vintreet å se om dette har hendt.

Vintreet, Esek.17.k.
Herrens ord kom til meg, og de lød så:
Menneskesønn! Sett fram en gåte for Israels hus og tal til dem i en lignelse.
Du skal si: Så sier Herren Herren: Den store ørnen med store vinger og lange vingefjær, med full fjærham og brokete farger, kom til Libanon og tok bort toppen av sederen.
Den brøt av den øverste kvisten og førte den til kjøpmannslandet og satte den i kremmerstaden.
Så tok den et skudd av landets vekster og satt det i dyrket mark. Den plantet det på et sted hvor det var mye vann.
Den satte det liksom et piletre.
Det vokste opp og ble til et vintre som satte grener og skjøt løvrike kvister.
Men det var en annen stor ørn med store vinger og mange fjær, og se, vintreet bøyde sine røtter bort imot den. Fra det jordstykket det var plantet i, strakte det sine ranker bort til den, for at den skulle vanne det.
Si: Så sier Herren Herren: Skal det trives? Skal han ikke rykke røttene opp og rive frukten av, så alle dets spirende blad tørker bort? Det trenges ikke stor styrke og mye folk til å rive det opp med rot.

La meg så gjenta hva Jesus også sa om vintreet, det gjelder å få med seg alt om vintreet:
Joh.15.5: Jeg er vintreet, dere er grenene...

Altså blir bladene på disse svidd av, det er oss.

Vi tar en titt på tolkningen, Esek.17.12-18:
Si til den gjenstridige ætten (kvisten): Vet dere ikke hva dette er?
Si: Se, Babels konge kom til Jerusalem og tok kongen og høvdingen og førte dem med seg i Babel.
Han tok en av kongeætten og gjorde en pakt med ham og tok ham i ed, og de mektige i landet tok ham med seg for at det ikke skulle være et uanseelig kongerike og ikke opphøye seg, men holde pakten med ham og bli stående.
Men han falt fra ham og sendte sine bud til Egypt, for at de skulle gi ham hester og mye folk. Skal han ha fremgang? Skal den som gjør noe slikt, slippe unna?
Så sant jeg lever, sier Herren Herren: Han skal dø i Babel, i det landet til den kongen som gjorde ham til konge, for han ringaktet eden han gav ham, og brøt pakten han sluttet med ham.
Farao skal ikke komme ham til hjelp i krigen med en stor hær og mye folk, når det blir kastet opp en vold og bygd skanser for å utrydde mange liv.
Han foraktet eden og brøt pakten, enda han hadde gitt hånden på det. Alt dette har han gjort, han skal ikke slippe unna.

Dette er historien om vintreet, men enda er ikke Kristus kommet, når han kommer er det for å redde en ødelagt verden.
Forløperen til Kristus gjør gale ting som får konsekvenser for verden (se under Immanuel Jes.7.14-25), fordi han tilhører en gjenstridig ætt som etter hvert skal få erfaring i at det gode er bedre enn det vonde, og han vil med tiden få et nytt navn som bare gjør gode gjerninger, Kristus, og han tilgir alle, fordi han i fortid har båret på synder lik våre. Men straffen ble tillagt ham, for at vi skulle kunne stifte fred, og den har altså ennå ikke kommet, enig?

Eller som han sier til kvinnen ved brønnen: Hvem vil kaste den første steinen?

Og Skriften ble oppfylt, som sier: Og han ble regnet blant ugjerningsmenn. (Mark.15.28)

Og du tror meg sikkert ikke, men jeg lar skriften selv avsløre
antikrist:
En niding, en ugjerningsmann er den som går omkring med en falsk munn. (Ord.6.12)

[Redigert den 8-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-11-2007 kl 12:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

Godt gjort wbrochs at du allerede her ser Kristusskikkelsen!

[Redigert den 8-11-2007 av Lexus]


Det jeg ser er at teksten jeg viste til i Jesaja 53 er en profeti som taler frem mot Jesus Kristus.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-11-2007 kl 13:16


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Det jeg ser er at teksten jeg viste til i Jesaja 53 er en profeti som taler frem mot Jesus Kristus.


Ja, men du poengterer at dette skjedde for 2000 år siden, noe som ikke er riktig.

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Hei Lexus
Hvis vi leser videre i Jesaja 53 finner vi følgende uttalelse, som uten tvil er om den kommende Messias som er den samme som Jesus Kristus som ble født her på jorden for nesten 2000 år siden. Det har altså allerede skjedd det du sier ennå ikke har skjedd:
Jes 53:4-6
4 Sannelig, våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret. Men vi aktet ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig.
5 Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.
6 Vi fór alle vill som får, vi vendte oss hver til sin vei. Men Herren lot den skyld som lå på oss alle, ramme ham.


Nok en gang vil jeg poengtere at dateringen av Kristi komme er feil.

Og Jesus kom inn i Jeriko og var på vei gjennom byen (Luk.19.1)

Det er bare det at det fantes ingen by ved navn Jeriko for 2000 år siden

http://www.bibleplaces.com/jericho.htm

Den er bygd opp og ødelagt en rekke ganger og dateringer som er gjort viser at det er en av verdens eldste byer, ca 7000 år.
Den ble ødelagt i slutten av mellombronsealderen, tidlig i det 16. Århundre f.Kr., bygd opp igjen omkring 1400 f.Kr., og igjen ødelagt omkring 1325 f.Kr.

Men når vi ser at denne byen bygges opp igjen er dette et tegn til den tiden Jesus vil være her på jorden, for byen skal bygges opp igjen. Se Josva 6.26.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-11-2007 kl 19:27


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Det jeg ser er at teksten jeg viste til i Jesaja 53 er en profeti som taler frem mot Jesus Kristus.

Ja, men du poengterer at dette skjedde for 2000 år siden, noe som ikke er riktig.

Skal vi være pirkete så var Jesus mellom 10 og 13 år gammel for 2000 år siden.:saint:

Siden vi tar feil med hensyn til når ting skjedde, kan du da fortelle oss Når Jesus Kristus døde for våre synder om det ikke var for ca 1977-1980 år siden?

Det er nemlig så lenge siden det var om man tar hensyn til at kalenderen er mellom 4 til 6 år for sen. Historiske kilder bekrefter at når det ble bestemt at det skulle avholdes manntall var det også den tiden at Herodes og gjengen var var herrer i området, slik skriften sier. I Lukas kapittel 2 står det at da Jesus ble født var det Augustus som var keiser i Roma og Kvirinius var landshøvding i det som da var Syria.
I Matteus kapittel 27 st det at når Jesus døde var Pontius Pilatus landshøvding i Judea

Og siden Jesus var 33 år da han døde, så døde han for ca 1977-1980 år siden. Tre dager etter det igjen hadde han stått opp fra de døde.

Hvis dette ikke stemmer, kan du da fortelle oss hva det er som stemmer? Når Døde kristus for våre synder?




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 8-11-2007 kl 21:35


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu

Skal vi være pirkete så var Jesus mellom 10 og 13 år gammel for 2000 år siden.:saint:

Siden vi tar feil med hensyn til når ting skjedde, kan du da fortelle oss Når Jesus Kristus døde for våre synder om det ikke var for ca 1977-1980 år siden?

Det er nemlig så lenge siden det var om man tar hensyn til at kalenderen er mellom 4 til 6 år for sen. Historiske kilder bekrefter at når det ble bestemt at det skulle avholdes manntall var det også den tiden at Herodes og gjengen var var herrer i området, slik skriften sier. I Lukas kapittel 2 står det at da Jesus ble født var det Augustus som var keiser i Roma og Kvirinius var landshøvding i det som da var Syria.
I Matteus kapittel 27 st det at når Jesus døde var Pontius Pilatus landshøvding i Judea

Og siden Jesus var 33 år da han døde, så døde han for ca 1977-1980 år siden. Tre dager etter det igjen hadde han stått opp fra de døde.

Hvis dette ikke stemmer, kan du da fortelle oss hva det er som stemmer? Når Døde kristus for våre synder?


Jeg kan selfølgelig ikke oppgi når han døde når så ikke har skjedd enda, jeg er da ikke synsk!
Du kan kanskje regne baklengs hvis du vet hvilket år den siste dag er, Marta bekreftet at hun visste at han skulle oppstå på den siste dag. Joh.11.24
Da trekker du fra de år Jesu var død, sa jeg år?
Javisst, Bibelen har en annen regnemåte, en dag er tusen år i Herrens øyne, solbu. (2.Pet.3.8)
Da trekker du bare fra 3000 tusen år fra den siste dag, så får du vite når Jesu døde.

Dersom du trenger en bekreftelse på dette kan du slå opp i Apokryfene på side 590-91 dersom du har boken, Kap.10.40-48; det står under 4. Esra, tolkning av fjerde syn, sitat:

For litt siden så du en kvinne som sørget, og som du prøvde å trøste. Nå ser du ikke lenger en kvinne, men en by som bygges.
Hun fortalte deg om det som var skjedd med hennes sønn.
Forklaringen er denne:
Kvinnen du så, er Sion som du nå ser som en by. Det hun fortalte, at hun hadde vært barnløs i tretti år, det betyr at det i Sion ikke ble ofret i tre tusen år. Men etter tre tusen år bygde Salomon byen og bar fram ofre. Det var øyeblikket da den ufruktbare kvinnen fødte sin sønn.
Og da hun fortalte at hun hadde oppdratt ham med stor møye, siktet det til tiden da Jerusalem var bebodd.
Da hun fortalte om den ulykke som rammet henne da sønnen gikk inn i brudekammeret og døde, pekte dette på Jerusalems ødeleggelse.
Stat slutt.
*10.45: i tre tusen år: så i følge de fleste tekstvitner; den latinske teksten har tre år.

La meg da få spørre deg, solbu, dersom dette allerede har skjedd, når var det da sønnen gikk inn i brudekammeret?

Og du hoppet elegant over mitt spørsmål om hvordan Jesus kunne dra gjennom byen Jeriko som ble lagt i ruiner siste gang for snart 3500 år siden?

[Redigert den 8-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 8-11-2007 kl 23:36


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
.......
Ja, men du poengterer at dette skjedde for 2000 år siden, noe som ikke er riktig.
........
Nok en gang vil jeg poengtere at dateringen av Kristi komme er feil.

Og Jesus kom inn i Jeriko og var på vei gjennom byen (Luk.19.1)

Det er bare det at det fantes ingen by ved navn Jeriko for 2000 år siden

http://www.bibleplaces.com/jericho.htm

Den er bygd opp og ødelagt en rekke ganger og dateringer som er gjort viser at det er en av verdens eldste byer, ca 7000 år.
Den ble ødelagt i slutten av mellombronsealderen, tidlig i det 16. Århundre f.Kr., bygd opp igjen omkring 1400 f.Kr., og igjen ødelagt omkring 1325 f.Kr.


I romertiden var Jeriko en viktig handelsby, og Herodes den store bygde både palass, teater og sirkus der og her var det også han døde. Herodes den store ble jødenes konge år 39 f.Kr. og han levde i perioden 73 f.Kr. - år 4 f.Kr. Hvordan kunne Herodes den store bygge palass, teater og sirkus i Jeriko hvis byen ikke eksesterte på hans tid?

