Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: "Kristi menighet" hva / hvem er det?
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-7-2005 kl 02:54
"Kristi menighet" hva / hvem er det?


Blir ikke helt klok ut i fra hva de skriver selv. Så jeg spør folk her om de har noe kjennskap til denne gruppen.

http://www.kmenighet.com/




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 15-7-2005 kl 22:14


Nei, eg skjønte ingenting av kva dette var. Sida med informasjon om forsamlinga var berre rotete, og sa meg eigentleg ingenting. Det som var litt morosamt, var at dei skreiv:
Sitat:

IKKE ET TROSSAMFUNN

Av denne grunn er vi ikke interessert i trosbekjennelser skapt av mennesker, men bare i Det nye testamentets mønster. Vi oppfatter ikke oss selv som et trossamfunn -- ikke som katolikk, protestant, eller jødisk -- men bare som medlemmer av menigheten som ble etablert av Jesus og for hvilken han døde.


  1. NT er også menneskeskapt -- inspirert av Gud, ja -- men like fullt skrive av menneske.
  2. Dette er ei klassisk sekt, dei kallar seg "kristi menighet" -- og seier då eigentleg rett fram at alle andre ikkje er av Kristus.


GUDS FRED!




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 16-7-2005 kl 00:54
Kristi Menighet


Kære k-mann!
Jeg synes du er for hård i din kritik af Kristi Menighet. Jeg var inde på denne hjemmeside http://www.kmenighet.com/, som også du var inde på. Jeg opfatter dem ikke, som en sekt, men nogle der ønsker kirken skal være, som i det første århundrede. Her kommer links til de amerikanske hjemmesider om Kristi Menighet http://www.aimg1.com/thechurch/cofc.html (det er den norske oversættelse af denne side du var inde på) og http://cconline.faithsite.com/default.asp?FP=446 På amerikansk hedder de Churches of Christ.
Mvh. Jesper

[Redigert den 15-7-2005 av Jes]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-7-2005 kl 04:03
"Kristi Menighet" hva/hvem er det?


Hej med jer på Apologetisk Forum!
Jeg fandt dette link til Kristi Menighet i Bergen http://www.kristimenighet.no/kristi_menighet_i_%20bergen.htm
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 27-7-2005 kl 01:34


Jeg har hatt to samtaler med menighetens eldste i Berge. Så langt jeg har forstått ut i fra disse samtalene er det en oppriktig forsamling av søkende mennesker som ønsker et trosgrunnlag og trosfelleskap helt i tråd med apostelmenigheten som var bygd helt og holdent på Jesu undervisning.

Min negative erfaring med etablerte, organiserte kirkesamfunn har jeg stor forståelse for målsetningen til denne kristi menighet. Jeg ser ikke bort ifra at dette er et menighetsfellesskap jeg vil komme til å ønske i knytte meg til.

Jeg tenker forresten besøke menighetsfellesskapet i Bergen kommende søndag.




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 27-8-2005 kl 20:43
Kristi Menighet (Churches of Christ)


Kære Willy!
Jeg fandt denne rystende artikel om Boston Church of Christ på http://www.malka.info/elever/tema/boston/ Der står på denne hjemmeside, at deres lære er stort set den samme som i de andre Churches of Christ. Kristi Menighet i Bergen er en del af Churches of Christ.
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Gunnar
Grunnlegger
********


Avatar


Innlegg: 1390
Registrert: 16-7-2003
Brukeren er frakoblet

Humør: Liten mann, med en stor Gud.

[*] opprettet den 29-8-2005 kl 12:28


Sitat:
Opprinnelig postet av Jes
Kære Willy!
Jeg fandt denne rystende artikel om Boston Church of Christ på http://www.malka.info/elever/tema/boston/ Der står på denne hjemmeside, at deres lære er stort set den samme som i de andre Churches of Christ. Kristi Menighet i Bergen er en del af Churches of Christ.
Mvh. Jesper


Hei Jesper.

Dette var ganske rystende lesing.

Heavy Dicipleship, eller Heavy Sheperding er noe av det verste som finnes blant kristne. Hele ideen om at mennesker (i Guds navn) skal kunne detaljstyre andre menneskers økonomi, hvem de skal gifte seg med, hvilken jobb/skole man skal gå på osv hører absolutt ingensteds hjemme!

Det hjelper ikke om tanken bak er "god", eller at man legger vinn på å ikke misbruke informasjon man får om andre. Hele ideen er ubibelsk, og har ikke noe med å "gjøre alle folkeslag til disipler" som Jesus kaller oss til.

Når det er sagt, så virker det på meg som at "Churches of Christ" (Eller Kristi Menigheter) har vært og er i en prosess de siste 10 årene, som kan gjøre at bildet ikke er så enkelt gripe. Om denne prossessen er positiv eller negativ er vanskelig for meg å si noe om, men jeg vil i hvert fall påpeke at de er mye mer åpne til å samtale med utenforstående (og lytte til andres argumenter i offentlig debatt) enn det f.eks Jehovas Vitner er.

Se f.eks: http://geneva.rutgers.edu/src/others/boston-ch-x.txt (Linken er til en diskusjongruppe med kommentarer både for og i mot CoC, hvor CoC medlemmer i USA deltar aktivt i diskusjonen).

Det kan virke som at det er en del individuelle forskjeller i fra by til by, slik at noe som f.eks er ekstremt feil i Boston, trenger ikke være direkte overførbart til en menighet i Hong Kong osv.. I tillegg så er det nok en del enkeltmennesker som har gjort (alvorlige) feil, men som så urettmessig har blitt tillagt hele kirkesamfunnet, og hvor majoriteten i CoC egentlig tar avstand fra det som ble gjort galt.

Litt av problemet slik jeg ser det, er at tanken til CoC bak "disippelgjøringsystemet" i utgangspunktet sikkert er velmenende og ikke primært et middel for å misbruke/manipulere andre (som det er i en del ekstreme kulter/sekter). Det er bare det at et slikt verktøy som Sheperding er, både åpner opp for og legitmerer at man kan ta kontroll over andre menneskers liv.

Når det gjelder lære, så har jeg ikke satt meg så nøye inn i den men registrerer at de i hovedsak står for det som kan defineres som evangelisk/ortodoks kristendom.

Når det gjelder synet/læren om musikk (bruk av instrumenter), så er det litt varierende i fra by til by hvordan de gjør det. Hovedtesen er slik jeg forstår det, ikke at bibelen forbyr bruk av instrumenter til lovsang, men at man skal strebe etter å etterligne den første kristne menighet i alle ting. Siden de mest sansynlig ikke brukte instrumenter i Gudstjenesten, så skal heller ikke kristne i dag bruke dette.

Merk at dette gjelder selve Gudstjenesten, og ikke nødvendigvis ellers. Jeg har lest om CoC medlemmer som har eget Rockeband, og forstår det slik at privat instrumentbruk utenom Gudstjenestene ansees for å være helt greit for mange.

Hovedkritikken mot deres lære ellers, går bl.a på vektleggingen av dåpen som en "gjerning nødvendig for frelse". Selv om de offisielt benekter at de forkynner dette, så blir det i praksis oppfattet på denne måten av mange.


I tillegg så virker det som om at man i CoC må være "disippelgjort i hjertet" for å kunne bli/være en sann kristen. Dette har medført at enkelte CoC medlemmer i USA har latt seg døpe på nytt (selv om de var voksendøpt fra før) fordi de etter egen oppfatning ikke hadde det rette "disippelhjerte" da de døpte seg første gang (Selv om de var troende og ville høre Jesus Kristus til).

Jeg har også en forståelse av at CoC vanskelig annerkjenner kristne utenfor deres eget kirkesamfunn for å kunne være sanne og frelste kristne. I hvert fall i USA så har de blitt kritisert for å ha like mye (eller mer) fokus på det å vinne mennesker til CoC, som det å vinne dem for Jesus Kristus. Å bli en sann kristen disippel, uten å tilhøre en CoC menighet blir, om ikke annsett for totalt umulig, så i hvert fall ganske utenkelig.

Det jeg sitter igjen med foreløpig, er at Kristi menighet har en grunnvoll og ballast med seg, som gjør at de etter mitt syn absolutt befinner seg i skjæringspunktet mellom det å kunne defineres som et sunt "kirksamfunn" (de vil jo ikke kalle seg det) og det å være en farlig sekt. Sunn i denne sammenhengen er i hovedsak betydningen psykisk og menneskelig sunn, uavhenig om telologien ellers skulle være rett.

Jesper: Kanskje k-mann ikke var for hård likevel? :)

Willy: Du vet det sikkert fra før, men jeg sier det likevel: De fleste CoC menigheter tror på treenigheten, og døper i Faderens, Sønnens og Den hellige Ånds navn. Enkelte samfunn døper riktignok kun i Jesu navn, men uten begrunnelse i at de fornekter treenigheten på noen måte.

Dersom vi ser bort i fra faren for å bli lurt inn i ubibelsk manipulering osv, så må vel deres syn på treenigheten gjøre det litt vanskelig for deg å kunne tilhøre en slik menighet?

- -
Dersom noen medlemmer av Kristi Menighet skulle slumpe til å komme inn i forumet her, så ville jeg satt pris på å høre fra dere og få høre deres reaksjon på kritikken som Jesper henviser til ovenfor.

Gunnar.
* * * *


[Redigert den 29-8-2005 av Gunnar]




Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 29-8-2005 kl 13:00


Sitat:
Opprinnelig postet av Gunnar
Sitat:
Opprinnelig postet av Jes
Kære Willy!
Jeg fandt denne rystende artikel om Boston Church of Christ på http://www.malka.info/elever/tema/boston/ ....... Mvh. Jesper


Willy: Du vet det sikkert fra før, men jeg sier det likevel: De fleste CoC menigheter tror på treenigheten, og døper i Faderens, Sønnens og Den hellige Ånds navn. Enkelte samfunn døper riktignok kun i Jesu navn, men uten begrunnelse i at de fornekter treenigheten på noen måte.

Dersom vi ser bort i fra faren for å bli lurt inn i ubibelsk manipulering osv, så må vel deres syn på treenigheten gjøre det litt vanskelig for deg å kunne tilhøre en slik menighet?


Hei Jesper og Gunnar
Jeg skjønner ikke hvor det ble av mit innlegg som svar til Jesper, men jeg finner det ikke i tråden.

Takk til begge dere to for advarselen dere skriver. Jeg var i Bergen og var i denne "Kristi menighet" en søndag i sommer, og hadde deretter hele ettermiddagen hjemme med deres åndelige leder. Ingen ting av det dere skriver eller siterer fra den amerikanske siden ble nevnt av menighetens leder. Jeg fant imidlertid likevel ut at det var en del ting jeg ikke fikk til å stemme med Bibelen. Dette med "disippelship" ble ikke nevnt med et ord, men deres syn på at kvinner ikke må få tale i forsamlingen er avslørende nok.

Jeg merket meg også at de nok likevel ikke var så lydhøre for å vurdere nye momenter jeg trakk frem fra Bibelen. De virket fastlåste i sin bibelforståelse.

Jeg har ikke noe ønske om videre kontakt med denne menigheten. Også før det ble snakk om treenigheten fant jeg ut at dette ikke var noe for meg.

Vennlig hilsen Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 29-8-2005 kl 23:03
Kristi Menighet (Churches of Christ)


Jeg fandt denne engelsk-spogede hjemmeside http://ex-churchofchrist.com/index.htm for tidligere medlemmer af Kristi Menighet. Jeg ved ikke om der findes en norsk eller dansk hjemmeside for tidligere medlemmer af Kristi Menighet.
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
wbrochs
Seniorveteran
******


Avatar


Innlegg: 1402
Registrert: 7-6-2004
Bosted: norvegen
Brukeren er frakoblet

Humør: Radikal kristen

[*] opprettet den 30-8-2005 kl 00:23


Sitat:
Opprinnelig postet av Jes
Jeg fandt denne engelsk-spogede hjemmeside http://ex-churchofchrist.com/index.htm for tidligere medlemmer af Kristi Menighet. ......
Mvh. Jesper


Takk for tipset om både den forrige Internett adressen og denne. Dette er nok avgjort ikke en menighet jeg ønsker inngå fellesskap med.

Vennlig hilsen
Willy




Ham gir alle profetene det vitnesbyrd at hver den som tror på ham, får syndenes forlatelse ved hans navn. Apg 10:43
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 31-8-2005 kl 22:56
"Kristi Menighet" hva/hvem er det?


Kære Apologetisk Forum!
Denne hjemmeside om Kristi Menighet: http://www.kmenighet.com/pages.php?s0=aboutus er kommet i orden så man kan læse hvad de skriver.
Mvh. Jesper

[Redigert den 31-8-2005 av Jes]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2005 kl 15:21
Dansk hjemmeside for tidl. medlemmer af "Kristi Menighet"


Kære Apologetisk Forum!
Jeg fandt denne hjemmeside http://kristikirke.sektariatet.dk/default.html for tidligere medlemmer af Kristi Kirke København (en del af Internatinal Church of Christ, som er en del af kirkesamfundet "Kristi Menighet".
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2005 kl 17:35
"Kristi Menighet"


Kære Apologetisk Forum!
Der er kun 39 medlemmer af kirkesamfundet "Kristi Menighet" i Norge ifølge denne hjemmeside http://www.churchzip.com/statisticalsummary.htm
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jes
Medlem
**




Innlegg: 84
Registrert: 16-5-2005
Bosted: Danmark
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2005 kl 22:31
En rettelse ang. International Church of Christ


Kære Apologetisk Forum!
Ifølge denne hjemmeside
http://www.rickross.com/groups/icc.html er International Church of Christ og Churches of Christ ikke det samme. Hvis man klikker på denne hjemmeside på Home forneden på siden opdager man hvis kan oversætte teksten, at de undersøger kulter og bevægelser.
Sitat:
Opprinnelig postet av Jes
Kære Apologetisk Forum!
Jeg fandt denne hjemmeside http://kristikirke.sektariatet.dk/default.html for tidligere medlemmer af Kristi Kirke København (en del af Internatinal Church of Christ, som er en del af kirkesamfundet "Kristi Menighet".
Mvh. Jesper
Mvh. Jesper
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Kristnerd
Administrator
********


Avatar


Innlegg: 2645
Registrert: 19-7-2003
Bosted: Rogaland
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 1-9-2005 kl 23:34


Tittet litt på linkene du har gitt Jesper. Skal si du virkelig har lagt deg hardarbeid for å sette deg inn i dette.

Merker meg det du poengterte : International Church of Christ og Churches of Christ ikke det samme.

"Kristi menighet", (Det norske nettstedet som jeg linket til i det første innlegget i tråden. Samt den forsamlingen i Bergen det har vert endel snakk om) er altså "Churches of Christ" - CoC . Mens du tidligere gav en link til en forsamling i kjøbenhavn som altså var en del av "International Church of Christ". Som altså er en annen gruppe. Bare understreker dette, da jeg ihvertfal var forvirret en stund.

- Oppdaget når jeg tittet på siden som omhandlet forsamlingen i Kjøbenhavn at I-CoC også har en menighet i Oslo, som igjen driver en menighetsplanting i Bergen. http://www.okf.no/ - Nevnte danske nettsted omtaler ihvertfall denne norske menigheten som "en tilsvarende menighet" (International Church of Christ) i Oslo. Men ingenting jeg finner på menighetens egne sider bekrefter dette. For alt jeg vet kan denne norske varianten være noe helt eget totalt uavhengig av begge de to hovedgrupperinger vi har vert inne på før.

Og igjen; CoC er ikke det samme som I-CoC . Arg, forvirrende skal det være ja.




«Forstår du det du leser?» «Hvordan skal jeg kunne forstå,» sa han, «når ingen forklarer det for meg?»
\"Se på dere selv, søsken, dere som ble kalt: ikke mange vise etter menneskelige mål, og ikke mange med makt eller av fornem slekt.\"
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Siggen
Seniormedlem
***


Avatar


Innlegg: 152
Registrert: 30-12-2004
Bosted: Enebakk
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 2-9-2005 kl 20:36


"Og igjen; CoC er ikke det samme som I-CoC . Arg, forvirrende skal det være ja. "

Da er det nok best "å kuulen", litt -jikke sant? jeg mener; - hvor mye er det en egentlig klarer og ta til seg absorbere av all slags info? Være seg om den ene menighet, kirke eller forsamling som alle andre.Pappas, på sin eldre dager, enkle Gudstro, blev til og med utfordret og stilt til veggs, selv etter å ha lest et magasin som "Arven Forlag" sender meg - for meg det flotteste av det flotte! Men jeg tror mange ganger som kjøre far gjør det og - at Troen og livet med Kristus gjøres altfor komplisert! En stakkar nyfrelst; - som har "dumpa" rett oppi den "heksegryta" av meninger og forholde seg til, saker å ta avstand fra... Nei...forvirrende skal det være ja!

Sig
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen