Apologetisk Forum
Ikke pålogget [Logg inn ]
Gå til bunn

Utskriftsversjon  
Forfatter: Tittel: Kan sjelen ta skade?
Rolf
Medlem
**




Innlegg: 63
Registrert: 12-9-2004
Bosted: Fredrikstad
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 9-10-2005 kl 11:38
Kan sjelen ta skade?


Hei,

Det heter jo at man bør unngå å ta skade på sin sjel, og da lurer jeg på hvorledes det forholder seg. Er sakden permanenet, og hvorledes ytrer den seg? Kommer man til himmelen med en skadet sjel?

Hva vil et si at en sjel har tatt skade?


Det gis så lite kunnskap om sjelen fra kristent hold, synes jeg. Hva vet man egentlig om sjelen, har vi en sjel, hvor stor er den, og er den udødelig? Hvor kom den fra, ble den til ved befruktningen, kan en befruktet celle ha sjel? Kom altså skelen til som følge av kopulasjon, eller er det en annen mekanisme?

Mange spørsmål, og flere finnes, men dette får vel være bra i første omgang.

Rolf
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 9-10-2005 kl 21:59


I eit jøde-kristent syn er det ikkje slik at mennesket har ei sjel -- mennesket er ei sjel. Så, når det står at mennesket kan ta skade på si sjel -- så er det altså snakk om heile mennesket.

I gresk religion skiljer ein kropp og sjel -- det gjer ein ikkje i kristendommen eller i jødedommen.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Mlehu
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 9-2-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 11-10-2005 kl 16:10


Sitat:
Kommer man til himmelen med en skadet sjel?


Hei Rolf.. :wink2:
I følge Matteus 16:26 blir det vanskelig å komme til himmelen med en skadet sjel.. i hvert fall for egen regning. I og med at Jesus poblematiserer det..
Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel? Eller hva kan et menneske gi til vederlag for sin sjel? på den annen side kan en skadet sjel som har blitt helbredet av Mesteren, komme til himmelen.. fordi da er den ikke skadet lengre.. :singing:

------------

Sitat:
Hva vil et si at en sjel har tatt skade?


jeg tror ikke man skal gjøre det vanskeligere, i første omgang, enn å si at en skadet sjel er en ufrelst, syndig sjel.. dvs. et syndig menneske.. som vi alle er i oss selv. imidlertid kan vi ved troen på Kristus bli friske sjeler som får komme til himmelen hos den himmelske Far.

----------

Sitat:
Hvor kom den fra, ble den til ved befruktningen, kan en befruktet celle ha sjel?


ja, sjelen ble til faktisk før befruktningen.. det står at Gud kjente deg og meg lenge før vi ble født.. Salme 139:13-16

For du har skapt mitt indre,
du har vevd meg i mors liv.

Jeg takker deg fordi jeg er skapt
på skremmende, underfull vis.
Underfulle er dine verk,
det vet jeg så vel.

Mine ben var ikke skjult for deg
da jeg ble skapt i lønndom
og ble formet i jordens dyp.

Du så meg den gang jeg var et foster,
i din bok ble alt skrevet opp;
mine dager ble dannet
før en eneste av dem var kommet


videre står det: Efeserbrevet 1:5

I Kristus har han utvalgt oss før verden ble skapt,
så vi skulle stå hellige og feilfrie for hans ansikt.
I kjærlighet har han,
av sin egen frie vilje, forut bestemt oss til
å få barnekår hos seg ved Jesus Kristus,

Alstå sier Bibelen oss at vi alle eksisterte før vi ble født inn i denne verden..

Hebreerbrevet 7:9-10:

Ja, i og med Abraham har Levi, han som ellers mottar tiende, på sett og vis selv gitt tiende. 10 For som ennå ufødt ætling var han i sin stamfars lend da Melkisedek gikk i møte med Abraham.

her står det om da Abraham møtte Melkisedek.. personen Levi som nevnes er oldebarnet til Abraham (Abraham-Isak-Jakob-Levi)... det står at Levi var "ennå ufødt ætling var han i sin stamfars lend".. altså eksisterte han før han ble født..

jeg håper at du får litt ut av dette... :tumble:

[Redigert den 11-10-2005 av Mlehu]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Rolf
Medlem
**




Innlegg: 63
Registrert: 12-9-2004
Bosted: Fredrikstad
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-10-2005 kl 10:26


Det er fremdeles mange uavklarte spørsmål når det gjelder denne – visstnok udødelige – sjelen. Sjelevandring er f.eks. en gammel tro, vi leser i bibelen om folk som lurte på om Jesus var Elias som hadde vendt tilbake?

Hvis sjelen har vært til fra lenge før man blir født, og hvis den er udødelig, så må det altså finnes et helt varehus stapp fullt av sjeler, nok til å dekke ethvert fremtidig behov. Når vi dør må da de midlertidig fristilte sjeler også finne et oppholdssted, hvor kan det være?

Oppvekkelsen på dommedag må jo bli en selsom affære, hvis alle milliarder skal stilles opp på ett sted. Tenk på forpleining, latriner osv., lat som trenges for å ta hånd om en enorm menneskemengde, hvis like aldri tidligere har vært skuet.

Er det altså slik at for hvert individ som unnfanges, ligger det en sjel klar, reservert for nettopp dette individ? Det virker jo litt underlig, med tanke på alle spontane aborter, jeg mener å ha lest at et meget stort antall av befruktede egg faktisk blir avstøtt.

Men problemene er ikke slutt med dette: Hva når et egg deler seg og utvikler seg til to individer, deler da også sjelen seg så hvert av dem bare får en halv sjel, eller finnes det andre måter å løse det på? Skjer det unaturlige ting, altså overnaturlige ting i forbindelse med befruktningen – er den ikke utelukkende en biologisk hendelse?

Men det største problemet av dem alle synes jeg det er når to egg smelter sammen slik at det dannes kun ett individ. Blir dett et individ med to sjeler? Kroppen vil faktisk komme til å ha ulikt DNA i forskjellige deler av kroppen. Får dette individet også to sjeler? Eller blir den ene sjelen dyttet ut i det store intet? Hva med oppstandelse for noen som aldri har vært født, aldri har vært til – eller alle som dør som spedbarn? Her er det en masse teologiske problemer, men jeg vet ikke om at noen har ofret dem en tanke?

Rolf
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren
Mlehu
Juniormedlem
*




Innlegg: 22
Registrert: 9-2-2004
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 15-10-2005 kl 20:43


Sitat:
Opprinnelig postet av Rolf
Det er fremdeles mange uavklarte spørsmål når det gjelder denne – visstnok udødelige – sjelen. Sjelevandring er f.eks. en gammel tro, vi leser i bibelen om folk som lurte på om Jesus var Elias som hadde vendt tilbake?


Absolutt... Jeg tror ikke på sjelevandring.. men det avhenger selvfølgelig av hva man legger i begrepet.. at folk mente at Elias hadde vendt tilbake kan kanskje forklares ved at Elias og mange andre profeter var forbilder på Messias.. det er jo heller ikke umulig at kjennskapen til Skriftene ikke var veldig god blant folk flest, slik at de blandet litt.. dessuten vet vi jo at jødene diktet opp mye på siden av det Gud ga dem opp gjennom.. f eks tilba de kobberslangen i lang tid, en innretning Gud brukte i en episode under ørkenvandringen..

ellers er det jo eksempler på noe som ligner sjelevandring i Bibelen.. nemlig da Samuel ble "oppvekket" av heksa i Endor, og snakket med Saul.. dette var imidlertid ikke Guds verk..

men jeg tror altså ikke på sjelevandring i den betydningen man vanligvis legger i det.. man har ett liv her, og hvilken av to utgagner du får avgjøres i dette liv.. I historien om den rike mann og Lasarus sier jo Abraham at den rike ikke får komme fra dødsriket til himmelen, og Lasarus får ikke komme fra himmelen til dødsriket.. heller ikke vil Abraham vise seg for brødrene til den rike (som lever på jorden) for å forkynne for dem...

Sitat:
Opprinnelig postet av RolfHvis sjelen har vært til fra lenge før man blir født, og hvis den er udødelig, så må det altså finnes et helt varehus stapp fullt av sjeler, nok til å dekke ethvert fremtidig behov. Når vi dør må da de midlertidig fristilte sjeler også finne et oppholdssted, hvor kan det være?


tja, mulig at det er et slags varehus med sjeler.. ikke vet jeg.. Gud vet det nok.. han har forhåpentligvis kontroll.. jeg tror ikke at det finnes midlertidige fristilte sjeler.. alle som noen kan har levd eller skal leve her på jorden har én egen sjel..

Sitat:
Opprinnelig postet av RolfOppvekkelsen på dommedag må jo bli en selsom affære, hvis alle milliarder skal stilles opp på ett sted. Tenk på forpleining, latriner osv., lat som trenges for å ta hånd om en enorm menneskemengde, hvis like aldri tidligere har vært skuet.


jeg tror at når vi når den dagen vil vi ikke lenger trenge de fysiske hjelpemidler etc. heller ikke vil det være plassproblemer.. for hvor stor er vel en sjel? forøvrig så er jo det "rom" vi i dag lever i, ikke lenger gjeldende..

Sitat:
Opprinnelig postet av RolfEr det altså slik at for hvert individ som unnfanges, ligger det en sjel klar, reservert for nettopp dette individ? Det virker jo litt underlig, med tanke på alle spontane aborter, jeg mener å ha lest at et meget stort antall av befruktede egg faktisk blir avstøtt.


det stemmer nok.. jeg vil tro at også disse har sjeler, men de går til Gud.. forøvrig er det et vanskelig spørsmål, i og med at det berører "arvesynd" og lignende ting.. for hva skal vi si om spedbarn som dør tidlig etc. eller psykisk utviklingshemmede etc. jeg tror at slike mennesker kommer til himmelen.. med disse tingene kjenner vi lite til..

Sitat:
Opprinnelig postet av RolfMen problemene er ikke slutt med dette: Hva når et egg deler seg og utvikler seg til to individer, deler da også sjelen seg så hvert av dem bare får en halv sjel, eller finnes det andre måter å løse det på? Skjer det unaturlige ting, altså overnaturlige ting i forbindelse med befruktningen – er den ikke utelukkende en biologisk hendelse?

Men det største problemet av dem alle synes jeg det er når to egg smelter sammen slik at det dannes kun ett individ. Blir dett et individ med to sjeler? Kroppen vil faktisk komme til å ha ulikt DNA i forskjellige deler av kroppen. Får dette individet også to sjeler? Eller blir den ene sjelen dyttet ut i det store intet? Hva med oppstandelse for noen som aldri har vært født, aldri har vært til – eller alle som dør som spedbarn?


når slike ting skjer internt under utviklingen av barnet, velger jeg å tro at det ikke "klusses til" med tanke på egen sjel og unik person.. selv om ting skjer biologisk - det gjør vel alt - så skjer det også mye i det åndelige parallellt.. jmfr "det naturlige og det åndelige mennesket"... altså to parallelle virkeligheter.. men det åndelige er uforgjengelig og evig..

Sitat:
Opprinnelig postet av RolfHer er det en masse teologiske problemer, men jeg vet ikke om at noen har ofret dem en tanke?

Rolf


Ja, veldig interessante og viktige spørsmål, som jeg gjerne setter meg mer inn i ... foreløpig er jeg ikke "utlært" her.. så ærlig må man være ;)

men du kan jo sjekke det opp vs. Bibelen.. det kommer nok jeg til å gjøre..
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Waylon
Juniormedlem
*




Innlegg: 11
Registrert: 5-1-2006
Bosted: Sandnes
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 6-1-2006 kl 21:47


Det står jo i skapelsesberetningen at Adam BLE til en levende sjel. Det står ikke at han FIKK en sjel:smug:



Jesus er Herre!
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-1-2006 kl 18:38


Denne tråden var utrolig lesning !

Apologetisk forum ?
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-1-2006 kl 18:51
Sjelen


Sitat:
Opprinnelig postet av Rolf
Hei,

Det heter jo at man bør unngå å ta skade på sin sjel, og da lurer jeg på hvorledes det forholder seg. Er sakden permanenet, og hvorledes ytrer den seg? Kommer man til himmelen med en skadet sjel?

Hva vil et si at en sjel har tatt skade?


Det gis så lite kunnskap om sjelen fra kristent hold, synes jeg. Hva vet man egentlig om sjelen, har vi en sjel, hvor stor er den, og er den udødelig? Hvor kom den fra, ble den til ved befruktningen, kan en befruktet celle ha sjel? Kom altså skelen til som følge av kopulasjon, eller er det en annen mekanisme?

Mange spørsmål, og flere finnes, men dette får vel være bra i første omgang.

Rolf


Selfølgelig kan du komme til himmelen med en skadet sjel.
Nei, vi har ikkje en sjel, Men vi ER en sjel.
Vi er skapt som sjeler, av Vår Herre.

Sjelen er summen av Ånd+legemt.

(Gen 2:7 Norsk) Og Gud Herren dannet mennesket av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese; og mennesket blev til en levende sjel.

Når du dør, så skjer det motsatte.

(Ecc 12:7 Norsk) og støvet vender tilbake til jorden og blir som det var før, og ånden vender tilbake til Gud, som gav den.

Når det har sjedd, er sjelen død. (personen er død)

Så nei...sjelen er ikkje udødelig, å den kan ta skade. ( fordi sjelen er DU )

Eksempeler på att sjeler dør.

Jam 5:20 han skal vite at den som omvender en synder fra hans villfarende vei, han frelser en sjel fra døden og skjuler en mangfoldighet av synder.

(Eze 18:4 KJV) Behold, all souls are mine; as the soul of the father, so also the soul of the son is mine: the soul that sinneth, it shall die.

(Eze 18:20 KJV) The soul that sinneth, it shall die. The son shall not bear the iniquity of the father, neither shall the father bear the iniquity of the son: the righteousness of the righteous shall be upon him, and the wickedness of the wicked shall be upon him.

(Rev 16:3 Norsk) Og den annen engel tømte sin skål ut i havet; og det blev til blod som av en død mann, og hver levende sjel i havet døde.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 20-1-2006 kl 19:00


Sitat:
jeg tror ikke man skal gjøre det vanskeligere, i første omgang, enn å si at en skadet sjel er en ufrelst, syndig sjel.. dvs. et syndig menneske.. som vi alle er i oss selv. imidlertid kan vi ved troen på Kristus bli friske sjeler som får komme til himmelen hos den himmelske Far.


Syndig menneske ?

(Rev 20:4 Norsk) Og jeg så troner, og de satte sig på dem, og det blev gitt dem makt til å holde dom; og jeg så deres sjeler som var blitt halshugget for Jesu vidnesbyrds og for Guds ords skyld, og dem som ikke hadde tilbedt dyret eller dets billede, og som ikke hadde tatt merket på sin panne og på sin hånd; og de blev levende og regjerte med Kristus i tusen år.

Dette er jo sjeler som har blitt skadet. Men spessielt syndige ville eg ikkje kalt dem.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 20-1-2006 kl 23:21


Mennesket er trefoldig. Det består av:

1) sjel
2) ånd
3) legeme

Det var en gang en gutt som døde. Og profeten Elias ble sendt for å vekke ham opp igjen. Han ba:

"'Herre min Gud! La dette barns sjel vende tilbake til det!' Og Herren hørte Elias' bønn, og barnets sjel vendte tilbake, så det blev levende igjen." (1.Kong 17:21-22)

Sjelen gikk bort fra legemet. Det er nøyaktig hva som skjer når en kristen dør. Jeg vet at SDA ikke tror dette, men når vi dør går vårt legeme i jorden og blir til støv. Men vår sjel går rett inn i Guds nærvær dersom vi er født på ny.

Vi ble skapt i Guds bilde. Hvordan? Ikke ved at vi har jordiske legemer, for de er ikke som Gud. Det er vårt vesen... vi er åndsvesener som eksisterer også uten våre legemer. :)




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 21-1-2006 kl 01:42


Fullstendig tullprat.

Ingen steder i bibelen står det att sjelen går rett i Guds nærvær når man dør. Dette er overtro og ønsketenkning. Ei død sjel ligger i graven og kviler.

Ei død sjel er i dødsriket. (Pro 23:14 Norsk) Du slår ham med riset, men du frelser hans sjel fra dødsriket.


Att sjelen er i dødsriket betyr selfølgelig att sjelen er død.

Dødsriket er også synonymt med graven.

(Job 17:13 Norsk) Når jeg håper på dødsriket som mitt hus, reder i mørket mitt leie,

(Job 17:14 Norsk) roper til graven: Du er min far, til makken: Du er min mor og min søster,

(Job 17:15 Norsk) hvor er da mitt håp? Mitt håp -- hvem øiner det?

(Job 17:16 Norsk) Til dødsrikets bommer farer de [mine forhåpninger.] ned, på samme tid som jeg går til hvile i støvet.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 21-1-2006 kl 18:19


Jeg forventet ikke et "amen" til dette, broder ;) (Men et tips: vis litt mer respekt for andres meninger enn å kalle ting "tullprat". At sjelen forlot guttens legeme er SÅ SIER HERREN, og ikke tullprat.)

Det hjelper tydeligvis ikke å vise deg et eksempel i Bibelen hvor sjelen forlot legemet heller. Velvel...

Til og med profeten Samuel var i live i en annen dimensjon da Saul gjennom et medium kontaktet ham.

Du må imidlertid ha i tankene at det er flere grupper som dør. Frelste og ufrelste. En grupper vil sove i 1,000 år etter at trengselen er over, og ha del i den andre oppstandelse. En gruppe vil ha del i den første. Det er mye her...

:)

[Redigert den 21-1-2006 av Lance]




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2006 kl 16:49


Men kjære deg ! Ser du ikkje att dette er en biledlig måte å sei det på da ? Å la sjelen vende tilbake fra dødsrikt, betyr jo ikkje noko annet en att sjelen er død. ( Gutten var død)
Du trenger ikkje blande inn gammel mytisk ovretro i dette. For det har ingenting der å gjøre.

Det forundrer meg att du så enkelt lar deg berda av hekser og trolldom Samuel var slett ikkje i live i en annen dimensjon. Det er sjelevandring du tror på. Bibelen er klar på att dei døde er uten bevisthet og att dei ikkje veit NOKO SOM HELST.
Att frafallte Saul går til ei heks å får manet fram en demon som gir seg ut for å være Samuel, er ikkje noko bevis for att dei døde er i live.

Det er ei farlig tro du har. du har godatt spiritistiske læresetninger.

Tror du det er uten grunn att Gud forbyr spiritisme ?

Det er vertfall ganske åpenbart kvifor Gud forbyr dette, når man ser hvor enkelt mennesker lar seg lure.
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 22-1-2006 kl 17:05


Klassisk. Kvar gong du finn noko du ikkje trur på i Bibelen, så er det sjølvsagt berre eit bilete.

mvh




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2006 kl 17:14


Når mann snakker om sola :D
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 22-1-2006 kl 19:33


Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
Men kjære deg ! Ser du ikkje att dette er en biledlig måte å sei det på da ? Å la sjelen vende tilbake fra dødsrikt, betyr jo ikkje noko annet en att sjelen er død. ( Gutten var død)
Du trenger ikkje blande inn gammel mytisk ovretro i dette. For det har ingenting der å gjøre.


Sjelen var ikke død. Legemet var dødt. Billedlig? Nei, Bibelen forklarer oss her hva som faktisk skjer. Sjelen og legemet er TO FORSKJELLIGE TING. :)

Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
Det forundrer meg att du så enkelt lar deg berda av hekser og trolldom


La meg minne deg på at jeg siterer en historie fra Bibelen, og ikke en magibok.

Sitat:
Opprinnelig postet av Jona
Samuel var slett ikkje i live i en annen dimensjon. Det er sjelevandring du tror på. Bibelen er klar på att dei døde er uten bevisthet og att dei ikkje veit NOKO SOM HELST.
Att frafallte Saul går til ei heks å får manet fram en demon som gir seg ut for å være Samuel, er ikkje noko bevis for att dei døde er i live.


Du må ha en ting klart for deg, Jona, og det er at når du leser Bibelen så er det Guds Ord. Guds Ord sier ingen ting om at det var en ånd SOM UTGAV SEG FOR Å VÆRE Samuel... Guds Ord sier at DET VAR SAMUEL. Hadde det vært en ånd som utgav seg for å være Samuel så ville Bibelen ha sagt det.

Sitat:
Opprinnelig postet av Jona

Det er ei farlig tro du har. du har godatt spiritistiske læresetninger.


Min tro er ikke farlig, den er tuftet på Guds Ord. Dette er ikke spiritistiske læresetninger, vi kan lese det rett fra Skriften. Og likevel tror du ikke på det...

Sitat:
Opprinnelig postet av Jona

Tror du det er uten grunn att Gud forbyr spiritisme ?

Det er vertfall ganske åpenbart kvifor Gud forbyr dette, når man ser hvor enkelt mennesker lar seg lure.


Det å tro at spiritisme er reelt er ikke det samme som å godkjenne det eller å praktisere det. Vi vet at de som lefler med demonske makter og spiritisme driver med ting som ikke er uten effekt, men selv holder vi oss langt borte fra det.

Så lenge du tror at sjelen er vårt legeme med livets ånde i så vil du aldri forstå dette. Du har liten bibelsk dekning, my friend. Min Bibel forteller i alle fall både om at sjelen forlater legemet og om at vi fortsetter å leve i en annen dimensjon etter at vårt LEGEME dør. Vi er skapt i Guds bilde, som åndsvesener, og lever videre uavhengig av kroppen. Noen lever, andre sover.




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
k-mann
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 504
Registrert: 28-4-2004
Bosted: Stanghelle
Brukeren er frakoblet

Humør: Håpar ikkje det er Faderen , Sonen eller Anden de snakkar om... ;)

[*] opprettet den 22-1-2006 kl 19:50


Joh 11:25-27:

Då sa Jesus til henne:
"Eg er oppstoda og livet.
Den som trur på meg,
skal leva om han så døyr.
Og kvar den som lever og
trur på meg, skal i all æve
ikkje døy.
Trur du det?"




«På korset åpenbarer Jesus Gud for oss. Det
er en Gud som lider med oss, som går inn i vår
smerte. Han tar på seg smerten og forvandler
den.»

– Anselm Grün, Benediktinerabbed
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 22-1-2006 kl 19:56


Vist du tror att Gud blåser liv i døde mennesker for å hjelpe hekser og trollmenn, så skal du få lov til å tro det.

Her er det som skjer med døde mennesker.

Ecc 12:7 Then shall the dust return to the earth as it was: and the spirit shall return unto God who gave it.

Livets pust ( Ånden) går tilbake til Gud som gav den. Å sjelen er død. ( Personen er død)

Når du er død, så har du ingen tanke.

Psa 146:4 Farer hans ånd ut, så vender han tilbake til sin jord; på den samme dag er det forbi med hans tankes råd.

Når du er død, så har du ingen kunskap eller del i det som skjer under solen.

Ecc 9:5 for de levende vet at de skal dø, men de døde vet ikke nogen ting, og de får ikke lenger nogen lønn, for minnet om dem er glemt.
Ecc 9:6 Både deres kjærlighet og deres hat og deres ærgjerrighet er det for lenge siden forbi med, og de har i all evighet ingen del mere i alt det som hender under solen.


Derfor kan det ikkje ha vore noko annet en en demon som viste seg for Saul.

Eller kanskje Gud blåste liv i Samuel for å hjelpe heksa ? Neppe !

eller kanskje hekser kan gi liv til dei døde ? neppe !
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 22-1-2006 kl 20:14


Det står ingen ting om sjelen i nevnte bibelvers... At de ikke har del i det som skjer under solen betyr ikke at de ikke har del i det som skjer et annet sted.

Når det gjelder Samuel må forfatteren av boken ha trodd at det var Samuel, siden han ikke skriver at det var en demon som utgav seg for å være ham.

Hvis du husker det forteller også Jesus om fortapte sjeler som kommuniserer med Abraham og Lasarus...




Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger
Jona
Medlem
**


Avatar


Innlegg: 41
Registrert: 9-1-2006
Brukeren er frakoblet


[*] opprettet den 23-1-2006 kl 01:25


Du tenker på den rike mannen og Lasarus..

Vell, du tror vel ikkje att denne ligningen er en beskrivelse av de dødes tilstand ?

I Såfall, burde du tenke over situasjonen din.

Vil du finne nokon glede i å være i Paradis, dersom du for evig og alltid skulle sitte å sjå på dei fortaptes smerte ?

Ville en dråpe vann hjelpe på situasjonen for den rike mannen ? ?

Skal vi sitte på fanget til Abraham i paradis ?

Er Abraham kommet til Paradis, Eller venter han fremdeles på belønningen ? (Heb 11)

Brenner helvetes ild nå ? (Mat 13:40)

Kva glede vil du få i paradis, dersom du skal sitte å sjå på dei fortaptes lidelse i all evighet ?

Hadde du trodd på profetene, så hadde du ikkje hatt denne overtroen. Luc 16 handler om dei som ikkje tror på profetene. Ikkje om de fortapes tilstand.

[Redigert den 22-1-2006 av Jona]
Vis brukerens profil Vis alle innlegg av brukeren
Lance
Veteran
*****


Avatar


Innlegg: 970
Registrert: 11-4-2005
Bosted: Østfold
Brukeren er frakoblet

Humør: Gud er én

[*] opprettet den 23-1-2006 kl 02:35


Det er Bibelkristen ABC at ånd, sjel og legeme er tre forskjellige ting. Hvorfor skulle man ellers bruke de tre forskjellige ordene i Skriften? Det ser ikke ut til at vi blir enige uansett, broder, så la oss legge denne død. :)



Lance
-------
Malakias 4:5-6
Åp 10:7

www.branham.org
www.vekkelsen.no
Vis brukerens profil Besøk brukerens hjemmeside Vis alle innlegg av brukeren Denne brukeren har MSN Messenger

  Gå til topp

Powered by XMB
XMB Forum-programvare © 2001-2017 XMB-gruppen