Sitat:
Men når vi ser at denne byen bygges opp igjen er dette et tegn til den tiden Jesus vil være her på jorden, for byen skal bygges opp igjen. Se Josva 6.26.


Med det du sier må konklusjonen nødvendigvis bli at vi ikke kan ha tillit til hva Bibelen sier, eller hva?

[Redigert den 8-11-2007 av wbrochs]

[Redigert den 8-11-2007 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-11-2007 kl 04:32


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Med det du sier må konklusjonen nødvendigvis bli at vi ikke kan ha tillit til hva Bibelen sier, eller hva?

Hvilket er vranglære. jeg greier ikke å se det på noen annen måte.:no:




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-11-2007 kl 08:53


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
I romertiden var Jeriko en viktig handelsby, og Herodes den store bygde både palass, teater og sirkus der og her var det også han døde. Herodes den store ble jødenes konge år 39 f.Kr. og han levde i perioden 73 f.Kr. - år 4 f.Kr.


Jeg savner dokumentasjon på slike påstander.

Min dokumentasjon er hentet fra Gyldendals store konversasjonsleksikon, der står det at byen Jeriko ble ødelagt igjen omkring 1325 f.Kr.
Rent arkeologisk er det derfor ikke mulig å si noe nærmere om Josvas erobring av byen Jeriko.

Det jeg tidligere har forklart angående bibelske navn, er at de er brukt i metaforer, altså historier - kanskje historiske og sanne, som igjen bygger på andre historier - altså kalt for lignelser, se gjerne 1.m.1.26 - mennesker i vårt bilde, etter vår lignelse.
Dette står da helt i begynnelsen av Skriften og gjelder for alle menneskene beskrevet i Bibelen, er det så vanskelig å oppfatte?

Eks.;
Jeg har talt til profetene, og har latt dem se syner i mengde. Og gjennom profetene har jeg talt i lignelser. (Hos.12.11)

Men som jeg helt fra starten av har fortalt - Bibelen oppklarer seg selv, som et godt eksemel ser vi at kvinnen Hagar, nevnt og fortalt om fra 1.m.16.1 og utover, videre i 1.m.21.9 og videre, 1.m.25.12.... er forklart som det Jerusalem som er i trelldom med sine barn. Gal.4.25



Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Hvordan kunne Herodes den store bygge palass, teater og sirkus i Jeriko hvis byen ikke eksesterte på hans tid?


Dermed faller historien om Herodes inn i en annen historie som sikter inn i fremtiden. (Se Josva 6.26)
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-11-2007 kl 08:57


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Med det du sier må konklusjonen nødvendigvis bli at vi ikke kan ha tillit til hva Bibelen sier, eller hva?

Hvilket er vranglære. jeg greier ikke å se det på noen annen måte.:no:


Bibelen forteller alltid sannheten, internett kan ikke konkurere med de bibelens Skrifter.

Også Apokryfene - Bibelens deuterkanoniske bøker tilhørte Bibelen engang.



[Redigert den 9-11-2007 av Lexus]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 9-11-2007 kl 23:11


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
I romertiden var Jeriko en viktig handelsby, og Herodes den store bygde både palass, teater og sirkus der og her var det også han døde. Herodes den store ble jødenes konge år 39 f.Kr. og han levde i perioden 73 f.Kr. - år 4 f.Kr.


Jeg savner dokumentasjon på slike påstander.

Min dokumentasjon er hentet fra Gyldendals store konversasjonsleksikon, der står det at byen Jeriko ble ødelagt igjen omkring 1325 f.Kr.
Rent arkeologisk er det derfor ikke mulig å si noe nærmere om Josvas erobring av byen Jeriko.


Jeg vet ikke hvordan du regner tiden for jødenes fangenskap i Babel, men vi må vel kunne bli enige om at de var i fangenskap i 70 år i perioden mellom år 600 f.Kr. og år 500 f.Kr.? I så fall bekrefter både historien og Bibelen at Jeriko faktisk eksisterte på dette tidspunktet og byen eksisterer fremdeles i dag. Det får du bekreftet bare ved å følge med på nyhetene fra midt-østen. Byen Jeriko har blitt ødelagt og bygd opp igjen mer enn en gang. Den ble også bygd opp igjen etter årstallet for ødeleggelsen du viser til. Beviset for det er at den fortsatt eksisterer som en by og har en sammenhengende historie fra byen ble grunnlagt for flere tusen år siden.

Les også Bibelen - som du sier du stoler på - Esra kapittel 2, versene 1 og 34 som bekrefter at folk fra Jeriko vendte tilbake fra fangenskapet i Babel : Vers 1) Dette er de menn fra landskapet Juda* som drog hjem fra fangenskapet i det fremmede landet, de som kongen i Babel, Nebukadnesar, hadde bortført til Babel. Nå vendte de tilbake til Jerusalem og Juda, hver til sin by. .... Vers 34) Jerikos barn, tre hundre og førtifem.

[Redigert den 9-11-2007 av wbrochs]




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 12-11-2007 kl 10:45


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Jeg vet ikke hvordan du regner tiden for jødenes fangenskap i Babel, men vi må vel kunne bli enige om at de var i fangenskap i 70 år i perioden mellom år 600 f.Kr. og år 500 f.Kr.? I så fall bekrefter både historien og Bibelen at Jeriko faktisk eksisterte på dette tidspunktet og byen eksisterer fremdeles i dag. Det får du bekreftet bare ved å følge med på nyhetene fra midt-østen. Byen Jeriko har blitt ødelagt og bygd opp igjen mer enn en gang. Den ble også bygd opp igjen etter årstallet for ødeleggelsen du viser til. Beviset for det er at den fortsatt eksisterer som en by og har en sammenhengende historie fra byen ble grunnlagt for flere tusen år siden.


Byen blir nevnt ved navnet Jeriko, det er riktig det, men det er bare en klynge hus i dag, og sikkert enda mindre for 2000 år siden, det er ingen by, men blir benevnt som ruinby, fordi den er mest kjent under navnet Jeriko.
Riktig navn på stedet i dag er Tell es Sultan.
http://198.62.75.4/www1/ofm/sbf/escurs/TS/03b_TSen.html

Hva historien forteller kan jeg ikke kommentere, men det foregår fortsatt rettelser av den.

Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Les også Bibelen - som du sier du stoler på - Esra kapittel 2, versene 1 og 34 som bekrefter at folk fra Jeriko vendte tilbake fra fangenskapet i Babel : Vers 1) Dette er de menn fra landskapet Juda* som drog hjem fra fangenskapet i det fremmede landet, de som kongen i Babel, Nebukadnesar, hadde bortført til Babel. Nå vendte de tilbake til Jerusalem og Juda, hver til sin by. .... Vers 34) Jerikos barn, tre hundre og førtifem.


Det jeg tidligere har forklart angående bibelske navn, er at de er brukt i metaforer, altså historier - kanskje historiske og sanne, som igjen bygger på andre historier - altså kalt for lignelser, se gjerne 1.m.1.26 - La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår lignelse.
Dette står da helt i begynnelsen av Skriften og gjelder for alle menneskene beskrevet i Bibelen.

Eks.;
Jeg har talt til profetene, og har latt dem se syner i mengde. Og gjennom profetene har jeg talt i lignelser. (Hos.12.11)

Babel, forklart som Nimrods rike Sinear, hvor Nimrod er beskrevet som den første store hersker på jorden. (1.m.10.8-10)

Babel ble byen kalt, for der forvirret Herren alle jordens tungemål. (1.m.11.9)

Sinear: I GT navn for Babylon., se endetidens Babylon Åp.17.5
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 12-11-2007 kl 14:54


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Det jeg tidligere har forklart angående bibelske navn, er at de er brukt i metaforer, altså historier - kanskje historiske og sanne, som igjen bygger på andre historier - altså kalt for lignelser, se gjerne 1.m.1.26 - La oss gjøre mennesker i vårt bilde, etter vår lignelse.
Dette står da helt i begynnelsen av Skriften og gjelder for alle menneskene beskrevet i Bibelen.

Det er riktig det du sier, at det bak bibelske navn også skjuler seg metaforer - billedlig tale -, men det betyr ikke at disse navnene ikke er reelle nok. De er historiske og sanne.

Gud taler på mange måter og ikke bare verbalt. Gud taler gjennom navn (altså i metaforer slik du sier), og Gud taler til oss gjennom historiske hendelser og derfor er det også Gud som former historien. Se foreksempel på teksten i 2.Krøn 3,1. Her finner vi omtalt faktiske historiske hendelser, som samtidig er profetisk tale: "Så begynte Salomo å bygge Herrens hus i Jerusalem, på Moria-fjellet. Det var der Herren hadde åpenbaret seg for hans far David, på det stedet David hadde gjort i stand, på jebusitten Ornans treskeplass."

Ovenstående tekst refererer både til flere historiske hendelse som er styrt av Gud, samtidig som disse hendelsene også er profetisk tale fremstilt billedlig. Salomo er et bilde på Messias. Moriafjellet viser tilbake til hvor Abraham ofret sin sønn Isak som en billedlig fremstilling av profetien om Messias som skulle komme som et offer for å løse oss fra våre synder. Da Jesus kom som Guds lovede Messias, ble han korsfestet på samme sted som Abraham fikk befaling om å ofre sin sønn, som igjen er identisk med stedet for jebusitten Ornans treskeplass på Sionhøyden i Davids stad, Jerusalem. Leser vi beretningen om David som kjøpte Ornans treskeplass ser vi også her profetisk tale i en faktisk historisk hendelse som er styrt av Gud. Også navnene David, Ornan, Jerusalem - samt uttrykket Herrens hus og forbindelsen til Sion er profetisk tale. Men la oss for all del ikke la oss lede til å tro at en metafore eller lignelse ikke er mer enn det, men holde fast ved at Bibelske beskrevne navn og hendelser OGSÅ samtidig er både reelle og historiske.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2007 kl 10:43


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Gud taler på mange måter og ikke bare verbalt. Gud taler gjennom navn (altså i metaforer slik du sier), og Gud taler til oss gjennom historiske hendelser og derfor er det også Gud som former historien. Se foreksempel på teksten i 2.Krøn 3,1. Her finner vi omtalt faktiske historiske hendelser, som samtidig er profetisk tale: "Så begynte Salomo å bygge Herrens hus i Jerusalem, på Moria-fjellet. Det var der Herren hadde åpenbaret seg for hans far David, på det stedet David hadde gjort i stand, på jebusitten Ornans treskeplass."

Ovenstående tekst refererer både til flere historiske hendelse som er styrt av Gud, samtidig som disse hendelsene også er profetisk tale fremstilt billedlig. Salomo er et bilde på Messias. Moriafjellet viser tilbake til hvor Abraham ofret sin sønn Isak som en billedlig fremstilling av profetien om Messias som skulle komme som et offer for å løse oss fra våre synder. Da Jesus kom som Guds lovede Messias, ble han korsfestet på samme sted som Abraham fikk befaling om å ofre sin sønn, som igjen er identisk med stedet for jebusitten Ornans treskeplass på Sionhøyden i Davids stad, Jerusalem. Leser vi beretningen om David som kjøpte Ornans treskeplass ser vi også her profetisk tale i en faktisk historisk hendelse som er styrt av Gud. Også navnene David, Ornan, Jerusalem - samt uttrykket Herrens hus og forbindelsen til Sion er profetisk tale. Men la oss for all del ikke la oss lede til å tro at en metafore eller lignelse ikke er mer enn det, men holde fast ved at Bibelske beskrevne navn og hendelser OGSÅ samtidig er både reelle og historiske.


Jeg er enig i at historien kan brukes til å sammenligne med hva som vil komme, og det er akkurat det Skriften også gjør, den bruker billedlige fremstillinger for å vise oss hva som vil måtte komme til å hende i femtida.
Men når folk gir seg til å lese tekstene, glemmer de at det er billedlige fremstillinger som gis, og mener derfor at den delen av skriften allerede har gått i oppfyllelse fordi det allerede har hendt.

For å komme til bunns i problematikken er det derfor viktig å se på de totale tidsbegreper Skriften gir.

1.
Fjerne tider, Bibelen dokumenterer at en fra en fjern fortid har laget historien slik den skal utvikle seg i de siste tider:

Har du ikke hørt det? Fra fjerne tider har jeg gjort det, fra fortidens dager har jeg laget det slik. Nå har jeg latt det komme, så du har fått makt til å ødelegge befestede byer og gjøre dem til ruinhauger. (2.Kong.19.25, Jes.37.26)

Menneskesønn! Se, Israels hus sier: Det syn han skuer, oppfylles først om mange dager, det er fjerne tider han profeterer om. (Esek.12.27)

Hvis du legger merke til i siste verset, "om mange dager, det er fjerne tider han profeterer om" så er fjerne tider likestilt med dager, altså kan utsagnet i 2.Pet.3.8 tas til etterretning, en dag er som tusen år (for oss) mens tusen år er som en dag. (for Herren)

2.
Vi kan heller ikke velge å stryke Guds utsagn om hva som har skjedd, og hva som kommer til å skje, eller når det skal skje, for det er fastlagt:

Kom i hu de ting som hendte fra eldgammel tid, at jeg er Gud, og ingen annen.
Jeg er Gud, og det er ingen som jeg,
jeg som fra BEGYNNELSEN forkynner ENDEN, og fra fordums tid det som ikke er skjedd. Det er jeg som sier: Mitt råd skal bli fullbyrdet, og alt det jeg vil, det gjør jeg. (Jes.46.9-10)

Da jeg leste dette første gang, gikk det opp et lys for meg i hvert fall, det finnes ikke unnskyldning for andre påstander når de leser dette.
Altså er det Gud selv som påstår dette at Enden forkynnes helt fra begynnelsen, og den er satt opp i billedspråk hele veien. Og begynnelsen er selvfølgelig begynnelsen av Ordet, som er bibelens tekst - Skriften som skal bli oppfyllt.

Leser en videre fra Jes.46.11 vil en lese seg til hva Herren vil gjøre for å fullbyrde sitt råd, da snakker han om en rovfugl, som vi tidligere har vært inne på i forbindelse med vintreet, kontra såkornet som falt ved veien så fuglene kom å åt det opp.

3.
Bibelen stopper ikke sin fortelling med det som skal skje, men fortsetter sin fortelling med; Nå har jeg latt det komme…., nå er det skjedd…., nå har Jesus stått opp osv., men dette forteller om tiden bak det som ikke har skjedd eller kommet ennå.
Bibelen som jeg mener forklarer alt, kommer også med en forklaring til hva ordet "NÅ" sikter til;

2.Kor.6.2: For han sier: "På den tid som Behager meg", bønnhørte jeg deg, og på frelsens dag kom jeg deg til hjelp. SE, "NÅ" ER NÅDENS TID, SE "NÅ" ER FRELSENS DAG!

Så nevnte du Moriafjellet, det som hendte der er riktig som du sier, historie, det er nok et bilde på fremtiden.

http://forum.h-avis.no/index.php?showtopic=300&pid=2845&...
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2007 kl 11:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Menneskesønn! Se, Israels hus sier: Det syn han skuer, oppfylles først om mange dager, det er fjerne tider han profeterer om. (Esek.12.27)

Hvis du legger merke til i siste verset, "om mange dager, det er fjerne tider han profeterer om" så er fjerne tider likestilt med dager, altså kan utsagnet i 2.Pet.3.8 tas til etterretning, en dag er som tusen år (for oss) mens tusen år er som en dag. (for Herren) =



Me veit og kortid denne siste store striden vil finna stad.
Dei 6000 åra frå Adam og Eva er snart slutt. Etter 6000 år kjem 1000-årsriket.

http://bki.net/es/bkiforumb.asp?TOPIC_ID=1814

Gud skapte på 6 dagar og kvilte på den sjuande. På same måten har menneska fått 6000 år før det er slutt
Desse 6000 åra sluttar no om 21 år.

Jødane er komne til 5767 år etter Adam,men dei har kutta nokre år.
http://www.alef.no/shabbat.htm
Difor kan me forventa at striden i Midt-Austen vil gå mot sitt klimaks dei neste åra.
http://www.hebroots.org/2housesch5.html#CHAP5
http://www.cswnet.com/~duxrow/webdoc8.htm
http://www.jesusnet.no/article.php?id=265
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-11-2007 kl 12:59


Vi kan vel ikke si noe om når Han kommer, vi kjenner ikke tidspunktet. Men vi er nok i nærheten, kanskje får enkelte av oss oppleve det.

Men en annen ting, hvorfor ikke gjøre som Gud gjør og vil at vi skal gjøre? Holde Sabbaten hellig! Kvitte oss med hele dkk avguderiet og holde Budene.

:up:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 14-11-2007 kl 13:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Vi kan vel ikke si noe om når Han kommer, vi kjenner ikke tidspunktet. Men vi er nok i nærheten, kanskje får enkelte av oss oppleve det.

Men en annen ting, hvorfor ikke gjøre som Gud gjør og vil at vi skal gjøre? Holde Sabbaten hellig! Kvitte oss med hele dkk avguderiet og holde Budene.

:up:


Så sant, så sant, Viking!
Det Gud vil vi skal gjøre, er ikke å frykte, for det som skal skje, skal skje, Mark.13.7.

En tiende har jeg hørt fra Herren, et bud er sendt ut blant folkene. Samle dere og dra imot henne, stå opp til krig!
Jer. 49.14.

Det har vel noe å gjøre med at ånden er villig, men kjødet er skrøpelig.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 14-11-2007 kl 14:48


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
...............
Hvis du legger merke til i siste verset, "om mange dager, det er fjerne tider han profeterer om" så er fjerne tider likestilt med dager, altså kan utsagnet i 2.Pet.3.8 tas til etterretning, en dag er som tusen år (for oss) mens tusen år er som en dag. (for Herren)
.........

Uttrykket ”dag” har flere betydninger og brukes også om både ubestemt periode av tid og en lang periode av tid. Vi må derfor være varsomme og ikke forhastet tillegger ordet en betydning som uttrykker ”tusen år”. Også fordi uttrykket ”tusen” ikke bare står som et tallord, men har også andre betydninger som for eksempel 4.Mos 1:16 og Mika 5:2. Ordet ”tusen” kan også stå som uttrykk for ”veldig mange” eller ”stor skare”, se for eksempel 5.Mos 32:30. Se også Jer 30:18 der meningen er ”mange”, men uten nærmere angivelse av antallet.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 14-11-2007 kl 14:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
..............
Gud skapte på 6 dagar og kvilte på den sjuande. På same måten har menneska fått 6000 år før det er slutt
Desse 6000 åra sluttar no om 21 år.
...........

Ja, Bibelen sier det, men vi kan ikke av det dra den slutningen at skapelsen skjedde for 6.000 år side. Vi må heller si at syndefallet skjedde for 6.000 år siden. Dette fordi mennesket ble skapt utenom tiden. Jeg vil ikke benekte at skapelsen var for 6.000 år siden, men om den var det, så falt mennesket i synd umiddelbart etter at det var skapt og det sier ikke Bibelen noen ting om. Teoretisk sett kan vi ikke benekte at mennesket kan ha levd i flere tusen år før de syndet om vi regne tid etter vår tidsregning. D
Om vi tenket på tidsrommet mellom skapelsen og syndefallet (som Bibelen faktisk ikke sier noen ting om) så kan vi få mange både interressante, men også farlige tanker.

Blant disse finner vi spørsmålet om syndefallet var uunngåelig for det skapte mennesket?
Et annen spørsmål kan være om Gud skapte mennesket med evig liv eller ikke? Husk at Gud i 1.Mos 3:22 sa: 1M 3:22
22 Og Gud Herren sa om mennesket: ”Bare han nå ikke strekker ut sin hånd og tar også av livets tre, og eter og lever evig!” Dette utsagnet tyder på at mennesket ikke var skapt med evig liv. Hvordan skal vi forstå det? Kan vi tolke det til fordel for tanket at syndefallet MÅTTE komme?

Så til din konklusjon om at de 6.000 årene slutter om 21 år. Det er en farlig konklusjon, fordi det forutsetter at vi tar en klar stilling til ovenfor nevne +problemstilling: Om Gud skapte mennesket i tiden og at vi må regner de 6.000 årene fra samme året skapelsen fant sted. Det igjen forutsetter at vi setter syndefallet til samme år som skapelsen, men det har vi ikke bibelsk belegg for å gjøre. Så må vi kunne føre bevis for at du har den rette betydningen av uttrykket ”tusen år”, at det ikke kan ha andre hovedbetydninger enn denne ene du har valg. Så har vi Bibelens eget utsagn om at vi ikke kan regne oss frem til tiden for Jesu gjenkomst.

Når alt dette er sagt må jeg innrømme at du har noen interessante tanker, samtidig som jeg vil advare deg mot å være for sikker på at din forståelse er den rette.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 14-11-2007 kl 14:53


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
.........
Men en annen ting, hvorfor ikke gjøre som Gud gjør og vil at vi skal gjøre? Holde Sabbaten hellig! Kvitte oss med hele dkk avguderiet og holde Budene.

:up:

Er du sikker på at det er en rett forståelse av hva som egentlig er Guds vilje? Hvor henter du en slik forståelse fra, Viking? Hvilken tekst/er?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-11-2007 kl 15:40


Jeg er ikke i tvil et øyeblikk, leser en Bibelen så ser en det som en sammenhengende tråd igjennom Bibelen at det er dette som er Guds ønske, at vi lever etter Budene og dermed også holder Sabbaten.

Hvorfor tvile på Bibelen? Alt blir veldig vanskelig når en stadig skal finne mellomløsninger for å tilpasse Skriften. Det er vi som skal tilpasse oss Guds Lov, ikke omvendt.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 14-11-2007 kl 18:01


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Jeg er ikke i tvil et øyeblikk, leser en Bibelen så ser en det som en sammenhengende tråd igjennom Bibelen at det er dette som er Guds ønske, at vi lever etter Budene og dermed også holder Sabbaten.

Hvorfor tvile på Bibelen? Alt blir veldig vanskelig når en stadig skal finne mellomløsninger for å tilpasse Skriften. Det er vi som skal tilpasse oss Guds Lov, ikke omvendt.

Jeg forstår at Guds vilje for deg er å holde den gamle pakts lovbud, men hva med den nye pakt? Hva er Guds vilje etter den nye pakt som vi skal leve etter i vår tid i dag, den som har Jesus som borgsmann? Hva er den nye pakt for deg, Viking?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 14-11-2007 kl 22:51


Kan ikke se at den nye pakt er gitt ennå. At Kristus som Mellommann og Garantist for den nye pakt er kommet ja-, men kan du se at alle tegn er oppfyllt i forhold til profetiene, som f.eks. i Jeremiah 31:31---?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Bror
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 829
Registrert: 28-11-2004
Bosted: Ser Senja
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2007 kl 01:11
Litt om paktene og hvile fra strev.


Betingelsen for evig liv er under den nye pakt den samme som under den gamle - fullkommen lydighet.

Gjennom den nye pakt har Kristus oppfyldt loven for overtrederne av loven. Dette får alle syndere i fri gave, satt på sin konto, dersom overtrederne ved Ånden blir overbevisst om synd, dom og rettferdighet og dermed blir ledet til tro på Kristi stedfortredende lidelse og lovoppfyllelse i alle synderes sted.

Synden er noe langt mer enn gale handlinger, den er en tilstand. Det er Kristi seier som er vår eneste trøst.
Synden er det så fullkomment sonet for, og den er tatt bort, så den aldri mer kan fordømme noe menneske.

Den som skal bli fordømt, vil bli det på grunn av sin vantro, d.v.s. forkastelsen av den fullbrakte forsoning i Jesus alene. Dette er, og vil alltid være til anstøt for "de fromme".

Ihukommelsen av denne forsoning gir hvile og fred for trette pilgrimer. Dersom noen opplever/erfarer at sabbaten minner om dette fullbrakte verk og dermed feirer sabbat med dette fokus, tror eg sabbatsdagen virkelig vil være en stadig påminnelse om Guds inngripen i tiden og dermed en velsignelse. Ja en katedral som hele tiden ligger både bak oss og foran oss. Usynlig og synlig på samme tid. Derfor må ingen dømme hverandre for om vi "holder" sabbaten eller ikke. Ingen kan være en annens samvittighet på dette felt.

Egentlig er det Sabbatshvilen som ønsker å holde oss slik at vi kan få gripe den med våre tomme hender. Selve dagen er "bare et monument" over det Herren har gjort og som er underfullt i våre øyne.

[Redigert den 15-11-2007 av Bror]
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2007 kl 04:46


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Teoretisk sett kan vi ikke benekte at mennesket kan ha levd i flere tusen år før de syndet om vi regne tid etter vår tidsregning.

Jo, det kan vi med Første Mosebok i hånd benekte.
1 mosebok 5: 3-5
Sitat:

Da Adam var 130 år, fikk han en sønn som var ham lik, som hans eget bilde, og han kalte ham Set. Etter at Adam hadde fått Set, levde han enda 800 år og fikk sønner og døtre. Hele Adams levetid ble 930 år. Så døde han.

Med andre ord var Adam 130 år når Set ble født. og siden Set var deres barn nummer tre, må de ha vært yngre enn 130 når de fikk det første og enda yngre når de falt.

Man kan ikke leve syndfri i tusenvis av år når man ikke en gang ble 130 før man syndet.

[Redigert den 15-11-2007 av solbu]




Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-11-2007 kl 09:39


Jeremiah formidler Guds ord i profetiene, og i 31:31 nevnes den nye pakt. Ikke bare er den nevnt, men det beskrives når og hvordan den vil bli gitt.


Sitat:

Men dette er den pakten som Jeg vil slutte med Israels hus etter de dager, sier Herren. Jeg vil legge Min lov i deres sinn og skrive den på deres hjerter; og Jeg vil være deres Gud, og de skal være Mitt folk.


"Etter de dager", hvis en leser kapitlene føre dette verset så vil en se at det snakkes om "den store trengsel".


Sitat:

34: Og de skal ikke lenger lære hverandre, hver mann sin neste, og hver mann sin bror, og si: "Kjenn Herren," for de skal alle kjenne Meg, fra den minste av dem til den største av dem, sier Herren. For Jeg vil tilgi deres syndeskyld, og deres synd vil Jeg ikke minnes mer.


Herren har lagt sin lov i våre sinn og skrevet den i våre hjerter. Alle skal kjenne Herren!

Ingen kan komme og påstå at så er tilfelle nå. Ingen i noen menigheter, nasjoner eller folkeslag kan sies å være så "paralelle" i sin tro at de kan påstå at de har mottatt den nye pakt i sitt sinn/hjerte.

Bare se på forumet her, de fleste oppfatter Guds ord på forskjellige måter. For ikke å snakke om resten av kristen Norge.

Den pakten er ikke gitt til noen av oss her ennå.
Å avfeie profetiene til Jeremiah bare på grunn av at en ikke forstår dem er ikke rett. Dkk har fordervet våre sinn i så måte også, likeså som de har fordervet mange oversettelser og bidratt sterkt til å "tåkelegge" profetiene.

.

[Redigert den 15-11-2007 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2007 kl 10:41


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
...............
Hvis du legger merke til i siste verset, "om mange dager, det er fjerne tider han profeterer om" så er fjerne tider likestilt med dager, altså kan utsagnet i 2.Pet.3.8 tas til etterretning, en dag er som tusen år (for oss) mens tusen år er som en dag. (for Herren)
.........

Uttrykket ”dag” har flere betydninger og brukes også om både ubestemt periode av tid og en lang periode av tid. Vi må derfor være varsomme og ikke forhastet tillegger ordet en betydning som uttrykker ”tusen år”. Også fordi uttrykket ”tusen” ikke bare står som et tallord, men har også andre betydninger som for eksempel 4.Mos 1:16 og Mika 5:2. Ordet ”tusen” kan også stå som uttrykk for ”veldig mange” eller ”stor skare”, se for eksempel 5.Mos 32:30. Se også Jer 30:18 der meningen er ”mange”, men uten nærmere angivelse av antallet.


Du roter det bare til ved å komme med antall av folk når jeg henviser til tid, endog da jeg henviser til hvordan Gud betrakter tid i forhold til oss; 2.Pet.3.8.


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
..............
Gud skapte på 6 dagar og kvilte på den sjuande. På same måten har menneska fått 6000 år før det er slutt
Desse 6000 åra sluttar no om 21 år.
...........
Så til din konklusjon om at de 6.000 årene slutter om 21 år.

Må bare for ordens skyld avkrefte at dette er min konklusjon, men hentet nederst fra denne linken.

Sitat:

http://forum.h-avis.no/index.php?showtopic=300&pid=2845&...

Kvar dag er det Midt-Austen som står i fokus.

http://www.jpost.com
dekkjer dei siste hendingane på ein god måte

"Palestinans insist right to return is sacred"

Krava frå palestinarane er dei same som det alltid.
Israel skal tilbake til grensene før 1967.Dei skal og la flyktningane få koma tilbake.
AustJerusalem skal tilbake på palestinske hender.
Heile Vestbredden må gjevast tilbake.
Olmert har i det siste prøvd med lovnader om å gje tilbake store område dersom Israel kan få varig fred.
Dette er ikkje interessant.Alt eller ingenting(innforstått krig)

Samtidig vert Israel fordømt av FN sine organ. No sist var det menneskerettsorganisasjonen som ba Israel reversera busetjingspolitikken og trekkja seg tilbake frå Golan og AustJerualem.
http://www.bt.no/utenriks/article319048.ece

Jimmy Carter fordømmer Israel.
http://www.worldnetdaily.com
"Carter blames Israel for Mideast conflict"
Han kallar Israel aparteidstat.

Meiningsmålingar i Norge viser at Israel mistar støtte.
Til og med mange kristne organisasjonar/råd uttalar seg no opent om sin motstand mot jødestaten.
Det er ei skremmande utvikling.Men det vert verre.
Utviklinga i Israel kan ikkje føra til anna enn krig mellom Israel og Hamas/Syria/Iran osv.
Israel vert meir og meir pressa.
Irantrusselen ligg der no som ei mare.Dersom dei no får utvikla atomvåpenteknologien sin i fred er Israels eksistens i fare.

No har bibelen sagt med klare ord kva som vil skje med nasjonen Israel på slutten før Jesu gjenkomst.
Disiplane spurde Jesus om teiknet på Hans gjenkomst og verdas ende.Det er då Jesus nemner det som no er i ferd med å byggja seg opp-eit universelt jødehat.

"Når de ser Jerusalem omringa av (verdas) hærstyrkar skal de vita at byen snart ligg øyde.Då må dei som er i Judea røma til fjells..straffedomstida er komen..det skal koma ein slik trengsel som det ikkje har vore sidan folkeslag vart til..og som det heller ikkje skal koma seinare..men for dei UTVALGDE(Israel) si skuld skal denne tida forkortast ...og vart ikkje denne tida forkorta så vart ikkje noko kjøt frelst...straks etter denne trengselstida.. skal teiknet åt Menneskesonen visa seg på himmelen"Lukas 21,20 Matteus 24

Jødane vil oppleva sitt verste holocaust på slutten.
Forteljinga i GT om Ester og Mordekai er gitt som eksempel (purim)

"De skal verta hata av ALLE FOLKESLAG for Mitt namns skuld"

"Det kjem ei tid då folk trur dei gjer Gud ei teneste når dei slår dykk ihel".

"Eg vil samla alle folkeslag til strid mot Jerusalem. Byen skal verta teken,husa plyndra,kvinnene voldtekne...så skal Herren sjølv fara ut og strida mot desse folka...den dagen skal føtene Hans stå på Oljeberget som ligg rett aust for Jerusalem..og dte skal dela seg i to." Sakarja 14.

Jesus reiste frå Oljeberget og kjem tilbake dit.

GT er heilt klar på dette enkle: Gud utvalgde seg eit folk gjennom Abraham ,Isak og Jakob.
Dette folket har Han gitt Kanaans land til odel og eige så lenge kloden står.

Dette er heile striden på slutten .Verdas nasjonar vil ikkje akseptera dette ultimatum.

Me veit og kortid denne siste store striden vil finna stad.
Dei 6000 åra frå Adam og Eva er snart slutt. Etter 6000 år kjem 1000-årsriket.

http://bki.net/es/bkiforumb.asp?TOPIC_ID=1814

Gud skapte på 6 dagar og kvilte på den sjuande. På same måten har menneska fått 6000 år før det er slutt
Desse 6000 åra sluttar no om 21 år.

Jødane er komne til 5767 år etter Adam,men dei har kutta nokre år.
http://www.alef.no/shabbat.htm
Difor kan me forventa at striden i Midt-Austen vil gå mot sitt klimaks dei neste åra.
http://www.hebroots.org/2housesch5.html#CHAP5
http://www.cswnet.com/~duxrow/webdoc8.htm
http://www.jesusnet.no/article.php?id=265
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lexus
Veteran
*****




Innlegg: 636
Registrert: 10-5-2007
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2007 kl 12:55


Jeg kan også bekrefte at jeg tviler på at denne utregningen som er hentet fra Haugesund’s avis, stemmer helt.
Den grove inndelingen er jeg enig i, men finregningen er dårlig gjennomtenkt.

Her er en inndeling av tid, hentet fra Bibelkunnskapsnettet:

http://bki.net/es/bkiforumb.asp?TOPIC_ID=1814


Og fra denne linken kan en lese dette:
http://www.alef.no/shabbat.htm


EN DAG TIL HVILE
hvilken forunderlig gave ...
Gud ga oss sabbaten (hebraisk: Shabbat), som en dag til hvile og fornyelse, en dag til å glede seg over Hans skaperverk og samle seg om Ham. Shabbat betyr: «å hvile». Hvor ofte i vårt travle liv tar vi tid til den nødvendige hvile? Tempoet i livet idag, er mye raskere enn det noen gang tidligere har vært. Vi sliter med stress, følelsen av ikke å strekke til osv. alle som én, ung eller gammel.

Dagens familier ser ikke ut til å få tid nok til å ha omsorg for hverandre, ganske enkelt å være sammen. Det er trist - og alvorlig.
Jødenes shabbats feiring har både holdt familien samlet, gitt barna trygghet og holdt folket samlet på tross av hundrevis, ja tusenvis av år i landflyktighet. Det er en Guds gave, det er hevet over enhver tvil.
Feiringen av shabbat sørger for at man får tid til å slappe av, være sammen med familien og ikke minst være stille for Herren, lytte til hva Han har å si.
Shabbat begynner ved solnedgang fredags kveld (i Israel er det når tre stjerner kan sees på himmelen) og varer til solnedgang lørdag kveld. Måltidet fredag kveld, kalt «Erev Shabbat» eller rett og slett «Sabbats kveld», er helt spesiell og verd å sette seg litt inn i. Den markerer inngangen til sabbatshvilen. Lørdag kveld er det vanlig å markere avslutningen av sabbaten med «Havdalah gudstjeneste».
Dessverre er feiringen av sabbaten en tradisjon som er tapt for de fleste kristne, på grunn av forkastelsen av våre jødiske røtter.
Feiringen er et utmerket redskap i undervisningen om Gud og hans planer for både jøder og kristne. Det er også en herlig tid for familien.
Vi skal i kveld gi en grunnleggende orientering om hvordan «Erev Shabbat» kan feires også blant oss.

Sabbatens historie
Sabbaten var den første høytiden som ble skissert av Gud til Moses i 3.Mos 23.kapitel. Det var den første høytid som ble helligholdt av Gud selv, som vi kan se allerede i 1. Mosebok - og også den første som ble helligholdt av mennesket. Det skjedde til og med før åpenbaringen på Sinai berg, da de andre høytidene ble påbudt. Sabbaten er en tid for hvile og er et bilde på bruden (Guds folk) som hviler med brudgommen, Yeshua (Jesus). Dette bildet er symbolsk og peker frem mot den endelige oppfyllelsen av sabbaten - den 1000 årige hvile som vi kjenner som tusenårsriket.
I den gamle, jødiske endetidslæren trodde de at tiden var en sjutusenårig periode, som begynte med skapelsen av himmel og jord i 1. Mosebok, og sluttet med det Messianske riket i årene 6000 - 7000 (Åp.21.). Tiden var, oppdelt i tre trinn på 2000 år hver.
Årene 1- 2000 (etter syndefallet), ble kalt TOHU eller adskillelsen.
Årene 2000 - 4000 ble kalt TORAH eller opplysning (etter at loven ble gitt)
Årene 4000 - 6000 ble kalt Y'MOT MASHIACH, Messias' dager (begynte ved Jesu fødsel i det 4000. år).

I det 6000. år er det forventet at det Messianske riket skal komme, og det skal vare inntil år 7000. Da begynner OLAM HABA eller evigheten.
Oldtidens rabbinere så 7 dagers uken som et mønster for 7000 års planen fra Gud. De trodde at sabbaten var et bilde på det Messianske riket, som vi kaller for tusenårsriket.

Sabbatskvelds feiring
(«EREV SHABBAT»)

Sabbaten begynner med solnedgang fredag kveld. «EREV SHABBAT», sabbatskvelds måltidet er en svært spesiell handling og holdes når man går inn til sabbatshvilen. På det tidspunktet går oppmerksomheten fra ukens aktiviteter til Gud, familien og egen fornyelse.
For å feire inngangen til denne hvile trenger vi følgende:

Et par lysestaker med to hvite lys - og fyrstikker.
Glass og vin eller druejuice.
Mugge med vann, et fat og et håndkle.
To brød (challah er det som tradisjonelt brukes).
En saltbøsse.
En pen serviett til å dekke over brødene.
En spesiell middag.

Hvordan feirer man?
Tradisjonelt leder mannen og kvinnen sin familie i sabbatsfeiringen, men hvem som helst kan forestå tjenesten. Vi er ikke bundet av jødisk tradisjon, hovedsaken er formålet med det vi gjør, å ære Gud. Det er imidlertid godt å ha en rettesnor og en forklaring.
Skritt for skritt skal vi nå gjennomgå rekkefølgen i fremføringen.
Forklaringer for hvert skritt er satt i parentes. For dem som ikke er kjent med sabbatsfeiring er det nyttig og lærerikt å lese disse forklaringene høyt etter hvert som feiringen gjennomføres.


KVINNEN

1. Forberedelsesbønn
(Forberedelsesbønnen fremføres av kvinnen før hun tenner sabbatslysene, tradisjonelt dekker kvinnen hodet med et sjal mens hun tenner lysene. Hvis det er døtre i huset, kan hver av dem tenne sine egne par mindre lys. Slik lærer de å føre denne vakre skikken videre.)

«Himmelske Far! Vi takker Deg for Din hviles velsignelser og fred denne kvelden. Hellige Ånd, vær med oss når vi deltar på denne sabbats høytidsstund. Fyll våre hjerter og sinn med Din Shalom, Din fred som overgår all forstand. Led hver av oss slik at vi kan velsigne hverandre i ord og i gjerning.
Vi ber om Din velsignelse over hjemmet og familien. Utgyt Din Ånd over oss når vi tar del i Din sabbat, Din fred.
La vårt hjem, våre hjerter og vårt sinn bli brukt av Deg, for å bringe nyhetene om at Din Messias er kommet, har oppstått og vil komme igjen. I Yeshua Ha Mashiach, Jesus Messias' navn vi ber. Amen!»

2. Tenn lysene
(Når kvinnen tenner lysene, husk at Gud valgte en annen kvinne, Maria (hebraisk: Mirjam), til å bringe fram «verdens lys». Joh. 8;12)

Baruch atah Adonai Eloheynu melech ha-olam, asher kid-shanu b'mitz-votav, v'tzinvanu l'hadlik neyr shel Shabbat.

«Vesignet er Du, Herre, vår Gud. Universets Konge, som helliger oss
ved Dine bud å pålegger oss å tenne lysene på sabbaten.»
Skapelsen (det første lys tennes). Dette lyset tennes i takk for skapelsen.
I begynnelsen skapte Gud himmel og jord...... Og Gud sa: «La det bli lys, og det ble lys» 1. Mos. 1; 1.3.

Frelsen (det andre lyset tennes). Dette lyset tennes i takk for frelsen.
Jesus sa: «Jeg er verdens lys, den som følger meg skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys» Joh. 8;11.
(Kvinnen og eventuelle piker vinker over lysene noen ganger (3 - 5) og dekker deretter øynene. Hensikten med dette er symbolsk å spre lyset ut i hele hjemmet. De tildekker nå øynene inntil velsignelsen er lest. Dette fordi de ikke fullt ut skal glede seg over lyset før de har båret velsignelsen fram for Herren.)
I tradisjonelle jødiske hjem er det sabbatens utstråling lyset viser. I troende jøders hjem, derimot, blir budskapet mye dypere.

(Kvinnen ber så stille for sine barn).

MANNEN

3. Velsignelser
(Mannen legger sine hender på sin hustru og sine barn, mens han ber om Herrens velsignelse over dem. Til sin hustru kan han lese opp Ordsp. 31. Han fortsetter med en velsignelse, som f.eks.):

«Herre, jeg takker Deg for denne kvinnen - Ta bort all frykt og tvil fra hennes hjerte og sinn. Gi henne Din Shalom, din fred som overgår all forstand. Jeg ber at Du leder hennes skritt og vokter hennes sti fra det onde. Gi oss Din kjærlighet, så vi overgir oss helt til Deg og til hverandre. I Yeshua Ha Mashiach, i Jesus Messias' navn. Amen!»

(Til barna kan han lese Salm. 127;3 og fortsette med en passende velsignelse som):
«Må Herren velsigne dette barnet (navnet). Jeg ber at Du fyller ham/henne med Din hellige Ånd og leder hans/hennes skritt og vokter hans/hennes sti fra det onde. Jeg ber at Du bygger hans/hennes karakter i Ditt bilde, i sannhet og rett, i ære og i lys. Jeg ber at Du fjerner all frykt fra dette barnet (navnet) og fyller ham/henne med Din hellige Ånd. I Yeshua Ha Mashiach, Jesus Messias' navn jeg ber. Amen!»
(Etter at mannen har lest og velsignet sin kone og sine barn, svarer kvinnen med å lese Salm. 112 over sin mann.)
(Hvis du har gjester eller feirer sabbaten med noen i din åndelige familie, vil det være naturlig og godt at du inkluderer dem i denne intime del av tjenesten for familien. Vi er jo alle Guds barn. Legg hånden på skulderen til den som sitter ved siden av deg eller ta hverandre i hendene og be slik:)
«Herren velsigne deg og bevare deg, Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig! Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred!» 4. Mos. 6;24.
Det å velsigne hverandre gjør oss rike. Vi gjør det for sjeldent. Alltid når velsignelser blir uttalt over små og store, vil disse bli plantet i menneskets ånd. Derfor er det så viktig å velsigne barna våre. Det var jo det Jesus gjorde. Det er nettopp hva barnet vil bringe med seg inn i sitt voksne liv og gi det videre til sine familier i tusen generasjoner.

4. Vinen
(Glasset holdes ved roten av fingrene og hviler i håndflaten, slik at fingrene peker opp. De representerer Guds barn som strekker seg opp og lengter etter Ham. Det er interessant å merke seg, at når Jesus takket, som i Matt. 26;27, sa han mest sannsynlig denne svært gamle velsignelsen.)
Vinen symboliserer Jesu utgytte blod. I Matt. 26;27-28 tok Jesus kalken, takket, ga dem og sa: «Dette er mitt blod, den nye pakts blod, som utgydes for mange, til syndenes forlatelse.»
Baruch atah Adonai Eloheynu melech ha-olam, boaray peree ha-gofen.
«Velsignet være Du vår Herre og vår Gud, Universets Konge som skapte vinens frukt».
(Alle drikker av vinen).

5. Hånd-tvetting
Vannet blir gjennom hele Bibelen brukt som et bilde på den Hellige Ånd.
Jes. 44;3 sier: «For jeg vil øse vann over det tørste land og strømmer over det tørre. Jeg vil utgyde min Ånd over din ætt og min velsignelse over din etterslekt». Jes. 12;3: «Dere skal øse vann med glede av frelsens kilde». (Frelse på hebraisk er Yeshua).
Joh. 7;37-38: «Men på den siste store dag i høytiden sto Jesus og ropte ut: Om noen tørster, han komme til meg å drikke. Den som tror på meg, som Skriften har sagt, fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann. Dette sa han om den Ånd som de skulle få som trodde på ham.»
Velsignet er du, Herren vår Gud, Universets Konge, som helliger oss ved Dine bud, og har opplyst oss om tvettingen av våre hender. Vi innvier våre hender og oss selv til Deg.»
(Mannen heller vann fra muggen slik at alle får tvettet sine hender).

6. Brød
I 3. Mos. 24;5-9 leser vi at brødet skulle legges på alteret hver sabbat som en evig pakt. De to brødene på bordet er symboler på den doble porsjon manna som Gud sørget for å gi Israels barn hver fredag, når de vandret i ørkenen. Brødene er dekket med en serviett, denne symboliserer duggen som lå rundt leiren hver morgen når israelittene våknet opp i ørkenen. Når duggen forsvant, lå mannaen, Guds forsyning av brød, tilbake på marken.
Tradisjonelt blir challah brukt som brødet (se egen oppskrift). Challah er et flettet brød, formet av flettede remser av brøddeig. Disse flettene sies å forestille korslagte armer, som i hvile.
Brødet representerer Jesus, livets brød. Jesus sa: «Jeg er det levende brød, som er kommet ned fra himmelen. Om noen eter av dette brød, skal han leve i evighet. Dette brødet er mitt kjød, som jeg vil gi for verdens liv.» Joh. 6;51.
Baruch atah Adonai Eloheynu melech, ha-olam ha motzee lechem min ha-aretz.
Velsignet er Du, Herren vår Gud, Universets Konge!
Som bringer fram brødet fra jorden.

(Mannen begynner, og alle bryter av et stykke av brødet for å spise. En tradisjon er å strø litt salt på bit nummer to idèt en minnes
1.Mos. 3;19: «I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød.»)
7. Middagen serveres.
(En spesielt sammensatt middag nytes nå i fellesskap).

8. Takkebønn etter måltidet.
Mos. 8;10, sier: «Og når du eter og blir mett, lov Herren din Gud for det gode land han har gitt deg».

Himmelske Far!
Jeg takker Deg for velsignelsene Du har gitt oss. Jeg takker deg for Din velsignelse over familien og vennene, og ber Deg styrke vår kjærlighet til hverandre. Vil du fylle oss med Din Hellige Ånd når vi nå fortsetter å glede oss i Din sabbat, Din hvile. Jeg takker Deg i Yeshua Ha Mashiach, Jesus Messias' navn, som kom, døde for at vi skulle bli frelst, oppsto fra de døde, og vil komme tilbake for å ta imot alle som påkaller Hans navn.
AMEN!

9. Hvile
Resten av kvelden og den neste dag, frem til solnedgang er satt av til hvile og glede i Guds nærhet


Vi er fremdeles i denne tidsperiode.
I det 6000. år er det forventet at det Messianske riket skal komme, og det skal vare inntil år 7000. Da begynner OLAM HABA eller evigheten.
Oldtidens rabbinere så 7 dagers uken som et mønster for 7000 års planen fra Gud. De trodde at sabbaten var et bilde på det Messianske riket, som vi kaller for tusenårsriket.

Sabbatskvelds feiring
(«EREV SHABBAT»)

Sabbaten begynner med solnedgang fredag kveld. «EREV SHABBAT», sabbatskvelds måltidet er en svært spesiell handling og holdes når man går inn til sabbatshvilen. På det tidspunktet går oppmerksomheten fra ukens aktiviteter til Gud, familien og egen fornyelse.
For å feire inngangen til denne hvile trenger vi følgende:

Et par lysestaker med to hvite lys - og fyrstikker.
Glass og vin eller druejuice.
Mugge med vann, et fat og et håndkle.
To brød (challah er det som tradisjonelt brukes).
En saltbøsse.
En pen serviett til å dekke over brødene.
En spesiell middag.

Hvordan feirer man?
Tradisjonelt leder mannen og kvinnen sin familie i sabbatsfeiringen, men hvem som helst kan forestå tjenesten. Vi er ikke bundet av jødisk tradisjon, hovedsaken er formålet med det vi gjør, å ære Gud. Det er imidlertid godt å ha en rettesnor og en forklaring.
Skritt for skritt skal vi nå gjennomgå rekkefølgen i fremføringen.
Forklaringer for hvert skritt er satt i parentes. For dem som ikke er kjent med sabbatsfeiring er det nyttig og lærerikt å lese disse forklaringene høyt etter hvert som feiringen gjennomføres.


KVINNEN

1. Forberedelsesbønn
(Forberedelsesbønnen fremføres av kvinnen før hun tenner sabbatslysene, tradisjonelt dekker kvinnen hodet med et sjal mens hun tenner lysene. Hvis det er døtre i huset, kan hver av dem tenne sine egne par mindre lys. Slik lærer de å føre denne vakre skikken videre.)

«Himmelske Far! Vi takker Deg for Din hviles velsignelser og fred denne kvelden. Hellige Ånd, vær med oss når vi deltar på denne sabbats høytidsstund. Fyll våre hjerter og sinn med Din Shalom, Din fred som overgår all forstand. Led hver av oss slik at vi kan velsigne hverandre i ord og i gjerning.
Vi ber om Din velsignelse over hjemmet og familien. Utgyt Din Ånd over oss når vi tar del i Din sabbat, Din fred.
La vårt hjem, våre hjerter og vårt sinn bli brukt av Deg, for å bringe nyhetene om at Din Messias er kommet, har oppstått og vil komme igjen. I Yeshua Ha Mashiach, Jesus Messias' navn vi ber. Amen!»

2. Tenn lysene
(Når kvinnen tenner lysene, husk at Gud valgte en annen kvinne, Maria (hebraisk: Mirjam), til å bringe fram «verdens lys». Joh. 8;12)

Baruch atah Adonai Eloheynu melech ha-olam, asher kid-shanu b'mitz-votav, v'tzinvanu l'hadlik neyr shel Shabbat.

«Vesignet er Du, Herre, vår Gud. Universets Konge, som helliger oss
ved Dine bud å pålegger oss å tenne lysene på sabbaten.»
Skapelsen (det første lys tennes). Dette lyset tennes i takk for skapelsen.
I begynnelsen skapte Gud himmel og jord...... Og Gud sa: «La det bli lys, og det ble lys» 1. Mos. 1; 1.3.

Frelsen (det andre lyset tennes). Dette lyset tennes i takk for frelsen.
Jesus sa: «Jeg er verdens lys, den som følger meg skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys» Joh. 8;11.
(Kvinnen og eventuelle piker vinker over lysene noen ganger (3 - 5) og dekker deretter øynene. Hensikten med dette er symbolsk å spre lyset ut i hele hjemmet. De tildekker nå øynene inntil velsignelsen er lest. Dette fordi de ikke fullt ut skal glede seg over lyset før de har båret velsignelsen fram for Herren.)
I tradisjonelle jødiske hjem er det sabbatens utstråling lyset viser. I troende jøders hjem, derimot, blir budskapet mye dypere.

(Kvinnen ber så stille for sine barn).

MANNEN

3. Velsignelser
(Mannen legger sine hender på sin hustru og sine barn, mens han ber om Herrens velsignelse over dem. Til sin hustru kan han lese opp Ordsp. 31. Han fortsetter med en velsignelse, som f.eks.):

«Herre, jeg takker Deg for denne kvinnen - Ta bort all frykt og tvil fra hennes hjerte og sinn. Gi henne Din Shalom, din fred som overgår all forstand. Jeg ber at Du leder hennes skritt og vokter hennes sti fra det onde. Gi oss Din kjærlighet, så vi overgir oss helt til Deg og til hverandre. I Yeshua Ha Mashiach, i Jesus Messias' navn. Amen!»

(Til barna kan han lese Salm. 127;3 og fortsette med en passende velsignelse som):
«Må Herren velsigne dette barnet (navnet). Jeg ber at Du fyller ham/henne med Din hellige Ånd og leder hans/hennes skritt og vokter hans/hennes sti fra det onde. Jeg ber at Du bygger hans/hennes karakter i Ditt bilde, i sannhet og rett, i ære og i lys. Jeg ber at Du fjerner all frykt fra dette barnet (navnet) og fyller ham/henne med Din hellige Ånd. I Yeshua Ha Mashiach, Jesus Messias' navn jeg ber. Amen!»
(Etter at mannen har lest og velsignet sin kone og sine barn, svarer kvinnen med å lese Salm. 112 over sin mann.)
(Hvis du har gjester eller feirer sabbaten med noen i din åndelige familie, vil det være naturlig og godt at du inkluderer dem i denne intime del av tjenesten for familien. Vi er jo alle Guds barn. Legg hånden på skulderen til den som sitter ved siden av deg eller ta hverandre i hendene og be slik:)
«Herren velsigne deg og bevare deg, Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig! Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred!» 4. Mos. 6;24.
Det å velsigne hverandre gjør oss rike. Vi gjør det for sjeldent. Alltid når velsignelser blir uttalt over små og store, vil disse bli plantet i menneskets ånd. Derfor er det så viktig å velsigne barna våre. Det var jo det Jesus gjorde. Det er nettopp hva barnet vil bringe med seg inn i sitt voksne liv og gi det videre til sine familier i tusen generasjoner.

4. Vinen
(Glasset holdes ved roten av fingrene og hviler i håndflaten, slik at fingrene peker opp. De representerer Guds barn som strekker seg opp og lengter etter Ham. Det er interessant å merke seg, at når Jesus takket, som i Matt. 26;27, sa han mest sannsynlig denne svært gamle velsignelsen.)
Vinen symboliserer Jesu utgytte blod. I Matt. 26;27-28 tok Jesus kalken, takket, ga dem og sa: «Dette er mitt blod, den nye pakts blod, som utgydes for mange, til syndenes forlatelse.»
Baruch atah Adonai Eloheynu melech ha-olam, boaray peree ha-gofen.
«Velsignet være Du vår Herre og vår Gud, Universets Konge som skapte vinens frukt».
(Alle drikker av vinen).

5. Hånd-tvetting
Vannet blir gjennom hele Bibelen brukt som et bilde på den Hellige Ånd.
Jes. 44;3 sier: «For jeg vil øse vann over det tørste land og strømmer over det tørre. Jeg vil utgyde min Ånd over din ætt og min velsignelse over din etterslekt». Jes. 12;3: «Dere skal øse vann med glede av frelsens kilde». (Frelse på hebraisk er Yeshua).
Joh. 7;37-38: «Men på den siste store dag i høytiden sto Jesus og ropte ut: Om noen tørster, han komme til meg å drikke. Den som tror på meg, som Skriften har sagt, fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann. Dette sa han om den Ånd som de skulle få som trodde på ham.»
Velsignet er du, Herren vår Gud, Universets Konge, som helliger oss ved Dine bud, og har opplyst oss om tvettingen av våre hender. Vi innvier våre hender og oss selv til Deg.»
(Mannen heller vann fra muggen slik at alle får tvettet sine hender).

6. Brød
I 3. Mos. 24;5-9 leser vi at brødet skulle legges på alteret hver sabbat som en evig pakt. De to brødene på bordet er symboler på den doble porsjon manna som Gud sørget for å gi Israels barn hver fredag, når de vandret i ørkenen. Brødene er dekket med en serviett, denne symboliserer duggen som lå rundt leiren hver morgen når israelittene våknet opp i ørkenen. Når duggen forsvant, lå mannaen, Guds forsyning av brød, tilbake på marken.
Tradisjonelt blir challah brukt som brødet (se egen oppskrift). Challah er et flettet brød, formet av flettede remser av brøddeig. Disse flettene sies å forestille korslagte armer, som i hvile.
Brødet representerer Jesus, livets brød. Jesus sa: «Jeg er det levende brød, som er kommet ned fra himmelen. Om noen eter av dette brød, skal han leve i evighet. Dette brødet er mitt kjød, som jeg vil gi for verdens liv.» Joh. 6;51.
Baruch atah Adonai Eloheynu melech, ha-olam ha motzee lechem min ha-aretz.
Velsignet er Du, Herren vår Gud, Universets Konge!
Som bringer fram brødet fra jorden.

(Mannen begynner, og alle bryter av et stykke av brødet for å spise. En tradisjon er å strø litt salt på bit nummer to idèt en minnes
1.Mos. 3;19: «I ditt ansikts sved skal du ete ditt brød.»)
7. Middagen serveres.
(En spesielt sammensatt middag nytes nå i fellesskap).

8. Takkebønn etter måltidet.
Mos. 8;10, sier: «Og når du eter og blir mett, lov Herren din Gud for det gode land han har gitt deg».

Himmelske Far!
Jeg takker Deg for velsignelsene Du har gitt oss. Jeg takker deg for Din velsignelse over familien og vennene, og ber Deg styrke vår kjærlighet til hverandre. Vil du fylle oss med Din Hellige Ånd når vi nå fortsetter å glede oss i Din sabbat, Din hvile. Jeg takker Deg i Yeshua Ha Mashiach, Jesus Messias' navn, som kom, døde for at vi skulle bli frelst, oppsto fra de døde, og vil komme tilbake for å ta imot alle som påkaller Hans navn.
AMEN!

9. Hvile
Resten av kvelden og den neste dag, frem til solnedgang er satt av til hvile og glede i Guds nærhet

Sitat:

Dette er den grove tidsregningen som jeg tror kan være riktig, men finregningen som er gjort i Haugesund’s avis tror jeg ikke på.

Hva da med for eksempel utsagnet til Daniel, at han la merke til de antall år som Herren hadde talt til profeten Jeremia - at han ville la fulle 70 år gå til ende mens Jerusalem lå i ruiner. (Dan.9.2)

Den som prøver å fortelle at disse 70 år var etter at Titus la byen i ruiner i år 70 til omkring år 130 da Hadrian gjenreiste byen, tar feil. Selv om det skulle ta 10 år å gjenreise byen er det ikke dette det siktes til.
Henvisning fra Daniel går til Jer.25.11, 29.10. Sak.7.5
Jer.25.11:
Hele landet skal bli til en ørken, og disse folkeslagene skal tjene Babels konge i 70 år, etter disse 70 år skal Babels konge selv bli hjemsøkt, og det skal bli til evige ørkener. (12)

Vi kan konstantere at dette ennå ikke har hendt.

Etter disse 70 år er der fredstanker og ikke tanker på ulykke, men fremtid og håp.
(Jer.29.10-11)

Men først må jo vintreet komme, det skal jo blomstre opp i Libanon og bli til et høyt høyt tre. (Dan.4.k.) Først som et sedertre, en kvist av det blir til et piletre, videre utvikler det seg til et vitre.

Så har vi tiden sammen med dyret som er samme periode, dyret skal få en periode på en tid tider og en halv tid, også forklart som 42 månder, noen hevder dette er en tid på 3,5 år, noe jeg sterkt betviler.

Vi ser litt på hva som overrumplet Peter da han sov: Simon, sover du? Var du ikke i stand til å våke en time? (Mark.14.37)

En time sammen med dyret

Dyret skal bære kvinnen som er i betydning av Jerusalem, og dyret har syv hoder og ti horn.(Åp.17.7)

De ti horn er konger som ennå ikke har fått rike, men får makt som konger i en time sammen med dyret. (Åp.17.12)

Det sier seg selv at dette ikke er en vanlig time slik vi regner den, da tror jeg disse konger skulle bli utrolig skuffet, og ei er det 3.5 år heller.

En konges dager er beskrevet som 70 år, herunder benevnt under skjøgen (Jes.23.15)
Skulle disse konger få makt etter hverandre blir tiden lang for de som måtte vente - 700 år, men meningen her er vel 70 år.

En dag er 1000 år og det er 12 timer i en dag (Joh.11.9) altså 1000 : 12 = 83 år 4mndr.

Sal.90.10:
Vårt livs dager er sytti år, og når styrken er stor, åtti år. Deres herlighet er strev og møye. For snart er det forbi, vi flyter av sted.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 15-11-2007 kl 13:24


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Teoretisk sett kan vi ikke benekte at mennesket kan ha levd i flere tusen år før de syndet om vi regne tid etter vår tidsregning.

Jo, det kan vi med Første Mosebok i hånd benekte.
1 mosebok 5: 3-5
Da Adam var 130 år, fikk han en sønn som var ham lik, som hans eget bilde, og han kalte ham Set. Etter at Adam hadde fått Set, levde han enda 800 år og fikk sønner og døtre. Hele Adams levetid ble 930 år. Så døde han.

Svaret ditt, Solbu, forutsetter at Gud bruker vanlig tidsregning i evigheten. Åpenbaringsbokens omtale av den fremtidige tilværelsen i himmelen sier at dag og natt ikke skal være mere, at lyset aldri skal slokne Gud selkv er lyset, Åp 22,5 "Natt skal ikke være mer, og de trenger ikke lys av lampe og lys av sol, for Gud Herren skal lyse over dem. Og de skal være konger i all evighet."
Var ikke mennesket skapt inn i en atmosfære og med samme slags naturlover som det også vil møte på den nye jord?
Hvis vi svarer nei på det spørsmålet får vi et stort forklaringsproblem om vi vil hevde at mennesket ikke var skapt med tanke på å erfare synden, som en del av Guds plan for å ta et endelig oppgjør med synden. Vi må huske at synden allerede var i universet da Gud skapte livet på denne vår jord. Det var også etter Guds vilje at treet til kunnskap om godt og ondt var plassert midt i Edens hage, og også etter Guds vilje at Djevelens skulle ha tilgang dit.

Jeg må innrømme at disse problemstillingene slett ikke er enkle å finne svar på. Jeg tør ikke være sikker på hverken det ene eller det andre i denne forbindelsen. Det eneste jeg får til å være sikkert når jeg ser hele Bibelen under ett er at Gud ikke bruker den tidsregningen i sin evighet som vi bruker i tiden vi lever i. Åpenbaringen 22,5 bør gi oss noe å tenke på.

Din fremstilling forutsetter også at det fullkomne mennesket må ha hatt mistillit mot Skaperen allerede fra første dag i sitt første møte med slangen (Satan) og falt fra Gud umiddelbart etter at det ble skapt. I så fall forteller det oss at Satan hadde lettere for å få kontroll over det fullkomne menneskesinnet enn Gud som menneskets Skaper og universets Herre. Om vi antar at så kan ha vært tilfelle, hva skal vi da tro om det fullkomne menneskets mulighet til å stå imot Djevelens overtalelse til å falle fra den levende Gud? Var mennesket likevel så ufullkomment og hadde så lite kunnskap om Gud som dets Skaper, som vår Far og som universets Herre, at det umiddelbart av syndens opphavsmann lot seg overtale til frafall fra den Allmektige? Hvis så er tilfelle gir det god næring til teorien om at syndefallet var noe mennesket måtte erfare for å lære det gode å kjenne, på samme måte som vi ikke kan ha full forståelse hva lyset er uten å ha kjennskap til mørke.

Skulle vært interessant å høre dine tanker om dette?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 15-11-2007 kl 13:37


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Kan ikke se at den nye pakt er gitt ennå. At Kristus som Mellommann og Garantist for den nye pakt er kommet ja-, men kan du se at alle tegn er oppfyllt i forhold til profetiene, som f.eks. i Jeremiah 31:31---?

Siden denne tråden ligger under emnet "Helvete og evig pine" og det under dette er "The Witch of Endor" Hva skjer når du dør? så har vi etter hvert kommet så langt bort fra det emnet at jeg forslpår at vi starter en ny tråd med overskriften DEN GAMLE OG DEN NYE PAKT under forumet Loven, Budene og kristen etikk:
Vi møtes der for videre debatt om pakten.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 15-11-2007 kl 13:44


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus

Også her gjelder at vi er kommet så langt bort fra det egentlige emnet i denne tråden at jeg foreslår at vi fortsetter denne debatten i forumet BIBELEN, under en ny tråd jeg foreslår tar opp spørsmålet om fortolkningsprinsipper ved bibelstudie. Vi møtes der.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 15-11-2007 kl 15:31


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Kan ikke se at den nye pakt er gitt ennå. At Kristus som Mellommann og Garantist for den nye pakt er kommet ja-, men kan du se at alle tegn er oppfyllt i forhold til profetiene, som f.eks. i Jeremiah 31:31---?

Siden denne tråden ligger under emnet "Helvete og evig pine" og det under dette er "The Witch of Endor" Hva skjer når du dør? så har vi etter hvert kommet så langt bort fra det emnet at jeg forslpår at vi starter en ny tråd med overskriften DEN GAMLE OG DEN NYE PAKT under forumet Loven, Budene og kristen etikk:
Vi møtes der for videre debatt om pakten.


Jeg var inne på tanken i formiddag og er selvsagt enig i det.:up:
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
solbu
Administrator
*********


Avatar


Innlegg: 834
Registrert: 16-7-2003
Bosted: Hjemme
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-11-2007 kl 20:01


Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Svaret ditt, Solbu, forutsetter at Gud bruker vanlig tidsregning i evigheten. Åpenbaringsbokens omtale av den fremtidige tilværelsen i himmelen sier at dag og natt ikke skal være mere, at lyset aldri skal slokne Gud selkv er lyset, Åp 22,5 "Natt skal ikke være mer, og de trenger ikke lys av lampe og lys av sol, for Gud Herren skal lyse over dem. Og de skal være konger i all evighet."

Det er ikke Himmelen vi diskuterer her, men skapelsen av den nåværende Jord og det nåværende himmelrommet, som i følge profeten Jesaia og Johannes åpenbaring skal forsvinne. Vi skal få et nytt univers å bo i.
Sitat:
Jesaia 65:17
Se, jeg skaper en ny himmel og en ny jord. Ingen skal minnes det som var, ingen skal tenke på det mer.


Sitat:
Johannes åpenbaring 21:1
Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer.





Solbu - Pinseadministratoren
Mine innlegg er lisensiert under en Creative Commons license.
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-11-2007 kl 00:39


Sitat:
Opprinnelig postet av solbu
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Svaret ditt, Solbu, forutsetter at Gud bruker vanlig tidsregning i evigheten. Åpenbaringsbokens omtale av den fremtidige tilværelsen i himmelen sier at dag og natt ikke skal være mere, at lyset aldri skal slokne Gud selkv er lyset, Åp 22,5 "Natt skal ikke være mer, og de trenger ikke lys av lampe og lys av sol, for Gud Herren skal lyse over dem. Og de skal være konger i all evighet."

Det er ikke Himmelen vi diskuterer her, men skapelsen av den nåværende Jord og det nåværende himmelrommet, som i følge profeten Jesaia og Johannes åpenbaring skal forsvinne. Vi skal få et nytt univers å bo i.
Sitat:
Jesaia 65:17
Se, jeg skaper en ny himmel og en ny jord. Ingen skal minnes det som var, ingen skal tenke på det mer.


Sitat:
Johannes åpenbaring 21:1
Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer.


Jeg gjorde en sammenlikning mellom den fullkome og jorden slik den ble skapt FØR det skapte mennesket falt y synd, det skaperverk Gud selv sa var såre godt. Ser du noen grunn til å tro at Gud IKKE skapte jorden og livet på den i evigheten fremfor i tiden?

Er det større grunn til å tro at Gud sklapte deet inn i tiden slik vi regner tid?

Ser du noen grunn til at den første himmel og den første jord ble skapt med angivelse av tid og med dag og natt, mens den fremtidige nye himmel og jord ikke skal ligge under tilsvarende tidsregning?

Så til Jesaja 65,17 som du siterer fra. Der tales det ikke om den fremtidige nye jord som skal bli skapt, men om det nye som ble skapt da Jesus kom som Messias, noe som har skjedd for lang tid tilbake. Se om du får teksten i vers 20 til å passe inn med en fremtidig ny jord. Der står det; ”Det skal ikke lenger finnes noe spedbarn som bare lever få dager, eller en gammel mann som ikke fyller sine dagers mål. Nei, en ung mann skal den være som dør hundre år gammel, og hundre år gammel skal den synder bli som forbannes.” Som du ser gis minst to opplysninger som ikke kan passe inn med den kommende nye jord: 1) døden vil være en del av tilværelsen. 2) Der skal være syndere som blir forbannet. Har du noen tanker om hvordan dette kan passe inn i tilværelsen på den fremtidige nye jord?

Du finner en parallell tekst i Jes 66:22-24 som beskriver den samme nye jord og der skal vi feire både nymånedagen og Sabbat. Hvorfor skal det så ikke feires nå dersom det ble feiret under den gamle pakt og fortsatt skal feires på den nye jord? Det er mye som taler imot din forståelse av Jes 65:17. Teksten taler om det nye Gud skaper ved Messias komme. Hvis du leser Jes kapittel 11, versene 1-5 vil du få en bekreftelse på at Jes 11:6 – som gir samme beskrivelse av tilstanden som Jes 65:24 - er en billedlig fremstilling av Guds åndelige rikes opprettelse ved Jesus Kristus, og det er vel neppe noen tvil om at Jes 11:1-6 er en Messias profeti? Det er DA det skal skje - ved Jesu første komme, at den åndelige freden vi får med Gud grunnet Jesu offer blir så stor at den sammenlignes med ”Ulven og lammet skal beite sammen, løven skal ete halm som oksen, og ormen får støv til mat. Ingen skal gjøre noe ondt og ingen skal ødelegge noe på hele mitt hellige berg, sier Herren.”

Så en kommentar til Åp 21:1 som du også siterer. Vi må huske at Jesaja profeti var eskatologisk for datidens Israel. Oppfyllelsen kom med Jesus Kristus. Åpenbaringen derimot er skrevet etter Jesus Kristus og er for oss i dag å forstå eskatologisk. Sagt med andre ord: Guds rike ble opprettet åndelig ved Jesu første komme, men vi ennå venter på Guds rikes empiriske oppfyllese da Gud blir alene om å regjere uten Satan og synden som et forstyrrende element.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-11-2007 kl 01:50


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
Kan ikke se at den nye pakt er gitt ennå. At Kristus som Mellommann og Garantist for den nye pakt er kommet ja-, men kan du se at alle tegn er oppfyllt i forhold til profetiene, som f.eks. i Jeremiah 31:31---?

Ja, jeg og mange med meg kan se at profetien i Jer 31:31-34 er oppfylt.
Hvis vi begynner med å se i Jesaja kap. 42 hvor vi finner en Messias profeti leser vi om Jesus (Messias) at Gud gjør han til en pakt for folket. Det er Jesus som er den nye pakt, og Jesus kom for 2000 år siden. Da kom den nye pakt.

Hør hva Jesus selv sier om seg selv som den nye pakt:
Matt 26:26-28 "Mens de nå holdt måltid, tok Jesus et brød, velsignet og brøt det, gav disiplene og sa: Ta, et! Dette er mitt legeme. Og han tok en kalk, takket, gav dem og sa: Drikk av den alle. For dette er mitt blod, den nye pakts blod, som utgytes for mange til syndenes forlatelse." Hvis vi ser sammenhengen i Bibelen ser vi at den gamle pakts tabernakel var et bilde på den kommende Messias, Jesus Kristus, som kom og gav sitt blod til syndenes forlatelse. Jesu blod er den nye pakts blod likesom dyreblodet under den gamle pakts offertjeneste var den gamle pakts blod.

Den nye pakts blod som er utøst har gitt oss adgang og frimodighet til å gå inn i helligdommen. Legg også merke til en viktig tekst som forklarer at det er ved Jesu vilje vi blir helliget og ikke ved vår egen lydighet mot tibudsloven, Heb 10:5-10
5 Derfor sier han når han trer inn i verden: Offer og gave ville du ikke ha, men et legeme dannet du for meg.
6 Brennoffer og syndoffer hadde du ikke lyst til.
7 Da sa jeg: Se, jeg kommer – i bokrullen er det skrevet om meg – for å gjøre din vilje, Gud.
8 Først sier han altså: Offer og gaver og brennoffer og syndoffer ville du ikke ha, og hadde du ikke lyst til – enda disse blir båret fram etter loven.
9 Deretter sier han: Se, jeg kommer for å gjøre din vilje. Han tar bort det første, for å la det andre stå fast.
10 Ved denne vilje er vi blitt helliget ved at Jesu Kristi legeme ble ofret én gang for alle.

Jesus ble gitt for våre overtredelser og oppreist til vår rettferdiggjørelse, Rom 4:25. DET er den nye pakt!

Jesus helliget seg for oss for at også vi kan være helliget.

Ef 1:7 sier at det er ved Jesu blod vi har forløsningen fra synden og at det er en nådeshandling fra Gud.

Et spørsmål til slutt, Viking: Hvis du mener at den nye pakt ikke er kommet ennå, da må vi vel fremdeløes leve under Moseloven fordi den er den gamle pakt? Har du et svar på det?
Eller mener du at vi ikke lever under noen pakt i dag, hverken den gamle eller den nye pakt?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-11-2007 kl 01:58


Sitat:
Opprinnelig postet av Viking
...........
"Etter de dager", hvis en leser kapitlene føre dette verset så vil en se at det snakkes om "den store trengsel".
...........

Uttrykket "Etter de dager" som du viser til som står i Jer 31:33, viser til tiden etter opprettelsen aqv den pakt som omtales i verset før, altså i vers 32, som omtaler den gamle pakt som her er pakten Gud opprettet med Israel fra Sinai. Videre sies om den nye pakt at den ikke skal være som den pakten Gud opprettet med Israel fra Sinai.

Jeg føler meg ikke overbevist om at du kjenner til hva som er forskjellen mellom den gamle og den nye pakt. Jeg er ikke engang sikker på at du vet hva de to paktene går ut på?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-11-2007 kl 02:07


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
Sitat:
Opprinnelig postet av wbrochs
Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
...............
Hvis du legger merke til i siste verset, "om mange dager, det er fjerne tider han profeterer om" så er fjerne tider likestilt med dager, altså kan utsagnet i 2.Pet.3.8 tas til etterretning, en dag er som tusen år (for oss) mens tusen år er som en dag. (for Herren)
.........

Uttrykket ”dag” har flere betydninger og brukes også om både ubestemt periode av tid og en lang periode av tid. Vi må derfor være varsomme og ikke forhastet tillegger ordet en betydning som uttrykker ”tusen år”. Også fordi uttrykket ”tusen” ikke bare står som et tallord, men har også andre betydninger som for eksempel 4.Mos 1:16 og Mika 5:2. Ordet ”tusen” kan også stå som uttrykk for ”veldig mange” eller ”stor skare”, se for eksempel 5.Mos 32:30. Se også Jer 30:18 der meningen er ”mange”, men uten nærmere angivelse av antallet.


Du roter det bare til ved å komme med antall av folk når jeg henviser til tid, endog da jeg henviser til hvordan Gud betrakter tid i forhold til oss; 2.Pet.3.8.

Kjære Lexus!
Skal vi ikke granske Bibelen, guds ord? Skal vi da ikke skaffe oss mest mulig kunnskap om grunnbetydningen slik at vi har et best mulig grunnlag for rett forståelse av en bibeltekst?Hvordan kan du da mene at jeg "bare roter det til" når jeg først skaffer meg en oversikt over de hebraiske/greske ordenes ulike hovedbetydninger før jeg etter studie av sammenhengen teksten står i velger den betydning av ordet sammenhengen tillater?




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 16-11-2007 kl 02:19


Sitat:
Opprinnelig postet av Lexus
..........
Og fra denne linken kan en lese dette:
http://www.alef.no/shabbat.htm


EN DAG TIL HVILE
hvilken forunderlig gave ...
Gud ga oss sabbaten (hebraisk: Shabbat), som en dag til hvile og fornyelse, en dag til å glede seg over Hans skaperverk og samle seg om Ham. Shabbat betyr: «å hvile». Hvor ofte i vårt travle liv tar vi tid til den nødvendige hvile? Tempoet i livet idag, er mye raskere enn det noen gang tidligere har vært. Vi sliter med stress, følelsen av ikke å strekke til osv. alle som én, ung eller gammel.
.........

Hvorfor ikke gjøre det litt enklere og gå rett på sak med å si at sabbatshvilen egentlig ikke handler om en dags hvile fra fysisk arbeide? I Hebreerbrevet kapittel 4 finner vi Bibelens klareste beskrivelse av sabbatshvilen. Den bibelske sabbatshvilen handler altså ikke om å avsette den syvende ukedag til hvile fra fysisk arbeide, men handler om å finne hvile i Jesu fullbrakte verk - fra vårt eget strev om å nå frem til frelsen ved vår egen rettferdighet.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Viking
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1968
Registrert: 17-11-2005
Brukeren er frakoblet

Humør: Prikkbelastning: * * * * *

[*] opprettet den 16-11-2007 kl 08:16


Dere er på ville veier når dere påstår at den syvende dag som ukentlig hviledag, Guds Sabbat er opphevet av en av apostelene med et pennestrøk.

Kristen Norge lider av å ha levd under dkk som har bevisst "foret" oss med "feilinnformasjon" i generasjoner. Dkk oppfant søndagen, som er ikke er noen Herrens dag, men en hedensk dag. Vi ærer ikke Gud med å si at det ikke spiller noen rolle hvilken dag vi hviler på!

Det er ikke "lovisk" å holde hviledagen Sabbat, jeg vil vise Gud at jeg heller vil være hos Ham enn hos dkk;)

.

[Redigert den 16-11-2007 av Viking]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
 Sider:  1  

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen